DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL III Codi 15061003
Ensenyament
Relacions Laborals (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
NAVARRO ROLDAN, RAÚL ANGEL
ARQUED SANMARTÍN, ALFONSO
Adreça electrònica alfonso.arqued@urv.cat
raulangel.navarro@urv.cat
Professors/es
ARQUED SANMARTÍN, ALFONSO
NAVARRO ROLDAN, RAÚL ANGEL
Web
Descripció general i informació rellevant Prestacions del sitema de la Seguretat Social als diferents regims especials.

Competències
Codi  
A2 Marc normatiu regulador de la Seguretat Social i de la protecció social complementària: cotització, pensions contributives, pensions no contributives, plans i fons de pensions, altes i baixes, incapacitat temporal i permanent, etc.
A3 Organització i direcció de recursos humans: selecció de personal, classificació professional, funcions, estratègies, etc.
A9 Assessorament a treballadors, sindicats i empreses
A11 Auditoria sociolaboral
A15 Gestió de tràmits administratius: permisos d'obertura, llicències d'activitat, obertura de centres de treball, avís previ d'inici d'obres, etc.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B12 Capacitat d'organització i planificació
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el marc normatiu regulador dels règims especials de la Seguretat Social. A2
A3
A9
B2
B4
B6
Diferenciació de les prestacions amb el Règim General de la Seguretat Social. A2
A3
A9
B2
B13
Protecció social dels Règims especials de la Seguratat Social A2
A9
B1
B12
Conèixer la Seguretat Social complementària i les sevas aplicacions pràctiques. A2
A3
A11
A15
B2
B13

Continguts
Tema Subtema
1. ELS REGIMENES ESPECIALS. Lliçò 1

1. Antecedents històrics
2. La tendència a la reducció del nombre de règims i a la uniformitat de la seva acció protectora.
3. Panorama actual: enumeració i criteris de classificació dels règims existents.
4. Pluriactividad
5. Acció protectora:
5.1. Còmput recíproc de cotitzacions.
5.2. Pluralitat de prestacions
5.3. Determinació del règim cridat a reconèixer.
2. EL RÈGIM ESPECIAL DELS TREBALLADORS AUTÒNOMS Lliçò 2

1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
3. EL RÈGIM ESPECIAL AGRARI. Lliçò 3

1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
4. EL RÈGIM ESPECIAL DELS TREBALLADORS DEL MAR.
Lliçò 4

1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
5. EL RÈGIM ESPECIAL DEL SERVEI DOMÈSTIC.
Lliçò 5

1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
6. ALTRES RÈGIMS ESPECIALS El Régimen Especial de la Minería i el Carbó. Lliçò 6

1. La Seguretat Social dels funcionaris públics.
2. L'Assegurança Escolar.
7. SISTEMES ESPECIALS I REGIMENES INTEGRATS. Lliçó 7

1. Els sistemes especials.
2. Els règims integrats.
2.1. Representants de comerç.
2.2. Treballadors ferroviaris.
2.3. Artistes en espectacles públics.
2.4. Jugadors de Futbol.
2.5. Professionals Taurins.
8. SEGURETAT SOCIAL VOLUNTÀRIA I ASSISTENCIAL SOCIAL.
Lliçó 8

1. Seguretat Social voluntària.
1.1. Millores. El contracte d'assegurances.
1.2. Plans i fons de pensions.
2. Assistència social .
2.1. Assistència social de la Seguretat Social.
2.2. Les prestacions autonòmiques de renda mínima d'inserció.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 30 45
Debats
1 0 1
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de Desenvolupament
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Identificació del contingut de l´assignatura i determinació dels objectius a assolir. Bibliografia bàsique i criteris d´evaluació. Pautes metodológiques.
Sessió Magistral L'adquisició per l'alumne dels coneixements necessaris per a la seva formació jurídica i la seva capacitació professional en l'àmbit del Dret de la Seguretat Social II
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 1. Finalitat

L'adquisició per l'alumne de la metodologia i tècniques que el capacitin per aplicar i interpretar correctament el contingut de l'assignatura Seguretat Social I, d'acord amb els coneixements obtinguts a partir de les classes teòriques. Amb aquesta finalitat, els alumnes elaboraran i debatran, durant el curs, diferents supòsits pràctics.

