Codi |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A3 |
Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A5 |
Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica. |
A6 |
Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori |
A8 |
Capacitat de redactar escrits jurídics. |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
A10 |
Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica |
A11 |
Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques |
A13 |
Coneixements d’argumentació jurídica. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Capacitat d’organització i planificació |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Comprendre les funcions del Dret penal en el context de la resta d'instruments de control formals i informals |
A1 A2 A3
|
|
|
Conèixer el contingut de les institucions jurídiques que constitueixen la Part General del Dret penal |
A9 A13
|
|
|
Identificar els principis generals que informen al Dret penal |
A2 A3
|
|
|
Aprendre a organitzar i a planificar el curs per tal de poder abordar tot el temari |
|
B10
|
|
Identificar les institucions de la Part General del Dret penal en un conjunt de fets o problema jurídic |
A1
|
B2 B3
|
|
Dissenyar i exposar les estratègies de defensa dels interessos de part en el marc d'un procés penal |
A1 A4 A5 A6 A8 A13
|
B2 B3 B4 B7 B9
|
C5
|
Prendre consciència de la incidència de la bona argumentació jurídica i del raonament crític en la pràctica professional |
A13
|
B6
|
|
Apreciar els avantatges de l'autonomia en els processos de treball i d'aprenentatge i implicar-se en l'autovaluació |
|
B1 B4
|
|
Apreciar els avantatges del treball cooperatiu en processos complexes de coneixement |
|
B5
|
|
Utilitzar bases de dades i recursos electrònics en l'àmbit del Dret penal |
A10 A11
|
|
C2
|
Tema |
Subtema |
Part I. Introducció. Concepte, principis informadors i evolució del Dret Penal. |
1. La Part general i la Part Especial
2. La potestat punitiva: Dret Penal objectiu i subjectiu. Dret Penal i Dret
Processal Penal. Dret penal i dret sancionador.
3. Penes i mesures de seguretat. Monisme i dualisme.
4. Les teories de la pena com a teories del Dret Penal.
5. Els principis informadors del Dret Penal i els límits a la potestat punitiva de l'Estat.
6. El principi de legalitat: garanties que conté. El valor del costum, la jurisprudència, la doctrina científica i els principis generals del Dret.
7. El principi d'exclusiva protecció de béns jurídics. El principi d'intervenció mínima. El principi de culpabilitat: la culpabilitat com a concepte dogmàtic i com a principi político-criminal.
8. Els principis d'humanitat de les penes i dignitat de les persones. El caràcter d'ultima ratio i la autonomia del Dret Penal.
9. La ciència penal: dogmàtica, política criminal i criminologia.
|
Part II. La Llei penal |
10. La interpretació de la llei penal. Concepte. Criteris interpretatius. Classes d'interpretació. La dogmàtica i el positivisme.
11. La llei penal en el temps.
12. La llei penal en l'espai.
13. La llei penal en relació amb les persones.
14. La llei penal i la legislació de la Unió Europea i la legislació penal internacional
15. El mandat europeu d'arrestament i lliurament i l'extradició. |
Part III. La teoria jurídica del delicte |
16. El delicte com a institució nuclear del Dret Penal : concepte legal de delicte.
17. L'antijuridicitat. El bé jurídic i el principi d'ofensivitat.
18. La tipicitat. Les diverses configuracions dels tipus: estructures i elements.
19. La tipicitat : el tipus objectiu en els delictes dolosos d'acció.
20. La tipicitat: el tipus subjectiu en els delictes dolosos d'acció. El dol i les
anomenades classes de dol. Els elements subjectius de l'injust.
21. La tipicitat : el tipus d'injust en els delictes imprudents d'acció.
22. La tipicitat: el tipus d'injust en els delictes d'omissió.
23. La culpabilitat. Concepte. Evolució de la teoria de la culpabilitat. La crisi de la culpabilitat com a categoria dogmàtica. Elements del judici de culpabilitat.
24. La punibilitat com a últim pressupòsit positiu per a l'aplicació de la pena.
25. L'exempció de responsabilitat criminal: l'atipicitat, justificació i exculpació.
26. L'exempció de responsabilitat criminal (II): la justificació de la conducta típica.
Causes de justificació en el Dret espanyol. Justificació supralegal i consentiment.
27. La legítima defensa: fonament, naturalesa i elements. El compliment del deure. L'exercici legítim d'un dret, ofici o càrrec.
28. L'estat de necessitat: situació de necessitat, classes d'estat de necessitat, naturalesa, fonament i requisits legals.
29. L'absència de culpabilitat. Causes d'inimputabilitat: les anomalies o
alteracions psíquiques; l'estat d'intoxicació plena i el síndrome d'abstinència; l'alteració greu de la consciència de la realitat. L'actio libera in causa.
30. L'error de prohibició. La por insuperable. L'obediència deguda en l'actualitat.
31. El dret penal i els menors: la minoria d'edat penal.
32. L'iter criminis. Fases interna i externa del delicte. Els actes preparatoris. La temptativa. La consumació del delicte.
33. Els autors i partícips: Autoria: concepte i classes. Participació: inducció, cooperació necessària i complicitat. Regles especials de responsabilitat.
34. La responsabilitat penal de la persona jurídica. L'actuació en nom d'un altre.
35. Víctima, perjudicat i subjecte passiu.
36. Concurs aparent de lleis penals i concurs de delictes.
|
Part IV. Individualització de la pena. Suspensió, substitució i execució de la pena privativa de llibertat. |
37. La pena i les seves classes en el Dret Penal espanyol. Penes privatives de llibertat, penes privatives de drets i multa.
38. El sistema espanyol de determinació i medició de la pena.
39. Circumstàncies atenuants.
40. Circumstàncies agreujants i mixta.
41. Suspensió, substitució i execució de les penes privatives de llibertat.
42. Determinació de la pena i concurs de delictes.
|
Part V. L'extinció de la responsabilitat criminal i la responsabilitat civil |
43. L'extinció de la responsabilitat criminal. Significat. Causes d'extinció.
44. La responsabilitat civil. Responsables civils: classes. L'acció civil i els perjudicats. Partides que comprèn la responsabilitat civil. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
0 |
40 |
Estudis previs |
|
0 |
60 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
80 |
100 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
5 |
11 |
Fòrums de discussió |
|
3 |
0 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Les dues hores de la primera sessió es dedicaran a aclarir els objectius, la metodologia i els criteris d'avaluació de l'assignatura. L'assistència per part de l'alumne a aquesta sessió és molt important perque, no només s'aclariran tots els dubtes relatius a aquests aspectes, sino que també es presentarà l'espai moodle de l'assignatura on l'alumne es desenvoluparà durant tot el curs. |
Sessió Magistral |
Durant dues setmanes seguides, el professor desenvoluparà a classe teòrica el contingut dels diferents temes del programa.
A través d'un calendari que l'alumne tindrà a la seva disposició des del primer dia de classe, es coneixerà amb suficient antel.lació el tema que es desenvoluparà cada setmana.
|
Estudis previs |
L'alumne haurà de llegir abans d'assistir a la lliçó magistral la part del manual referent al tema que es tractarà a classe de manera que, a partir de la intervenció del professor pugui aprofitar la classe per aclarir dubtes i formular qüestions.
Es tracta, en definitiva, que l'alumne no es limiti a prendre apunts, sino que -havent treballat pel seu compte el tema- aprofiti la sessió per aprofondir en el coneixement. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la matèria de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema d'actualitat a determinar. |
Fòrums de discussió |
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb la matèria de l'assignatura. |
|
Estudis previs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Resolució dels dubtes que puguin sorgir en la resolució de les tasques. L'atenció personalitzada pot ser tant personal com electrònica. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Pels alumnes que vulguin seguir el métode d'avaluació continuat, l'assistència a classe és obligatòria en un 80% de les sessions.
El professor no només valorarà l'assistència a classe, sino també la participació de l'alumne, així com les respostes a les qüestions que formuli el professor. L'alumne caldrà que es prepari amb antelació els continguts de la sessió (veure Estudis previs) |
fins a 2 punts de la nota final |
Estudis previs |
Al final d'algunes d'aquestes lliçons magistrals, el professor podrà dedicar 10-15 minuts a fer petites i variades proves d'assimilació dels coneixements desenvolupats en aquella sessió i preparats amb antelació per l'estudiant (tests de preguntes, resums de les idees més importants del tema, ...) |
fins a 3 punts de la nota final |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es valorarà l'assoliment dels objectius que s'especificaran a cada exercici d'acord amb els criteris que s'hi faran constar. L'assistència, pels qui segueixin el sistema d'avaluació continuada, és obligatòria del 100%. |
fins a 4 punts de la nota final |
Presentacions / exposicions |
Cada grup haurà de preparar una presentació oral d'un tema d'actualitat relacionat amb la matèria de l'assignatura. |
fins a 1 punt de la nota final |
Proves de Desenvolupament |
Veure avaluació dels Estudis previs. |
. |
Proves objectives de preguntes curtes |
Veure avaluació dels Estudis previs. |
. |
Proves objectives de tipus test |
Veure avaluació dels Estudis previs. |
. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que vulguin seguir el mètode d'avaluació continuada han de tenir present que, per tal de poder sumar els punts de les activitats pràctiques (resolució de problemes i presentació oral), cal haver aprovat la part teòrica (sessions magistrals i estudis previs, tenint en compte el 80% d'assistència a aquestes sessions). Els alumnes que no superin l'avaluació continuada o que prefereixin no seguir-la tindran dret a un exàmen de primera convocatòria durant el mes de juny. En aquest cas, l'exàmen consistirà en dues parts: 1. un exàmen oral, sobre tot el contingut del programa desenvolupat durant el curs, que valdrà 7 punts de la nota final i 2. la resolució d'un cas pràctic, que valdrà 3 punts de la nota final. |
Bàsica |
|
1. Quintero Olivares, Gonzalo. Parte general del Derecho penal. Thompson-Aranzadi. Cizur menor. 2005. 2. Muñoz Conde, Francisco - García Arán, Mercedes. Derecho penal. Parte general. Tirant lo blanch. València. 2004. |
Complementària |
|
|
|