Codi |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A3 |
Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A5 |
Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica. |
A6 |
Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori |
A7 |
Capacitat de creació i estructuració normativa |
A8 |
Capacitat de redactar escrits jurídics. |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
A10 |
Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica |
A11 |
Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques |
A12 |
Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic. |
A13 |
Coneixements d’argumentació jurídica. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Capacitat d’organització i planificació |
B11 |
Treball en equip de caràcter interdisciplinar |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Distingir els diferents mecanismes judicials de tutela penal. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A8 A9 A13
|
B2 B3 B9 B10
|
C4 C5
|
2. Explicar i transferir les diferents línies jurisprudencials respecte de les diversos formes de protegir judicialment el dret penal. |
A1 A2 A3 A8 A9 A13
|
B1 B2 B3 B9
|
C5
|
3. Deduir i transmetre les diverses postures doctrinals. |
A1 A2 A4 A5 A7 A8 A9 A13
|
B1 B2 B3 B4 B9 B10
|
|
4. Saber escollir entre diferents alternatives de tutela penal quina es la més idònia i efectiva. |
A1 A2 A3 A4 A8 A9 A13
|
B1 B2 B3 B7
|
C5
|
5. Cercar i utilitzar el material legislatiu adient a cada mòdul o lliçó. |
A1 A2 A3 A4 A7 A8 A10 A11 A12 A13
|
B1 B2 B3 B5 B9 B11
|
C2
|
6. Transmetre coneixements a través de l'exposició oral i escrita. |
A1 A2 A3 A4 A5 A8 A10 A13
|
B1 B2 B3 B9
|
C2
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. ELS SISTEMES PROCESSALS PENALS |
1. Introducció. 2. Els sistemes processals penals: A) Sistema acusatori, B) Sistema inquisitiu, C) Sistema mixt. 3. El sistema processal espanyol dissenyat per la LECrim de 1882. 4. Els principis informadors del procés penal: A) El principi d'oficialitat, B) El principi de legalitat. 5. Els principis del procediment penal: oralitat, immediació i publicitat. |
TEMA 2. JURISDICCIÓ I COMPETÈNCIA (I) |
1. Extensió i límits de la jurisdicció penal: A) Límits objectius, B) Límits territorials, C) Límits subjectius. 2. Competència objectiva: A) Competència ordinària o comú, B) Competència ratione materiae, C) Competència ratione personae. 3. La competència funcional. 4. Tractament processal de la competència objectiva i funcional. |
TEMA 3. JURISDICCIÓ I COMPETÈNCIA (II) |
1. Competència territorial: A) Fur preferent, B) Furs subsidiaris. 2. Tractament processal de la competència territorial. 3. La connexió. |
TEMA 4. LES PARTS EN EL PROCÉS PENAL (I) |
1. Concepte de parts. 2. Parts acusadores: A) El Ministeri Fiscal. B) L'acusador particular. C) L'acusador popular D) l'acusador privat. E) L'actor civil. |
TEMA 5. LES PARTS EN EL PROCÉS PENAL (II)
|
1. Les parts acusades: A) El inculpat, B) El dret de defensa. L'assistència i representació tècnica. 2. El responsable civil. 3. Pluralitat de parts en el procés penal.
|
TEMA 6. L'OBJECTE DEL PROCÉS PENAL
|
1. Concepte. 2. Elements identificadors de l'objecte del procés: A) El fet punible, B) L'acusat. 3) L'objecte civil del procés penal. 4. Delictes connexos.
|
TEMA 7. LA INICIACIÓ DEL PROCÉS PENAL
|
1. Nocions introductòries. 2. La denúncia. 3. La querella. 4. Altres formes d'incoació.
|
TEMA 8. LA INSTRUCCIÓ
|
1. Concepte. 2. Finalitat. 3. Publicitat. 4. Diligències per a la comprovació del delicte i indagació del delinqüent. 5. Especial referència a la intervenció de les comunicacions telefòniques i postals. 6. L'entrada i registre en lloc tancat.
