Codi |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A5 |
Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica. |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
A13 |
Coneixements d’argumentació jurídica. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Capacitat d’organització i planificació |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Contextualitzar la criminologia en el marc de les ciències penals, i determinar el seu objecte d'estudi i el mètode de treball. |
A1 A2
|
|
|
Conèixer les principals teories que històricament han vingut a explicar les causes de la criminalitat |
A4 A5 A9
|
B1
|
|
Conèixer els sistemes de prevenció i de reacció al delicte. |
A4 A5 A9
|
B1
|
|
Analitzar alguns fenòmens criminals concrets per tal de conèixer les seves causes i les possibles formes d'afrontar-lo. |
A13
|
B2 B3 B4 B5 B9 B10
|
C5
|
Entendre l'objecte d'estudi de la Victimologia, els seus mètodes de treball i els principis bàsics de la Justícia Reparadora. |
A2
|
B9
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: Introducció |
Objecte de la Criminologia;
Relacions entre Criminologia, Política criminal i Dret penal;
Principals àrees d'estudi de la Criminologia
La investigació criminològica |
Tema 2: Les primeres escoles criminològiques |
Els paradigmes criminològics
L’escola clàssica. El delicte com a elecció. Les teories de la dissuassió. |
Tema 3: Les teories biològiques |
El positivisme criminològic
La teoria lombrosiana i l'atavisme biològic.
Trets físics i delinqüència.
L'Herència.
Actualitat dels seus pensaments. |
Tema 4: Les teories psicològiques |
Les explicacions psiquiàtriques;
Les explicacions psicoanalítiques (Freud, Alexander-Staub, Adler);
Les explicacions psicològiques (Eysenck, Bandura).
Conseqüències político-criminals. Actualitat del seus pensaments. |
Tema 5: Les teoríes sociológiques |
Les teoríes ambientals (l’escola de Chicago);
Les teoríes de l’associació diferencial (Sutherland);
La teoría de l’anomia (Merton);
Les teoríes de les subcultures (Cohen, Cloward-Olhin);
|
Tema 6: Les teoríes de l'etiquetatge i del conflicte social, i les teories integradores |
La teoria del control.
La perspectiva de l'etiquetatge o Labeling approach
Teories sobre estructures d'oportunitat per al delicte.
Actualitat dels seus pensaments. |
Tema 7: Sistemes de prevenció i reacció al delicte |
La policia i l'ordre social
El sistema de Justicia penal
El tractament de delinqüents
Prevenció primària, secundària i terciària |
Tema 8: Victimologia |
La Víctima
Victimització i desvictimització
Victimització primària, secundària i terciària
Justícia reparadora |
Tema 8: Projeccions de la criminologia en l’anàlisi de determinades formes de criminalitat |
La delinqüència violenta
La delinqüència de coll blanc
La criminalitat organitzada
La delinqüència juvenil
La violència de gènere
La violència domèstica
La delinqüència sexual
Violència vial
La psicopatia |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
22 |
0 |
22 |
Estudis previs |
|
0 |
30 |
30 |
Treballs |
|
0 |
44 |
44 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
8 |
0 |
8 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
3 |
0 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves de desenvolupament |
|
0 |
1 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Les dues hores de la primera sessió estarà dedicada a presentar l'assignatura: els seus objectius, metodologia i forma d'avaluació.
L'assistencia de l'alumne a la mateixa és molt important, no només perque servirà per aclarir qualsevol dubte sobre les qüestions abans esmentades, sino perque també es presentarà l'espai moodle de l'assignatura on l'alumne s'haurà d'acostumar a treballar. |
Sessió Magistral |
El professor desenvoluparà a classe teòrica el contingut dels diferents temes del programa.
A través d'un calendari que l'alumne tindrà a la seva disposició des del primer dia de classe, es coneixerà amb suficient antel.lació el tema que es desenvoluparà cada setmana.
|
Estudis previs |
L'alumne haurà de llegir abans d'assistir a la lliçó magistral la part del manual referent al tema que es tractarà a classe de manera que, a partir de la intervenció del professor pugui aprofitar la classe per aclarir dubtes i formular qüestions.
Es tracta, en definitiva, que l'alumne no es limiti a prendre apunts, sino que -havent treballat pel seu compte el tema- aprofiti la sessió per aprofondir en el coneixement. |
Treballs |
L'alumne haurà de treballar en grups per tal d'estudiar un fenòmen criminològic que haurà previament escollit al principi del curs.
Es tracta que s'aprofitin les hores habilitades pels crèdits pràctics de l'assignatura per anar desenvolupant les tasques proposades |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Algunes de les sessions teòriques estaran desenvolupades per metges forenses de l'Institut de Medicina Legal de Catalunya i per tècnics del Centre penitenciari de Tarragona. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Durant el curs, l'alumne podrà assistir a una autopsia. |
|
Descripció |
Durant el curs els alumnes hauran de participar en, com a mínim, un parell de tutories personalitzades per anar guiant l'evolució dels treballs pràctics. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Durant el curs el professor valorarà la participació dels alumnes a classe així com la resposta dels mateixos a les seves interpel.lacions |
Sense tenir un impacte concret sobre la nota final, aquesta valoració servirà per arrodonir la nota final de l'alumne. |
Estudis previs |
L'alumne disposarà de manuals de referencia i diferent tipus de bibliografia i materials per anar preparant el programa de l'assignatura.
El contingut d'aquesta part teòrica s'avaluarà amb una prova consistent en preguntes curtes a desenvolupar |
La prova de preguntes curtes es computarà sobre 10 punts i aportarà fins a cinc punts de la qualificació final de l'assignatura. |
Treballs |
L'alumne haurà d'elaborar necessàriament un treball per poder aprovar. Aquest consistirà en escollir un fenòmen delictiu i durant el curs analitzar les possibles causes que ajudin a explicar-lo i, sobretot, les estratègies político-criminals per poder afrontar-lo. |
El treball tindrà un valor de fins a 5 punts sobre 10. La realització del treball implica la tasca de recerca bibliogràfica i/o empírica, la redacció del mateix i l'exposició oral a classe. Serà imprescindible la seva elaboració per aprovar. |
Proves objectives de tipus test |
veure qualificació Estudis previs |
veure qualificació Estudis previs |
Proves objectives de preguntes curtes |
veure qualificació Estudis previs |
veure qualificació Estudis previs |
Proves de desenvolupament |
veure qualificació Treballs |
veure qualificació Treballs |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
- GARRIDO, V., STANGELAND, P., REDONDO, S., Principios de Criminología, València, 2006.
- Cid Moliné,J.-Larrauri Pijoan,E. Teorias criminológicas. Bosch. Barcelona. 2003.
- García-Pablos de Molina,A. Criminología. Una introducción a sus fundamentos teóricos. Tirant lo blanch. València. 2001. - García-Pablos de Molina,A. Tratado de Criminologia. Tirant lo blanch. València. 1999 |
Complementària |
|
A l'espai moodle de l'assignatura els alumnes aniran trobant els materials i la bibliografia recomenada per cada tema. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DRET PENAL I/15071010 | DRET PENAL II/15071011 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|