DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DRET COMUNITARI AMBIENTAL Codi 15072232
Ensenyament
Dret (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
PIGRAU SOLÉ, ANTONIO
Adreça electrònica susana.borras@urv.cat
Professors/es
BORRÀS PENTINAT, SUSANA
Web http://www.fcj.urv.es
Descripció general i informació rellevant Origen i evolució de la política comunitària ambiental. Anàlisi dels principals problemes jurídics i el seu tractament jurisprudencial pel TJCE.

Competències
Codi  
A1 Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials
A2 Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics
A3 Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
A4 Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals)
A5 Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica.
A6 Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori
A7 Capacitat de creació i estructuració normativa
A8 Capacitat de redactar escrits jurídics.
A9 Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics.
A10 Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica
A11 Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques
A13 Coneixements d’argumentació jurídica.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Capacitat d’organització i planificació
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer l'origen, evolució i fonamentació jurídica de la política comunitària ambiental. A1
A3
A4
A5
A13
B3
C1
2. Conèixer les fonts i recursos d'informació de la política comunitària ambiental. A1
A2
A3
A4
A9
A10
A11
B3
B8
C2
3. Reconèixer els documents claus de la política comunitària ambiental. A4
A9
A10
A11
A13
B3
B8
C2
4. Analitzar i tractar la documentació. A7
A8
A9
B2
B3
B4
B9
C1
5. Deduir els conceptes, els coneixements i els principals problemes a través de la interpretació jurisprudencial. A5
A6
A7
A9
A13
B3
B4
B5
B9
C5
6. Solucionar problemes a través d'argumentar, discutir i valorar la jurisprudència del TJCE. A4
A5
A6
A7
A9
A13
B2
B3
B5
B9
C5
7. Col•laborar i cooperar en equips de treball. A7
A8
A9
A13
B2
B3
B4
B5
B10
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Marc General. Gènesi i evolució de la política comunitària del medi ambient.

Els instruments de la política comunitària ambiental

L’aplicació del dret comunitari ambiental.

Panoràmica de les disposicions normatives generals y sectorials.

Bloc II: Anàlisi Jurisprudencial. 1- La política comunitària ambiental: principis i objectius; la consecució del mercat interior, les polítiques comunitàries i la protecció del medi ambient.

2- Les competències de la Comunitat Europea en matèria de medi ambient: la determinació de la base jurídica; les competències comunitàries i les competències estatals.

3- L’aplicació del Dret comunitari ambiental: la transposició de les directives comunitàries; problemes sectorials.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
8 0 8
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
6 0 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
24 30 54
Treballs
0 30 30
Presentacions / exposicions
3 0 3
Debats
4 0 4
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: objectius, continguts i aspectes metodològics
Sessió a l’aula de docència- Informàtica:
- Identificació de les principals fonts d’obtenció d’informació a la xarxa.
- Aprendre a utilitzar les bases de dades.
- Recerca pràctica de documentació.

Sessió Magistral Introducció de coneixements teòrics de la matèria de l’assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aprendre a conèixer les fonts d'obtenció d'informació a través de les TIC
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes a classe a través de la lectura, l’anàlisi i argumentació crítica de la jurisprudència.

Treballs Realització de treball en grup.
Presentacions / exposicions Exposició oral de la jurisprudencia del TJCE
Debats En l'exposició de la jurisprudència es generaran debats de discussió, utilitzant el mètode socràtic entre l'alumnat.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Assistència en la resolució de problemes relatius al tractament de documentació jurídica i a la interpretació jurisprudencial. Assistència en la recerca d’informació i en la resolució de problemes relatius a la recerca i tractament de la documentació jurídica. Assistència en la resolució de dubtes i problemes en l’elaboració del treball en grup.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Avaluació de la realització d’un treball en grup, resolent problemes plantejats en la proposta de treball i aplicant les TIC. 20%
Altres

Avaluació continuada que inclou la resolució de problemes i aplicació de les TIC. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, reflectint de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura.

80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Alternativa: Proves de desenvolupament: Avaluació dels alumnes que no han optat per l'avaluació continuada: realització d'una prova que inclou preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. 100%


Fonts d'informació

Bàsica

Fonts doctrinals:

Díez-Hochleitner, J., Martínez Capdevila, C., Derecho de la Unión Europea. Textos y comentarios, McGraw-Hill, Madrid, 2001.

Jans, J. H.,
European environmental law, 2nd edition revised Groningen Europea Law Publishing 2000.

Jans, J. H., The European convention and the future of European environmental law, Groningen Europa Law Publishing cop. 2003.

Juste Ruiz, J., Derecho internacional del medio ambiente, McGraw-Hill, Madrid, 1999.

Kiss, A. Ch., Shelton, D., Manual of European Environmental Law, 2nd ed. CambridgeCambridgeUniversity Press 1997.

Krämer, L., European environmental law casebook, London Sweet & Maxwell 1993.

Krämer, L., E.C. Treaty and environmental law, 3rd ed., London Sweet & Maxwell 1998.

Krämer, L., Derecho ambiental y Tratado de la Comunidad Europea, traducción de la tercera edición de la obra E.C. Treaty and environmental Law, realizada por Luciano Parejo Alfonso y Ángel Manuel Moreno Molina, Madrid Marcial Pons Instituto "Pascual Madoz del Territorio”, 1999.

Moreno Molina, A. M, Derecho comunitario del medio ambiente : marco institucional, regulación sectorial y aplicación en España,  Universidad Carlos III : Marcial Pons, Madrid, 2006.

Parejo Alfonso, L., Krämer, L. y otros, Derecho medioambiental de la Unión Europea, Madrid McGraw-Hill 1996.

Plaza Martín, C., Derecho ambiental de la Unión Europea, Tirant lo Blanch, Valencia, 2005.

Salter, J. R., European environmental law, Kluwer Law International, Londres 1994.

VV.AA., Perspectives de Dret Comunitari Ambiental Perspectivas de Derecho Comunitario Ambiental Coordinació: Mar Campins i Eritja, Isabel Pont i Castejón, Bellaterra Institut Universitari d'Estudis Europeus 1997.


Fonts jurídiques:

Tratado constitutivo de la Comunidad Europea de la Energía Atómica, firmado en Roma, el 25 de marzo de 1957, texto consolidado con todas las reformas posteriores.

Versions consolidades del Tractat de la Unió Europea i del Tractat Constitutiu de la Comunitat Europea


Tratado constitutivo de la Comunidad Europea, firmado en Roma, el 25 de marzo de 1957, texto consolidado con todas las reformas posteriores.


Tratado de la Unión Europea, firmado en Maastricht, el 7 de febrero de 1992, reformado por el Tratado de Amsterdam, de 2 de octubre de 1997 y el Tratado de Niza, de 26 de febrero de 2001.


Proyecto de Tratado por el que se instituye una Constitución para Europa, firmado en Roma, el 29 de octubre de 2004.

 

Documentació addicional en línea:

http://www.europa.eu.int

http://www.europa.eu.int/pol/env/index_es.htm

http://curia.eu.int/es/content/juris/index.htm

http://www.europa.eu.int/eur-lex/es/index.html

 

Jurisprudència del Tribunal de Justícia de les Comunitats Europees

http://curia.eu.int/es/content/juris/index.htm

Complementària

Documentació en línia:

http://www.europa.eu.int

http://www.europa.eu.int/pol/env/index_es.htm

http://curia.eu.int/es/content/juris/index.htm

http://www.europa.eu.int/eur-lex/es/index.html

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent