DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura FILOSOFIA DEL DRET Codi 15072032
Ensenyament
Dret (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
RUIZ SANZ, MARIO
Adreça electrònica mario.ruiz@urv.cat
angeles.galiana@urv.cat
Professors/es
RUIZ SANZ, MARIO
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Web
Descripció general i informació rellevant Recapitulació sobre el concepte de Dret. Transformacions en el Dret des de l'ordenament jurídic. Alguns aspectes i problemes sobre la justificació del Dret: la legitimitat jurídica, entre racionalitat i ideologia. Contribució a la reflexió crítica sobre el Dret com a fenòmen racional i ideològic integrat en la societat i la cultura. Dotar l'alumne de tècniques bàsiques pel desenvolupament de tasques jurídiques professionals, especialment en els aspectes metodològics i formatius relacionats amb qüestions de legalitat i legitimitat democràtica

Competències
Codi  
A1 Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials
A2 Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics
A3 Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
A4 Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals)
A5 Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica.
A6 Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori
A7 Capacitat de creació i estructuració normativa
A8 Capacitat de redactar escrits jurídics.
A9 Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics.
A11 Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques
A12 Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic.
A13 Coneixements d’argumentació jurídica.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B11 Treball en equip de caràcter interdisciplinar
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer i criticar el Dret i les seves relacions amb la societat i la cultura A1
A2
A4
A12
A13
B1
B3
B7
C5
2. Conèixer les tècniques bàsiques pel desenvolupament de les tasques jurídiques i professionals A1
A2
A4
A8
A12
B1
B7
3. Conèixer i criticar les corrents doctrinals i les pràctiques socials A1
A2
A4
A5
A8
B1
B3
4. Contrastar qüestions de legalitat i legitimitat democràtica A3
A5
B3
5. Reflexionar sobre el sentit del Dret A2
A3
A5
A12
B3
C3
6. Conèixer les grans corrents de la Filosofia jurídica moderna A1
A5
A9
7. Conèixer i aplicar les teories de l'argumentació i els arguments jurídics A3
A4
A6
A7
A8
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B7
B9
C5
8. Estimular la capacitat de comprensió d'alguns problemes en la justificació del Dret A1
A3
A5
A7
A8
A9
B6
B11
C1
C4
9. Donar resposta a les problemàtiques jurídiques que es puguin plantejar A1
A3
A4
A5
A8
B2
B3
B4
B6
B9
B11
C5
10.Formar l'alumne més enllà dels estrictes coneixements acadèmics per la pràctica jurídica A4
A5
A6
A8
A9
A11
A12
A13
B1
B2
B4
B6
B9
B11

