DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DRET PENAL II Codi 15071011
Ensenyament
Dret (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Departament Dret Públic
Coordinador/a
MORAN MORA, CAROLINA
QUINTERO OLIVARES, GONZALO
Adreça electrònica gonzalo.quintero@urv.cat
carolina.moran@urv.cat
Professors/es
QUINTERO OLIVARES, GONZALO
MORAN MORA, CAROLINA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura "Dret penal II" ofereix l'estudi dels diversos delictes existents al nostre Dret penal, mostrant no només la seva regulació, sinó també la interpretació que en fan els tribunals a l'hora de la seva aplicació en la pràctica. Igualment, en aquesta assignatura l'alumne haurà d'aplicar els coneixements adquirits a la part general del Dret penal, cursada l'any anterior.

Competències
Codi  
A1 Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials
A2 Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics
A3 Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
A4 Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals)
A5 Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica.
A6 Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori
A8 Capacitat de redactar escrits jurídics.
A9 Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics.
A10 Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica
A11 Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques
A13 Coneixements d’argumentació jurídica.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Capacitat d’organització i planificació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre les funcions del Dret penal en el context de la resta d'instruments de control formals i informals A1
A2
A3
Conèixer el contingut de les institucions jurídiques que constitueixen la Part Especial del Dret penal A9
A13
Aprendre a organitzar i a planificar el curs per tal de poder abordar tot el temari B10
Identificar les institucions de la Part General del Dret penal en un conjunt de fets o problema jurídic A1
B2
B3
Dissenyar i exposar les estratègies de defensa dels interessos de part en el marc d'un procés penal A1
A4
A5
A6
A8
A13
B2
B3
B4
B7
B9
C5
Prendre consciència de la incidència de la bona argumentació jurídica i del raonament crític en la pràctica professional A13
B6
Apreciar els avantatges de l'autonomia en els processos de treball i d'aprenentatge i implicar-se en l'autoavaluació B1
B4
Apreciar els avantatges del treball cooperatiu en processos complexes de coneixement B5
Utilitzar bases de dades i recursos electrònics en l'àmbit del Dret penal A10
A11
C2

Continguts
Tema Subtema
PRIMERA PART
VIDA, INTEGRITAT, LLIBERTAT I LLIBERTAT SEXUAL
1. Relacions entre Part General i Part Especial del Dret penal.

2. Homicidi. Assassinat. Auxili i inducció al suïcidi. Especial referència a l'eutanàsia.

3. Lesions. Violència física o psíquica en l'àmbit familiar. La participació en baralla tumultuària. El consentiment en les lesions.

4. Avortament. Concepte i classes. El sistema de terminis i el sistema d'indicacions. Naturalesa jurídica i elements de les indicacions. Lesions al fetus. Manipulació genètica.

5. Omissió del deure de socors i altres omissions.

6. Les tortures i altres delictes contra la integritat moral.

7. Delictes contra la llibertat (I). Detencions il·legals i segrests.

8. Delictes contra la llibertat (II). Amenaces i coaccions.

9. Delictes contra la llibertat i indemnitat sexuals (I). Agressions, abusos i assetjament sexuals.

10. Delictes contra la llibertat i indemnitat sexuals (II). Els delictes d'exhibicionisme i provocació sexual. Delictes relatius a la prostitució i corrupció de menors.
SEGONA PART
INTIMITAT, HONOR I RELACIONS FAMILIARS
11. Del descobriment i revelació de secrets.

12. Violació de la llar, domicili de persones jurídiques i establiments oberts al públic.

13. El delicte de calúmnies. El delicte d'injúries.

14. Matrimonis il·legals. Suposició de part i alteració de la paternitat, estat o condició del menor.

15. Delictes contra els drets i deures familiars.
TERCERA PART
DELICTES CONTRA EL PATRIMONI I CONTRA L'ORDRE SOCIOECONÒMIC. FALSEDATS
16. El delicte de furt. El delicte de robatori amb força en les coses. El robatori i furt d'ús de vehicles.

17. El delicte de robatori amb violència o intimidació. L'extorsió.

18. Els delictes d'usurpació.

19. Les defraudacions (I). El delicte d'estafa.

20. Les defraudacions (II). El delicte d'apropiació indeguda. Les defraudacions de fluid elèctric i analògues.

21. Els delictes de danys.

22. Els delictes de receptació i conductes afins. Receptació i blanqueig.

23. Els delictes socioeconòmics en el Codi penal de 1995. Els delictes contra la Hisenda Pública i contra la Seguretat Social. Breus consideracions generals.

24. Falsificació de moneda i efectes timbrats. Les falsedats documentals. La usurpació de l'estat civil. La usurpació de funcions públiques. El delicte d'intrusisme.
QUARTA PART
SEGURETAT COL·LECTIVA I SALUT
25. Delictes contra la seguretat col·lectiva o delictes de perill per a la vida i la salut (I). Qüestions generals sobre els delictes de perill.

26. Delictes contra la seguretat col·lectiva (II). Delictes de risc catastròfic. Incendis.

27. Delictes contra la seguretat col·lectiva (III). Delictes contra la salut pública: fraus alimentaris i mèdics. El tractament jurídic-penal del tràfic il·legal de drogues tòxiques, estupefaents i substàncies psicotròpiques.

