DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ AL DRET AMBIENTAL SECTORIAL Codi 15072238
Ensenyament
Dret (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
CASADO CASADO, LUCÍA
Adreça electrònica lucia.casado@urv.cat
Professors/es
CASADO CASADO, LUCÍA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura ofereix una visió general de quin és el règim jurídic aplicable als principals subsectors ambientals que gaudeixen d’un tractament normatiu independent, tant pel que fa a la distribució competencial existent i al grau de desenvolupament a nivell estatal, autonòmic i local, com a l’organització administrativa adoptada, a les normes actualment vigents, a la seva interpretació contemporània i al nivell d’aplicació que s’observa.

Competències
Codi  
A2 Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics
A3 Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
A4 Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals)
A5 Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica.
A6 Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori
A9 Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics.
A10 Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica
A11 Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques
A13 Coneixements d’argumentació jurídica.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Capacitat d’organització i planificació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir una visió general del règim jurídic aplicable als principals subsectors ambientals (distribució competencial, desenvolupament normatiu, mecanismes d'intervenció administrativa...). A2
A3
A4
A5
A9
B1
B8
B9
C2
2. Conèixer, analitzar i avaluar el tractament normatiu de la protecció ambiental de les aigües continentals i litorals. A2
A3
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B1
B2
B4
B5
B8
B9
B10
C2
C5
3. Conèixer, analitzar i avaluar el tractament normatiu de la tutela dels recursos naturals. A2
A3
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B1
B2
B4
B5
B8
B9
B10
C2
C5
4. Conèixer, analitzar i avaluar el tractament normatiu de la contaminació atmosfèrica, acústica, lumínica i del sòl. A2
A3
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B1
B2
B4
B5
B8
B9
B10
C2
C5
5. Conèixer, analitzar i avaluar el tractament normatiu dels residus. A2
A3
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B1
B2
B5
B8
B9
B10
C2
C5
6. Contrastar la normativa vigent amb la seva interpretació doctrinal i jurisprudencial. A3
A4
A5
A6
A9
A13
B1
B3
B4
B5
B8
B9
B10
C2
C5
7. Valorar el grau d'aplicació de la normativa vigent. A5
A6
A13
B3
B4
B8
B9
C5
8. Donar resposta a les principals problemàtiques plantejades per l'actual normativa sectorial ambiental i contribuir a aportar possibles solucions. A3
A5
A6
A13
B2
B3
B4
B5
B8
C5

Continguts
Tema Subtema
Protecció ambiental de les aigües continentals. L’aigua com a recurs natural.
Normativa aplicable i règim de distribució de competències entre Estat, Comunitats Autònomes i Ens Locals.
Tècniques de protecció de les aigües continentals: tècniques preventives, actives i repressives. Règim jurídic dels abocaments

Protecció ambiental del litoral. Previsions constitucionals i estatutàries.
Normativa aplicable i règim de distribució de competències entre Estat, Comunitats Autònomes i Ens Locals.
Protecció del litoral a la legislació de costes (tècniques per a garantir la integritat i adequada conservació del domini públic marítimoterrestre).
Protecció del litoral a la normativa sectorial connexa.

Tutela dels recursos naturals. Normativa aplicable i règim de distribució de competències entre Estat, Comunitats Autònomes i Ens Locals.
Tipologia d’espais naturals protegits: figures de protecció a nivell estatal i autonòmic.
Procediment declaratiu i efectes.
Vinculacions sobre la propietat privada i indemnització de les lesions patrimonials. El Pla d'Espais d'Interès Natural.
Protecció de la flora i de la fauna.

Règim jurídic de la contaminació atmosfèrica, acústica, lumínica i del sòl. La contaminació atmosfèrica i el seu tractament jurídic.
Normativa aplicable i distribució competencial.
Règim jurídic de protecció de l’ambient atmosfèric.
La contaminació acústica.
Normativa aplicable i distribució competencial.
Instruments d’intervenció administrativa enfront de la contaminació acústica.
Règim jurídic de la contaminació lumínica.
La contaminació del sòl.
Declaració de sòls contaminats.
Règim jurídic dels sòls contaminats.
Recuperació dels sòls contaminats.

Règim jurídic dels residus. Concepte de residus i tipologia.
Normativa aplicable i règim de distribució de competències entre Estat, Comunitats Autònomes i Ens Locals.
Gestió dels residus municipals.
Gestió dels residus industrials.

Anàlisi d’altres sectors ambientals. Activitats mineres, energies alternatives, organismes modificats genèticament, agricultura ecològica...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
16 8 24
Debats
3 6 9
Presentacions / exposicions
8 8 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos
8 15 23
Treballs
0 15 15
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
3 18 21
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Debats Discussió a classe sobre qüestions del programa que siguin conflictives.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació (real o simulada) en la qual ha de treballar l'estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs Treball en grup que realitza l'alumne.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Debats
Supòsits pràctics/ estudi de casos
Treballs
Proves mixtes
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà al despatx del professor de l'assignatura, dins de l'horari de tutories establert a l'inici del curs, del qual s'informarà als alumnes. En cas de dubtes sobre el contingut de l'assignatura, l'alumente es podrà dirigir al professor tant a través del correu electrònic com de manera presencial al seu despatx, dins de l'horari d'atenció fixat, per resoldre els dubtes plantejats.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Preparació i participació en debats. 10%
Presentacions / exposicions Els alumnes, a més de lliurar per escrit el treball que realitzen en grup, han de fer una exposició oral del seu contingut a classe, dins de l'horari de classes pràctiques. Aquesta exposició oral s'avaluarà amb independència de la nota obtinguda al treball escrit i de forma individual per a cada alumne integrant del grup. 15%
Supòsits pràctics/ estudi de casos Anàlisi i resolució de casos pràctics relacionats amb l’assignatura. Tot i que durant el curs es faran més supòsits pràctics, únicament s'avaluaran tres d'ells. Aquests supòsits pràctics es posaran amb antelació suficient a disposició dels alumnes (al Moodle), per tal que puguin treballar-los. Aquests tres casos pràctics s'hauran de lliurar mitjançant el Moodle, com a máxim, el mateix dia en què es resolguin i es discuteixin a classe. No s'admetran lliuraments extemporanis, un cop els supòsits pràctics hagin estat corregits a classe. A l'hora d'avaluació d'aquests exercicis es tindrà en compte l'assistència i participació a les classes pràctiques. 30%
Treballs Els alumnes han de realitzar un treball en grup sobre un tema relacionat amb l'assignatura, seguint les directrius formals i de contingut subministrades pel professor responsable a principi de curs. Tots els membres del grup tindran la mateixa qualificació final al treball. En relació amb el tema escollit per a la realització del treball, s'ha d'informar prèviament al professor, que ha de donar la seva conformitat. Per tal de facilitar l'elecció del tema, es proporcionarà un llistat de possibles temes a principi de curs, tenint en compte que aquest llistat no és vinculant i els alumnes podran proposar-ne de nous, sempre i quan estiguin relacionats amb la temàtica de l'assignatura. No podrà haver dos grups que treballin el mateix tema.
Només excepcionalment, per raons justificades i prèvia autorització del professor responsable, aquest treball es podrà fer de forma individual.
15%
Proves mixtes Es realitzarà una prova de coneixement a finals del quadrimestre, en horari lectiu. Aquesta prova constarà d'una part teòrica (preguntes a desenvolupar) i d'una part pràctica. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria se seguirà un sistema d'avaluació continuada. Els alumnes seran avaluats a partir de la realització d'una sèrie de treballs, exposicions i proves especificats a l'apartat anterior.

En segona convocatòria, els alumnes hauran de realitzar una prova mixta que constarà d'una part teòrica, amb preguntes de desenvolupament sobre els continguts de l'assignatura (comptarà un 70% de la nota final) i d'una part pràctica (30% de la nota final).


Fonts d'informació

Bàsica ALENZA GARCÍA, J. F.,, Manual de Derecho Ambiental, Universidad Pública de Navarra, Pamplona, 2001
LOZANO CUTANDA, B., Derecho ambiental administrativo, , La Ley, Madrid, 2010
ORTEGA ÁLVAREZ, L. (dir.), Lecciones de Derecho del Medio Ambiente, 4ª edició, Lex Nova, Valladolid, 2005.
BETANCOR RODRÍGUEZ, A., Instituciones de Derecho Ambiental, , La Ley, Madrid, 2001
CASADO CASADO, L. i FUENTES GASÓ, J. R.,, Medi Ambient i Ens Locals, , Cedecs, Barcelona, 2006
DE MIGUEL PERALES, C., Derecho Español del Medio Ambiente, 3ª edició, Civitas-Thomson Reuters, Madrid, 2009

Per a la preparació de l'assignatura, és fonamental la consulta i l'estudi de la documentació i dels materials que es deixaran, per cada tema del programa, al Campus Virtual de la URV (Moodle).