Continguts
Tema Subtema
TEMA I.- RECAPITULACIÓ SOBRE EL CONCEPTE DE DRET I.1.- Estructura, funció i fonamentació del Dret
I.2.- Normes, drets i injustícies
I.3.- Legalitat i legitimitat. Legitimació i deslegitimació
I.4.- Validesa, eficàcia i justificació del Dret
I.5.- Formalisme, sociologisme, iusnaturalisme
TEMA II.- PRESSUPÒSITS I CONDICIONS HEGEMÒNIQUES DE LA DOGMÀTICA JURÍDICA II.1.- Causes de l'aparició i origen del positivisme jurídic. La reacció front al iusnaturalisme racionalista
II.2.- Trets bàsics i característiques del formalisme jurídic. El model del legislador racional, la noció de sistema jurídic i els seus criteris ideals: unitat, plenitud i coherència del Dret
TEMA III.- MODIFICACIONS ACTUALS EN LA CONCEPCIÓ NORMATIVISTA DEL DRET III.1.- De l'imperativisme a la "textura oberta" de les normes jurídiques. El problema del marge de discrecionalitat judicial
III.2.- De l'estructura coercitiva a la regulació de la sanció i els mecanismes alternatius. Sancions negatives i positives
III.3.- La distinció entre principis i regles. Diversos sentits de l'expressió principi jurídic
TEMA IV.- SOCIETAT, ESTAT I DRET IV.1.- Dret estatal i pluralisme jurídic
IV.2.- Funcionalitat-legitimitat en la relació poder social i poder político-jurídic
IV.3.- L'Estat de Dret: formació i caracters
IV.4.- Drets humans i Estat democràtic de Dret
TEMA V.- EL DRET COM A PROCÉS RACIONAL V.1.- Constitució, legislació i drets. La rellevança dels valors i principis jurídics a l'Estat constitucional. Conflictes jurídics i drets fonamentals: dels drets del ciutadà als drets de la persona
V.2.- El caràcter heterònom del Dret. La motivació de les decissions jurídiques. Garantisme, independència i funcions del poder judicial
V.3.- Professors, legisladors, jutges,.... qui son els "senyors" del Dret?
TEMA VI.- EL PROBLEMA DE L'OBEDIÈNCIA AL DRET VI.1.- Discusió sobre l'existència d'un deure d'obeïr les normes jurídiques. Els arguments de les possicions doctrinals al respecte. Reflexions sobre la desobediència i la democràcia
VI.2.- La desobediència civil. Anàlisi conceptual i classes. Possible justificació moral, política i jurídica
VI.3.- L'objecció de consciència. Aproximació conceptual. Estatut jurídico-constitucional. Sobre l'existència d'un dret general a l'objecció de consciència
TEMA VII.- IGUALTAT I DIFERÈNCIA VII.1.- Plantejament general. La igualtat com a valor jurídic. Dimensions formal i material de la igualtat
VII.2.- Discriminació positiva o inversa. Concepte i característiques. Possible justificació teòrica. Tractament jurídico-constitucional i jurisprudencial
TEMA VIII.- SOBRE EL PRINCIPI DE SOLIDARITAT VIII.1.- La solidaritat com a principi polític i jurídic
VIII.2.- La solidaritat en la Constitució espanyola de 1978
VIII.3.- Drets i deures de solidaritat
TEMA IX.- LA TOLERANCIA I ELS SEUS LÍMITS IX.1.- Concepte i tipus de tolerancia
IX.2.- La qüestió de la tolerancia: del plantejament liberal al reconeixement jurídic de la diferencia
IX.3.- El problema de la tolerancia amb els intolerants
TEMA X.- DRETS HUMANS I PLURALISME CULTURAL X.1.- L'extensió de la ciutadania:interculturalitat i universalitat dels drets humans. Conflictes internacionals i globalització
X.2.- El límits externs: la sobirania estatal qüestionada
X.3.- Els límits interns: fronteres interiors de la democràcia. El problema dels drets de les minories

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
28 56 84
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 14 28
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta de realitzar una recapitulació sobre el concepte de Dret des de la perspectiva d'un estudiant que pràcticament ha realitzat ja un ampli estudi del Dret positiu vigent. Es parteix de l'anàlisi del fenòmen jurídic des de la perspectiva de la validesa, la eficàcia i la justícia. També ´s'analitzen l'estructura, la funció i els fins del Dret.
Sessió Magistral Clases teòriques sobre el temari de l' assignatura, on es poden plantejar també dubtes i debatre els temes a l'aula. Com a element de recolzament a la sessió magistral, la utilització del material bibliogràfic ajustat al temari resulta adequada, ja que permet dedicar una major atenció a les qüestions que es considerin més rellevants i que, degut a l'escassetat de temps, no poden ser abordades en tota la seva extensió a l' aula. Així, la lliçó magistral constituirà la guia per l'aprenentatge, aportant els continguts que es considerin bàsics per cada qüestió, i indicant les fonts doctrinals essencials, mostrant les postures científiques més notòries i efectuant aproximacions crítiques a les mateixes i anàlisis comparatius. La sessió magistral no ha de ser la repetició d'unes pàgines d'un manual de consulta, i per la mateixa raó, el manual no té per què adaptar-se exactament a les classes: són eines diferents en el procés de docència.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Les clases pràctiques s'orienten cap a l'estudi de la tercera part del programa de l'assignatura. El sistema es basa en unes lectures doctrinals bàsiques per cada tema, que desprès de l'exposició per un grup d'estudiants des de diferents perspectives u opcions doctrinals i jurisprudencials, es passen a debatre amb la resta d'alumnes a l'aula. En l'exposició es valora l'aproximació a la realitat jurídica mitjançant la presentació de problemes i qüestions que es plantejan en la vida social i que el Dret ha de resoldre, per tal d'evidenciar que el Dret és una realitat viva, un procés en constant desenvolupament que a tothom afecta.
Els temes estudiats mitjançant les sessions pràctiques formen part també del contingut del temari del que s'examinarà l'alumne. S'evaluen mitjançant un sistema voluntari de ponències grupals sobre els temes proposats.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Es tracta d'un espai d'atenció individualitzat pels alumnes, on el professor exerceix una tasca no solament de ressolució de dubtes respecte l'assignatura, sinó també de caràcter formatiu. Es basa en un model de caràcter voluntari, ja que és cada alumne qui decideix si seguir el sistema tutorial o no.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test Aquesta prova consisteix en un test que consta d'un total de 35 qüestions, amb 4 possible solucions i una única resposta correcta. Les preguntes poden ser tant de la part teòrica com dels exercicis pràctics. 35 sobre 50
Proves objectives de preguntes curtes Consisteix en 15 preguntes curtes que s'han de respondre amb una línea, una frase o una paraula, sense desenvolupament. Poden ser tant de la part teòrica com dels exercicis pràctics. 15 sobre 50
Altres

