DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DRET PENAL I Codi 15071010
Ensenyament
Dret (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
QUINTERO OLIVARES, GONZALO
TORRES ROSELL, NÚRIA
Adreça electrònica gonzalo.quintero@urv.cat
maria.marques@urv.cat
nuria.torres@urv.cat
Professors/es
QUINTERO OLIVARES, GONZALO
MARQUÈS BANQUÉ, MARIA
TORRES ROSELL, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant La present assignatura té per objecte l'estudi de l'anomenada Part general del Dret penal. Fonamentalment es tracta d'introduir a l'alumne en el concepte i les finalitats del Dret penal i d'estudiar el Llibre I del Codi penal espanyol on es recullen les disposicions comuns a tots els delictes (autoria, eximents, concursos,...). Es tracta de desenvolupar l'anomenada teoria jurídica del delicte i de la pena.

Competències
Codi  
A1 Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials
A2 Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics
A3 Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
A4 Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals)
A5 Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica.
A6 Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori
A8 Capacitat de redactar escrits jurídics.
A9 Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics.
A10 Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica
A11 Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques
A13 Coneixements d’argumentació jurídica.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Capacitat d’organització i planificació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre les funcions del Dret penal en el context de la resta d'instruments de control formals i informals A1
A2
A3
Conèixer el contingut de les institucions jurídiques que constitueixen la Part General del Dret penal A9
A13
Identificar els principis generals que informen al Dret penal A2
A3
Aprendre a organitzar i a planificar el curs per tal de poder abordar tot el temari B10
Identificar les institucions de la Part General del Dret penal en un conjunt de fets o problema jurídic A1
B2
B3
Dissenyar i exposar les estratègies de defensa dels interessos de part en el marc d'un procés penal A1
A4
A5
A6
A8
A13
B2
B3
B4
B7
B9
C5
Prendre consciència de la incidència de la bona argumentació jurídica i del raonament crític en la pràctica professional A13
B6
Apreciar els avantatges de l'autonomia en els processos de treball i d'aprenentatge i implicar-se en l'autovaluació B1
B4
Apreciar els avantatges del treball cooperatiu en processos complexes de coneixement B5
Utilitzar bases de dades i recursos electrònics en l'àmbit del Dret penal A10
A11
C2

Continguts
Tema Subtema
Part I. Introducció. Concepte, principis informadors i evolució del Dret Penal. 1. La Part general i la Part Especial

2. La potestat punitiva: Dret Penal objectiu i subjectiu. Dret Penal i Dret
Processal Penal. Dret penal i dret sancionador.

3. Penes i mesures de seguretat. Monisme i dualisme.

4. Les teories de la pena com a teories del Dret Penal.

5. Els principis informadors del Dret Penal i els límits a la potestat punitiva de l'Estat.

6. El principi de legalitat: garanties que conté. El valor del costum, la jurisprudència, la doctrina científica i els principis generals del Dret.

7. El principi d'exclusiva protecció de béns jurídics. El principi d'intervenció mínima. El principi de culpabilitat: la culpabilitat com a concepte dogmàtic i com a principi político-criminal.

8. Els principis d'humanitat de les penes i dignitat de les persones. El caràcter d'ultima ratio i la autonomia del Dret Penal.

9. La ciència penal: dogmàtica, política criminal i criminologia.
Part II. La Llei penal 10. La interpretació de la llei penal. Concepte. Criteris interpretatius. Classes d'interpretació. La dogmàtica i el positivisme.

11. La llei penal en el temps.

12. La llei penal en l'espai.

13. La llei penal en relació amb les persones.

14. La llei penal i la legislació de la Unió Europea i la legislació penal internacional

15. El mandat europeu d'arrestament i lliurament i l'extradició.
Part III. La teoria jurídica del delicte 16. El delicte com a institució nuclear del Dret Penal : concepte legal de delicte.

17. L'antijuridicitat. El bé jurídic i el principi d'ofensivitat.

18. La tipicitat. Les diverses configuracions dels tipus: estructures i elements.

19. La tipicitat : el tipus objectiu en els delictes dolosos d'acció.

20. La tipicitat: el tipus subjectiu en els delictes dolosos d'acció. El dol i les
anomenades classes de dol. Els elements subjectius de l'injust.

21. La tipicitat : el tipus d'injust en els delictes imprudents d'acció.

22. La tipicitat: el tipus d'injust en els delictes d'omissió.

23. La culpabilitat. Concepte. Evolució de la teoria de la culpabilitat. La crisi de la culpabilitat com a categoria dogmàtica. Elements del judici de culpabilitat.

24. La punibilitat com a últim pressupòsit positiu per a l'aplicació de la pena.

25. L'exempció de responsabilitat criminal: l'atipicitat, justificació i exculpació.

26. L'exempció de responsabilitat criminal (II): la justificació de la conducta típica.
Causes de justificació en el Dret espanyol. Justificació supralegal i consentiment.

27. La legítima defensa: fonament, naturalesa i elements. El compliment del deure. L'exercici legítim d'un dret, ofici o càrrec.

28. L'estat de necessitat: situació de necessitat, classes d'estat de necessitat, naturalesa, fonament i requisits legals.

29. L'absència de culpabilitat. Causes d'inimputabilitat: les anomalies o
alteracions psíquiques; l'estat d'intoxicació plena i el síndrome d'abstinència; l'alteració greu de la consciència de la realitat. L'actio libera in causa.

