Codi |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A8 |
Capacitat de redactar escrits jurídics. |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
A11 |
Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques |
A12 |
Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B8 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el Sector Públic de l´economia, es a dir, les seves características,
|
A1 A2 A9 A11 A12
|
B1 B3 B4 B6 B8 B9
|
C1 C2 C4 C5
|
2. Conèixer el components del Sector Públic.
|
A1 A2 A9 A11 A12
|
B1 B3 B4 B6 B8 B9
|
C1 C2 C4 C5
|
3. Conèixer les funcions que porta a terme el Sector Públic en una economia mixta.
|
A1 A2 A9 A11 A12
|
B1 B3 B4 B6 B8 B9
|
C1 C2 C4 C5
|
Apreciar la importancia de la eficiencia i de la equitat
|
A1 A2 A9 A11 A12
|
B1 B3 B4 B6 B8 B9
|
C1 C2 C4 C5
|
Valorar els problemes de la selecció adversa i del risc moral en la vida econòmica. |
A1 A2 A9 A11 A12
|
B1 B3 B4 B6 B8 B9
|
C1 C2 C4 C5
|
Prendre consciènica de la necessitat de reformar l´Estat del Benestar. |
A1 A4 A9 A11 A12
|
B1 B3 B4 B6 B8 B9
|
C1 C2 C4 C5
|
Conèixer les formes d´intervenció publiques en sanitat, educació, atur, habitatge, |
A1 A2 A8 A9
|
B1 B3 B4 B6 B8 B9
|
C1 C2 C4 C5
|
Conèixer el funcionament del sistema de pensions públic espanyol |
A1 A2 A4 A9 A11 A12
|
B1 B3 B4 B6 B8 B9
|
C1 C2 C4 C5
|
Analitzar les posibilitats de reforme del sistema públic de pensions per garantir la seva supervivencia. |
A1 A2 A9 A11 A12
|
B1 B3 B4 B6 B8 B9
|
C1 C2 C4 C5
|
Tema |
Subtema |
I. EL SECTOR PÚBLIC EN L´ESTAT DEL BENESTAR
1.- Intervenció del sector públic en l´economia. |
-Objectius en el camp de l´eficiència i l´equitat.
-Fallades del mercat i intervenció del sector públic.
-Tipus d´intervenció: regulació, finançació i producció. |
2.- L´Estat del Benestar |
- La funció redistributiva del sector públic.
- Aspectes vinculats amb la informació.
- Aspectes vinculats amb la funció asseguradora (selecció adversa i risc moral). |
3.- Crisi de l´Estat del Benestar. |
- Problemes de finançament. Crisi fiscal.
- Problemes d´incentius.
- Estat del benestar i creixement econòmic. |
4.- Possibilitat de reformes en l´Estat del Benestar. |
-Formacio de quasi-mercats en l´Estat del Benestar.
- L´impost negatiu sobre la renda. La renda bàsica garantida.
- La “tercera via”: revisió critica.
|
II. REVISIO SECTORIAL DE LA INTERVENCIO PÚBLICA EN L´ESTAT DEL BENESTAR. APLICACIO AL CAS ESPANYOL.
5.- Sanitat. |
- Fallades del mercat en el camp de la sanitat.
- Tipus d´intervencio en el camp sanitari: finançament i producció de serveis sanitaris.
- Finançament i estratègies de reforma. Possibilitat de formació de “quasi-mercats”
- Evolució de la sanitat espanyola durant els darrers quinze anys. |
6.- Educació. |
- Formes d´intervenció pública en el camp educatiu.
- Finançament dels diferents nivells educatius.
- Descentralitzacio de la despesa pública educativa.
- Possibilitats de reforma en el finançament de l´educació. |
7.- Atur |
- Elements per a la intervenció: eficiència i equitat.
- La “trampa de la pobresa”
- Proteccio per atur. Evolució de les polítiques i la legislació a Espanya.
- Polítiques actives en el camp de l´ocupacio. |
8.- L´acces a l´habitatge |
- El mercats d´habitatge.
- Polítiques públiques en materia de l´habitatge. |
9.- Les pensions de jubilacio |
- Problems demogràfics i creixement de les pensions.
- Sistemes d´acumulació, sistemes de repartiment i sistemes mixtes. La incidencia de la demografia i la inflació sobre els sistemes.
- Alternatives de reforma. Reformes aplicades en el contexte internacional.
- Alternatives de reforma. Reformes en el cas espanyol: el “Pacto de Toledo” i les seves repercussions.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2.5 |
0 |
2.5 |
|
Sessió Magistral |
|
16 |
8 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
13 |
8 |
21 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
5 |
15 |
Treballs |
|
10 |
5 |
15 |
Seminaris |
|
10 |
5 |
15 |
Debats |
|
10 |
5 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició temari de l´assignatura, objectius i bibliografia. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes que corresponen a cada capitol del programa |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes hauran d´exposar a l´aula el que el professor els hi hagi encomanat |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d´exercicis. |
Treballs |
Confecció dels treballs encomanats pel professor |
Seminaris |
Tractament focal de una determinada questió. |
Debats |
Foment de la participació de l´alumne dins del marc de l´aula de docència ordinaria. |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Seminaris |
Debats |
|
Descripció |
Seguiment del treball a desenvolupar en l´assignatura, resolució de dubtes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Hi haurá un control d´assitencia |
10 |
Presentacions / exposicions |
Avaluació qualitat presentació /exposició |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Avaluació solucions exercicis i problemes |
10 |
Treballs |
Avaluació qualitat treballs fets per l´alumne |
20 |
Seminaris |
Hi haura un control d´assitencia |
10 |
Debats |
Es valorara aportacions i participació de l´alumne |
10 |
Proves objectives de preguntes curtes |
Avaluació resolució d´aquestes proves |
15 |
Proves pràctiques |
Avaluació resolució d´aquestes proves |
15 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Albi, E.; Contreras, C.; González-Paramo, J.M. et al, Teoría de la Hacienda Pública, 1994, Ariel 2ª Ed.
Bustos Gisbert, A., Lecciones de Hacienda PúblicaI(El papel del Sector Público), 2002, Colex
Corona, J.F.; Díaz, A., Teoría básica de la Hacienda Pública, 1994, Ariel
Stiglitz, J.E., La economía del Sector Público, 2002, Antoni Bosch
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ECONOMIA POLÍTICA I HISENDA PÚBLICA II/15071014 |
|
|