Les ponències al sistema de pràctiques, de caràcter voluntari, poden arribar a valorar-se fins un màxim de 5 punts, a contar des de la superació a l'examen final d'un mínim de 25 encerts sobre el total de les 50 preguntes.

5
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica L. PRIETO, Constitucionalismo y positivismo, 1997, Fontamara
G. PECES-BARBA, Curso de derechos fundamentales, 1999, Universidad Carlos III-BOE
E. DÍAZ, Curso de Filosofía del Derecho, 1998, Marcial Pons
P. SINGER, Democracia y desobediencia, 1985, Ariel
G. PECES-BARBA, Derecho y derechos fundamentales, 1993, Centro de Estudios Constitucionales
L. FERRAJOLI, Derecho y razón, 1994, Trotta
E. GARZÓN VALDÉS, Derecho, Ética y Política, 1994, Centro de Estudios Constitucionales
A. E. PÉREZ LUÑO, Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 1981, Tecnos
L. FERRAJOLI, Derechos y garantías. La ley del más débil, 1999, Trotta
R. GUASTINI, Distinguiendo. Estudios de teoría y metateroría del Derecho, 1999, Trotta
G. ZAGREBELSKY, El derecho dúctil. Ley, derechos, justicia, 1995, Trotta
VV. AA. (E. GARZÓN y F. LAPORTA, eds.), El Derecho y la justivia, 1996, Trotta
J. DE LUCAS, El desafío de las fronteras, 1994, Temas de hoy
N. BOBBIO, El positivismo jurídico, 1993, Debate
N. BOBBIO, El tiempo de los derechos, 1993, Sistema
J. HABERMAS, Facticidad y validez, 1998, Trotta
E. FERNÁNDEZ, Filosofía, Política y Derecho, 1995, Marcial Pons
E. GARZÓN VALDÉS, Filosofía, política, derecho. Escritos seleccionados, 2001, Universitat de València
L. PRIETO, Ideología e interpretación jurídica, 1987, Tecnos
A. CALSAMIGLIA, Introducción a la ciencia jurídica, 1986, Ariel
G. PECES-BARBA, Introducción a la Filosofía del derecho, 1983, Debate
C. S. NINO, Introducción al análisis del derecho, 1983, Ariel
C. S. NINO, La constitución de la democracia deliberativa, 2000, Gedisa
J. J. MORESO, La indeterminación del Derecho y la interpretación de la Constitución, 1997, Centro de estudios constitucionales
M. ATIENZA y J. RUIZ MANERO, Las piezas del Derecho. Teoría de los enunciados jurídicos, 1996, Ariel
R. DWORKIN, Los derechos en serio, 1984, Ariel
M. CALVO, Los fundamentos del método jurídico: una revisión crítica, 1994, Tecnos
G. PECES-BARBA, Los valores superiores, 1984, Tecnos
J. DE LUCAS, Puertas que se cierran. Europa como fortaleza, 1996, Icaria
L. PRIETO, Sobre principios y normas. Problemas del razonamiento jurídico, 1992, Centro de Estudios Constitucionales
E. DÍAZ, Sociología y Filosofía del Derecho, 2ª ed. 1980, Taurus
R. ALEXY, Teoría de los derechos fundamentales, 1993, Centro de estudios Constitucionales

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA DEL DRET/15071018
RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ JURÍDICA/15072218
SOCIOLOGIA DEL DRET/15073221