|
TEMA 9. Les mesures cautelars en el procés penal (I)
|
1. Generalitats. 2. Mesures cautelars personals: A) La detenció: 1. Concepte, 2. La detenció pels particulars, 3. La detenció policial, 4. La detenció judicial, B) La presó provisional: 1. Concepte, 2. Pressupostos, 3. Classes, 4. Procediment, 5. Durada, C) La llibertat provisional. D) Altres
|
TEMA 10. Les mesures cautelars en el procés penal (II)
|
1. Mesures cautelars patrimonials: A) Introducció, B) Pressupostos, C) Subjectes passius de les mesures, D) Objecte, E) Classes: 1. Fiança, 2. Embarg, 3. Ocupació de béns o coses.
|
TEMA 11. EL PROCESSAMENT
|
1. Concepte, 2. Contingut i efectes, 3. Recursos
|
TEMA 12. L'anomenada FASE INTERMEDIA
|
1. La conclusió del sumari. 2. L'anomenada fase intermèdia: concepte i finalitat. 3. El sobreseïment: A) Concepte, B) Classes, C) Efectes, D) Recursos.
|
TEMA 13. EL JUDICI ORAL (I)
|
1. Introducció. 2. Els articles de previ pronunciament. 3. Els escrits de qualificació provisional: concepte i contingut. 4. La conformitat de l'acusat
|
TEMA 14. EL JUDICI ORAL (II)
|
1. Tràmits necessaris per a l'obertura de les sessions del judici oral. 2. La prova: A) Concepte, B) Diferències amb els actes d'investigació, C) Referència a l'eficàcia probatòria de les diligències sumarial, D) Valoració i càrrega de la prova: el dret a la presumpció d'innocència i el in dubio pro reo . 3. Els mitjans de prova: A) La declaració de l'acusat, B) La prova testifical, C) La prova pericial, D) La prova documental, E) La inspecció ocular. 4. L'anomenada prova indiciaria.
|
TEMA 15. EL JUDICI ORAL (III)
|
1. Desenvolupament del judici oral: A) Inici de l'acte de la vista, B) Pràctica de les proves, C) Conclusions definitives, D) El plantejament de la "tesi" (art. 733 LECrim), E) Informes orals i dret a la última paraula. 2. La suspensió del judici oral: causes.
|
TEMA 16. LA SENTENCIA
|
1. Concepte. 2. Estructura: especial referència a la motivació fàctica i jurídica. 3. La correlació entre acusació i sentència. 4. La cosa jutjada penal i els seus límits. |
TEMA 17. EL PROCEDIMENT ABREUJADA
|
1. Àmbit d'aplicació, 2. Característiques generals. 3. Les fases del procediment abreujat. 4. Modalitats: A) Reconeixement dels fets punibles, B) La conformitat de l'acusat, C) Els denominats "judicis ràpids".
|
TEMA 18. EL PROCEDIMENT RÀPID
|
1. Àmbit d'aplicació. 2. Característiques generals. 3. Les fases del procediment ràpid
|
TEMA 19. El judici de faltes
|
1. Caràcters generals. 2. Iniciació. 3. Fase preparatòria. 4. Judici oral i sentència.
|
TEMA 20. EL JURAT
|
1. Notes introductòries. 2. Àmbit de competència. 3. Composició i funcions del Tribunal del Jurat. 4. Procediment. Especialitats probatòria. 5. El veredicte i la sentència.
