DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL I Codi 15061001
Ensenyament
Relacions Laborals (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
NAVARRO ROLDAN, RAÚL ANGEL
MARTÍNEZ ABASCAL, VICENTE ANTONIO
Adreça electrònica raulangel.navarro@urv.cat
joseluis.beato@urv.cat
Professors/es
NAVARRO ROLDAN, RAÚL ANGEL
BEATO GARCÍA, JOSÉ LUIS
Web
Descripció general i informació rellevant Introducciió al Sistema de Seguretat Social. Necesitats cobertas pel sistema. Financiació del sistema. Contingéncies comuns i professionals.

Competències
Codi  
A1 Marc normatiu regulador de les relacions laborals: redacció de contractes i pròrrogues; nòmines; cartes d'acomiadament; expedients disciplinaris; notificacions de trasllats, canvis de funcions i modificacions de condicions de treball; càlcul de quitances; preparació d'expedients de regulació d'ocupació.
A2 Marc normatiu regulador de la Seguretat Social i de la protecció social complementària: cotització, pensions contributives, pensions no contributives, plans i fons de pensions, altes i baixes, incapacitat temporal i permanent, etc.
A3 Organització i direcció de recursos humans: selecció de personal, classificació professional, funcions, estratègies, etc.
A6 Capacitat per a dirigir equips de treball i per a aplicar decisions en matèria de recursos humans
A9 Assessorament a treballadors, sindicats i empreses
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixer el marc normatiu regulador del sistema de la Seguretat Social i de la protecció socicial complentària. A1
A2
A6
A9
B2
Confeccionar nómines i cálcul de quintances A1
A2
A3
A9
B2
B13
Coneixer el sitema de financició de la Seguretat Social. A2
A9
Pendre consciéncia de l´importancia del sistema de la Seguratat Social com element es´`encial del Estat sócial i democràtic de dret A1
B1
B6
Confeccionar documents de cotització a la Seguretat Social A1
A2
A3
A9
B2
B4
B13

Continguts
Tema Subtema
I. CONCEPTE, EVOLUCIÓ I FONTS DEL DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL

Lliçó 1 Caracterització del Dret de la Seguretat Social


Lliçó 1-

1.Concepte de Dret de la Seguretat Social.
2. Caràcters del Dret de la Seguretat Social.
3. Evolució històrica de les tècniques de protecció dels riscs socials.
4. El Dret de la seguretat Social en la Consitució
5. La llei General de la Seguretat Social






II. EL SISTEMA DE LA SEGURETAT SOCIAL.


Lliçó 2. Camp d'aplicació de la Seguretat Social
Lliçó 2-

1. Àmbit subjectiu
1.2 Criteris personals i territorials
1.3 Criteris profesionals: estructura del sistema
1.4 Camp d'aplicació del Règim General
1.5 Camp d'aplicació dels Règims Especials
Lliçó 3.Subjectes protegits i actes d'enquadrament Lliçó 3-

1.Els subjectes protegits pel Règim General
1.2. La inscripció d'empreses.
1.3. L'afiliació de treballadors.
1.4. Les altes i baixes
1.5.Els actes d'enquadrament.
Lliçó 4. Cotització Lliçò 4-

1. Concepte.
2. Subjectes.
3. Objecte: la quota.
4. Dinàmica de l'obligació de cotitzar, naixement, i extinció
5. Supòsits especials de cotització
6. Recaptació de quotes.
III. ACCIÓ PROTECTORA

Lliçó 5. Acció protectora, contingències protegides i prestacions
Lliçò 5-

1. Acció protectora: concepte.
2. Contingències protegides.
3. Contingències professionals
3.1. L'accident de treball
3.2. La Malaltia professional
4. Contingències comunes
IV. LES PRESTACIONS
Lliçó 6. Requisits generals Lliçó 6-
1. Requisits
2.Quantia: mínims i topes
3. Pensió única e incompatibilitats
Lliçó 7. Garantia de les prestacions Lliçó 7-

1. Garantia de les prestacions
2.La responsabilitat empresarial en cas d'incumpliment

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
29 29 58
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 55 85
Debats
1 0 1
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves pràctiques
1 0 1
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Identificació del contingut de l´assignatura i determinació dels objectius a assolir. Bibliografia bàsique i criteris d´evaluació. Pautes metodoliques.
Sessió Magistral 1.1. FINALITAT.

