Codi |
|
A9 |
Assessorament a treballadors, sindicats i empreses |
A15 |
Gestió de tràmits administratius: permisos d'obertura, llicències d'activitat, obertura de centres de treball, avís previ d'inici d'obres, etc. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Motivació per la qualitat en el treball |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Expressar-se correctament en la forma oral i escrita |
|
B7
|
C5
|
Pendre consciència de la realitat jurídica del treballador estranger |
A9
|
B6
|
C3
|
Conèixer els conceptes bàsics del dret d'estrangeria i nacionalitat |
A9
|
B7
|
|
Identificar les diferents normatives aplicables en funció de l'origen o condició de l'estranger |
A9
|
B7
|
|
Conèixer els diferents procediments administratius i la documentació |
A9 A15
|
|
|
Aplicar la normativa correcta en la realització d'activitats pràctiques i argumentar jurídicament les decisions, ja sigui de forma individual o en grup |
|
B2 B3 B4 B5 B6 B9
|
|
Distingir la informació ens pot resultar útil, conèixer on es pot cercar i esforçar-se en utilitzar els recursos electrònics |
|
B2 B9 B13
|
C2
|
Tema |
Subtema |
I. INTRODUCCIÓ |
Lliçó 1: Condició jurídica del treballador estranger
El concepte d'estranger. Condició jurídica de l'estranger: diferents règims;1) règim general 2) règims privilegiats: règim comunitari i règims exclosos del règim general.
Lliçó 2: Normativa aplicable
a) Règim general: La Constitució de 1978. La Llei orgànica d'estrangeria 4/2000, de 11 de gener i les seves successives reformes. El Reglament desenvolupador de la Llei Orgànica d’estrangeria: RD 2393/2004, de 30 de desembre.
b) Règim comunitari: el RD 240/2007, de 16 de febrer
c) Unió Europea i estrangeria: Reglaments i Directives
|
II. EL RÈGIM GENERAL |
Lliçó 3. Drets i llibertats dels treballadors estrangers a Espanya
Drets dels treballadors estrangers: drets inherents a la persona, drets polítics, drets de l'àmbit educatiu, drets de l'àmbit laboral i drets de l'àmbit econòmic i social.
Lliçó 4. Entrada a Espanya
L'entrada d'estrangers a Espanya: requisits i documentació. Examen especial del visat: funció i tipus de visats. Prohibició d'entrada. Diferències entre el retorn, la devolució i l'expulsió.
Lliçó 5. Permanència a Espanya
Situacions d' estada i residència.
a) L'estada: concepte, procediment i renovació.
b) Residència: concepte i tipologia. La residència temporal: concepte, procediment i renovació. La residència per circumstàncies excepcionals. La residència permanent.
Lliçó 6: Especial referència al reagrupament familiar.
El dret al reagrupament familiar: reconeixement internacional i constitucional. Titular del dret i requisits. Els familiars reagrupables. Procediment. El dret al reagrupament dels familiars reagrupats.
Lliçó 7. Treball dels estrangers a Espanya
El treballador estranger: concepte i diferents categories; per compte propi o per compte d'altri. Autoritzacions de treball: concepte, requisits per a la seva obtenció, procediment i renovació.
Lliçó 8: Règims especials de treball
Treballadors de temporada. Treballadors tranfronterers. Prestació transnacionals de serveis. Estudiants.
|
III. EL RÈGIM COMUNITARI |
Lliçó 9. Les llibertats comunitàries
Lliure circulació de persones: Lliure circulació de treballadors.- Contingut Jurídic:el principi d'igualltat de tracte i el règim jurídic dels treballadors comunitaris Exclusions en l´àmbit de la lliure circulació de treballadors:les ocupacions a l´Administració Pública. La llibertat o dret d´establiment i la lliure prestació de serveis: concepte d'establiment i serveis.- Àmbit d´aplicació: les persones físiques i jurídiques.-Contingut jurídic: el principi d´igualtat de tracte i l´equivalència de les condicions per accedir a una activitat econòmica.-Les excepcions per raó d´interès general.
