DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) SOCIOLOGIA DE LES RELACIONS LABORALS Codi 15061024
Ensenyament
Ciències del Treball (2001)
Relacions Laborals (2002)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
Adreça electrònica alejandro.pizzi@urv.cat
antonio.fernandez@urv.cat
Professors/es
PIZZI ., ALEJANDRO
FERNÁNDEZ GARCIA, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es pretén introduir l'alumnat en la perspectiva sociològica d'anàlisi de la realitat laboral actual. Aquesta consisteix en l'exposició dels diferents enfocaments i tendències dominants en l’estudi de l’organització social del treball. El programa esta centrat en l'estudi dels actors socials de les relacions laborals, en les seves estratègies i en les seves pràctiques. S'analitzaran les relacions laborals com a pràctiques socials que desenvolupen els actors socials presents a l'empresa tot exposant els canvis experimentats i la direcció i factors que els impulsen. D'una banda es presentaran els conceptes fonamentals que possibiliten l'estudi sociològic de les relacions laborals i d'altra banda, s’analitzarà el funcionament i evolució, en el període més recent, de les relacions laborals en Espanya.

Competències
Codi  
A3 Organització i direcció de recursos humans: selecció de personal, classificació professional, funcions, estratègies, etc.
A4 Sociologia del Treball, Estadística i Tècniques d'Investigació Social: capacitat per a desxifrar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball
A5 Psicologia del Treball, selecció de personal i tècniques de negociació i resolució de conflictes
A6 Capacitat per a dirigir equips de treball i per a aplicar decisions en matèria de recursos humans
A7 Salut laboral i prevenció de riscos laborals: identificació i avaluació de riscos, formació preventiva, organització i direcció de serveis de prevenció, auditories de prevenció
A8 Teoria i sistemes de relacions laborals: aplicació de mètodes i estratègies de recursos humans (cercles de qualitat, grups de discussió, incentius, objectius, torns de treball)
A9 Assessorament a treballadors, sindicats i empreses
A10 Polítiques sociolaborals: disseny i estudi de llocs de treball, presa de decisions en matèria organitzativa del personal (horaris, calendari laboral, jorandes, mètodes de treball)
A11 Auditoria sociolaboral
A12 Representació i negociació en els diferents àmbits extrajudicials de les relacions laborals
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Definir els conceptes bàsics de l'àmbit del treball des de la perspectiva sociològica A3
A4
A8
A12
B7
B13
C2
C3
C5
2. Conèixer les característiques de l'actual organització del treball A3
A5
A7
A10
A11
B11
C2
C4
C5
3. Identificar els actors socials que estan presents en les relacions laborals i els interessos de cada actor A6
A9
A12
B5
B11
C2
C5
4. Conèixer les teories que expliquen les relacions laborals A8
B3
B5
B11
C2
C5
5. Conèixer les característiques de funcionament de les organitzacions participants de les RRLL, sindicats i patronal A3
A9
A12
B5
B13
C2
C5
6. Distingir els interessos de cada actor social en els continguts d'un acord i/o un conveni col·lectiu A3
A6
A8
A12
B3
B5
B13
C2
C5
7. Interpretar les estratègies que articulen les pràctiques dels actors socials protagonistes de les RRLL A6
A8
A12
B3
B5
B13
C2
C5
8. Conèixer les característiques del mercat de treball actual A4
B11
B13
C2
C5
9. Interesar-se en entendre les problemàtiques presents en el mon laboral B1
B3
C5

Continguts
Tema Subtema
I. Introducció: el concepte de treball i les teories sobre relacions laborals 1.- El treball com a fenomen social. Treball productiu i treball reproductiu.
2.- La divisió social del treball: Marx, Weber i Durkheim.
II. Les estratègies d’acumulació del capital en l’etapa de capitalisme industrial 3.- L'aparició de la fàbrica i l’Organització Científica del Treball.
4.- El desenvolupament del fordisme i l’Estat del Benestar.
III. Les estratègies d’acumulació del capital en l’etapa de capitalisme avançat. 5.- El principi de la flexibilitat.
5.1.- Noves formes de gestió de la força de treball.
5.2.- Descentralització productiva: l’emergència de l’empresa xarxa.
6.- El principi de la globalització.
6.1.- Estratègies de concentració del capital i empreses multinacionals.
IV. Les societats modernes: societats de serveis i d’organitzacions. 7.- El treball en el sector serveis: la terciarització de la societat.
8.- L’Administració pública: treballadors al servei de la societat.
V.- Els actors socials de les relacions laborals.
9.- La representació dels treballadors i treballadores: sindicats i delegats de personal.
10.- Empreses, empresaris i organitzacions empresarials.
VI.- El procés de les relacions laborals. 11.- La negociació col•lectiva.
12.- La "negociació política": concertació social.
13.- La conflictivitat laboral.
VII.- Conclusions. 14.- El debat sobre la fi del treball. Perspectives de canvi en les relacions laborals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 80 120
Esdeveniments científics i/o divulgatius
1 0 1
Debats
2 2 4
Presentacions / exposicions
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 4 8
Treballs
4 8 12
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 4 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica)
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura (40 hores de classe teòrica)
Esdeveniments científics i/o divulgatius Exposició d’un ponent per aprofondir en el coneixement d’un tema (el del sindicalisme a l'actualitat) (1hora de classe pràctica)
Debats Sessions dedicades a realitzar debats a classe on dos o més grups defensaran postures contràries. (2 hores de classe pràctica)
Presentacions / exposicions Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(2 hores de classe pràctica)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades al debat en base a unes lectures prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat (4 hores de classe pràctica).
Treballs Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)

Atenció personalitzada
 
Debats
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
Individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics. En grup: Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició a classe del treball realitzat en grup 10%
Treballs Realització d’un treball en grup sobre una temàtica indicada pel professorat 20%
Proves objectives de tipus test Examen de 50 preguntes tipus test a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia obligatòria BLOC I

. Torns,T. (1999): “Las asalariadas: un mercado con género”, en Miguélez, F. i Prieto, C.(dirs.): Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.

. Köhler, H.; Martín, A. (2005): Manual de la sociología del trabajo y de las relaciones laborales, Delta Publicaciones, Madrid. Capítulo 5.

 

Bibliografia obligatòria BLOC II

. Bilbao, A. (1999): “Modelo socioeconómico y organización de las relaciones laborales”, en Castillo Mendoza, C.A. (coord.): Economía, organización y trabajo. Un enfoque sociológico, Pirámide, Madrid.

 

Bibliografia obligatòria BLOC III

. Belzunegui, A. (2002): Teletrabajo: estrategias de flexibilidad, CES, Madrid. Pag: 98-115.

. Martín Artiles, A. (1999): “Organización del trabajo y nuevas formas de gestión laboral”, en Miguélez, F. i Prieto, C. (dirs.): Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.

 

Bibliografia obligatòria BLOC IV

. Ritzer, G. (1995): La McDonalización de la sociedad, Ariel, Barcelona.

 

Bibliografia obligatòria BLOC V

. Miguélez, F. (1999): “Presente y futuro del sindicalismo en España”, en Miguélez, F. y Prieto, C. (dirs.) Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.

. Aguar, MºJ.; Casademunt, A. i Molins, J.M. (1999): “Las organizaciones empresariales en la etapa de la consolidación democrática (1986-1997). Unión Europea, desconcertación y diálogo social” en Miguélez, F. i Prieto, C. (dirs.) Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.

 

Bibliografia obligatòria BLOC VI

. Miguélez, F. i Rebollo, O. (1999): “Negociación colectiva en los noventa” en Miguélez, F. i Prieto, C. (dirs.):  Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.

. Espina, A. (1999): “El ‘Guadiana’ de la concertación neocorporatista en España: de la huelga general de 1988 a los acuerdos de 1997” en Miguélez, F. i Prieto, C. (dirs.): Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.

 

Bibliografia obligatòria BLOC VII

. Prieto, C. i Ramos, R. (1999): “El tiempo de trabajo: entre la competitividad y los tiempos sociales”, en Miguélez, F. i Prieto, C. (dirs.): Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.

Complementària

Bibliografia complementària

 

Alonso,E. (1999): Trabajo y ciudadanía, Ed. Trotta, Madrid.

Baethge,M.; Oberbeck, H. (1995): El futuro de los empleados, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social, Madrid.

Beck,U. (1998): ¿Qué es la globalización?, Paidós, Madrid.

Beck; U. (2000): Un nuevo mundo feliz. La precariedad del trabajo en la era de la globalización, Paidós, Barcelona.

Bilbao, A. (1999): Modelos económicos y configuración de las relaciones industriales, Talasa Ediciones, Madrid.

Brunet, I.; Pastor, I. (1997): Educación, trabajo y género, Ediciones LU, Barcelona.

Brunet, I; Belzunegui, A. (1999): Estrategias de empleo y multinacionales, Editorial Icaria, Barcelona.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent