DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura DRET COMUNITARI AMBIENTAL Codi 15072232
Ensenyament
Dret (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Dret Public
Coordinador/a
PIGRAU SOLE, ANTONI
Adreça electrònica susana.borras@urv.cat
Professors/es
BORRAS PENTINAT, SUSANA
Web http://www.fcj.urv.es
Descripció general i informació rellevant Origen i evolució de la política comunitària ambiental. Anàlisi dels principals problemes jurídics i el seu tractament jurisprudencial pel TJCE.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer l'origen, evolució i fonamentació jurídica de la política comunitària ambiental.
2. Conèixer les fonts i recursos d'informació de la política comunitària ambiental.
3. Reconèixer els documents claus de la política comunitària ambiental.
4. Analitzar i tractar la documentació.
5. Deduir els conceptes, els coneixements i els principals problemes a través de la interpretació jurisprudencial.
6. Solucionar problemes a través d’argumentar, discutir i valorar la jurisprudència del TJCE.
7. Col•laborar i cooperar en equips de treball.

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Marc General. Gènesi i evolució de la política comunitària del medi ambient.

Els instruments de la política comunitària ambiental

L’aplicació del dret comunitari ambiental.

Panoràmica de les disposicions normatives generals y sectorials.

Bloc II: Anàlisi Jurisprudencial. 1- La política comunitària ambiental: principis i objectius; la consecució del mercat interior, les polítiques comunitàries i la protecció del medi ambient.

2- Les competències de la Comunitat Europea en matèria de medi ambient: la determinació de la base jurídica; les competències comunitàries i les competències estatals.

3- L’aplicació del Dret comunitari ambiental: la transposició de les directives comunitàries; problemes sectorials.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
6 0 6
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 0 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
24 30 54
Presentacions / exposicions
3 0 3
Treballs
6 36 42
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves pràctiques
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: objectius, continguts i aspectes metodològics
Sessió a l’aula de docència- Informàtica:
- Identificació de les principals fonts d’obtenció d’informació a la xarxa.
- Aprendre a utilitzar les bases de dades.
- Recerca pràctica de documentació.

Sessió Magistral Introducció de coneixements teòrics de la matèria de l’assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes a classe a través de la lectura, l’anàlisi i argumentació crítica de la jurisprudència.

Presentacions / exposicions
Treballs Realització de treball en grup.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Assistència en la resolució de problemes relatius al tractament de documentació jurídica i a la interpretació jurisprudencial. Assistència en la recerca d’informació i en la resolució de problemes relatius a la recerca i tractament de la documentació jurídica. Assistència en la resolució de dubtes i problemes en l’elaboració del treball en grup.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Avaluació de la realització d’un treball en grup, resolent problemes plantejats en la proposta de treball i aplicant les TIC. 20%
Proves pràctiques Avaluació continuada que inclou la resolució de problemes i aplicació de les TIC. L’alumne ha de donar resposta a l’activitat plantejada, reflectint de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l’assignatura. 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Alternativa: Proves de desenvolupament: Avaluació dels alumnes que no han optat per l'avaluació continuada: realització d'una prova que inclou preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. 100%


Fonts d'informació

Bàsica

Jurisprudència del Tribunal de Justícia de les Comunitats Europees

http://curia.eu.int/es/content/juris/index.htm

Complementària

Documentació en línia:

http://www.europa.eu.int

http://www.europa.eu.int/pol/env/index_es.htm

http://curia.eu.int/es/content/juris/index.htm

http://www.europa.eu.int/eur-lex/es/index.html

Altres recursos:

Fonts bibliogràfiques:

Fons jurídiques:

  • Tratado constitutivo de la Comunidad Europea de la Energía Atómica, firmado en Roma, el 25 de marzo de 1957, texto consolidado con todas las reformas posteriores.
  • Tratado constitutivo de la Comunidad Europea, firmado en Roma, el 25 de marzo de 1957, texto consolidado con todas las reformas posteriores.
  • Tratado de la Unión Europea, firmado en Maastricht, el 7 de febrero de 1992, reformado por el Tratado de Amsterdam, de 2 de octubre de 1997 y el Tratado de Niza, de 26 de febrero de 2001.
  • Proyecto de Tratado por el que se instituye una Constitución para Europa, firmado en Roma, el 29 de octubre de 2004.
Recomanacions