2. Pautes organitzatives.

A. Numero i freqüència.

a) El nombre total de casos pràctics es determinarà en funció del ritme de les explicacions teòriques. La freqüència serà setmanal.
b) Amb caràcter previ a l'inici de la primera classe pràctica es realitzarà una sessió introductòria, destinada a explicar la finalitat que es pretén assolir amb aquesta activitat docent, així com les pautes organitzatives, metodològiques i valoratives pròpies de la mateixa.

B. Aspectes formals.

a) Per a cada cas pràctic s'elaborarà per l'alumne un exercici. Els exercicis s'hauran d'elaborar individualment, in perjudici del seu possible i aconsellable estudi col•lectiu.
c) Els exercicis es confeccionaran mecanogràfica o informáticamente i a doble espai, per facilitar la seva lectura i valoració.
d) L'extensió màxima de cada exercici serà de quatre folis.
e) Els exercicis es lliuraran a l'inici de cada classe pràctica. S'ha de lliurar l'original del cas elaborat, sent convenient que l'alumne conservi una còpia que li faciliti el seguiment i la participació en la classe pràctica.
f) A l'inici de la classe pràctica, el professor indicarà el pròxim cas a elaborar pels alumnes i la documentació mínima que hauran d'utilitzar per a això.

C. Assistència.

a) Si l'alumne desitja obtenir una qualificació que li permeti alliberar per curs la realització del cas pràctic en les proves finals, l'assistència, junt amb la presentació del corresponent exercici de cas pràctic, ha de ser obligatòria, personal i regular. La regularitat suposa l'assistència a totes les classes pràctiques que es realitzin i la presentació dels corresponents casos pràctics, llevat de casos de força major degudament acreditats
b) En aquells supòsits en que ell alumne no pugui mantenir una assistència regular, podrà assistir a les classes pràctiques amb caràcter voluntari, prèvia comunicació al professor responsable de les mateixes, però sense poder beneficiar-se de l'esmentada qualificació.

D.Documentació mínima i bibliografia.

Per a l'elaboració de cada cas pràctic es facilitarà als alumnes una documentació mínima , integrada per l'enunciat del cas pràctic i per les fonts de coneixement adients (normativa, jurisprudència i bibliografia).Aquesta documentació mínima estarà a disposició de l'alumne, amb la suficient antel·lació, al servei de fotocòpies.
Com a complement de la referida documentació, es poden consultar les fonts de coneixement indicats a l'apartat fons d'informació.

Debats 3.Conferències col·loqui.

3.1.Finalitat:

Exposició, per part d'un professional de reconeguda solvència, d'un tema d'especial interès relacionat amb el contingut de l'assignatura, a la que segueix un col·loqui obert a tots els alumnes del curs

3.2 Pautas organitzatives.

A.Previsió.

Es preveu la realització d'una conferència-col·loqui, acompasada a les explicacions de la matèria en classes teòriques.

B.Conferenciant, tema i data.
S'anunciaran amb la suficient antel·lació

3.3 Pautes valoratives.

La valoració d'aquesta activitat docent podrà efectuar-se a través de lescorresponents proves d'evaluació, verificant el coneixement per part de l'alumne d'aquells temes o matèries del programa de l'assignatura que guarden relació amb la conferència impartida.

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
El professor responsable de les classes pràctiques, mantindrà les entrevistes necessàries, a iniciativa de l'alumne o del propi professor i en horari d'atenció a l'alumnat, a efectes d'orientació metodològica i tècnica. El professor responsable de classes teòriques assistirà i orientarà als alumnes sobre les qüestions que suscitin les mateixas.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A.ALUMNES ASISTENTS

AVALUACIÓ CONTÍNUA

Els alumnes asistents a classe estaran sotmesos al sistema d'evaluzció contínua.Per a fer-ho, hauran de resoldre les qüestions pràctiques que es vagin plantejant al llarg del quadrimestre.En aquest sentit les classes es diferencien en dues fases:

1- Taller: La realització del supòsit pràctic es desenvolupa a classe mitjançant l'utilització dels materials entregats.Així com, s'han de preparar mitjançant qualsevol altre tipus de material, la confecció de la pràctica a entregar la setmana següent.

2- Entrega i correcció dels supòsits pràctics: L'alumne haurà d'entregar la pràctica proposada a l'inici de la classe i preparada en la fase taller.

3- Prova de validació: Els alumnes que es sometin al sistema d'avaluacióc ontínua realitzaran una prova de validació, la data de la qual serà anunciada amb suficient antelació i en la que,fent ús del suport bibliogràfic, jurisprudencial o materials utilitzats a classe, hauran de superar un supòsit pràctic semblant als desenvolupats durant el curs.

Elements objecte de valoració.

a) Per valorar els casos pràctics es prendran en consideració dos elements: els exercicis presentats i la participació en classe pràctica.

b) Els exercicis presentats es valoraran d'acord amb l'estudi i anàlisi que s'hagi realitzat de la documentació mínima facilitada, l'adequada fonamentació de les respostes, l'esforç argumentatiu que es desenvolupi en les mateixes i la utilització de documentació complementària.
Proves de Desenvolupament B.ALUMNES NO ASISTENTS

AVALUACIÓ ORDINÀRIA

Es realitzaran dues proves d'evaluació final en les dates assenyalades amb suficient antelació.

La prova final constarà de dues parts.

La primera consistirà a respondre a tres preguntes de les lliçons del programa i tindrà una durada d'una hora i mitjana|mitja.

La segona raurà a realitzar un cas pràctic, únicament pels alumnes que no haguessin superat les classes pràctiques, sent la seva durada d'una hora. Per al desenvolupament d'aquesta segona part, els alumnes podran valer-se de tots els materials bibliogràfics, normatius i jurisprudencials que considerin oportú, excepte els materials amb suport informàtic. No estarà permès l'intercanvi entre els alumnes de l'esmentada documentació.
Cada una de les preguntes teòriques i el cas pràctic de les proves d'avaluació final es qualificaran de zero a deu punts. La qualificació de cada prova s'obtindrà de la mitjana|mitja corresponent, superant-se l'assignatura amb l'obtenció de cinc punts. Per assolir aquesta qualificació s'ha de tenir en compte que el contingut de l'examen ha de ser proporcionat.

En el cas de tenir superats els exercicis desenvolupats a classe, l´incidencia sobre la nota final serà del 70 %.
Altres

Recensions. 3.1. Finalitat Resum i comentari crític d'una obra monogràfica relativa a algun tema propi de l'assignatura, a fi que l'alumne pugui aprofundir i completar el seu coneixement de la mateixa, ensinistrant-se en l'anàlisi de contingut de texts doctrinals relatius a l'àmbit jurídic-laboral. 3.2. Pautes organitzatives. A. Nombre de recensions i selecció de l'obra. Els alumnes podran realitzar, de manera individual, una recensió d'alguna de les següents monografies: BLASCO LAHOZ, J.F.: El règim especial dels treballadors autònoms, València (Tirant lo Blanch) 1995 ESCOBAR JIMÉNEZ, J.: Treballadors agrícoles i Seguretat Social agrària, Madrid, (Ibidem) ESTÉVEZ GONZALEZ, C.: Les rendes mínimes autonòmiques, Madrid, consell Econòmic i Social, 1998. GONZALO GONZALEZ, B. i NUÑO RUBUIO, J.L.: Seguretat Social dels funcionaris públics a Espanya, Madrid, (Marcial Pons), 1997 LOPEZ ANIORTE, Mª c.: Àmbit subjectiu del règim especial dels Treballadors autònoms, Pamplona (Aranzadi) 1996 YANINI BAEZA, J.: Les millores voluntàries en la Seguretat Social. Règim de l'Assegurança Col•lectiva laboral. Madrid, Edersa, 1995. B. Estructura. La recensió constarà de dues parts. La primera es dedicarà a efectuar un resum de l'obra. En la segona part haurà de realitzar-se un comentari personal de la mateixa. C. Extensió. Serà un màxim de 16 folis mecanografiats a doble espai, dels quals la meitat es destinarà al resum i l'altra meitat al comentari crític. D. El Termini de lliurament. El termini de lliurament de la recensió s'anunciarà amb la suficient antelació. La recensió es lliurarà, dins de l'esmentat termini, al professor responsable de les classes teòrica. 3.3. Pautes metodològiques. a) Resum. Ha de cenyir-se a la descripció de l'estructura, sistemàtica i principals idees que enclogui el contingut de l'obra. b) Comentari personal. S'ha de dirigir a la formulació d'un judici|seny personal sobre l'estructura, a la metodologia i al contingut de l'obra. La principal pauta a observar referent a això consisteix que el judici|seny personal ha d'estar jurídicament fundat i raonat. A tal final|finalitat, l'alumne haurà d'utilitzar alguna o algunes de les fonts de coneixement (normatives, jurisprudencials i bibliogràfiques)

Qualificació.

a) Els alumnes han d'obtenir una qualificació mínima de cinc punts, per poder millorar la nota de les proves finals d'avaluació.
b) Els alumnes que no assoleixin la qualificació referida mínima, no experimentaran cap reducció en la corresponent a les proves finals.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

 

BIBLIOGRAFIA

ALARCÓN CARACUEL, M.R. i GONZÁLEZ ORTEGA, S.: Compendi de Seguretat Social. Tecno. Madrid, 1999.

ALONSO OLEA, M i TORTUERO PLAÇA, J.L.: Institucions de Seguretat Social. Civitas. Madrid, 2005.

BLASCO LAHOZ, J.F.; LÓPEZ GANDÍA, J i MOMPARLER CARRASSCO, M.A.: Règims especials de la Seguretat Social. Ed Tirant lo Blanch, València, 2007.
MONTOYA MELGAR, A. ( Coordinador): Curs de Seguretat Social.
Servei de Publicacions de la Facultat de Dret. Universitat Complutense. Madrid, 2007.

RODRIGUEZ RAMS, M.J.; GORRELI HERNÁNDEZ, J. I VÍLCHEZ PORRES, M.: Sistemes de Seguretat Social. Tecnos. Madrid, 2007.

Complementària

Poligrafies, monografies i articles en revistes especialitzades.

Quan procedeixi, es facilitarà la seva referència de forma paral·lela a les explicacions de la disciplina.

1.2.3. Repertoris normatius laborals.

A. Normativa interna.

AJEDA AVILÈS, A.; SAMPEDRO DEL CORRAL, M i VIUS CAVALLER, M.: Legislació de Seguretat Social. Tecnos. Madrid, 2007.

SEMPERE NAVARRÈS, A.V.: (Direcció|Adreça) Codi de la Seguretat Social. Aranzadi. Pamplona, 2007.

B. Normativa europea.

ARELLANO CATALAN, J.C.: Convenis, Resolucions i Recomanacions del Consell d'Europa en matèria social. Ministeri de Treball|Feina i Seguretat Social. Madrid, 1992.

CREU VILLALÓN, J i GÓMEZ MUÑOZ, J.M.: Legislació laboral de la Unió Europea. Tecnos. Madrid, 2000.

C. Normativa internacional (O.I.T)

O.I.T.: Convenis i Recomanacions: 1911-1983 MTSS. Madrid, 1984
O.I.T.: Convenis i Recomanacions: 1919-1990 (Anexo.MTSS. Madrid, 1991



Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL I/15061001
DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL II/15061002