Codi |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A3 |
Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A5 |
Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica. |
A6 |
Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori |
A7 |
Capacitat de creació i estructuració normativa |
A8 |
Capacitat de redactar escrits jurídics. |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
A10 |
Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica |
A11 |
Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques |
A12 |
Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic. |
A13 |
Coneixements d’argumentació jurídica. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Capacitat d’organització i planificació |
B11 |
Treball en equip de caràcter interdisciplinar |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Distingir els diferents mecanismes judicials de tutela penal. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A8 A9 A13
|
B2 B3 B9 B10
|
C4 C5
|
2. Explicar i transferir les diferents línies jurisprudencials respecte de les diversos formes de protegir judicialment el dret penal. |
A1 A2 A3 A8 A9 A13
|
B1 B2 B3 B9
|
C5
|
3. Deduir i transmetre les diverses postures doctrinals. |
A1 A2 A4 A5 A7 A8 A9 A13
|
B1 B2 B3 B4 B9 B10
|
|
4. Saber escollir entre diferents alternatives de tutela penal quina es la més idònia i efectiva. |
A1 A2 A3 A4 A8 A9 A13
|
B1 B2 B3 B7
|
C5
|
5. Cercar i utilitzar el material legislatiu adient a cada mòdul o lliçó. |
A1 A2 A3 A4 A7 A8 A10 A11 A12 A13
|
B1 B2 B3 B5 B9 B11
|
C2
|
6. Transmetre coneixements a través de l'exposició oral i escrita. |
A1 A2 A3 A4 A5 A8 A10 A13
|
B1 B2 B3 B9
|
C2
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. LOS SISTEMAS PROCESALES PENALES
1. Introducción. 2. Los sistemas procesales penales: A) Sistema acusatorio, B) Sistema inquisitivo, C) Sistema mixto. 3. El sistema procesal español diseñado por la LECrim de 1882. 4. Los principios informadores del proceso penal: A) El principio de oficialidad, B) El principio de legalidad. 5. Los principios del procedimiento penal: oralidad, inmediación y publicidad.
TEMA 2. JURISDICCIÓN Y COMPETENCIA (I)
1. Extensión y límites de la jurisdicción penal: A) Límites objetivos, B) Límites territoriales, C) Límites subjetivos. 2. Competencia objetiva: A) Competencia ordinaria o común, B) Competencia ratione materiae, C) Competencia ratione personae. 3. La competencia funcional. 4. Tratamiento procesal de la competencia objetiva y funcional.
TEMA 3. JURISDICCIÓN Y COMPETENCIA (II)
1. Competencia territorial: A) Fuero preferente, B) Fueros subsidiarios. 2. Tratamiento procesal de la competencia territorial. 3. La conexión.
TEMA 4. LAS PARTES EN EL PROCESO PENAL (I)
1. Concepto de partes. 2. Partes acusadoras: A) El Ministerio Fiscal. B) El acusador particular. C) El acusador popular D) el acusador privado. E) El actor civil.
TEMA 5. LAS PARTES EN EL PROCESO PENAL (II)
1. Las partes acusadas: A) El inculpado, B) El derecho de defensa. La asistencia y representación técnica. 2. El responsable civil. 3. Pluralidad de partes en el proceso penal.
TEMA 6. EL OBJETO DEL PROCESO PENAL
1. Concepto. 2. Elementos identificadores del objeto del proceso: A) El hecho punible, B) El acusado. 3) El objeto civil del proceso penal. 4. Delitos conexos.
TEMA 7. LA INICIACIÓN DEL PROCESO PENAL
1. Nociones introductorias. 2. La denuncia. 3. La querella. 4. Otras formas de incoación.
TEMA 8. LA INSTRUCCIÓN
1. Concepto. 2. Finalidad. 3. Publicidad. 4. Diligencias para la comprobación del delito y averiguación del delincuente. 5. Especial referencia a la intervención de las comunicaciones telefónicas y postales. 6. La entrada y registro en lugar cerrado.
TEMA 9. LAS MEDIDAS CAUTELARES EN EL PROCESO PENAL (I)
1. Generalidades. 2. Medidas cautelares personales: A) La detención: 1. Concepto, 2. La detención por los particulares, 3. La detención policial, 4. La detención judicial, B) La prisión provisional: 1. Concepto, 2. Presupuestos, 3. Clases, 4. Procedimiento, 5. Duración, C) La libertad provisional. D) Otras
TEMA 10. LAS MEDIDAS CAUTELARES EN EL PROCESO PENAL (II)
1. Medidas cautelares patrimoniales: A) Introducción, B) Presupuestos, C) Sujetos pasivos de las medidas, D) Objeto, E) Clases: 1. Fianza, 2. Embargo, 3. Ocupación de bienes o cosas.
TEMA 11. EL PROCESAMIENTO
1. Concepto, 2. Contenido y efectos, 3. Recursos
TEMA 12. LA DENOMINADA FASE INTERMEDIA
1. La conclusión del sumario. 2. La denominada fase intermedia: concepto y finalidad. 3. El sobreseimiento: A) Concepto, B) Clases, C) Efectos, D) Recursos.
TEMA 13. EL JUICIO ORAL (I)
1. Introducción. 2. Los artículos de previo pronunciamiento. 3. Los escritos de calificación provisional: concepto y contenido. 4. La conformidad del acusado
TEMA 14. EL JUICIO ORAL (II)
1. Trámites necesarios para la apertura de las sesiones del juicio oral. 2. La prueba: A) Concepto, B) Diferencias con los actos de investigación, C) Referencia a la eficacia probatoria de las diligencias sumariales, D) Valoración y carga de la prueba: el derecho a la presunción de inocencia y el in dubio pro reo. 3. Los medios de prueba: A) La declaración del acusado, B) La prueba testifical, C) La prueba pericial, D) La prueba documental, E) La inspección ocular. 4. La denominada prueba indiciaria.
TEMA 15. EL JUICIO ORAL (III)
1. Desarrollo del juicio oral: A) Inicio del acto de la vista, B) Práctica de las pruebas, C) Conclusiones definitivas, D) El planteamiento de la "tesis" (art. 733 LECrim), E) Informes orales y derecho a la última palabra. 2. La suspensión del juicio oral: causas.
TEMA 16. LA SENTENCIA
1. Concepto. 2. Estructura: especial referencia a la motivación fáctica y jurídica. 3. La correlación entre acusación y sentencia. 4. La cosa juzgada penal y sus límites.
TEMA 17. EL PROCEDIMIENTO ABREVIADO
1. Ámbito de aplicación, 2. Características generales. 3. Las fases del procedimiento abreviado. 4. Modalidades: A) Reconocimiento de los hechos punibles, B) La conformidad del acusado, C) Los denominados "juicios rápidos".
TEMA 18. EL PROCEDIMIENTO RÁPIDO
1. Ámbito de aplicación. 2. Características generales. 3. Las fases del procedimiento rápido
TEMA 19. EL JUICIO DE FALTAS
1. Caracteres generales. 2. Iniciación. 3. Fase preparatoria. 4. Juicio oral y sentencia.
TEMA 20. EL JURADO
1. Notas introductorias. 2. Ámbito de competencia. 3. Composición y funciones del Tribunal del Jurado. 4. Procedimiento. Especialidades probatorias. 5. El veredicto y la sentencia.
TEMA 21. LOS RECURSOS EN EL PROCESO PENAL (I)
1. Introducción. 2. Recursos no devolutivos: A) Reforma, B) Súplica. 3. Recurso de queja. 4. Recurso de apelación: A) Apelación de resoluciones interlocutorias, B) Apelación de sentencias. La segunda instancia en el proceso penal.
TEMA 21. LOS RECURSOS EN EL PROCESO PENAL (II)
1. El recurso de casación: A) Resoluciones recurribles, B) Motivos de casación por infracción de ley, C) Motivos de casación por quebrantamiento de forma, D) Procedimiento. 2. El denominado recurso de revisión. 3. El recurso de anulación. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
15 |
45 |
Debats |
|
6 |
12 |
18 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
10 |
13 |
23 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
0 |
2 |
Treballs |
|
0 |
10 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Expossició dels aspectes generals de l'assignatura, amb l'anàlisis del texte legal que hauran de treballar durant el curs |
Sessió Magistral |
Exposició pel professor dels continguts de l'assignatura. |
Debats |
Discussio a classe de temes d'actualitat en funció de les noticies que sortin a la premsa, amb lectura prèvia dels materials bàsics per la discussió a classe. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Assistència a jornades i seminaris especialitzats, a on es reflexionarà sobre temes d'interes per l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
Treballs |
Treball de l'alumne sobre temes d'actualitat prèviament seleccionat entre el professor i l'alumne |
|
Sessió Magistral |
Debats |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Tant les sessions magistrals, com els debats, presentacions, exposicions i treballs dels alumnes estaran seguits per una atenció personalitzada del professor, que en tot moment estará present per atendre els dubtes dels alumnes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Examen final oral sobre conceptes de l'assignatura; i discussió i plantejament de qüestions que demostrin un estudi previ de l'assignatura |
90%
|
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Assistencia mínima del 80% de les conferències i actes; presentació d'un treball; i intervenció activa en les conferències |
5 % |
Treballs |
Contingut del treball: esquema, plantejament de problemes, resolució dels mateixos, conclussions i bibliografia |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Por orden alfabético:
- ARMENTA DEU, T.: Lecciones de Derecho Procesal Penal, 2ª edic., Edit. Marcial Pons, 2005.
- DE LA OLIVA SANTOS, A., (et altri): Derecho Procesal Penal, 5ª edición, Edit. Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid, 2003.
- GIMENO SENDRA, V., Derecho Procesal Penal, Edit. Colez, Madrid, 2005
- GÓMEZ DE LIAÑO, F.. Proceso penal, Edit. Forum, 2003.
- LORCA NAVARRETE, y LOZANO-HIGUERO: Tratado de Derecho Procesal Penal, Instituto Vasco de Derecho Procesal, San Sebastián, 2003.
- MONTERO AROCA, J., GÓMEZ COLOMER, J.L., MONTÓN REDONDO,A., BARONA VILAR: Derecho Jurisdiccional, Tomo III, Proceso Penal, 15ª edic., Edit. Tirant lo Blanch, Valencia, 2005.
- RAMOS MÉNDEZ, F., El proceso penal. 8ª Lectura constitucional, Edit. Atilier, Barcelona 2006. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DRET PENAL I/15071010 | DRET PENAL II/15071011 | INTRODUCCIÓ AL DRET PROCESSAL/15071017 | DRET PROCESSAL CIVIL/15071029 |
|
|