Codi |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A3 |
Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A5 |
Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica. |
A6 |
Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori |
A7 |
Capacitat de creació i estructuració normativa |
A8 |
Capacitat de redactar escrits jurídics. |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
A11 |
Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques |
A12 |
Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic. |
A13 |
Coneixements d’argumentació jurídica. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Capacitat d’organització i planificació |
B11 |
Treball en equip de caràcter interdisciplinar |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el Dret i les seves relacions amb la societat i la cultura |
A1 A2 A4 A12 A13
|
B1
|
|
2. Distingir els conceptes socio-jurídics més rellevants |
A1 A2 A4 A8 A12
|
B1 B3
|
|
3. Conèixer i distingir les diferents funcions que pot complir el Dret a la societat |
A1 A2 A4 A8 A12
|
B1 B3
|
|
4. Conèixer i contrastar les diferents corrents de pensament sociològico-jurídic a través de la historia |
A5
|
B3
|
|
5. Conèixer i aplicar les tècniques d'investigació social des d'una perspectiva jurídica |
A5 A12
|
B3
|
|
6. Plantejar problemes a partir de la casuística (capacitat d'abstracció de la realitat) |
A1 A3 A4 A5 A7 A8
|
B2 B3
|
C5
|
7. Argumentar i defensar una visió crítica i personal del Dret |
A3 A5 A6 A7 A8 A13
|
B2 B3 B4 B6 B9 B10
|
C5
|
8. Estimular la capacitat de comprensió de la repercusió jurídica dels fenomens socials |
A1 A3 A5 A7 A8 A9
|
B6
|
C1 C4
|
9. L'alumne ha de ser capaç de donar resposta a les problemàtiques jurídiques que es puguin plantejar |
A1 A3 A4 A5 A8 A13
|
B2 B3 B4 B6 B9 B11
|
C5
|
10. Formar l'alumne més enllà dels estrictes coneixements acadèmics per a la pràctica jurídica |
A4 A5 A6 A8 A9 A11 A12 A13
|
B1 B2 B4 B6 B7 B9 B11
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
PRIMERA PART: INTRODUCCIÓ GENERAL |
TEMA I.- SOCIOLOGIA GENERAL I SOCIOLOGIA JURÍDICA
TEMA II.- CONCEPTES SOCIOLÒGICS FONAMENTALS |
SEGONA PART: TEORIA SOCIOLÒGICA DEL DRET |
TEMA III.- CANVI SOCIAL, CONFLICTE SOCIAL I DRET
TEMA IV.- L'ANÀLISI FUNCIONAL DEL DRET
TEMA V.- CONTROL SOCIAL, DESVIACIÓ SOCIAL I DRET |
TERCERA PART: INVESTIGACIONS I PROBLEMES |
TEMA VI.- TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ SOCIO-JURÍDICA
TEMA VII.- SOCIOLOGIA DE LES PROFESSIONS JURÍDIQUES. JUTGES, TRIBUNALS I LITIGIS |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Treballs |
|
28 |
56 |
84 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Hi ha una sessió introductòria, de caràcter pressencial a l'aula, sobre l'assignatura. En aquesta sessió es presenta el principal contingut de l'assignatura i els models d'avaluació, així com una breu explicació de´l seguiment a travès de l'espai de docència moodle |
Treballs |
A més de les pràctiques globals del curs, relacionades amb el temari de les guies d'estudi del programa, hi ha un treball a realitzar durant tot el curs de desenvolupament d'un tema de recerca relacionat amb l'assignatura. Aquest treball s'ha d'entregar abans de final·litzar el curs, el seu seguiment es fa a travès d'un fòrum del sistema de docència moodle, i és de caràcter obligatori pel seguiment del sistema d'avaluació continuada. Aquest treball es basa en la recerca sobre un problema o qüestió que es planteja a la vida social i que el Dret pot o ha de resoldre, per tal d'evidenciar que el Dret és una realitat viva, un procés en constant desenvolupament que a tothom afecta. |
Resolució de problemes, exercicis |
Les pràctiques estan associades a cada tema, i s'orienten cap a la profundització en determinades qüestions del programa, vinculant-se així a les guies docents de caràcter teòric. S'enfoquen com a instrument per posar en contacte els alumnes amb els textes jurídics, tant de caràcter doctrinal com de Dret positiu. L'objectiu d'aquestes pràctiques ha de ser el d'ensenyar l'ús i util·lització d'aquests textes, així com l'accès als mateixos (recerca de fonts de dret positiu: jurisprudència i legislació, bàsicament), i el seu anàlisi. Aquestes pràctiques són obligatòries per aquells estudiants que decideixin optar pel sistema d'avaluació continuada de l'assignatura.