Lliçó 10. La ciutadania europea.
El ciutadà comunitari. Drets que es deriven de la ciutadania europea.
Lliçó 11. Entrada i permanència a Espanya
Normativa d'aplicació. Àmbit d'aplicació. Entrada: documents. Permanència: Estada.- concepte i documents. Residència.- concepte i documents. La targeta de resident comunitari: quan es necessita, procediment i duració.
|
IV. LA NACIONALITAT ESPANYOLA |
Lliçó. 12. El dret de la nacionalitat: la nacionalitat d'origen i altres vies d'adquisició de la nacionalitat espanyola. |
V. DRET INTERNACIONAL PRIVAT
|
Lliçó 13. El contracte de treball: la seva internacionalització
Introducció: què es el Dret Internacional privat?- Quines són les seves fonts?. El Dret Internacional Privat i el contracte de treball: Competència judicial internacional. Dret aplicable al contracte de treball. Aspectes internacionals de la Seguretat Social.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
16 |
24 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
30 |
30 |
Treballs |
|
2 |
4 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
18 |
20 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la professora
Presentació de l'assignatura:
- continguts
- objectius
- metodologies
- desenvolupament semipresencial
- sistemes d'avaluació
- bibliografia recomanada
- contracte d'aprenentege
Presentació dels alumnes
- Motivació
- Coneixements previs relatius a l'assignatura
|
Sessió Magistral |
Desenvolupament del marc teòric. Sessions expositives de la professora. Es valorarà la participació dels alumnes i han d'utilitzar els textos normatius com a eina de treball. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització de casos pràctics a classe amb l'orientació de la professora. S'han de lliurar al finalitzar la classe. |
Pràctiques a través de TIC |
Realització de diferents activitats pràctiques mitjançant el moodle. |
Treballs |
Realització d'un treball de comentari basat en un documental, película o notícia |
|
Pràctiques a través de TIC |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
L'alumne disposa de diferents vies de canals de comunicació amb la professora: l'horari d'atenció a l'alumne, les consultes que es poden fer en les sessions teòriques i pràctiques, així com mitjançant el moodle o concertar cita prèvia per correu electrònic.
Al final del curs es realitzarà una tutoria obligatòria amb els alumnes d'avaluació continuada, amb la finalitat d'analitzar el treball de l'alumne durant el curs i determinar la nota final del còmput de la realització de totes les activitats.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Les sessions teòriques tenen caràcter obligatori. S´ha d'assistir com a mínim al 80% per tal de seguir amb l'avaluació continuada. Es valorarà la participació activa a les classes. |
L'assitència i participació es valoraran en la determinació del la nota final de les activitats realitzades al llarg del curs
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Les pràctiques a l'aula es lliuraran al final de la classe. Es valorarà la correcta resolució així com la seva justificació. |
0-10 p. cada pràctica |
Pràctiques a través de TIC |
Mitjançant el moodle es proposaran diferents activitats que l'alumne ha de lliurar segons les dates fixades.Es valorarà la correcta resolució així com la seva justificació. |
0-10 p. cada activitat |
Treballs |
Comentari sobre un documental, película o notícia proposada. Es valorarà la comprensió i el raonament. No es valorarà la còpia o mer resum. S´ha de lliurar en la data prevista. |
0-10 p. |
Proves objectives de tipus test |
Respondre a un qüestionari tipus test. Les respostes fallides no penalitzen. |
