DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DRET CONSTITUCIONAL III Codi 15071008
Ensenyament
Dret (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Departament Dret Públic
Coordinador/a
ROMAN MARTIN, LAURA
Adreça electrònica laura.roman@urv.cat
jordi.jaria@urv.cat
cesar.puig@urv.cat
Professors/es
ROMAN MARTIN, LAURA
JARIA MANZANO, JORDI
PUIG CASAÑAS, CESAR
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura obligatòria Dret Constitucional III es dedica a l'anàlisi del règim general del drets i deures així com a l'estudi particularitzat d'aquells que la Constitució de 1978 reconeix.

Competències
Codi  
A1 Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials
A2 Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics
A3 Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
A4 Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals)
A5 Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica.
A6 Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori
A7 Capacitat de creació i estructuració normativa
A8 Capacitat de redactar escrits jurídics.
A9 Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics.
A12 Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic.
A13 Coneixements d’argumentació jurídica.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Capacitat d’organització i planificació
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el sistema de protecció dels drets fonamentals A1
A3
A4
A9
A13
Adquirir eines d'intepretació en relació amb la vinculació dels drets fonamentals amb l'aplicació del dret A1
A3
A4
A9
B3
B6
C3
Conèixer les vies processals adreçades a la protecció dels drets fonamentals A1
A2
A3
A4
A9
Saber redactar textos raonats i convincents A8
B2
B3
B9
Adquirir una disciplina en l'organització i la sistematització dels coneixements A6
A7
A8
A12
A13
B1
B3
B9
B10
Resoldre problemes jurídics de dificultat moderada A1
A2
A3
A4
A5
A9
A13
B2
B3
B4
B9
C5

Continguts
Tema Subtema
I. Part general

Tema 1. Evolució i concepte dels drets fonamentals.
Evolució històrica i constitucionalizació dels drets dels ciutadans. Noció de dret fonamental. Assaigs de classificació. Sistemàtica dels drets a la Constitució Espanyola de 1978. La dignitat de la persona. Els deures constitucionals.
Tema 2. Titularitat i condicions d'exercici dels drets. Titularitat individual i colectiva. Persona física i jurídica; majoria d'edat. Nacionalitat i estrangeria. Els drets dels estrangers. La ciutadania europea.
Tema 3. Contingut i exercici dels drets fonamentals. Contingut i delimitació. Límits dels drets fonamentals. Eficàcia dels drets i llibertats enfront dels poders públics i entre particulars.
Tema 4. Les garanties no jurisdiccionals. L'especial vinculació dels poders públics als drets reconeguts a la Constitució. La reserva de llei i el respecte al contingut essencial. El Defensor del Poble.
Tema 5. Les garanties jurisdiccionals. La protecció ordinària. El procediment preferent i sumari. El recurs d'ampara constitucional: el seu règimen jurídic. La protecció internacional.
Tema 6. La suspensió dels drets i llibertats. La suspensió colectiva: els estats excepcionals. La suspensió individual: la normativa antiterrorista.
II. Part especial