30. L'error de prohibició. La por insuperable. L'obediència deguda en l'actualitat.

31. El dret penal i els menors: la minoria d'edat penal.

32. L'iter criminis. Fases interna i externa del delicte. Els actes preparatoris. La temptativa. La consumació del delicte.

33. Els autors i partícips: Autoria: concepte i classes. Participació: inducció, cooperació necessària i complicitat. Regles especials de responsabilitat.

34. La responsabilitat penal de la persona jurídica. L'actuació en nom d'un altre.

35. Víctima, perjudicat i subjecte passiu.

36. Concurs aparent de lleis penals i concurs de delictes.
Part IV. Individualització de la pena. Suspensió, substitució i execució de la pena privativa de llibertat. 37. La pena i les seves classes en el Dret Penal espanyol. Penes privatives de llibertat, penes privatives de drets i multa.

38. El sistema espanyol de determinació i medició de la pena.

39. Circumstàncies atenuants.

40. Circumstàncies agreujants i mixta.

41. Suspensió, substitució i execució de les penes privatives de llibertat.

42. Determinació de la pena i concurs de delictes.
Part V. L'extinció de la responsabilitat criminal i la responsabilitat civil 43. L'extinció de la responsabilitat criminal. Significat. Causes d'extinció.

44. La responsabilitat civil. Responsables civils: classes. L'acció civil i els perjudicats. Partides que comprèn la responsabilitat civil.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 0 40
Estudis previs
0 60 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 80 100
Presentacions / exposicions
6 5 11
Fòrums de discussió
3 0 3
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Les dues hores de la primera sessió es dedicaran a aclarir els objectius, la metodologia i els criteris d'avaluació de l'assignatura. L'assistència per part de l'alumne a aquesta sessió és molt important perque, no només s'aclariran tots els dubtes relatius a aquests aspectes, sino que també es presentarà l'espai moodle de l'assignatura on l'alumne es desenvoluparà durant tot el curs.
Sessió Magistral Durant dues setmanes seguides, el professor desenvoluparà a classe teòrica el contingut dels diferents temes del programa.

A través d'un calendari que l'alumne tindrà a la seva disposició des del primer dia de classe, es coneixerà amb suficient antel.lació el tema que es desenvoluparà cada setmana.
Estudis previs L'alumne haurà de llegir abans d'assistir a la lliçó magistral la part del manual referent al tema que es tractarà a classe de manera que, a partir de la intervenció del professor pugui aprofitar la classe per aclarir dubtes i formular qüestions.

Es tracta, en definitiva, que l'alumne no es limiti a prendre apunts, sino que -havent treballat pel seu compte el tema- aprofiti la sessió per aprofondir en el coneixement.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la matèria de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema d'actualitat a determinar.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb la matèria de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Estudis previs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Resolució dels dubtes que puguin sorgir en la resolució de les tasques. L'atenció personalitzada pot ser tant personal com electrònica.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Pels alumnes que vulguin seguir el métode d'avaluació continuat, l'assistència a classe és obligatòria en un 80% de les sessions.

El professor no només valorarà l'assistència a classe, sino també la participació de l'alumne, així com les respostes a les qüestions que formuli el professor. L'alumne caldrà que es prepari amb antelació els continguts de la sessió (veure Estudis previs)
fins a 2 punts de la nota final
Estudis previs Al final d'algunes d'aquestes lliçons magistrals, el professor podrà dedicar 10-15 minuts a fer petites i variades proves d'assimilació dels coneixements desenvolupats en aquella sessió i preparats amb antelació per l'estudiant (tests de preguntes, resums de les idees més importants del tema, ...) fins a 3 punts de la nota final
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es valorarà l'assoliment dels objectius que s'especificaran a cada exercici d'acord amb els criteris que s'hi faran constar. L'assistència, pels qui segueixin el sistema d'avaluació continuada, és obligatòria del 100%. fins a 4 punts de la nota final
Presentacions / exposicions Cada grup haurà de preparar una presentació oral d'un tema d'actualitat relacionat amb la matèria de l'assignatura. fins a 1 punt de la nota final
Proves de Desenvolupament Veure avaluació dels Estudis previs. .
Proves objectives de preguntes curtes Veure avaluació dels Estudis previs. .
Proves objectives de tipus test Veure avaluació dels Estudis previs. .
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que vulguin seguir el mètode d'avaluació continuada han de tenir present que, per tal de poder sumar els punts de les activitats pràctiques (resolució de problemes i presentació oral), cal haver aprovat la part teòrica (sessions magistrals i estudis previs, tenint en compte el 80% d'assistència a aquestes sessions). Els alumnes que no superin l'avaluació continuada o que prefereixin no seguir-la tindran dret a un exàmen de primera convocatòria durant el mes de juny. En aquest cas, l'exàmen consistirà en dues parts: 1. un exàmen oral, sobre tot el contingut del programa desenvolupat durant el curs, que valdrà 7 punts de la nota final i 2. la resolució d'un cas pràctic, que valdrà 3 punts de la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica

1. Quintero Olivares, Gonzalo. Parte general del Derecho penal. Thompson-Aranzadi. Cizur menor. 2005.
2. Muñoz Conde, Francisco - García Arán, Mercedes. Derecho penal. Parte general. Tirant lo blanch. València. 2004.

Complementària

Recomanacions