Codi |
|
A3 |
Organització i direcció de recursos humans: selecció de personal, classificació professional, funcions, estratègies, etc. |
A4 |
Sociologia del Treball, Estadística i Tècniques d'Investigació Social: capacitat per a desxifrar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball |
A5 |
Psicologia del Treball, selecció de personal i tècniques de negociació i resolució de conflictes |
A6 |
Capacitat per a dirigir equips de treball i per a aplicar decisions en matèria de recursos humans |
A7 |
Salut laboral i prevenció de riscos laborals: identificació i avaluació de riscos, formació preventiva, organització i direcció de serveis de prevenció, auditories de prevenció |
A8 |
Teoria i sistemes de relacions laborals: aplicació de mètodes i estratègies de recursos humans (cercles de qualitat, grups de discussió, incentius, objectius, torns de treball) |
A9 |
Assessorament a treballadors, sindicats i empreses |
A10 |
Polítiques sociolaborals: disseny i estudi de llocs de treball, presa de decisions en matèria organitzativa del personal (horaris, calendari laboral, jorandes, mètodes de treball) |
A11 |
Auditoria sociolaboral |
A12 |
Representació i negociació en els diferents àmbits extrajudicials de les relacions laborals |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Definir els conceptes bàsics de l'àmbit del treball des de la perspectiva sociològica
|
A3 A4 A8 A12
|
B7 B13
|
C2 C3 C5
|
2. Conèixer les característiques de l'actual organització del treball
|
A3 A5 A7 A10 A11
|
B11
|
C2 C4 C5
|
3. Identificar els actors socials que estan presents en les relacions laborals i els interessos de cada actor
|
A6 A9 A12
|
B5 B11
|
C2 C5
|
4. Conèixer les teories que expliquen les relacions laborals
|
A8
|
B3 B5 B11
|
C2 C5
|
5. Conèixer les característiques de funcionament de les organitzacions participants de les RRLL, sindicats i patronal
|
A3 A9 A12
|
B5 B13
|
C2 C5
|
6. Distingir els interessos de cada actor social en els continguts d'un acord i/o un conveni col·lectiu
|
A3 A6 A8 A12
|
B3 B5 B13
|
C2 C5
|
7. Interpretar les estratègies que articulen les pràctiques dels actors socials protagonistes de les RRLL
|
A6 A8 A12
|
B3 B5 B13
|
C2 C5
|
8. Conèixer les característiques del mercat de treball actual
|
A4
|
B11 B13
|
C2 C5
|
9. Interesar-se en entendre les problemàtiques presents en el mon laboral
|
|
B1 B3
|
C5
|
Tema |
Subtema |
I. Introducció: el concepte de treball i les teories sobre relacions laborals |
1.- El treball com a fenomen social. Treball productiu i treball reproductiu.
2.- La divisió social del treball: Marx, Weber i Durkheim.
|
II. Les estratègies d’acumulació del capital en l’etapa de capitalisme industrial |
3.- L'aparició de la fàbrica i l’Organització Científica del Treball.
4.- El desenvolupament del fordisme i l’Estat del Benestar.
|
III. Les estratègies d’acumulació del capital en l’etapa de capitalisme avançat. |
5.- El principi de la flexibilitat.
5.1.- Noves formes de gestió de la força de treball.
5.2.- Descentralització productiva: l’emergència de l’empresa xarxa.
6.- El principi de la globalització.
6.1.- Estratègies de concentració del capital i empreses multinacionals.
|
IV. Les societats modernes: societats de serveis i d’organitzacions. |
7.- El treball en el sector serveis: la terciarització de la societat.
8.- L’Administració pública: treballadors al servei de la societat.
|
V.- Els actors socials de les relacions laborals.
|
9.- La representació dels treballadors i treballadores: sindicats i delegats de personal.
10.- Empreses, empresaris i organitzacions empresarials.
|
VI.- El procés de les relacions laborals. |
11.- La negociació col•lectiva.
12.- La "negociació política": concertació social.