Complementària ALENZA GARCÍA, J. F, El sistema de la gestión de residuos sólidos urbanos en el Derecho español, , INAP-BOE, Madrid, 1997
ALONSO GARCÍA, M. C., El régimen jurídico de la contaminación atmosférica y acústica, , Marcial Pons, Madrid, 1995
CAMPINS ERITJA, M., La gestión de los residuos peligrosos en la Comunidad Europea, , Bosch, Barcelona, 1994
CANO MURCIA, A., Régimen Jurídico de la Contaminación Acústica, , Aranzadi, Pamplona, 2004
CASADO CASADO, L., Los vertidos en aguas continentales. Las técnicas de intervención administrativa, , Comares, Granada, 2004
CASADO CASADO, L., La regulación de los vertidos en aguas continentales en el Derecho comunitario. Hacia un enfoque ambiental y global en la protección de los recursos hídricos, , Cedecs, Barcelona, 2005
DE MIGUEL PERALES, C., Derecho Español del Medio Ambiente, , Civitas, Madrid, 2000
DELGADO PIQUERAS, F., Derecho de aguas y medio ambiente. El paradigma de la protección de los humedales, , Tecnos, Madrid, 1992
DÍAZ-REGAÑON GARCÍA-ALCALÁ, C., El régimen jurídico-privado de los residuos, , Madrid, 1998
ESTEVE PARDO, J. (coord.), Derecho del medio ambiente y Administración Local, 2ª edició (1ª en la Fundació), Fundació Democràcia i Govern Local, Barcelona, 200
GARCÍA URETA, A., Espacios naturales protegidos. Cuestiones jurídicas en la Ley 4/1989, de 27 de marzo, , Oñati, Instituto Vasco de Administración Pública,
GONZÁLEZ-VARAS IBÁÑEZ, S. (coord.), Nuevo Derecho de Aguas, , Thomson-Civitas, Madrid, 2007
LOZANO CUTANDA, B. (dir.), Comentario a la Ley del Ruido. Ley 37/2003, de 17 de noviembre, , Thomson/Civitas, Madrid, 2004
MARTÍN MATEO, R., Tratado de Derecho Ambiental, , Trivium, Madrid, 1991 (vol. I), 1992 (vol. II) i 1
MARTÍN MATEO, R. y ROSA MORENO, J., Nuevo ordenamiento de la basura, , Madrid, 1998
MARTÍN-RETORTILLO BAQUER, S., Derecho de Aguas, , Civitas, Madrid, 1997
ORTIZ DE TENA, M. C., Planificación hidrológica, , Marcial Pons, Madrid, 1994
PEÑALVER CABRÉ, A., La regulación municipal de los residuos, , Cedecs, Barcelona, 1997
SANZ PÉREZ, D. C., La Administración Local y la protección de la atmósfera. La intervención a través de instrumentos de control preventivo, , Cedecs, Barcelona, 1999
SANZ RUBIALES, I., Los vertidos en aguas subterráneas. Su régimen jurídico, , Marcial Pons, Madrid, 1997
  • Altres recursos:

Revistes:

  • Ciudad y Territorio

  • Ecoiuris. La Ley

  • Medio ambiente y Derecho. Environment&Law. Revista Electrónica de Derecho Ambiental (http://www.cica.es/aliens/gimados/juri1.html). Universitat de Sevilla

  • Revista Aranzadi de Derecho Ambiental

  • Revista de Derecho Urbanístico y Medio Ambiente

  • Revista de Derecho Ambiental

  • Revista de la Asociación de Derecho Ambiental Español

  • European Environmental Law Review

  • Harvard Law Review. Environmental Law.

  • Rivista Giuridica dell´Ambiente

  • Revue Juridique de l´Environnement

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DRET DELS RESIDUS/155081117
PROTECCIÓ DEL MEDI NATURAL/155081119
DRET DE LA CONTAMINACIÓ/155081115
DRET D'AIGÜES/155081114


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTERVENCIÓ ADMINISTRATIVA AMBIENTAL/155081104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent