Codi |
|
A2 |
Marc normatiu regulador de la Seguretat Social i de la protecció social complementària: cotització, pensions contributives, pensions no contributives, plans i fons de pensions, altes i baixes, incapacitat temporal i permanent, etc. |
A3 |
Organització i direcció de recursos humans: selecció de personal, classificació professional, funcions, estratègies, etc. |
A9 |
Assessorament a treballadors, sindicats i empreses |
A11 |
Auditoria sociolaboral |
A15 |
Gestió de tràmits administratius: permisos d'obertura, llicències d'activitat, obertura de centres de treball, avís previ d'inici d'obres, etc. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
Objectius |
Competències |
Conèixer el marc normatiu regulador dels règims especials de la Seguretat Social. |
A2 A3 A9
|
B2 B4 B6
|
|
Diferenciació de les prestacions amb el Règim General de la Seguretat Social. |
A2 A3 A9
|
B2 B13
|
|
Protecció social dels Règims especials de la Seguratat Social |
A2 A9
|
B1 B12
|
|
Conèixer la Seguretat Social complementària i les sevas aplicacions pràctiques. |
A2 A3 A11 A15
|
B2 B13
|
|
Tema |
Subtema |
1. ELS REGIMENES ESPECIALS.
2. EL RÈGIM ESPECIAL DELS TREBALLADORS AUTÒNOMS
.
3. EL RÈGIM ESPECIAL AGRARI.
.
4, EL RÈGIM ESPECIAL DELS TREBALLADORS DEL MAR.
5. EL REGEMEGUEN ESPECIAL DEL SERVEI DOMÈSTIC.
.
6. ALTRES RÈGIMS ESPECIALS El Régimen Especial de la Minería i
el Carbó.
7. SISTEMES ESPECIALS I REGIMENES INTEGRATS.
8. SEGURETAT SOCIAL VOLUNTÀRIA I ASSISTENCIAL SOCIAL.
|
Lliçò 1
1. Antecedents històrics
2. La tendència a la reducció del nombre de règims i a la uniformitat de la seva acció protectora.
3. Panorama actual: enumeració i criteris de classificació dels règims existents.
4. Pluriactividad i acció protectora.
5. Pluriactividad i acció protectora.
5.1. Còmput recíproc de cotitzacions.
5.2. Pluralitat de prestacions
5.3. Determinació del règim cridat a reconèixer.
Lliçò 2
1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
Lliçò 3
1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
Lliçò 4
1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
Lliçò 5
1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
Lliçò 6
1. La Seguretat Social dels funcionaris públics.
2. L'Assegurança Escolar.
Lliçó 7
1. Els sistemes especials.
2. Els règims integrats.
2.1. Representants de comerç.
2.2. Treballadors ferroviaris.
2.3. Artistes en espectacles públics.
2.4. Jugadors de Futbol.
2.5. Professionals Taurins.
Lliçó 8
1. Seguretat Social voluntària.
1.1. Millores. El contracte d'assegurances.
1.2. Plans i fons de pensions.
2. Assistència social .
2.1. Assistència social de la Seguretat Social.
2.2. Les prestacions autonòmiques de renda mínima d'inserció.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
30 |
45 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Identificació del contingut de l´assignatura i determinació dels objectius a assolir. Bibliografia bàsique i criteris d´evaluació. Pautes metodológiques. |
Sessió Magistral |
L'adquisició per l'alumne dels coneixements necessaris per a la seva formació jurídica i la seva capacitació professional en l'àmbit del Dret de la Seguretat Social II
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
1. Finalitat
L'adquisició per l'alumne de la metodologia i tècniques que el capacitin per aplicar i interpretar correctament el contingut de l'assignatura Seguretat Social I, d'acord amb els coneixements obtinguts a partir de les classes teòriques. Amb aquesta finalitat, els alumnes elaboraran i debatran, durant el curs, diferents supòsits pràctics.
2. Pautes organitzatives.
A. Numero i freqüència.
a) El nombre total de casos pràctics es determinarà en funció del ritme de les explicacions teòriques. La freqüència serà setmanal.
b) Amb caràcter previ a l'inici de la primera classe pràctica es realitzarà una sessió introductòria, destinada a explicar la finalitat que es pretén assolir amb aquesta activitat docent, així com les pautes organitzatives, metodològiques i valoratives pròpies de la mateixa.
