Codi |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A5 |
Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica. |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
A13 |
Coneixements d’argumentació jurídica. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Capacitat d’organització i planificació |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Contextualitzar la criminologia en el marc de les ciències penals |
A1 A2
|
|
|
Conèixer les principals teories que històricament han vingut a explicar les causes de la criminalitat |
A4 A5 A9
|
B1
|
|
Conèixer les conseqüències político-criminals que es deriven de cadascuna d'elles |
A4 A5 A9
|
B1
|
|
Analitzar alguns fenòmens criminals concrets per tal de conèixer les seves causes i les possibles formes d'afrontar-lo. |
A13
|
B2 B3 B4 B5 B9 B10
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: Introducció |
Concepte de Criminologia: concepte restrictiu i extensiu; Relacions entre Criminologia, Política criminal i Dret penal; Noves àrees d’estudi: la Criminalística, la Penologia i la Victimologia. |
Tema 2: Les primeres escoles criminològiques |
L’escola clàssica; L’escola positiva (Lombroso, Ferri, Garofalo): les explicacions antropològiques i biològiques. Conseqüències político-criminals. Actualitat dels seus pensaments. |
Tema 3: Les teoríes psicològiques |
Les explicacions psiquiàtriques; Les explicacions psicoanalítiques (Freud, Alexander-Staub, Adler); Les explicacions psicològiques (Eysenck, Bandura). Conseqüències político-criminals. Actualitat del seus pensaments. |
Tema 4: Les primeres teoríes sociológiques |
Les teoríes ambientals (l’escola de Chicago); Les teoríes de l’associació diferencial (Sutherland); La teoría de l’anomia (Merton); Les teoríes de les subcultures (Cohen, Cloward-Olhin); Conseqüències político-criminals. Actualitat dels seus pensaments. |
Tema 5: Les teoríes sociològiques |
La teoria del control. Processos de creació legal del dret penal. La policia, el jutge i la presó; Conseqüències político-criminals; Actualitat dels seus pensaments. |
Tema 6: La teoria de la reacció social |
La perspectiva de l’etiquetatge (Erikson, Becker, Sack); Les teoríes del conflicte (Quinney, Chambliss); La criminologia crítica (Young); Conseqüències político-criminals; Actualitat dels seus pensaments. |
Tema 7: Les teoríes criminològiques actuals |
Balanç de l’evolució històrica; Tendencies de la criminologia actual: les teoríes integrades; Conseqüències político-criminals. |
Tema 8: Projeccions de la criminologia en l’anàlisi de determinades formes de criminalitat |
La violència extrema; La delinqüència de coll blanc; La criminalitat organitzada; La drogaaddicció; La delinqüència juvenil; La violència de gènere. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
22 |
0 |
22 |
Estudis previs |
|
0 |
30 |
30 |
Treballs |
|
0 |
44 |
44 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
8 |
0 |
8 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
3 |
0 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves de Desenvolupament |
|
0 |
1 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Les dues hores de la primera sessió estarà dedicada a presentar l'assignatura: els seus objectius, metodologia i forma d'avaluació.
L'assistencia de l'alumne a la mateixa és molt important, no només perque servirà per aclarir qualsevol dubte sobre les qüestions abans esmentades, sino perque també es presentarà l'espai moodle de l'assignatura on l'alumne s'haurà d'acostumar a treballar. |
Sessió Magistral |
El professor desenvoluparà a classe teòrica el contingut dels diferents temes del programa.
A través d'un calendari que l'alumne tindrà a la seva disposició des del primer dia de classe, es coneixerà amb suficient antel.lació el tema que es desenvoluparà cada setmana.
|
Estudis previs |
L'alumne haurà de llegir abans d'assistir a la lliçó magistral la part del manual referent al tema que es tractarà a classe de manera que, a partir de la intervenció del professor pugui aprofitar la classe per aclarir dubtes i formular qüestions.
Es tracta, en definitiva, que l'alumne no es limiti a prendre apunts, sino que -havent treballat pel seu compte el tema- aprofiti la sessió per aprofondir en el coneixement. |
Treballs |
L'alumne haurà de treballar en grups per tal d'estudiar un fenòmen criminològic que haurà previament escollit al principi del curs.
Es tracta que s'aprofitin les hores habilitades pels crèdits pràctics de l'assignatura per anar desenvolupant les tasques que se li vagin proposant en l'espai moodle. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Algunes de les sessions teòriques estaran desenvolupades per metges forenses de l'Institut de Medicina Legal de Catalunya i per tècnics del Centre penitenciari de Tarragona. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Durant el curs, l'alumne podrà assistir a una autopsia. |
|
Descripció |
Durant el curs els alumnes hauran de participar en, com a mínim, un parell de tutories personalitzades per anar guiant l'evolució dels treballs pràctics. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Durant el curs el professor valorarà la participació dels alumnes a classe així com la resposta dels mateixos a les seves interpel.lacions |
Sense tenir un impacte concret sobre la nota final, aquesta valoració servirà per arrodonir la nota final de l'alumne. |
Estudis previs |
L'alumne disposarà de manuals de referencia i diferent tipus de bibliografia i materials per anar preparant el programa de l'assignatura.
El contingut d'aquesta part teòrica s'avaluarà al final del curs mitjançant un test de 20 preguntes i dues preguntes curtes a desenvolupar |
El test valdrà 3 punts sobre la nota final i cada pregunta curta a desenvolupar 2 punts.
Total 7 punts de la part teòrica de l'assignatura. |
Treballs |
L'alumne haurà d'elaborar necessàriament un treball per poder aprovar els crèdits pràctics de l'assignatura. Aquest consistirà en escollir un fenòmen delictiu i durant el curs analitzar les possibles causes que ajudin a explicar-lo i, sobretot, les estratègies político-criminals per poder afrontar-lo. |
El treball tindrà un valor de 3 punts sobre 10 i serà imprescindible la seva elaboració per aprovar |
Proves objectives de tipus test |
veure qualificació Estudis previs |
veure qualificació Estudis previs |
Proves objectives de preguntes curtes |
veure qualificació Estudis previs |
veure qualificació Estudis previs |
Proves de Desenvolupament |
veure qualificació Treballs |
veure qualificació Treballs |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Pels alumnes que suspenguin la part pràctica de l'exàmen, la nota del treball (fins a 3 punts) es guardarà per a la segona convocatòria. |
Bàsica |
|
- Cid Moliné,J.-Larrauri Pijoan,E. Teorias criminológicas. Bosch. Barcelona. 2003.
- García-Pablos de Molina,A. Criminología. Una introducción a sus fundamentos teóricos. Tirant lo blanch. València. 2001.
- García-Pablos de Molina,A. Tratado de Criminologia. Tirant lo blanch. València. 1999 |
Complementària |
|
A l'espai moodle de l'assignatura els alumnes aniran trobant els materials i la bibliografia recomenada per cada tema. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DRET PENAL I/15071010 | DRET PENAL II/15071011 |
|
|