28. Delictes contra la seguretat col·lectiva (IV). Delictes contra la seguretat del trànsit. Especial referència als delictes contra la seguretat dels treballadors.
CINQUENA PART
ADMINISTRACIÓ PÚBLICA I CORRUPCIÓ
29. Prevaricació de funcionaris públics i altres comportaments injustos. L'abandonament de destí.

30. Omissió del deure de perseguir delictes. La desobediència i la denegació d'auxili. Infidelitat en la custòdia de documents i violació de secrets.

31.El delicte de suborn. El delicte de tràfic d'influències. Els delictes de corrupció en les transaccions internacionals.

32. Fraus i exaccions il·legals. Les negociacions prohibides als funcionaris públics. Els abusos en l'exercici de la seva funció.
SISENA PART
DELICTES CONTRA L'ADMINISTRACIÓ DE JUSTÍCIA
34. Prevaricació judicial.

35. Omissió dels deures d'impedir delictes o de promoure'n la persecució.

36. Acusació i denúncia falses. La simulació de delictes. Fals testimoni.

37. L'encobriment.

38. Realització arbitrària del propi dret.

39. L'obstrucció a la justícia i la deslleialtat professional.

40. El trencament de condemna.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 0 40
Presentacions / exposicions
6 5 11
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 80 100
Fòrums de discussió
3 0 3
Estudis previs
0 60 60
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Les dues hores de la primera sessió es dedicaran a aclarir els objectius, la metodologia i els criteris d'avaluació de l'assignatura. L'assistència per part de l'alumne a aquesta sessió és molt important perquè no només s'aclariran els dubtes relatius a aquests aspectes, sinó que també es presentarà l'espai moodle de l'assignatura que l'alumne utilitzarà durant tot el curs.
Sessió Magistral Durant dues setmanes seguides, el professor desenvoluparà a classe teòrica el contingut dels diferents temes del programa. A través d'un calendari que l'alumne tindrà a la seva disposició des del primer dia de classe, es coneixerà amb suficient antel·lació el tema que es desenvoluparà cada setmana.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema d'actualitat a determinar.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la matèria de l'assignatura.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb la matèria de l'assignatura.
Estudis previs L'alumne haurà de llegir abans d'assistir a la lliço magistral la part del manual referent al tema que es tractarà a classe, de manera que, a partir de la intervenció del professor, pugui aprofitar la classe per aclarir dubtes i formular qüestions. Es tracta, en definitiva, que l'alumne no es limiti a prendre apunts sinó que, havent treballat perl seu compte el tema, aprofiti la sessió per aprofondir en el coneixement.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Estudis previs
Descripció
Resolució dels dubtes que puguin sorgir en la realització de les tasques. L'atenció personalitzada pot ser tant personal com electrònica.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Cada grup haurà de preparar una presentació oral d'un tema d'actualitat relacionat amb la matèria de l'assignatura. Fins a 1 punt de la nota final.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es valorarà l'assoliment dels objectius que s'especificaran a cada exercici d'acord amb els criteris que s'hi faran constar. L'assistència, pels qui segueixin el sistema d'avaluació continuada, és obligatòria en un 100%. Fins a 4 punts de la nota final.
Estudis previs Al final d'algunes d'aqueses lliçons magistrals, el professor podrà dedicar 10-15 minuts a fer petites i variades proves d'assimilació dels coneixements desenvolupats en aquella sessió i preparats amb antelació per l'estudiant (tests, resums de les idees més importants del tema,..). Fins a 3 punts de la nota final.
Proves de Desenvolupament Veure avaluació dels Estudis previs. .
Proves objectives de preguntes curtes Veure avaluació dels Estudis previs. .
Proves objectives de tipus test Veure avaluació dels Estudis previs. .
Altres

Pels alumnes que vulguin seguir el mètode d'avaluació continuada, l'assistència a classe és obligatòria en un 80% de les sessions. El professor no només valorarà l'assistència a classe, sinó també la participació de l'alumne, així com les respostes a les qüestions que formuli el professor. L'alumne caldrà que es prepari amb antelació els continguts de la sessió (veure Estudis previs).

Fins a 2 punts de la nota final.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que vulguin seguir el mètode d'avaluació continuada han de tenir present que, per tal de poder sumar els punts de les activitats pràctiques (resolució de problemes i presentació oral), cal haver aprovat la part teòrica (sessions magistrals i estudis previs, tenint en compte el 80% d'assistència a aquestes sessions). Els alumnes que superin l'avaluació continuada o que prefereixin no seguir-la tindran dret a un examen de primera convocatòria durant el mes de juny. En aquest cas, l'examen constarà de dues parts: 1. Un examen oral sobre tot el contingut del programa desenvolupat durant el curs, que valdrà 7 punts de la nota final i 2. la resolució d'un cas pràctic, que valdrà 3 punts de la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica Quintero Olivares, G. (dir) i altres, Comentarios a la parte especial del Derecho penal, 5ª, any 2005, Thomson-Aranzadi
Córdoba Roda, J./ García Arán, M. i altres, Comentarios al Código penal, parte especial, 2004, Marcial Pons

Complementària Martínez-Buján Pérez, C., Derecho penal económico y de la empresa, parte especial, 2ª, any 2005, Tirant lo blanch

Recomanacions