DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura GESTIÓ I DIRECCIÓ DE CENTRES Codi 15051212
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Gestio d'Empreses
Coordinador/a
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Adreça electrònica eugenia.altaba@urv.cat
Professors/es
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén aportar als alumnes de Treball Social, com a possibles creadors de serveis, les bases teòriques i pràctiques de la creació d'empreses.

Competències
Codi  
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els fonaments de les empreses B1
B13
Analitzar la funció de les empreses en la societat actual A14
B3
B11
B13
Cooperar en un equip de treball A5
A9
A11
B2
B5
B7
B9
B10
B12
B13
C5
Implicar-se en la dinàmica de la classe B2
B3
B4
B5
B7
B11
B12
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció

1.1.L'emprenedor - L'empresari- El propietari
1.2. L'empresa i misió de l'empresa
1.3. El pla d'empresa: contingut
2. Presentació del Projecte d'Empresa 2.1. Descripció de l'activitat
2.2. Punt de partida: la idea
2.3. Valoració del Projecte
2.4. Definició del negoci
2.5. Estudi de mercat
2.6. Elaboració de previsions
2.7. Anàlisi de la viabilitat econòmica
3. El pla d'operacions 3.1. Infraestructura i producció
3.2. Gestió de la qualitat
4. El pla de màrketing 4.1. Anàlisi del comportament del consumidor
4.2. Segments de marcat
4.3. Producte - preu - comunicació - distribució
4.4. Especificitats del sector serveis
5. El pla de personal: RRHH 5.1. Previsió de RRHH i selecció
5.2. Factors d'integració a l'empresa
5.3. Legislació i contractes de treball
5.4. Sistemes salarials
5.5. Seguretat i higiene en el treball
6. El pla organitzatiu 6.1. Planificació
6.2. Organització
6.3. Direcció
6.4. Control
7. El pla economico-financer 7.1. Planficació dels recursos financers
8. La forma jurídica de l'empresa 8.1. Formes jurídiques de l'empresa
8.2. Tràmits administratius per a la constitució i posada en marxa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 39 65
Esdeveniments científics i/o divulgatius
9 4.5 13.5
Treballs
4 20 24
Presentacions / exposicions
0.5 0.25 0.75
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de preguntes curtes
1.5 0 1.5
Proves objectives de tipus test
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professor explicarà el programa de l'assignatura, el sistema de treball que es requereix de l'alumne i el sistema d'avaluació
Sessió Magistral El professor explicarà els continguts amb presentacions assitides per ordinador: Powerpoint. Els alumnes podran disposar dels apunts per seguir millor les explicacions

Durant la classe els alumnes poden intervenir fent preguntes i/o aportacions.

Al començament de cada classe es dedicarà uns minuts a que els alumnes puguin presentar dubtes del que es va explicar la setmana anterior.
Esdeveniments científics i/o divulgatius A algunes de les sessions pràctiques assistiran professionals que han dut a terme projectes de creació d'empresa per tal de donar a conèixer als alumnes experiències concretes que generin expectatives i debat
Treballs Amb la guia i assessorament del professor els alumnes faran un treball per a l'assignatura, aprofundint en un dels aspectes dels programa, com a base pel desenvolupament d'un altre treball d'una altra assignatura del 2n quadrimestre
Presentacions / exposicions En acabar els treballs, el grup farà una presentació al professor

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Treballs
Presentacions / exposicions
Activitats Introductòries
Descripció
Es recomana l'atenció individualitzada tant per portar al dia els continguts explicats en les sessions magistrals com fer dur a terme el treball de l'assignatura, sobretot perquè habitualment es tracten de temes que els alumnes no han abordat en altres assignatures

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Es trindrà en consideració el percentatge d'assistència a les classes assistencials i les intervencions de l'alumne/a 5%
Esdeveniments científics i/o divulgatius El mateix que per a les classes magistrals. 5%
Treballs Es valorarà tant l'aspecte formal com els continguts.
S'entregarà una guia de treball en que s'especificarà més detelladament els aspectes a valorar.
Es tindrà en consideració, especialment, el procés d'elaboració i l'evolució.
30%
Presentacions / exposicions El que es valorarà especialment és la solvència de l'alume/a en defensar el seu treball 10%
Proves objectives de preguntes curtes L'examen de l'assignatura inclourà preguntes tipus test sobre els continguts explicats a classe 30%
Proves objectives de tipus test Tot i que és tema de debat amb els alumnes, hi ha la possibilitat que l'examen de l'assignatura inclogui preguntes tipus test sobre els continguts explicats a classe 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Caldrà aprovar el treball i l'examen per superar l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica OLLÉ, M., Cómo crear una empresa. De la idea a la empresa, 1996, PROA COLUMNA- BARCELONA
GIL ESTALLO, Mª. A., Cómo crear y hacer funcionar una empresa. Casos prácticos, 1996, ESIC- MADRID
ABASCAL ROJAS, F., Cómo se hace un plan estratègico: modelo de desarrollo de una empresa, 2000, ESIC- MADRID
GONZÁLEZ DOMÍNGUEZ, F., Creación de empresas. Guía para el desarrollo de iniciativas empresariales, 2002, PIRÁMIDE- MADRID
OLLÉ, M., El plan de empresa: cómo planificar la creación de una empresa, 1997, MARCOMBO- BARCELONA
LÓPEZ-AMO, A., Guía para crear tu empresa, 2000, ESPASA- MADRID

Complementària

Recomanacions