DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INSTITUCIONS DE DRET ADMINISTRATIU Codi 15061012
Ensenyament
Relacions Laborals (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
GENS RIVALT, JULI
Adreça electrònica julio.gens@urv.cat
Professors/es
GENS RIVALT, JULI
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les nocions bàsiques de dret administratiu destinat a alumnes de primer curs de la diplomatura de l'ensenyament de relacions laborals. Per ampliar aquesta introducció es poden triar com a crèdits de lliure configuració les assignatures de dret administratiu ofertades a l'ensenyament de dret.

Competències
Codi  
A1 Marc normatiu regulador de les relacions laborals: redacció de contractes i pròrrogues; nòmines; cartes d'acomiadament; expedients disciplinaris; notificacions de trasllats, canvis de funcions i modificacions de condicions de treball; càlcul de quitances; preparació d'expedients de regulació d'ocupació.
A7 Salut laboral i prevenció de riscos laborals: identificació i avaluació de riscos, formació preventiva, organització i direcció de serveis de prevenció, auditories de prevenció
A10 Polítiques sociolaborals: disseny i estudi de llocs de treball, presa de decisions en matèria organitzativa del personal (horaris, calendari laboral, jorandes, mètodes de treball)
A11 Auditoria sociolaboral
A14 Gestió tributària: IRPF i IVA
A15 Gestió de tràmits administratius: permisos d'obertura, llicències d'activitat, obertura de centres de treball, avís previ d'inici d'obres, etc.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B8 Sensibilizació pels temes vinculats al medi ambient
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els conceptes bàsics i fonamentals del Dret Administratiu i que constitueixen els seus elements diferencials respecte a les altres branques del dret A1
A7
A11
A14
A15
Saber interrelacionar els conceptes bàsics de la matèria amb l'aplicació als elements troncals del dret laboral, amb especial atenció a saber identificar la responsabilitat de l'Administració i la seva tutela en tot el referent a la contractació laboral, la Seguretat Social, ja que afecten directament a drets fonamentals de la persona. A10
A14
A15
B2
B8
B13
Sensibilitzar-se de la necessitat i transcendència que l'administració té en tot el relacionat en ser la màxima garantia, abans de recórrer a instàncies judicials, de que les relacions laborals, i els drets i obligacions que es generen a partir de les mateixes, es fan amb plenes garanties pels drets individuals de les persones. A1
A10
A14
A15

Continguts
Tema Subtema
I. INTRODUCCIÓ I FONTS 1.- Origen històric del dret administratiu. L'Antic Règim. L'Estat de Dret i la Divisió de Poders. Estat Social i Democràtic de Dret i Administració Pública. El concepte de dret administratiu. Dret administratiu i Administració Pública en la legislació vigent. Les tendències expansives d'allò administratiu.

2.- El Reglament. Relació del Reglament amb la Llei. Tipologia. Límits de la potestat reglamentària. Inderogabilitat singular. Invalidesa. Control de la potestat reglamentària. Les normes reglamentàries de les Comunitats Autònomes. Els reglaments locals.

3.- Els principis generals de l'ordenament jurídic. Costum i precedent administratiu. La jurisprudència.
II. ORGANITZACIÓ ADMINISTRATIVA 4.- Dret i organització administrativa. Concepte i tipologia dels ens públics. La teoria de l'òrgan. Classes d'òrgans. La competència: inderogabilitat i excepcions. La jerarquia. La coordinació. Les grans opcions organitzatives: centralització i descentralització, concentració i desconcentració, concepte d'autonomia.

5.- L'Administració general de l'Estat. Organització de les CCAA. L'Administració local: Municipi, Comarca i Província.
III. LA RELACIÓ JURÍDICA ADMINISTRATIVA 6.- L'Administració i la Llei. Principi de legalitat. Potestats Administratives. Tipologia. Potestats reglades i discrecionals. El control de la discrecionalitat.

7.- Subjectes de la relació. Administració pública i personalitat jurídica. L'Administrat. Els drets subjectius. Participació en l'activitat administrativa.

8.- Privilegis de l'Administració. El principi d'autotutela.
IV. ACTIVITAT ADMINISTRATIVA 9.- L'acte administratiu. Concepte. Els actes polítics o de govern. Elements material o formals. Especial consideració de la motivació i de la notificació. La inactivitat de l'Administració.

10.- L'eficàcia dels actes administratius. Reotroactivitat. Suspensió., Validesa, nul·litat i anul·labilitat. Irregularitats. La revocació d'actes.

11.- El procediment administratiu. Principi garantista. Règim jurídic. Fases del procediment. Els procediments especials.

12.- La coacció administrativa. L'execució forçosa. La coacció directa. La via de fet.

13.- El control de l'activitat administrativa. En general, les classes de control. Els recursos administratius. Principis generals i procediments en particular.

14.- La responsabilitat patrimonial de l'Administració. Pressupòsits. Qüestions jurisdiccionals.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 15 17
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius del curs, la metodologia que se seguirà, els horaris, els casos pràctics, el sistema d'avaluació i el contingut de l'examen.
Sessió Magistral S'explica de manera molt clara i nítida els conceptes fonamentals de cadascú dels temes per tal d'assolir els objectius descrits anteriorment.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els casos pràctics es resolen en grup per tal de tenir en compte les aportacions de tots els alumnes en la resolució de tots els casos pràctics, que són sempre complements de les explicacions magistrals.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
S'atén a les preguntes formulades a classe i en les hores convingudes en el despatx del professor. Horari de tutoria: Dimecres de 13 a 14 hores

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es valora la iniciativa i les aportacions de l'alumne així com la seva capacitat, encertada o no, de defensar amb criteri i amb fonament jurídic determinades postures. Serveix per pujar nota
Proves objectives de preguntes curtes Es valora la seva concreció i la qualitat en la redacció. 10 preguntes sobre conceptes bàsics i fonamentals del Dret Administratiu. 2/3 de la nota
Proves pràctiques Resoldre un cas pràctic que és un complement de les explicacions a classe 1/3 de la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Per a preparar la part teòrica del programa podeu acudir a les obres següents:

- AJA, ALBERTÍ, FONT, PADRÓS, TORNOS, Manual de Dret Públic de Catalunya, Institut d'Estudis Autonòmics, Barcelona.

- COSCULLUELA MUNTANER, Manual de Derecho Administrativo, Ed. Civitas, Madrid.

- GARCIA DE ENTERRIA - FERNANDEZ RODRIGEZ, Curso de Derecho Administrativo I i II, Ed. Civitas, Madrid.

- PARADA VAZQUEZ, Derecho Administrativo I, II i III, Ed. Marcial Pons, Madrid.

- PAREJO ALFONSO (y otros), Manual de Derecho Administrativo, Ed. Ariel, Madrid.

- SANTAMARIA PASTOR, Fundamentos de Derecho Administrativo, Ed. Ceura, Madrid.

Per la preparació de les pràctiques heu d'utilitzar repertoris de legislació i reculls de jurisprudència.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Llegir diaris i llibres de tot tipus, ja que és la única manera d'adquirir vocabulari i aprendre a redactar. Procuro que els alumnes s'expressin a classe per tal de millorar la seva expressió oral.