B. Aspectes formals.
a) Per a cada cas pràctic s'elaborarà per l'alumne un exercici. Els exercicis s'hauran d'elaborar individualment, in perjudici del seu possible i aconsellable estudi col•lectiu.
c) Els exercicis es confeccionaran mecanogràfica o informáticamente i a doble espai, per facilitar la seva lectura i valoració.
d) L'extensió màxima de cada exercici serà de quatre folis.
e) Els exercicis es lliuraran a l'inici de cada classe pràctica. S'ha de lliurar l'original del cas elaborat, sent convenient que l'alumne conservi una còpia que li faciliti el seguiment i la participació en la classe pràctica.
f) A l'inici de la classe pràctica, el professor indicarà el pròxim cas a elaborar pels alumnes i la documentació mínima que hauran d'utilitzar per a això.
C. Assistència.
a) Si l'alumne desitja obtenir una qualificació que li permeti alliberar per curs la realització del cas pràctic en les proves finals, l'assistència, junt amb la presentació del corresponent exercici de cas pràctic, ha de ser obligatòria, personal i regular. La regularitat suposa l'assistència a totes les classes pràctiques que es realitzin i la presentació dels corresponents casos pràctics, llevat de casos de força major degudament acreditats
b) En aquells supòsits en que ell alumne no pugui mantenir una assistència regular, podrà assistir a les classes pràctiques amb caràcter voluntari, prèvia comunicació al professor responsable de les mateixes, però sense poder beneficiar-se de l'esmentada qualificació.
|
|
Activitats Introductòries |
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
El professor responsable de les classes pràctiques, mantindrà les entrevistes necessàries, a iniciativa de l'alumne o del propi professor i en horari d'atenció a l'alumnat, a efectes d'orientació metodològica i tècnica. El professor responsable de classes teòriques assistirà i orientarà als alumnes sobre les qüestions que suscitin les mateixas.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Proves pràctiques |
Elements objecte de valoració.
a) Per valorar els casos pràctics es prendran en consideració dos elements: els exercicis presentats i la participació en classe pràctica.
b) Els exercicis presentats es valoraran d'acord amb l'estudi i anàlisi que s'hagi realitzat de la documentació mínima facilitada, l'adequada fonamentació de les respostes, l'esforç argumentatiu que es desenvolupi en les mateixes i la utilització de documentació complementària.
coneixements adquirits per l'alumne.
|
Qualificació
a) Els alumnes han d'obtenir una qualificació mínima de cinc punts de mitjana|mitja en les classes pràctiques per poder quedar alliberats de realitzar el cas pràctic en les proves finals i millorar la qualificació obtinguda en les proves d'avaluació.
b) La qualificació obtinguda en les classes pràctiques duplica el seu valor sempre que s'hagi assolit la mínima esmentada i possibilita, per tant, la millora de la qualificació obtinguda en les proves finals d'avaluació.
c) Els alumnes que no assoleixin la puntación mínima no tindran cap reducció en la qualificació de les proves finals.
d) Periòdicament, el professor responsable de les classes pràctiques realitzarà en classe un comentari valoratiu global del desenvolupament de l'esmentada activitat docent.
D. Publicació de qualificacions.
La publicació de les qualificacions de classes pràctiques s'efectuarà amb suficient antelació a la data de realització de les proves finals i tindrà una incidència del 70 % sobre al nota final |
Proves de Desenvolupament |
La prova final constarà de dues parts.
La primera consistirà a respondre a tres preguntes de les lliçons del programa i tindrà una durada d'una hora i mitjana|mitja. La segona raurà a realitzar un cas pràctic, únicament pels alumnes que no haguessin superat les classes pràctiques, sent la seva durada d'una hora. Per al desenvolupament d'aquesta segona part, els alumnes podran valer-se de tots els materials bibliogràfics, normatius i jurisprudencials que considerin oportú, excepte els materials amb suport informàtic. No estarà permès l'intercanvi entre els alumnes de l'esmentada documentació.
|
Cada una de les preguntes teòriques i el cas pràctic de les proves d'avaluació final es qualificaran de zero a deu punts. La qualificació de cada prova s'obtindrà de la mitjana|mitja corresponent, superant-se l'assignatura amb l'obtenció de cinc punts. Per assolir aquesta qualificació s'ha de tenir en compte que el contingut de l'examen ha de ser proporcionat.
