DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ANÀLISIS ECONÒMIC DEL SECTOR PÚBLIC Codi 15073204
Ensenyament
Dret (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
VILA CÓRCOLES, JOSE MANUEL
Adreça electrònica lluis.carreras@urv.cat
Professors/es
CARRERAS ROIG, LLUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es pretén aprofundir en el concepte d´Estat del Benestar, des de diferents punts de vista. En primer lloc, es plantegen els aspectes teòrics necessaris per analitzar l´Estat del Benestar aixi com el debat actual sobre quina ha de ser la seva evolucio. En segon lloc, s´analitzen aspectes sectorials de l´Estat del Benestar, com podríen ser la sanitat, l´educacio, l´atur, l´acces a la vivenda o el sistema de pensions. El plantejament consisteix en posar sobre la taula alguns dels elements decisius per definir el model de societat cap el que ens adrecem, prestant especial atenció al debat actual sobre els límits de l´accio del l´Estat.

Competències
Codi  
A1 Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials
A2 Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics
A4 Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals)
A8 Capacitat de redactar escrits jurídics.
A9 Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics.
A11 Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques
A12 Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el Sector Públic de l´economia, es a dir, les seves características, A1
A2
A9
A11
A12
B1
B3
B4
B6
B8
B9
C1
C2
C4
C5
2. Conèixer el components del Sector Públic. A1
A2
A9
A11
A12
B1
B3
B4
B6
B8
B9
C1
C2
C4
C5
3. Conèixer les funcions que porta a terme el Sector Públic en una economia mixta. A1
A2
A9
A11
A12
B1
B3
B4
B6
B8
B9
C1
C2
C4
C5
Apreciar la importancia de la eficiencia i de la equitat A1
A2
A9
A11
A12
B1
B3
B4
B6
B8
B9
C1
C2
C4
C5
Valorar els problemes de la selecció adversa i del risc moral en la vida econòmica. A1
A2
A9
A11
A12
B1
B3
B4
B6
B8
B9
C1
C2
C4
C5
Prendre consciènica de la necessitat de reformar l´Estat del Benestar. A1
A4
A9
A11
A12
B1
B3
B4
B6
B8
B9
C1
C2
C4
C5
Conèixer les formes d´intervenció publiques en sanitat, educació, atur, habitatge, A1
A2
A8
A9
B1
B3
B4
B6
B8
B9
C1
C2
C4
C5
Conèixer el funcionament del sistema de pensions públic espanyol A1
A2
A4
A9
A11
A12
B1
B3
B4
B6
B8
B9
C1
C2
C4
C5
Analitzar les posibilitats de reforme del sistema públic de pensions per garantir la seva supervivencia. A1
A2
A9
A11
A12
B1
B3
B4
B6
B8
B9
C1
C2
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
I. EL SECTOR PÚBLIC EN L´ESTAT DEL BENESTAR
1.- Intervenció del sector públic en l´economia.
-Objectius en el camp de l´eficiència i l´equitat.
-Fallades del mercat i intervenció del sector públic.
-Tipus d´intervenció: regulació, finançació i producció.
2.- L´Estat del Benestar - La funció redistributiva del sector públic.
- Aspectes vinculats amb la informació.
- Aspectes vinculats amb la funció asseguradora (selecció adversa i risc moral).
3.- Crisi de l´Estat del Benestar. - Problemes de finançament. Crisi fiscal.
- Problemes d´incentius.
- Estat del benestar i creixement econòmic.
4.- Possibilitat de reformes en l´Estat del Benestar. -Formacio de quasi-mercats en l´Estat del Benestar.
- L´impost negatiu sobre la renda. La renda bàsica garantida.
- La “tercera via”: revisió critica.
II. REVISIO SECTORIAL DE LA INTERVENCIO PÚBLICA EN L´ESTAT DEL BENESTAR. APLICACIO AL CAS ESPANYOL.
5.- Sanitat.
- Fallades del mercat en el camp de la sanitat.
- Tipus d´intervencio en el camp sanitari: finançament i producció de serveis sanitaris.
- Finançament i estratègies de reforma. Possibilitat de formació de “quasi-mercats”
- Evolució de la sanitat espanyola durant els darrers quinze anys.
6.- Educació. - Formes d´intervenció pública en el camp educatiu.
- Finançament dels diferents nivells educatius.
- Descentralitzacio de la despesa pública educativa.
- Possibilitats de reforma en el finançament de l´educació.
7.- Atur - Elements per a la intervenció: eficiència i equitat.
- La “trampa de la pobresa”
- Proteccio per atur. Evolució de les polítiques i la legislació a Espanya.
- Polítiques actives en el camp de l´ocupacio.
8.- L´acces a l´habitatge - El mercats d´habitatge.
- Polítiques públiques en materia de l´habitatge.
9.- Les pensions de jubilacio - Problems demogràfics i creixement de les pensions.
- Sistemes d´acumulació, sistemes de repartiment i sistemes mixtes. La incidencia de la demografia i la inflació sobre els sistemes.
- Alternatives de reforma. Reformes aplicades en el contexte internacional.
- Alternatives de reforma. Reformes en el cas espanyol: el “Pacto de Toledo” i les seves repercussions.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2.5 0 2.5
 
Sessió Magistral
16 8 24
Presentacions / exposicions
13 8 21
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 5 15
Treballs
10 5 15
Seminaris
10 5 15
Debats
10 5 15
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició temari de l´assignatura, objectius i bibliografia.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes que corresponen a cada capitol del programa
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran d´exposar a l´aula el que el professor els hi hagi encomanat
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d´exercicis.
Treballs Confecció dels treballs encomanats pel professor
Seminaris Tractament focal de una determinada questió.
Debats Foment de la participació de l´alumne dins del marc de l´aula de docència ordinaria.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Seminaris
Debats
Descripció
Seguiment del treball a desenvolupar en l´assignatura, resolució de dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Hi haurá un control d´assitencia 10
Presentacions / exposicions Avaluació qualitat presentació /exposició 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Avaluació solucions exercicis i problemes 10
Treballs Avaluació qualitat treballs fets per l´alumne 20
Seminaris Hi haura un control d´assitencia 10
Debats Es valorara aportacions i participació de l´alumne 10
Proves objectives de preguntes curtes Avaluació resolució d´aquestes proves 15
Proves pràctiques Avaluació resolució d´aquestes proves 15
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Albi, E.; Contreras, C.; González-Paramo, J.M. et al, Teoría de la Hacienda Pública, 1994, Ariel 2ª Ed.
Bustos Gisbert, A., Lecciones de Hacienda PúblicaI(El papel del Sector Público), 2002, Colex
Corona, J.F.; Díaz, A., Teoría básica de la Hacienda Pública, 1994, Ariel
Stiglitz, J.E., La economía del Sector Público, 2002, Antoni Bosch

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ECONOMIA POLÍTICA I HISENDA PÚBLICA II/15071014