Codi |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A3 |
Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A5 |
Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica. |
A6 |
Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori |
A7 |
Capacitat de creació i estructuració normativa |
A8 |
Capacitat de redactar escrits jurídics. |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
A10 |
Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica |
A11 |
Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques |
A13 |
Coneixements d’argumentació jurídica. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B8 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Capacitat d’organització i planificació |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer l'origen, evolució i fonamentació jurídica de la política comunitària ambiental. |
A1 A3 A4 A5 A13
|
B3
|
C1
|
2. Conèixer les fonts i recursos d'informació de la política comunitària ambiental. |
A1 A2 A3 A4 A9 A10 A11
|
B3 B8
|
C2
|
3. Reconèixer els documents claus de la política comunitària ambiental. |
A4 A9 A10 A11 A13
|
B3 B8
|
C2
|
4. Analitzar i tractar la documentació. |
A7 A8 A9
|
B2 B3 B4 B9
|
C1
|
5. Deduir els conceptes, els coneixements i els principals problemes a través de la interpretació jurisprudencial. |
A5 A6 A7 A9 A13
|
B3 B4 B5 B9
|
C5
|
6. Solucionar problemes a través d'argumentar, discutir i valorar la jurisprudència del TJCE. |
A4 A5 A6 A7 A9 A13
|
B2 B3 B5 B9
|
C5
|
7. Col•laborar i cooperar en equips de treball. |
A7 A8 A9 A13
|
B2 B3 B4 B5 B10
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
Bloc I: Marc General. |
Gènesi i evolució de la política comunitària del medi ambient.
Els instruments de la política comunitària ambiental
L’aplicació del dret comunitari ambiental.
Panoràmica de les disposicions normatives generals y sectorials.
|
Bloc II: Anàlisi Jurisprudencial. |
1- La política comunitària ambiental: principis i objectius; la consecució del mercat interior, les polítiques comunitàries i la protecció del medi ambient.
2- Les competències de la Comunitat Europea en matèria de medi ambient: la determinació de la base jurídica; les competències comunitàries i les competències estatals.
3- L’aplicació del Dret comunitari ambiental: la transposició de les directives comunitàries; problemes sectorials.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
8 |
0 |
8 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
0 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
24 |
30 |
54 |
Treballs |
|
0 |
30 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
0 |
3 |
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: objectius, continguts i aspectes metodològics
Sessió a l’aula de docència- Informàtica:
- Identificació de les principals fonts d’obtenció d’informació a la xarxa.
- Aprendre a utilitzar les bases de dades.
- Recerca pràctica de documentació.
|
Sessió Magistral |
Introducció de coneixements teòrics de la matèria de l’assignatura. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aprendre a conèixer les fonts d'obtenció d'informació a través de les TIC |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes a classe a través de la lectura, l’anàlisi i argumentació crítica de la jurisprudència.
|
Treballs |
Realització de treball en grup. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral de la jurisprudencia del TJCE |
Debats |
En l'exposició de la jurisprudència es generaran debats de discussió, utilitzant el mètode socràtic entre l'alumnat. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Assistència en la resolució de problemes relatius al tractament de documentació jurídica i a la interpretació jurisprudencial.
Assistència en la recerca d’informació i en la resolució de problemes relatius a la recerca i tractament de la documentació jurídica.
Assistència en la resolució de dubtes i problemes en l’elaboració del treball en grup.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Avaluació de la realització d’un treball en grup, resolent problemes plantejats en la proposta de treball i aplicant les TIC. |
20% |
Altres |
Avaluació continuada que inclou la resolució de problemes i aplicació de les TIC. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, reflectint de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Alternativa: Proves de desenvolupament: Avaluació dels alumnes que no han optat per l'avaluació continuada: realització d'una prova que inclou preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. 100% |
Bàsica |
|
Fonts doctrinals:
Díez-Hochleitner, J., Martínez Capdevila, C., Derecho de la Unión Europea. Textos y comentarios, McGraw-Hill, Madrid, 2001.
Jans, J. H., European environmental law, 2nd edition revised Groningen Europea Law Publishing 2000.
Jans, J. H., The European convention and the future of European environmental law, Groningen Europa Law Publishing cop. 2003.
Juste Ruiz, J., Derecho internacional del medio ambiente, McGraw-Hill, Madrid, 1999.
Kiss, A. Ch., Shelton, D., Manual of European Environmental Law, 2nd ed. CambridgeCambridgeUniversity Press 1997.
Krämer, L., European environmental law casebook, London Sweet & Maxwell 1993.
Krämer, L., E.C. Treaty and environmental law, 3rd ed., London Sweet & Maxwell 1998.
Krämer, L., Derecho ambiental y Tratado de la Comunidad Europea, traducción de la tercera edición de la obra E.C. Treaty and environmental Law, realizada por Luciano Parejo Alfonso y Ángel Manuel Moreno Molina, Madrid Marcial Pons Instituto "Pascual Madoz del Territorio”, 1999.
Moreno Molina, A. M, Derecho comunitario del medio ambiente : marco institucional, regulación sectorial y aplicación en España, Universidad Carlos III : Marcial Pons, Madrid, 2006.
Parejo Alfonso, L., Krämer, L. y otros, Derecho medioambiental de la Unión Europea, Madrid McGraw-Hill 1996.
Plaza Martín, C., Derecho ambiental de la Unión Europea, Tirant lo Blanch, Valencia, 2005.
Salter, J. R., European environmental law, Kluwer Law International, Londres 1994.
VV.AA., Perspectives de Dret Comunitari Ambiental Perspectivas de Derecho Comunitario Ambiental Coordinació: Mar Campins i Eritja, Isabel Pont i Castejón, Bellaterra Institut Universitari d'Estudis Europeus 1997.
Fonts jurídiques:
Tratado constitutivo de la Comunidad Europea de la Energía Atómica, firmado en Roma, el 25 de marzo de 1957, texto consolidado con todas las reformas posteriores.
Versions consolidades del Tractat de la Unió Europea i del Tractat Constitutiu de la Comunitat Europea
Tratado constitutivo de la Comunidad Europea, firmado en Roma, el 25 de marzo de 1957, texto consolidado con todas las reformas posteriores.
Tratado de la Unión Europea, firmado en Maastricht, el 7 de febrero de 1992, reformado por el Tratado de Amsterdam, de 2 de octubre de 1997 y el Tratado de Niza, de 26 de febrero de 2001.
Proyecto de Tratado por el que se instituye una Constitución para Europa, firmado en Roma, el 29 de octubre de 2004.
Documentació addicional en línea:
http://www.europa.eu.int
http://www.europa.eu.int/pol/env/index_es.htm
http://curia.eu.int/es/content/juris/index.htm
http://www.europa.eu.int/eur-lex/es/index.html
Jurisprudència del Tribunal de Justícia de les Comunitats Europees
http://curia.eu.int/es/content/juris/index.htm |
Complementària |
|
Documentació en línia:
http://www.europa.eu.int
http://www.europa.eu.int/pol/env/index_es.htm
http://curia.eu.int/es/content/juris/index.htm
http://www.europa.eu.int/eur-lex/es/index.html |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|