|
TEMA 21. ELS RECURSOS EN EL PROCÉS PENAL (I)
|
1. Introducció. 2. Recursos no devolutius: A) Reforma, B) Súplica. 3. Recurs de queixa. 4. Recurs d'apel.lació: A) Apel.lació de resolucions interlocutòries, B) Apel.lació de sentències. La segona instància en el procés penal. |
TEMA 21. ELS RECURSOS EN EL PROCÉS PENAL (II)
|
1. El recurs de cassació: A) Resolucions recurribles, B) Motius de cassació per infracció de llei, C) Motius de cassació per trencament de forma, D) Procediment. 2. L'anomenat recurs de revisió. 3. El recurs d’anul.lació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0.5 |
1.5 |
|
Sessió Magistral |
|
2 |
2 |
4 |
Debats |
|
10 |
22 |
32 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
11 |
15 |
Treballs |
|
14 |
38 |
52 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Expossició dels aspectes generals de l'assignatura, amb l'anàlisis del texte legal que hauran de treballar durant el curs |
Sessió Magistral |
Exposició pel professor dels continguts de l'assignatura. |
Debats |
Discussio a classe de temes d'actualitat en funció de les noticies que sortin a la premsa, amb lectura prèvia dels materials bàsics per la discussió a classe. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
Treballs |
Treball de l'alumne sobre temes d'actualitat prèviament seleccionat entre el professor i l'alumne |
|
Descripció |
A mesura que es desenvolupi l'assignatura, el professor atendrà els dubtes de l'alumne durant l'horari d'atenció als alumnes |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Discussió a classe dels mòduls optatius |
20% |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral dels treballs que integren els mòduls optatius i discussió en grup dels mateixos a classe |
20% |
Treballs |
Realització de treballs pràctics que es troben als mòduls optatius |
20% |
Proves mixtes |
Realització d'una prova test i/o preguntes breus del contingut de l'assignatura |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
I. L'assignatura s'imparteix a través d'un sistema de mòduls que, a principi de curs, el professor deixarà al servei de copisteria de la Facultat. L'aprenentatge per mòduls estructura cada lliçó del curs en 4 mòduls. II. Descripció dels mòduls: Primer mòdul: ho entens? Es tracta d'un espai destinat a que l'alumne, a l'inici de cada classe (30-45 minuts), plantegi els dubtes o qüestions que estimi necessaris sobre la lectura que haurà fet a casa de la lliçó corresponent al manual que utilitzi per preparar l'assignatura. Segon a quart mòduls: s'haurà de resoldre a classe qualsevol de les següents activitats: a debat; buscant els errors; resol els problemes; veritat o fals?; busca per internet; o aprèn a redactar un escrit jurídic. III. Avaluació III. Avaluació Per superar l'assignatura és imprescindible: a) Superar el test i/o preguntes breus, que tindrà lloc el dia assenyalat a la guia docent de la primera convocatòria; b) Assistir i participar activament, com a mínim, al 80% de les classes; c) Lliurar al professor els mòduls de tres lliçons (a escollir pel professor, i que s'indicaran amb temps suficient als alumnes). Cada activitat lliurada haurà de tenir una valoració mínima de 5. Els alumnes que no superin 1 dels 3 mòduls podran recuperar-lo abans que acabi el curs. Els que aprovin els 3 mòduls podran presentar-se a la prova test i/o preguntes breus el dia assenyalat a la guia docent de la primera convocatòria. La segona convocatòria consistirà en una prova de continguts |
Bàsica |
|
Es recomana el següent manual: RAMOS MENDEZ, Francisco: Enjuiciamiento Criminal, 9ª lectura constitucional, edit. Atelier, Barcelona, 2010.
Altres lectures recomanades:
- ARMENTA DEU, T.: Lecciones de Derecho Procesal Penal, 3ª edic., Edit. Marcial Pons, 2007.
- DE LA OLIVA SANTOS, A., (et altri): Derecho Procesal Penal, 5ª edición, Edit. Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid, 2003.
- GIMENO SENDRA, V., Derecho Procesal Penal, 2ª edic., Edit. Colex, Madrid, 2007
- GÓMEZ DE LIAÑO, F.. Proceso penal, Edit. Forum, 2003.
- LORCA NAVARRETE, y LOZANO-HIGUERO: Tratado de Derecho Procesal Penal, Instituto Vasco de Derecho Procesal, San Sebastián, 2003.
- MONTERO AROCA, J., GÓMEZ COLOMER, J.L., MONTÓN REDONDO,A., BARONA VILAR: Derecho Jurisdiccional III, Proceso Penal, 16ª edic., edit. Tirant lo Blanch, Valencia, 2008. |
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DRET PENAL I/15071010 | DRET PENAL II/15071011 | INTRODUCCIÓ AL DRET PROCESSAL/15071017 | DRET PROCESSAL CIVIL/15071029 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|