L'adquisició per l'alumne dels coneixements necessaris per a la seva formació jurídica i la seva capacitació professional en l'àmbit del Dret de la Seguretat Social I

1.2 BIBLIOGRAFIA.

Veure fons d'informació
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 1. Finalitat

L'adquisició per l'alumne de la metodologia i tècniques que el capacitin per aplicar i interpretar correctament el contingut de l'assignatura Seguretat Social I, d'acord amb els coneixements obtinguts a partir de les classes teòriques. Amb aquesta finalitat, els alumnes elaboraran i debatran, durant el curs, diferents supòsits pràctics.

2. Pautes organitzatives.

A. Número i freqüència.

a) El número total de casos pràctics es determinarà en funció del ritme de les explicacions teòriques.La freqüència serà setmanal.
b) Amb caràcter previ a l'inici de la primera classe pràctica es realitzarà una sessió introductòria, destinada a explicar la finalitat que es pretén aconseguir amb aquesta activitat docent, així com les pautes organitzatives, metodològiques i valoratives pròpies de la mateixa.

B.Aspectes formals.

a)L'alumne/a que desitgi seguir les classes pràctiques amb caràcter regular, cumplimentarà una fitxa que entregarà al professor responsable de les mateixes.
b)Per a cada cas pràctic s'elaborarà per l'alumne un exercici. Els exercicis s'hauran d'elaborar individualment, in perjudici del seu possible i aconsellable estudi col•lectiu.
c) Els exercicis es confeccionaran mecanogràfica o informáticamente i a doble espai, per facilitar la seva lectura i valoració.
d) L'extensió màxima de cada exercici serà de quatre folis.
e) Els exercicis es lliuraran a l'inici de cada classe pràctica. S'ha de lliurar l'original del cas elaborat, sent convenient que l'alumne conservi una còpia que li faciliti el seguiment i la participació en la classe pràctica.
f) A l'inici de la classe pràctica, el professor indicarà el pròxim cas a elaborar pels alumnes i la documentació mínima que hauran d'utilitzar per a això.

C. Assistència.

a) Si l'alumne desitja obtenir una qualificació que li permeti alliberar per curs la realització del cas pràctic en les proves finals, l'assistència, junt amb la presentació del corresponent exercici de cas pràctic, ha de ser obligatòria, personal i regular. La regularitat suposa l'assistència a totes les classes pràctiques que es realitzin i la presentació dels corresponents casos pràctics, llevat de casos de força major degudament acreditats
b) En aquells supòsits en que ell alumne no pugui mantenir una assistència regular, podrà assistir a les classes pràctiques amb caràcter voluntari, prèvia comunicació al professor responsable de les mateixes, però sense poder beneficiar-se de l'esmentada qualificació.

D. Documentació mínima i bibliogràfica.

Per a l'el·laboració de cada cas pràctic es facilitarà als alumnes una documentació mínima, integrada per l'enunciat del cas pràctic i per les fonts de coneixement adequades (normativa, jurisprudència i bibliografia). Aquesta documentació mínima estarà a disposició de l'alumne, amb antelació suficient, al servei de fotocòpies.
Com a complement de la referida documentació, es poden consultar les fonts de coneixement esmentades a l'apartat de fons d'informació.

3. Pautes metodològiques.

Podem distinguir dues fases en aquesta activitat docent: fase d'elaboració i fase de debat del cas pràctic.

A.Fase d'elaboració

a) En aquesta fase,els alumnes han de respondre en els exercicis que presentin a cada qÚestió plantejada en els casos pràctics
b)En les respostes a aquestes qúestions hauran d'aportar-se les dades i acords amb les fonts de coneixement utilitzades (normativa, jurisprudència i bibliografia).Ha d'evitar-se tota resposta arbitraria o que li manqui fundamentació

B.Fase de debat.

a)Aquesta fase discurreix en la pròpia clase pràctica, una vegada elaborat i presentat l'exercici del cas pràctic.El seu eix central eà constituit per la participació dels alumnes en el debat del cas pràctic o sota el mateix criteri de fundamentació abans senyalat.
b) L'adequada participació en classes pràctiques requereix que, junt amb la còpia de l'exercici del cas pràctic presentat

4.Pautes valoratives.

