DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ JURÍDICA Codi 15072218
Ensenyament
Dret (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Adreça electrònica angeles.galiana@urv.cat
Professors/es
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant El Dret és, bàsicament, una pràctica argumentativa, característica que es pot apreciar clarament, per exemple, en el procés judicial, on els diversos actors pretenen assolir els seus objectius per mitjà de la producció de certs arguments subjectes a determinades pautes formalitzades. La finalitat d'aquesta assignatura és la de donar les bases necessàries per tal d'aprendre a argumentar "correctament" en l'àmbit jurídic.

Competències
Codi  
A1 Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials
A2 Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics
A3 Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
A4 Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals)
A5 Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica.
A6 Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori
A7 Capacitat de creació i estructuració normativa
A8 Capacitat de redactar escrits jurídics.
A9 Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics.
A11 Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques
A12 Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic.
A13 Coneixements d’argumentació jurídica.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Capacitat d’organització i planificació
B11 Treball en equip de caràcter interdisciplinar
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el Dret des de la seva relació amb el llenguatge A1
A2
A4
A12
A13
B1
B3
2. Distingir els conceptes tècnico-jurídics més rellevants A1
A2
A4
A8
A9
A12
A13
B1
B3
3. Conèixer i distingir els diferents tipus d'argumentació jurídica emprats a la pràctica A1
A2
A4
A8
A12
B1
B3
4. Conèixer i contrastar les diferents corrents de pensament argumentatiu a través de la historia A5
A13
B3
5. Plantejar problemes a partir de la casuística (capacitat d'abstracció de la realitat) A1
A3
A4
A5
A7
A8
B2
B3
C5
6. Argumentar i defensar una visió crítica i personal del Dret A3
A5
A6
A7
A8
A13
B2
B3
B4
B6
B9
B10
C5
7. Conèixer, distingir i saber resoldre problemes de llacunes normatives A1
A2
A4
A8
A12
A13
B1
B3
8. Conèixer, distingir i saber resoldre problemes d'antinòmies A1
A2
A4
A8
A12
A13
B1
B3
9. Plantejar respostes a les problemàtiques jurídiques que es puguin plantejar a la pràctica A1
A3
A4
A5
A6
A8
A13
B2
B3
B4
B6
B9
B11
C5
10. Anar més enllà dels estrictes coneixements acadèmics per a la pràctica jurídica A4
A5
A6
A8
A9
A11
A12
A13
B1
B2
B4
B6
B7
B9
B11
C2
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA I.- INTRODUCCIÓ A L'ARGUMENTACIÓ. PROBLEMES DE L'APLICACIÓ DEL DRET 1.- El lloc de la raó en el Dret
2.- Unitat de solució correcta i discrecionalitat judicial
2.1.- Positivisme formalista i resposta correcta
2.2.- Ronald Dworkin: resposta correcta i el Dret com a integritat
2.3.- La tesis de la relativa indeterminació del Dret
3.- Casos "fàcils" i casos "difícils"
4.- Conceptes jurídics essencialment controvertits
5.- Els denominats casos "tràgics"
TEMA II.- NOCIÓ I TIPUS D'ARGUMENTS. RELACIÓ ENTRE LÒGICA I ARGUMENTACIÓ 1.- Noció d'argument: premises i conclusió
2.- El sil·logisme
3.- Argumentació teòrica i argumentació pràctica
4.- Formes de raonament: deductiu, inductiu i abductiu
5.- Falàcies i errors a l'argumentació
6.- Les paradoxes
7.- Conclusió: relació entre lògica i Dret
TEMA III.- LLACUNES I LA SEVA INTEGRACIÓ 1.- Concepte de llacuna
2.- Llacunes i interpretació
3.- La tesis de la plenitud del l'ordenament jurídic: teories
3.1.- Teoria de l'espai jurídic buit
3.2.- Teoria de la norma general exclusiva
3.3.- Completitud fonamentada en l'obligació de jutjar
3.4.- Crítiques a les teories anteriors
4.- Mitjans per resoldre els casos de llacunes
4.1.- Argument analògic
4.2.- Argument fonamentat en els principis (principis generals del Dret)
TEMA IV.- LA MOTIVACIÓ. CONCEPTES FONAMENTALS 1.- La interpretació: recapitulació i "salts"
2.-Algunes categories centrals de la motivació judicial
2.1.- Parlem d'arguments i no de persones: contexte de descobriment i contexte de justificació
2.2.- Concepte i classes de justificació
3.- El paper de les premises fàctiques. Remisió
4.- En quina mesura aquestes distincions diferencien les teories de l'argumentació jurídica actual respecte les seves precursores?
5.- La teoria de l'argumentació jurídica stàndar.
6.- Algunes "pistes" per tal d'argumentar
6.1.- Consistència i coherència
6.2.- Universabilitat
6.3.- Consequencialisme
TEMA V.- ELS ARGUMENTS DE LA INTERPRETACIÓ 1.- Definicions legislatives i lleis interpretatives
2.- Els mètodes d'interpretació
2.1.- Mètodes d'interpretació segond el seu resultat
2.2.- Mètodes d'interpretació segons els contextes interpretatius
2.3.- Esquemes argumetnatius especials
2.4.- Regles de prioritat
3.- Els arguments de la dogmàtica
3.1.- Concepte de dogmàtica
3.2.- Funcions de la dogmàtica