4 p. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura té caràcter quadrimestral. Es seguirà preferenment el sistema d'avaluació continuada, però l'alumne pot optar per realitzar un o un altre sistema per tal de superar l'assignatura: Avaluació continuada: Les classes es desenvoluparan amb el seguiment de les metodologies d'aprenentatge actiu. La realització de totes les activitas, treballs i pràctiques proposades, així com el 80% de l'assistència a les sessions teòriques suposaran el 60% de la nota final. El 40% de la resta de la nota s'assolirà amb la realització obligatòria de la prova tipus test el dia de l'examen de la convocatòria ordinaria. L'alumne assumirà el compromís de seguir el curs mitjançant l'avaluació continuada, mitjançant el contracte d'aprenentatge. Avaluació tradicional: Els alumnes que no optin pel sistema d'avaluació continuada hauran de superar un examen final escrit, que constarà d'una part teòrica de desenvolupament (30%) i tipus test (40%), i una part pràctica (30%), el dia de l'examen de la convoctòria ordinaria. Per tots aquells alumnes que al febrer no superin l'assigantura, ja sigui mitjançant l'avaluació continuada o la tradicional, l'examen de setembre serà per escrit i constarà de de la prova de desenvolupament (30%), la prova tipus test (40%) i la prova pràctica (30%). |
Bàsica |
|
AJA, E; DÍEZ, L (coords). La regulación de la inmigración en Europa. Colección de estudios sociales, nº17. Barcelona: Fundación “La Caixa”, 2005 (edición electrónica www.estudios.lacaixa.es) ALONSO, F. Régimen jurídico del extranjero en España comentarios, jurisprudencia, legislación, formularios. Madrid: Dykinson, 2004. ÁLVAREZ , A., La nacionalidad española. Análisis de la normativa vigente. 2ªedición revisada y actualizada, Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 2003. BLÁZQUEZ, I., Los nacionales de terceros países en la Unión Europea. 2ª edición. Córdoba: Publicaciones Universidad de Córdoba, 2003. CARRASCOSA, J.; SÁNCHEZ ,M.A., Sistema español de derecho de nacionalidad y extranjería. 1ª ed. Murcia: Diego Marín Librero Editor, S.L., 2002.
ESPLUGUES ,C.; LORENZO, M., Legislación de extranjería. Incluye Reglamento Extranjería, 2005. ESPLUGUES,C.; PALAO, G.; DE LORENZO, M., Nacionalidad y extranjería incluye Ley Orgánica 14/2003. 2ªedición, Valencia: Tirant lo Blanch,2004. FERNÁNDEZ, JC., Ley de extranjería y legislación complementaria. Ed. Tecnos, 2005.
FRANCO, F.; SÁNCHEZ, J., "Guia para orientación legal en inmigración". Editorial Lex Nova, 2005 LÓPEZ-MUÑIZ, M. La nueva ley de extranjería. Guía práctica y jurisprudencia. Madrid: Colex, 2005. ORTEGA, E., Manual práctico de Derecho de Extranjería. Tomo I y II. Madrid: Europea de Derecho, 2005. SAGARRA, E., La legislación sobre extranjería e inmigració: una lectura : los derechos fundamentales y las libertades públicas de los extranjeros en España, Barcelona. 1ª ed. Barcelona: Universidad de Barcelona. Servicio de Información y Publicaciones, 2002. SÁNCHEZ-RODAS, C., Aspectos puntuales del nuevo Reglamento, 2005 PALOMAR , A: Tratado de extranjería. Aspectos civiles, penales, administrativos y sociales. Navarra: Aranzadi, 2004. TRINIDAD, M.A.;MARTÍN, J. Una nueva forma de ordenar la inmigración en España. Estudio de la Ley Orgánica 14/2003 y su reglamento de desarrollo. Valladolid: Lex Nova, 2005.
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
L'assignatura es planteja per potenciar l'aprenentge actiu dels alumnes. El curs es proposa de forma semivirtual i es seguirà mitjançant les sessions teòriques i pràctiques previstes en la primera part, i en la realització de pràctiques via moodle en la segona part. Per tant, els alumnes han de tenir a competència d'utilitzar aquesta plataforma.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|