DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura MÈTODES I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL Codi 15061023
Ensenyament
Relacions Laborals (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestio d'Empreses
Coordinador/a
PASTOR GOSALBEZ, MARIA INMACULADA
Adreça electrònica rafael.zavaro@urv.cat
gloria.solsona@urv.cat
Professors/es
BOCKER ., RAFAEL
SOLSONA GILABERT, GLORIA
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumnat conegui les especificitats de la investigació social, la metodologia de recerca, els instruments de mesura i l’anàlisi de les variables amb les que es treballa en investigació social. Els continguts del temari d’aquesta assignatura serveixen per a que l’alumnat de Relacions Laborals obtingui coneixements complementaris a la seva formació envers les tècniques i mètodes d’investigació social, ja que cada vegada més les institucions i entitats socials demanen un coneixement científic de la realitat i de les problemàtiques socials. En la part pràctica d’aquesta assignatura s’insisteix en la utilització de programes informàtics estadístics per realitzar l’anàlisi de la informació obtinguda a través dels diferents instruments d’investigació a l’abast de les ciències socials. L’alumnat coneix, així, l’ús del paquet informàtic EXCEL, la generació i creació de matrius de dades que ells mateixos construeixen i el seu tractament.

Competències
Codi  
A
B
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer les especificitats del procés d’investigació social i els mètodes per a la recerca social. A4
B3
B11
2. Conèixer les tècniques i els mètodes d’investigació social aplicada a les necessitats de l’empresa i del mercat. A4
B2
B3
B11
B12
3. Utilitzar i identificar diverses estratègies d’investigació per a diferents situacions en les que pugui ser necessari per a l’empresa. A4
B1
B2
B4
4. Utilitzar els instruments d’investigació social i l’anàlisi i interpretació de dades per prendre decisions en l’àmbit empresarial. A4
B2
B3
B4
B13
C2
5. Construir i dissenyar matrius de dades i realitzar pràctiques sobre el seu tractament per a treure el major profit de les dades de la investigació. A4
B4
B11
B12
B13
C2
6. Desenvolupar procediments d’anàlisi a través dels programes informàtics i interpretar els resultats dins els paràmetres de la investigació social. B2
B11
B12
B13
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a la investigació social.
Els mètodes d’investigació. Orígens de la investigació social. Peculiaritats de la investigació social i la seva problemàtica. Conceptes metodològics de la investigació social. Investigació qualitativa i investigació quantitativa.
Tema 2. La construcció de l’objecte d’estudi.
La problematització dels fenòmens socials. Tipus d’estudis en investigació social. La definició del problema a estudiar. Condicions d’idoneïtat de l’elecció de l’objecte d’estudi.
Tema 3. De la teoria a la construcció d’indicadors.
Les etapes del procés d’investigació social. Formulació d’hipòtesis. Operacionalització dels conceptes. Tipus de variables. Nivells de mesura de les variables. Construcció d’indicadors. Codificació de les variables i els indicadors. Construcció d’hipòtesis estadístiques.
Tema 4. Els procediments de recollida d’informació.

4.1. L’enquesta: justificació de la seva elecció. Enquesta personal, col•lectiva, postal i telefònica. Instrument de recollida de dades: el qüestionari. Etapes, format i tipus de preguntes del qüestionari. Consideracions sobre la validesa i els límits del qüestionari. Tipus d’enquestes més utilitzades: l’enquesta omnibus; el panell de consumidors; el panell de detallistes; les enquestes ad hoc.
4.2. L’entrevista: justificació de la seva elecció. Usos bàsics i context d’aplicació. Formalització, preparació i desenvolupament de l’entrevista. Procediments de codificació de la informació de l’entrevista. Consideracions sobre la validesa i els límits de l’entrevista.
4.3. L’observació: justificació de la seva elecció. Observació sistemàtica i estructurada. Enregistrament de l’observació. Consideracions sobre la validesa i els límits de l’observació.
4.4. Els grups de discussió: justificació de la seva elecció. Fonaments dels grups de discussió. Tipologia dels grups de discussió. Procediments per a la utilització de grups en investigació social. Enregistrament i anàlisi de la informació. Consideracions sobre la validesa i els límits dels grups de discussió.
4.5. Altres procediments de recollida d’informació: els documents i l’anàlisi de contingut; el mètode delphi; les històries de vida.
Tema 5. L’organització de la informació en una matriu de dades.
Construcció d’una matriu de dades a partir de la investigació social. Codificació i recodificació de les variables de la matriu. Creació de noves variables a partir de variables de la matriu.
Tema 6. L’anàlisi de les dades de la investigació social.
6.1. La tabulació de les dades: anàlisi descriptiva d’una variable. Mesures de tendència central i de dispersió i la seva interpretació.
6.2. La tabulació de dades: distribucions bidimensionals. Concepte d’associació i d’independència entre variables. Estudi i anàlisi de les taules de correlació i de les taules de contingència. Tests d’independència per a taules de contingència. Mesura del grau d’associació en l’anàlisi bivariable.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 60 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
11 11 22
Presentacions / exposicions
3 3 6
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15 15 30
Treballs
1 3 4
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
1 3 4
Proves pràctiques
3 9 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura (30 hores de classe teòrica)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades a l'elaboració d'un treball de recerca seguint les indicacions del professorat (11 hores de classe pràctica).
Presentacions / exposicions Sessions dedicades a la presentació per grups dels treballs de recerca de l’alumnat (3 hores de classe pràctica)
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions dedicades a treballar amb el programa EXCEL els coneixements d'anàlisis de dades i estadística explicats a classe pel professorat (15 hores de classe).
Treballs Realització de treballs de recerca obligatoris. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics. En grup: Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició a classe del treball de recerca realitzat en grup 5%
Treballs Entrega d'un treball de recerca realitzat al llarg del curs i exposat les darreres setmanes de curs. 15%
Proves objectives de tipus test Examen de 30 preguntes tipus test a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. 30%
Proves pràctiques Examen de 5 preguntes pràctiques a realitzar en base al material treballat a les classes. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BRUNET,I.; BELZUNEGUI,A. i PASTOR,I. (2002), Les tècniques d’investigació social i la seva aplicació, Editorial Pòrtic, Barcelona.

CEA D’ANCONA,Ma A. (1996), Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social, Síntesis, Madrid.

DELGADO,J.M. i GUTIÉRREZ,J. (coord.)(1994), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Síntesis, Madrid.

PEREZ, C. (2002), Estadística Aplicada a través de Excel, Prentice Hall, Madrid.

Complementària

AZOFRA,H.J. (1999): Cuestionarios, CIS, Madrid.

BERICAT,E. (1998): La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social, Ariel, Barcelona.

BISQUERRA,R. (1989): Introducción conceptual al análisis multivariable, Vol.1 i 2, PPU, Barcelona.

CALLEJO, J. (2001): El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación, Ariel, Barcelona.

DOMENECH,J. (1992): Tablas de estadística, Herder, Barcelona.

GARCÍA FERRANDO,M. (1979): Sobre el método. Problemas de investigación empírica en Sociología, CIS, Madrid.

GARCÍA FERRANDO,M. (1985): Socioestadística, Alianza, Madrid.

GARCÍA FERRANDO,M.; IBÁÑEZ,J. i ALVIRA,F. (comps.)(1994): El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación, Alianza, Madrid.

GOODALE,J.G. (1990): La entrevista. Técnicas y aplicaciones para la empresa, Pirámide, Madrid.

KING, G.; KEOHANE, R.; VERBA, S. (2000): El diseño de la investigación social. La inferencia científica en los estudios cualitativos, Alianza Editorial, Madrid.

LUQUE MARTÍNEZ,T. (2000): Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados, Pirámide, Madrid.

PEDRET,R. (1986): Técnicas cualitativas al servicio del marketing: métodos descriptivos de análisis multivariable, Universidad de Barcelona, Barcelona.

QUIVY, R.; VAN CAMPENHOUDT, L. (1997): Manual de recerca en Ciències Socials, Herder, Barcelona.

ROJAS TEJADA,A.J.; et al. (1999): Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos, Síntesis, Madrid.

RUIZ OLABUÉNAGA,J. (1996): Metodología de la investigación cualitativa, Universidad de Deusto, Bilbao.

SÁNCHEZ CARRIÓN,J.J.(1995): Manual de análisis de datos, Alianza, Madrid.

SIERRA BRAVO,R. (1995): Técnicas de investigación social: ejercicios y problemas, Paraninfo, Madrid.

VALLÉS,M.S. (1997): Técnicas cualitativas de investigación social, Síntesis, Madrid.

Recomanacions