3.3.- tipus d'enunciats de la dogmàtica
3.4.- Com s'empren els enunciats de la dogmàtica
4.- El recurs als precedents
5.- Resum: criteris per a la justificació de la decisió normativa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Treballs
28 56 84
Resolució de problemes, exercicis
10 10 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Hi ha una sessió introductòria, de caràcter pressencial a l'aula, sobre l'assignatura. En aquesta sessió es presenta el principal contingut de la mateixa, així com els models d'avaluació i una breu explicació del seguiment del curs a través de l'espai de docència moodle
Treballs A més de les pràctiques globals del curs, relacionades amb el temari de les guies d'estudi del programa, hi ha un treball a realitzar durant tot el curs de desenvolupament d'un tema de recerca relacionat amb l'assignatura. Aquest treball s'ha d'entregar abans de final·litzar el curs, el seu seguiment es fa a travès d'un fòrum del sistema de docència moodle, i és de caràcter obligatori pel seguiment del sistema d'avaluació continuada. Aquest treball es basa en la recerca sobre un problema o qüestió que es planteja a la vida social i que el Dret pot o ha de resoldre, per tal d'evidenciar que el Dret és una realitat viva, un procés en constant desenvolupament que a tothom afecta.
Resolució de problemes, exercicis Les pràctiques estan associades a cada tema, i s'orienten cap a la profundització en determinades qüestions del programa, vinculant-se així a les guies docents de caràcter teòric. S'enfoquen com a instrument per posar en contacte els alumnes amb els textes jurídics, tant de caràcter doctrinal com de Dret positiu. L'objectiu d'aquestes pràctiques ha de ser el d'ensenyar l'ús i util·lització d'aquests textes, així com l'accès als mateixos (recerca de fonts de dret positiu: jurisprudència i legislació, bàsicament), i el seu anàlisi. Aquestes pràctiques són obligatòries per aquells estudiants que decideixin optar pel sistema d'avaluació continuada de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Es tracta d'un espai d'atenció individual·litzat pels estudiants, on el professor exerceix una tasca no solament de resolució de dubtes respecte l'assignatura, sinó també de caràcter formatiu i de seguiment del curs. Es basa en un model de caràcter voluntari, ja que es tracta de que cada alumne decideixi si seguir el sistema tutorial i d'evaluació continuada o no.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Presentació d'un treball sobre un tema relacionat amb l'assignatura i proposat pel professor. Aquest treball pot ser realitzat de forma individual o en grups (de com a màxim 3 persones) i el seu seguiment es realitzarà mitjançant contactes periòdics a través d'un fòrum al sistema moodle, i entrevistes personalitzades amb el professor. Hi haurà una data límit d'entrega abans de la final·lització del curs. Aquest treball serà requisit indispensable per optar pel sistema d'avaluació contínua. 50% de la nota final, que nomès s'avaluarà si s'entreguen i es superen totes les pràctiques al llarg del curs
Resolució de problemes, exercicis Presentació de pràctiques relacionades amb el temari de l'assignatura, amb una periodicitat aproximada quinzenal. S'hauran de presentar totes les pràctiques i aprovar-les per tal de poder optar pel sistema d'avaluació continuada. No s'accepten pràctiques fora de termini. S'entregaran i avaluaran a través del sistema moodle. En cas de que una pràctica no sigui superada es dóna la possibil·litat de repetir-la en una ocasió al llarg del curs. 50% de la nota final, que nomès s'avaluarà si s'entrega i s'aprova el treball proposat a l'inici del curs
Proves de Desenvolupament Prova objectiva de 4 preguntes a desenvolupar. Nomès hauran de realitzar aquesta prova aquells estudiants que no hagin superat o realitzat el sistema d'avaluació contínua Cada pregunta es valora sobre 2'5 punts, sobre un total de 10 punts
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'ofereixen dos possibles sistemes d'avaluació alternatius, de lliure el·lecció per l'estudiant: - Avaluació continuada: mitjançant la realització i superació de diverses pràctiques (consistents en exercicis) relacionades amb cada tema del programa, i que es presenten i es qualifiquen a través del sistema moodle. Aquests exercicis representen el 50% del total de la qualificació de l'assignatura; l'altre 50% es determina per la realització d'un treball sobre un dels temes proposats pel professor i sel·leccionat de comú acord amb l'estudiant, el seguiment del qual es realitzarà al llarg de la durada del curs a través d'un fòrum al sistema moodle. Per optar per aquest sistema d'avaluació és imprescindible entregar i superar totes les pràctiques al llarg del curs, així com l'entrega i superació del treball. -Avaluació ordinària: mitjançant la realització d'un examen final, que consta d'un total de 4 preguntes sobre el conjunt del programa de l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica

-         AARNIO, A., Lo racional como razonable. Trad. de E. Garzón Valdés, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1991

-         ALEXY, R., Teoría de la argumentación jurídica. (1978). Trad. de M. Atienza y M. I. Espejo, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1989

-         AÑÓN, M. J., BERGALLI, R., CALVO, M., CASANOVAS, P. (eds.), Derecho y Sociedad. Tirant lo Blanch, Valencia, 1997

-         ATIENZA, M., Las razones del derecho. Teorías de la argumentación jurídica. Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1991

-         CASANOVAS, P. i MORESO, J. J., Argumentació i pragmàtica del dret. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1998

-         COMMANDUCCI, P., Razonamiento jurídico. Elementos para un modelo. Fontamara, México, 1999

-         COPI, J. M., Introducción a la lógica. (1972), Trad. de N. A. Míguez, Eudeba, Buenos Aires, 1994

-         FERRAJOLI, L., Derecho y Razón. Teoría del garantismo penal. Trad. de P. Andrés Ibáñez, J. C. Bayón, A. Ruiz Miguel, J. Terradillos y R. Cantarero, Madrid, Trotta, 1995

-         GASCÓN, M., Los hechos en el Derecho. Bases argumentales de la prueba. Marcial Pons, Madrid, 1999

-         IGARTUA SALAVERRÍA, J., El caso Marey. Presunción de inocencia y votos particulares. Trotta, Madrid, 1999

-         MACCORMICK, N., “Retórica y Estado de Derecho”, Isegoría, núm. 21, 1999

-         PERELMAN, C., OLBRECHT-TYTECA, Tratado de la argumentación. La nueva retórica. Trad. de J. Sevilla Muñoz, Gredos, Madrid, 1989

-         PRIETO, L., Ideología e interpretación jurídica. Tecnos, Madrid, 1987

-         RAZ, J., Etica Pública. Gedisa, Barcelona, 1999

-         TARELLO, G., L´interpretazione della legge. Giuffrè, Milán, 1980

-         VELASCO, J. C., “El lugar de la razón práctica en los discursos de aplicación de normas jurídicas”, Isegoría, núm. 21, 1999

-         VV.AA., Introducción a la Teoría del Derecho (J. de Lucas, coord.), Valencia, ed. Tirant lo blanch, 1997 (3ª ed.).

-         WESTON, A., Las claves de la argumentación. (1987), Trad. de J. Malem, Ariel, Barcelona, 1994

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FILOSOFIA DEL DRET/15072032
SOCIOLOGIA DEL DRET/15073221


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA DEL DRET/15071018
FILOSOFIA DEL DRET/15072032