En el cas de tenir superats els exercicis desenvolupats a classe, l´incidencia sobre la nota final serà del 70 %. |
Altres |
Recensions. 3.1. Finalitat Resum i comentari crític d'una obra monogràfica relativa a algun tema propi de l'assignatura, a fi que l'alumne pugui aprofundir i completar el seu coneixement de la mateixa, ensinistrant-se en l'anàlisi de contingut de texts doctrinals relatius a l'àmbit jurídic-laboral. 3.2. Pautes organitzatives. A. Nombre de recensions i selecció de l'obra. Els alumnes podran realitzar, de manera individual, una recensió d'alguna de les següents monografies: BLASCO LAHOZ, J.F.: El règim especial dels treballadors autònoms, València (Tirant lo Blanch) 1995 ESCOBAR JIMÉNEZ, J.: Treballadors agrícoles i Seguretat Social agrària, Madrid, (Ibidem) ESTÉVEZ GONZALEZ, C.: Les rendes mínimes autonòmiques, Madrid, consell Econòmic i Social, 1998. GONZALO GONZALEZ, B. i NUÑO RUBUIO, J.L.: Seguretat Social dels funcionaris públics a Espanya, Madrid, (Marcial Pons), 1997 LOPEZ ANIORTE, Mª c.: Àmbit subjectiu del règim especial dels Treballadors autònoms, Pamplona (Aranzadi) 1996 YANINI BAEZA, J.: Les millores voluntàries en la Seguretat Social. Règim de l'Assegurança Col•lectiva laboral. Madrid, Edersa, 1995. B. Estructura. La recensió constarà de dues parts. La primera es dedicarà a efectuar un resum de l'obra. En la segona part haurà de realitzar-se un comentari personal de la mateixa. C. Extensió. Serà un màxim de 16 folis mecanografiats a doble espai, dels quals la meitat es destinarà al resum i l'altra meitat al comentari crític. D. El Termini de lliurament. El termini de lliurament de la recensió s'anunciarà amb la suficient antelació. La recensió es lliurarà, dins de l'esmentat termini, al professor responsable de les classes teòrica. 3.3. Pautes metodològiques. a) Resum. Ha de cenyir-se a la descripció de l'estructura, sistemàtica i principals idees que enclogui el contingut de l'obra. b) Comentari personal. S'ha de dirigir a la formulació d'un judici|seny personal sobre l'estructura, a la metodologia i al contingut de l'obra. La principal pauta a observar referent a això consisteix que el judici|seny personal ha d'estar jurídicament fundat i raonat. A tal final|finalitat, l'alumne haurà d'utilitzar alguna o algunes de les fonts de coneixement (normatives, jurisprudencials i bibliogràfiques) |
Qualificació.
a) Els alumnes han d'obtenir una qualificació mínima de cinc punts, per poder millorar la nota de les proves finals d'avaluació.
b) Els alumnes que no assoleixin la qualificació referida mínima, no experimentaran cap reducció en la corresponent a les proves finals.
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
|
BIBLIOGRAFIA
ALARCÓN CARACUEL, M.R. i GONZÁLEZ ORTEGA, S.: Compendi de Seguretat Social. Tecno. Madrid, 1999.
ALONSO OLEA, M i TORTUERO PLAÇA, J.L.: Institucions de Seguretat Social. Civitas. Madrid, 2005.
BLASCO LAHOZ, J.F.; LÓPEZ GANDÍA, J i MOMPARLER CARRASSCO, M.A.: Règims especials de la Seguretat Social. Ed Tirant lo Blanch, València, 2007. MONTOYA MELGAR, A. ( Coordinador): Curs de Seguretat Social. Servei de Publicacions de la Facultat de Dret. Universitat Complutense. Madrid, 2007.
RODRIGUEZ RAMS, M.J.; GORRELI HERNÁNDEZ, J. I VÍLCHEZ PORRES, M.: Sistemes de Seguretat Social. Tecnos. Madrid, 2007.
|
Complementària |
|
Poligrafies, monografies i articles en revistes especialitzades.
Quan procedeixi, es facilitarà la seva referència de forma paral·lela a les explicacions de la disciplina.
1.2.3. Repertoris normatius laborals.
A. Normativa interna.
AJEDA AVILÈS, A.; SAMPEDRO DEL CORRAL, M i VIUS CAVALLER, M.: Legislació de Seguretat Social. Tecnos. Madrid, 2007.
SEMPERE NAVARRÈS, A.V.: (Direcció|Adreça) Codi de la Seguretat Social. Aranzadi. Pamplona, 2007.
B. Normativa europea.
ARELLANO CATALAN, J.C.: Convenis, Resolucions i Recomanacions del Consell d'Europa en matèria social. Ministeri de Treball|Feina i Seguretat Social. Madrid, 1992.
CREU VILLALÓN, J i GÓMEZ MUÑOZ, J.M.: Legislació laboral de la Unió Europea. Tecnos. Madrid, 2000.
C. Normativa internacional (O.I.T)
O.I.T.: Convenis i Recomanacions: 1911-1983 MTSS. Madrid, 1984 O.I.T.: Convenis i Recomanacions: 1919-1990 (Anexo.MTSS. Madrid, 1991
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL I/15061001 | DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL II/15061002 |
|
|