Tema 7. El principi d'igualtat.
Dimensions de la igualtat a la Constitució. Caràcters del principi d'igualtat en l'article 14 CE. La igualtat en la llei i davant de la llei. La prohibició de discriminació: discriminació positiva; discriminació directa i indirecta.
Tema 8. El dret a la tutela judicial efectiva. Concepte, característiques i contingut de la tutela. La prohibició d'indefensió. Les clàusules específiques de l'article 24.2 CE.
Tema 9. Els drets de llibertat individual. El dret a la vida i a la integritat física i moral. La llibertat ideològica i religiosa. L'objecció de consciència. El dret a l'honor, a la intimitat i a la pròpia imatge. El dret al matrimoni i a la família. La inviolabilitat del domicili. El secret de les comunicacions. La protecció de les dades personals.
Tema 10. Els drets de llibertat, seguretat i de moviment. El dret a la llibertat i a la seguretat personal. L'habeas corpus i altres drets del detingut; la presó provisional. El dret a la legalitat penal. La legalitat penitenciària i els drets dels presos. La llibertat de circulació i residència.
Tema 11. Els drets polítics i de participació. La llibertat d'expressió. La llibertat i el dret a la informació. El dret de reunió i de manifestació. El dret d'associació. El dret a participar en els assumptes públics i d'accés als càrrecs públics. El dret de petició.
Tema 12. Els drets socioeconòmics. El dret a l'educació i la llibertat d'ensenyament. La llibertat de càtedra. L'autonomia universitària. La llibertat sindical i el dret de vaga. La propietat privada i la llibertat d'empresa. El dret al treball. Els principis rectors de la política social i econòmica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 60 90
Sessió Magistral
28 0 28
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
1 4 5
Proves de Desenvolupament
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i descripció general de l'assignatura. Presentació de les principals eines normatives (legislació, jurisprudència...)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Les sessions pràctiques tindran com a referents bàsics l'estudi i ús de la legislació i jurisprudència del Tribunal Constitucional a partir de les preguntes derivades d'un supòsit de fet.
Sessió Magistral Sessions de caràcter tradicional basades en l'exposició oral dels continguts de l'assignatura per part del professor.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
El professor assisteix a l'estudiant en relació amb les dificulats que li puguin aparèixer en la resolució dels casos pràctics plantejats a l'aula.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament Exàmen escrit que consistirà en dues preguntes, corresponents a cada un dels blocs del programa. 50%
Proves pràctiques Examen escrit. Cas simulat on s'apliquin els coneixements teòrics i on sigui necessari l'ús dinàmic de diferents normatives. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les preguntes orals formulades o a la part pràctica. Es proposaran lectures i treballs durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica

ÁLVAREZ CONDE, E.; Curso de Derecho Constitucional Español, volum I, Madrid, Tecnos, 1999.

ALZAGA VILLAAMIL, O. (dir.); Comentarios a la Constitución española de 1978, volums II y III, Cortes Generales/EDERSA, Madrid, 1997.

BALAGUER CALLEJÓN, F. (coord.) et al., Derecho constitucional, vol. II, Tecnos, Madrid, 1999.

BÖCKENFÖRDE, E.-W., Escritos sobre derechos fundamentales, Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden, 1993.

FERNÁNDEZ SEGADO, F.; El sistema constitucional español, Madrid, Dykinson, 1992.

FIORAVANTI, M.; Los derechos fundamentales. Apuntes sobre historia de las constituciones, Trotta, 2ª ed., Madrid, 1998.

JIMÉNEZ CAMPO, J., Derechos fundamentales. Concepto y garantías, Trotta, Madrid, 1999

MARTÍN-RETORTILLO BAQUER, L., y DE OTTO Y PARDO, I., Derechos fundamentales y Constitución, Civitas, Madrid, 1988

LÓPEZ GUERRA, L., et. al.; Dret Constitucional, volum I, València, Tirant lo Blanch, 1995.

PECES-BARBA, G., Curso de Derechos fundamentales: teoría general, Eudema, 1991. 

PECES-BARBA, G., Historia de los derechos fundamentales, Dykinson, Madrid, 1998.

PECES-BARBA, G., Lecciones de derechos fundamentales, Dykinson, Madrid, 2004.

PÉREZ LUÑO, A.-E., Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, Civitas, Madrid, 2003

PÉREZ LUÑO, A.-E., Los derechos fundamentales, Tecnos, 4ª ed., Madrid, 1991

PÉREZ ROYO, J.; Curso de derecho constitucional, Madrid, Marcial Pons, 1999.

PIETRO SANCHÍS, L.; Estudios sobre derechos fundamentales, Madrid, Debate, 1990.

SÁNCHEZ FERRIZ, R.; Estudio sobre las libertades, València, Tirant lo Blanch, 1989.

Per a la preparació de les pràctiques cal utilitzar repertoris de legislació i consultar jurisprudència: el Boletín de Jurisprudència Constitucional, Madrid, Publicaciones de las Cortes Generales, publica les sentències del Tribunal Constitucional completes i algunes de les del Tribunal Europeu de Drets Humans; així mateix, podeu consultar-les a la pàgina www.tribunalconstitucional.es i a la pàgina www.echr.coe.int.

Complementària

Recomanacions