13.- La conflictivitat laboral.
|
VII.- Conclusions. |
14.- El debat sobre la fi del treball. Perspectives de canvi en les relacions laborals |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
80 |
120 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
1 |
0 |
1 |
Debats |
|
2 |
2 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
2 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
4 |
8 |
Treballs |
|
4 |
8 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
4 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica) |
Sessió Magistral |
Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura (40 hores de classe teòrica) |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Exposició d’un ponent per aprofondir en el coneixement d’un tema (el del sindicalisme a l'actualitat) (1hora de classe pràctica) |
Debats |
Sessions dedicades a realitzar debats a classe on dos o més grups defensaran postures contràries. (2 hores de classe pràctica) |
Presentacions / exposicions |
Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(2 hores de classe pràctica)
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessions dedicades al debat en base a unes lectures prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat (4 hores de classe pràctica). |
Treballs |
Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)
|
|
Debats |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
|
Descripció |
Individualitzada:
Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics.
En grup:
Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició a classe del treball realitzat en grup |
10% |
Treballs |
Realització d’un treball en grup sobre una temàtica indicada pel professorat |
20% |
Proves objectives de tipus test |
Examen de 50 preguntes tipus test a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Bibliografia obligatòria BLOC I
. Torns,T. (1999): “Las asalariadas: un mercado con género”, en Miguélez, F. i Prieto, C.(dirs.): Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.
. Köhler, H.; Martín, A. (2005): Manual de la sociología del trabajo y de las relaciones laborales, Delta Publicaciones, Madrid. Capítulo 5.
Bibliografia obligatòria BLOC II
. Bilbao, A. (1999): “Modelo socioeconómico y organización de las relaciones laborales”, en Castillo Mendoza, C.A. (coord.): Economía, organización y trabajo. Un enfoque sociológico, Pirámide, Madrid.
Bibliografia obligatòria BLOC III
. Belzunegui, A. (2002): Teletrabajo: estrategias de flexibilidad, CES, Madrid. Pag: 98-115.
. Martín Artiles, A. (1999): “Organización del trabajo y nuevas formas de gestión laboral”, en Miguélez, F. i Prieto, C. (dirs.): Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.
Bibliografia obligatòria BLOC IV
. Ritzer, G. (1995): La McDonalización de la sociedad, Ariel, Barcelona.
Bibliografia obligatòria BLOC V
. Miguélez, F. (1999): “Presente y futuro del sindicalismo en España”, en Miguélez, F. y Prieto, C. (dirs.) Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.
. Aguar, MºJ.; Casademunt, A. i Molins, J.M. (1999): “Las organizaciones empresariales en la etapa de la consolidación democrática (1986-1997). Unión Europea, desconcertación y diálogo social” en Miguélez, F. i Prieto, C. (dirs.) Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.
Bibliografia obligatòria BLOC VI
. Miguélez, F. i Rebollo, O. (1999): “Negociación colectiva en los noventa” en Miguélez, F. i Prieto, C. (dirs.): Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.
. Espina, A. (1999): “El ‘Guadiana’ de la concertación neocorporatista en España: de la huelga general de 1988 a los acuerdos de 1997” en Miguélez, F. i Prieto, C. (dirs.): Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid.
Bibliografia obligatòria BLOC VII
. Prieto, C. i Ramos, R. (1999): “El tiempo de trabajo: entre la competitividad y los tiempos sociales”, en Miguélez, F. i Prieto, C. (dirs.): Las relaciones de empleo en España, Siglo XXI, Madrid. |
Complementària |
|
Bibliografia complementària
Alonso,E. (1999): Trabajo y ciudadanía, Ed. Trotta, Madrid.
Baethge,M.; Oberbeck, H. (1995): El futuro de los empleados, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social, Madrid.
Beck,U. (1998): ¿Qué es la globalización?, Paidós, Madrid.
Beck; U. (2000): Un nuevo mundo feliz. La precariedad del trabajo en la era de la globalización, Paidós, Barcelona.
Bilbao, A. (1999): Modelos económicos y configuración de las relaciones industriales, Talasa Ediciones, Madrid.
Brunet, I.; Pastor, I. (1997): Educación, trabajo y género, Ediciones LU, Barcelona.
Brunet, I; Belzunegui, A. (1999): Estrategias de empleo y multinacionales, Editorial Icaria, Barcelona. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|