A.Número de casos pràctics a efectes de valoració.

Per a obtenir una qualificació que permeti alliberar la realització dels casos pràctics en les evaluacions finals, deuen ser entregats tots els exercicis pràctics que es plantejin, excepte casos de força major degudament acreditats.

B.Elements objecte de valoració.

a)Per a valorar els casos pràctics es tindrà en consideració dos elements: els exercicis presentats i la participació en les classes pràctiques.
b)Els exercicis presentats es valoraran d'acord amb l'estudi i anàlisi que s'hagin realitzat de la documentació mínima facilitada, l'adequada fundamentació de les respostes, l'esforç argumentatiu que es desenvolupi en les mateixes i la utilització de documentació complementària.
c)La participació en el debat del cas pràctic és un important element que contribueix a determinar de manera més precisa el grau d'assimilació dels coneixements adquirits per l'alumne.

C.Qualificació.

a)Els alumnes han d'obtindre una qualificació mínima de cinc punts de mitja en les classes pràctiques per poder quedar alliberats de la realització del cas pràctic en les proves finals i millorar la qualificació obtinguda en les proves d'evaluació.
b)La qualificació obtinguda en les classes pràctiques duplica el seu valor sempre que havent arribat la nota mínima mencionada i possibilita, per tant, la millora de la qualificació obtinguda en les proves finals.
c)Els alumnes que no arribin a la puntuació mínima no tindran cap reducció
en la qualificació e les proves finals.
d)Periòdicament, el professor responsable de les classes pràctiques realitzarà a classe un comentari valoratiu global del desenvolupament de l'esmenada activitat docent

D.Publicació de les qualificacions.

La publicació de les qualificacions de les classes pràctiques s'efectuarà amb la suficient antel·lació a la data de la realització de les proves finals.
Debats 3.Conferències col·loqui.

3.1.Finalitat:

Exposició, per part d'un professional de reconeguda solvència, d'un tema d'especial interès relacionat amb el contingut de l'assignatura, a la que segueix un col·loqui obert a tots els alumnes del curs

3.2 Pautas organitzatives.

A.Previsió.

Es preveu la realització d'una conferència-col·loqui, acompasada a les explicacions de la matèria en classes teòriques.

B.Conferenciant, tema i data.
S'anunciaran amb la suficient antel·lació

3.3 Pautes valoratives.

La valoració d'aquesta activitat docent podrà efectuar-se a través de lescorresponents proves d'evaluació, verificant el coneixement per part de l'alumne d'aquells temes o matèries del programa de l'assignatura que guarden relació amb la conferència impartida.



Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
El professor responsable de les classes pràctiques, mantindrà les entrevistes necessàries, a iniciativa de l'alumne o del propi professor i en horari d'atenció a l'alumnat, a efectes d'orientació metodològica i tècnica. El professor responsable de classes teòriques assistirà i orientarà als alumnes sobre les qüestions que suscitin les mateixas. L'horari i els despatxos d'atenció al alumnat per part dels professors de l'assignatura s'indicaràn a classe, a més de publicar-se en el taulell d'anuncis corresponent.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Per valorar els casos pràctics proposats a classe es prendran en consideració dos elements: els exercicis presentats i la participació en classe pràctica.

b) Els exercicis presentats es valoraran d'acord amb l'estudi i anàlisi que s'hagi realitzat de la documentació mínima facilitada, l'adequada fonamentació de les respostes, l'esforç argumentatiu que es desenvolupi en les mateixes i la utilització de documentació complementària.

c) La participació en el debat del cas pràctic és un important element que contribueix a determinar deforma més precisa el grau d'assimilació dels coneixements adquirits per l'alumne.
100 %
Proves pràctiques A.ALUMNES ASISTENTS

AVALUACIÓ CONTÍNUA

Els alumnes asistents a classe estaran sotmesos al sistema d'evaluzció contínua.Per a fer-ho, hauran de resoldre les qüestions pràctiques que es vagin plantejant al llarg del quadrimestre.En aquest sentit les classes es diferencien en dues fases:

1- Taller: La realització del supòsit pràctic es desenvolupa a classe mitjançant l'utilització dels materials entregats.Així com, s'han de preparar mitjançant qualsevol altre tipus de material, la confecció de la pràctica a entregar la setmana següent.

2- Entrega i correcció dels supòsits pràctics: L'alumne haurà d'entregar la pràctica proposada a l'inici de la classe i preparada en la fase taller.

3- Prova de validació: Els alumnes que es sometin al sistema d'avaluacióc ontínua realitzaran una prova de validació, la data de la qual serà anunciada amb suficient antelació i en la que,fent ús del suport bibliogràfic, jurisprudencial o materials utilitzats a classe, hauran de superar un supòsit pràctic semblant als desenvolupats durant el curs.
Elements objecte de valoració.

a) Per valorar els casos pràctics es prendran en consideració dos elements: els exercicis presentats i la participació en classe pràctica.

b) Els exercicis presentats es valoraran d'acord amb l'estudi i anàlisi que s'hagi realitzat de la documentació mínima facilitada, l'adequada fonamentació de les respostes, l'esforç argumentatiu que es desenvolupi en les mateixes i la utilització de documentació complementària.

Proves de desenvolupament B.ALUMNES NO ASISTENTS

AVALUACIÓ ORDINÀRIA

Es realitzaran dues proves d'evaluació final en les dates assenyalades amb suficient antelació.

La prova final constarà de dues parts.

La primera consistirà a respondre a tres preguntes de les lliçons del programa i tindrà una durada d'una hora i mitjana|mitja.

La segona raurà a realitzar un cas pràctic, únicament pels alumnes que no haguessin superat les classes pràctiques, sent la seva durada d'una hora. Per al desenvolupament d'aquesta segona part, els alumnes podran valer-se de tots els materials bibliogràfics, normatius i jurisprudencials que considerin oportú, excepte els materials amb suport informàtic. No estarà permès l'intercanvi entre els alumnes de l'esmentada documentació.
Cada una de les preguntes teòriques i el cas pràctic de les proves d'avaluació final es qualificaran de zero a deu punts. La qualificació de cada prova s'obtindrà de la mitjana|mitja corresponent, superant-se l'assignatura amb l'obtenció de cinc punts. Per assolir aquesta qualificació s'ha de tenir en compte que el contingut de l'examen ha de ser proporcionat.

Les preguntes te´priques puntuaran un 80 % de la nota i el cas prçactic un 20 %
Altres

Recensions. 3.1. Finalitat Resum i comentari crític d'una obra monogràfica relativa a algun tema propi de l'assignatura, a fi que l'alumne pugui aprofundir i completar el seu coneixement de la mateixa, ensinistrant-se en l'anàlisi de contingut de texts doctrinals relatius a l'àmbit jurídic-laboral. 3.2. Pautes organitzatives. A. Nombre de recensions i selecció de l'obra. Els alumnes podran realitzar, de manera individual, una recensió d'alguna de les següents monografies: A:A:V:V: (dir. B.Gonzalo i M.Nogueira): "Cent anys de Seguretat Social", de. Uned-Fraternitat. Madrid, 2000. BLASCO LAHOZ,J.F.: "La reforma de la Seguretat Social:el pacte de Toledo i el seu desenvolupament", ed. Tirant Lo Blanch, València, 1997. COLLIN GILLION,J.T.: "Pensions de seguretat social:desarrollo i reforma", ed.O.I.T,2000. LOPEZ LOPEZ,J.:"Marcos autonòmics de relacions laborals i protecció social", ed.Marcial Pons, Madrid, 1993 LOPEZ LOPEZ,J.."Seguridad Social Comunitària i jurisprudència espanyola", ed. Civitas, Madrid, 1996. MONTERO GARCIA, F.:Los assegurances socials a l'Espanya del segle XX" Mº. De Treball|Feina i assumptes socials. Madrid, 1988. COLOMAR OLMEDA,A.: "Dret Públic de la Seguretat Social", ed. Ariel, Madrid, 1993. SEMPERE NAVARRÈS, A.V,:"Régimen jurídic de les Mútues Patronals d'accidents de treball, ed. Tecnos, Madrid 1986. B. Estructura. La recensió constarà de dues parts. La primera es dedicarà a efectuar un resum de l'obra. En la segona part haurà de realitzar-se un comentari personal de la mateixa. C. Extensió. Serà un màxim de 16 folis mecanografiats a doble espai, dels quals la meitat es destinarà al resum i l'altra meitat al comentari crític. D. El Termini de lliurament. El termini de lliurament de la recensió s'anunciarà amb la suficient antelació. La recensió es lliurarà, dins de l'esmentat termini, al professor responsable de les classes teòrica. 3.3. Pautes metodològiques. a) Resum. Ha de cenyir-se a la descripció de l'estructura, sistemàtica i principals idees que enclogui el contingut de l'obra. b) Comentari personal. S'ha de dirigir a la formulació d'un judici|seny personal sobre l'estructura, a la metodologia i al contingut de l'obra. La principal pauta a observar referent a això consisteix que el judici|seny personal ha d'estar jurídicament fundat i raonat. A tal final|finalitat, l'alumne haurà d'utilitzar alguna o algunes de les fonts de coneixement (normatives, jurisprudencials i bibliogràfiques)

Qualificació.

a) Els alumnes han d'obtenir una qualificació mínima de cinc punts, per poder millorar la nota de les proves finals d'avaluació.
b) Els alumnes que no assoleixin la qualificació referida mínima, no experimentaran cap reducció en la corresponent a les proves finals.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

 Manuals i obres generals.

ALARCÓN CARACUEL, M.R. i GONZÁLEZ ORTEGA, S.: Compendi de Seguretat Social. Tecno. Madrid, 2001.

ALONSO OLEA, M i TORTUERO PLAÇA, J.L.: Institucions de Seguretat Social. Civitas. Madrid, 2006.

BLASCO LAHOZ, J.F.; LÓPEZ GANDÍA, J i MOMPARLER CARRASSCO, M.A.: Curs de Seguretat Social. Tirant lo Blanch. València, 2009.

MONTOYA MELGAR, A. ( Coordinador): Curs de Seguretat Social. Servei de Publicacions de la Facultat de Dret. Universitat Complutense. Madrid, 2009.

RODRIGUEZ RAMS, M.J.; GORRELI HERNÁNDEZ, J. I VÍLCHEZ PORRES, M.: Sistemes de Seguretat Social. Tecnos. Madrid, 2002.

CLASSES PRÁCTIQUES

FERRER LOPEZ,M.A: Com confeccionar nòmines i assegurances socials Ed.. Deusto. València, 2009.

Mº de TREBALL|FEINA Y ASSUMPTES SOCIALS: "Manual pràctic de cotització 2009. Madrid


Complementària

Poligrafies, monografies i articles en revistes especialitzades.

Quan procedeixi, es facilitarà la seva referència de forma paral·lela a les explicacions de la disciplina.

 Repertoris normatius laborals.

A. Normativa interna.

AJEDA AVILÈS, A.; SAMPEDRO DEL CORRAL, M i VIUS CAVALLER, M.: Legislació de Seguretat Social. Tecnos. Madrid, 2007

SEMPERE NAVARRÈS, A.V.: (Direcció|Adreça) Codi de la Seguretat Social. Aranzadi. Pamplona, 2007.

B. Normativa europea.

ARELLANO CATALAN, J.C.: Convenis, Resolucions i Recomanacions del Consell d'Europa en matèria social. Ministeri de Treball|Feina i Seguretat Social. Madrid, 1992.

CREU VILLALÓN, J i GÓMEZ MUÑOZ, J.M.: Legislació laboral de la Unió Europea. Tecnos. Madrid, 2005.

C. Normativa internacional (O.I.T)

O.I.T.: Convenis i Recomanacions: 1911-1983 MTSS. Madrid, 1984
O.I.T.: Convenis i Recomanacions: 1919-1990 (Anexo.MTSS. Madrid, 1991



Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL II/15061002

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DRET DEL TREBALL I/15061006

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent