DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ORGANITZACIÓ D'EMPRESES II Codi 15061016
Ensenyament
Relacions Laborals (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
FABREGAT RODRÍGUEZ, MARIA VICTORIA
Adreça electrònica juanandres.pons@urv.cat
victoria.fabregat@urv.cat
Professors/es
PONS GREGORI, JUAN ANDRÉS
FABREGAT RODRÍGUEZ, MARIA VICTORIA
Web
Descripció general i informació rellevant Fixar un cos de continguts teòrics en el si de l'administarcio empresarial i més concretament en cadascuna de les seves funcions primordials (Planificació, Organització, Direcció i Control) així com fer conèixer els instruments de gestió per a la presa de decisions òptima

Competències
Codi  
A1 Marc normatiu regulador de les relacions laborals: redacció de contractes i pròrrogues; nòmines; cartes d'acomiadament; expedients disciplinaris; notificacions de trasllats, canvis de funcions i modificacions de condicions de treball; càlcul de quitances; preparació d'expedients de regulació d'ocupació.
A3 Organització i direcció de recursos humans: selecció de personal, classificació professional, funcions, estratègies, etc.
A4 Sociologia del Treball, Estadística i Tècniques d'Investigació Social: capacitat per a desxifrar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball
A5 Psicologia del Treball, selecció de personal i tècniques de negociació i resolució de conflictes
A6 Capacitat per a dirigir equips de treball i per a aplicar decisions en matèria de recursos humans
A8 Teoria i sistemes de relacions laborals: aplicació de mètodes i estratègies de recursos humans (cercles de qualitat, grups de discussió, incentius, objectius, torns de treball)
A10 Polítiques sociolaborals: disseny i estudi de llocs de treball, presa de decisions en matèria organitzativa del personal (horaris, calendari laboral, jorandes, mètodes de treball)
A11 Auditoria sociolaboral
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sensibilizació pels temes vinculats al medi ambient
B9 Motivació per la qualitat en el treball
B10 Capacitat de lideratge de grups de treball
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B12 Capacitat d'organització i planificació
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.Analitzar el subsistema d'administració empresarial. A3
A4
A5
A6
A8
A10
A11
B2
B3
B6
B8
B10
B11
B12
B13
C1
C2
C3
C4
C5
2.Aprofundir en les principals funcions administratives de l'empresa: Planificació, Organització, Direcció i Control. A1
A3
A6
A10
B2
B6
B12
B13
C1
C2
C5
3.Relacionar els diferents elements que configuren les funcions administratives. A1
A3
A4
A8
A10
B2
B3
B5
B6
B8
B11
B12
B13
C1
C2
C3
C4
C5
4. Analitzar els diferents dissenys organitzatius de les empreses A3
B3
B4
B7
B13
C2
C4
5. Valorar models de gestió i estudiar les teories del lideratge i motivagió en la presa de decisions. A3
B3
B9
B10
B13
C3
6.Investigar sobre els sistemes d'organització del treball i els nous dissenys organitzatius de les empreses actuals. A3
A6
A8
B2
B3
B5
B12
B13
C1
C2
C3
C5
7. Valorar determinades formes i actituts dins dels sistemes de control instaurats a l'empresa A3
A6
B3
B6
B7
B13
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
EL SUBSISTEMA ADMINISTRATIU

TEMA 1. L'ADMINISTRACIÓ DE L'EMPRESA
1.1. Naturalesa, propòsit i continguts de l'administració
1.2. Les funcions administratives: planificació, organització, direcció i control
1.3. Evolució del pensament administratiu
1.4. Tipus de decisions i nivells de gerència
1.5. El "rol" del directiu
1.6. L'Administració en la societat moderna. Perspectives futures

Tema 2: LA PLANIFICACIÓ

2.1. Concepte, elements i etapes de la planificació
2.2 Els objectius empresarials
2.3 Funcions, característiques i tipus d'objectius
2.4 El procés de planificació estratègica
2.5 Anàlisi d'estratègies

TEMA 3. L'ORGANITZACIÓ DE L'EMPRESA 3.1. El concepte i els elements de l'organització
3.2 La cultura organitzacional
3.3 Organització formal i informal
3.4 La coordinació i l'autoritat
3.5 El disseny de l'estructura organitzativa
3.6 Tipus d’estructures organitzatives
3.7 Noves tendències en estructures i organitzacions

TEMA 4. LA DIRECCIÓ A L'EMPRESA 4.1. La direcció del comportament humà a les organitzacions
4.2 El lideratge
4.3 La motivació
4.4 La comunicació
4.5 El procés de presa de decisions
4.6 Eficiència directiva i Direcció per objectius.

TEMA 5. EL SISTEMA DE CONTROL 5.1. El control com a funció administrativa. Concepte i naturalesa
5.2 El procés de control
5.3 Tècniques de control

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 18 58
Treballs
10 22 32
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
17 8 25
 
Atenció personalitzada
30 0 30
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
Proves pràctiques
1 0 1
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentar l'assignatura pel que fa a continguts i fonts d'informació. Desenvolupament del programa en el espai temporal definit així com metodologies, proves i criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Les classes teòriques ofereixen a l'alumne els principals conceptes, idees i tècniques proposades al programa de l'assignatura mitjançant el discurs oral i si escau presentacions per tal de visualitzar amb més facilitat esquemes, gràfics, organigrames, etc
Treballs Treball de grup que consistirà en l’estudi del disseny organitzatiu d’una empresa real. Amb aquest treball es podrà obtindre una puntuació màxima de 3 (el 30% de la nota global). Aquests alumnes solament hauràn de fer l’examen teòric (70 % de la nota global) per tal de superar l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Casos pràctics i simulacions aplicant la dinàmica de grup per debatrel's i extreure conclusions

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Es destinaràn dues hores setmanals de tutoria personalitzada al despatx per aclarir dubtes i fer comentaris relacionats amb continguts teòrics, resolució de casos i treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es tracta d'elaborar un treball de grup que consistirà en l’estudi del disseny organitzatiu d’una empresa real. 30% de la nota global
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La participació a classe mitjancant resolució de casos pràctics i simulacions Màxim 1 punt per complementar la global
Proves objectives de preguntes curtes Preguntes curtes a contestar en un espai delimitat i que faràn menció a continguts teòrics del programa. 70 % de la nota global
Proves pràctiques Els alumnes que no alliberin la pràctica per curs hauràn de realitzar una prova pràctica basada amb els casos i exercicis realitzats a classe. Es valora sobre 3 punts
Proves objectives de tipus test Prova tipus test de coneixements teòrics que normalment consta de 30 preguntes amb quatre opcions de resposta. Representa el 70 % de la global
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les proves de contingut teòric poden ser de preguntes curtes o tipus test, no pas les dues formes a l'hora. La nota del treball de curs es guardarà fins la propera convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica AGUIRRE SÁDABA, A., CASTILLO CLAVERO, A. M. I TOUS ZAMORA, D., Administració de organizaciones. Fundamentos y aplicaciones, Madrid 1999, Pirámide
CHIAVENATO, I., Administración en los nuevos tiempos, Bogotá 2002, Mc.Graw-Hill
DÍEZ DE CASTRO, JOSÉ; REDONDO LÓPEZ, CARMEN, BARREIRO FERNÁNDEZ, BEGOÑA Y LÓPEZ BARCOS, M. ÁNGELES, Administración de Empresas: Dirigir en la sociedad del conocimiento, Madrid, 2002, Pirámide
HERNÁNDEZ y RODRÍGUEZ, S., Administración. Pensamiento, proceso, estrategia y vanguardia., Mexico, 2002, Mc.Graw-Hill
KOONTZ, H. y WEIHRICH, H, Administración: una perspectiva global., Madrid, 1999, McGraw-Hill
ZERILLI, A., Fundamentos de organización y dirección general., Bilbao, 1988, Deusto
HERNÁNDEZ ORTIZ, M. J., Casos prácticos de organización y administración de empresas, Madrid, 2000, Pirámide
GARCÍA DEL JUNCO, J. Y CASANUEVA ROCHA, C, Gestión de empresas. Enfoques y técnicas en la práctica., Madrid, 1999, Pirámide

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
POLÍTIQUES DE RECURSOS HUMANS/15061009


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ORGANITZACIÓ D'EMPRESES I/15061015