|
|
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Es tracta d'un espai d'atenció individual·litzat pels estudiants, on el professor exerceix una tasca no solament de resolució de dubtes respecte l'assignatura, sinó també de caràcter formatiu i de seguiment del curs. Es basa en un model de caràcter voluntari, ja que es tracta de que cada alumne decideixi si seguir el sistema tutorial i d'evaluació continuada o no. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Presentació d'un treball sobre un tema relacionat amb l'assignatura i proposat pel professor. Aquest treball pot ser realitzat de forma individual o en grups (de com a màxim 3 persones) i el seu seguiment es realitzarà mitjançant contactes periòdics a través d'un fòrum al sistema moodle, i entrevistes personalitzades amb el professor. Hi haurà una data límit d'entrega abans de la final·lització del curs. Aquest treball serà requisit indispensable per optar pel sistema d'avaluació contínua. |
50% de la nota final, que nomès s'avaluarà si s'entreguen i es superen totes les pràctiques al llarg del curs |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentació de pràctiques relacionades amb el temari de l'assignatura, amb una periodicitat aproximada quinzenal. S'hauran de presentar totes les pràctiques i aprovar-les per tal de poder optar pel sistema d'avaluació continuada. No s'accepten pràctiques fora de termini. S'entregaran i avaluaran a través del sistema moodle. En cas de que una pràctica no sigui superada es dóna la possibil·litat de repetir-la en una ocasió al llarg del curs. |
50% de la nota final, que nomès s'avaluarà si s'entrega i s'aprova el treball proposat a l'inici del curs |
Proves de Desenvolupament |
Prova objectiva de 4 preguntes a desenvolupar. Nomès hauran de realitzar aquesta prova aquells estudiants que no hagin superat o realitzat el sistema d'avaluació contínua |
Cada pregunta es valora sobre 2'5 punts, sobre un total de 10 punts |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'ofereixen dos possibles sistemes d'avaluació alternatius, de lliure el·lecció per l'estudiant: - Avaluació continuada: mitjançant la realització i superació de diverses pràctiques (consistents en exercicis) relacionades amb cada tema del programa, i que es presenten i es qualifiquen a través del sistema moodle. Aquests exercicis representen el 50% del total de la qualificació de l'assignatura; l'altre 50% es determina per la realització d'un treball sobre un dels temes proposats pel professor i sel·leccionat de comú acord amb l'estudiant, el seguiment del qual es realitzarà al llarg de la durada del curs a través d'un fòrum al sistema moodle. Per optar per aquest sistema d'avaluació és imprescindible entregar i superar totes les pràctiques al llarg del curs, així com l'entrega i superació del treball. -Avaluació ordinària: mitjançant la realització d'un examen final, que consta d'un total de 4 preguntes sobre el conjunt del programa de l'assignatura |
Bàsica |
ARNAUD, A. J. y FARIÑAS, M. J., Sistemas jurídicos: elementos para un análisis sociológico, Madrid, 1996, Universidad Carlos III de Madris-Boletín Oficial d
CARBONNIER, J., Sociología Jurídica, Madrid, 2a ed., 1982Tecnos, Tecnos
CORREAS, O., Introducción a la Sociología Jurídica, México D. F., 1994, Coyoacán
COTTERRELL, R., Introducción a la Sociología del Derecho, Barcelona, 1991, Ariel
DÍAZ, E., Sociología y Filosofía del Derecho, Madrid, 2a ed., 1980, Taurus
FERRARI, V., Acción jurídica y sistema normativo. Introducción a la Sociología del Derecho, Madrid, 2000, Universidad Carlos III de Madrid-Dykinson
REHBINDER, M., Sociología del Derecho, Madrid, 1981, Pirámide
ROBLES, G., Sociología del Derecho, Madrid, 1993, Civitas
SÁNCHEZ DE LA TORRE, A., Sociología del Derecho, Madrid, 2a ed., 1987, Tecnos
SORIANO, R., Sociología del Derecho, Barcelona, 1997, Ariel
TREVES, R., La Sociología del Derecho. Orígenes, investigaciones, problemas, Barcelona, 1987, Ariel
VV.AA., BERGALLI, R. (coord.), El Derecho y sus realidades. Investigación y enseñanzas de la Sociología jurídica, Barcelona, 1989, PPU
VV.AA., AÑÓN, M.J., BERGALLI, R., CALVO, M. y CASANOVAS, P., (Comps.), Derecho y Sociedad, Valencia, 1998, Tirant lo Blanch
|
|
Complementària |
GIDDENS, A., Sociología, Madrid, 1994, Alianza Universidad
GINER, S., Sociología, Barcelona, 9a ed., 1992, Península
MORIN, E., Sociología, Madrid, 1995, Tecnos
TEZANOS, J. F., La explicación sociológica. Una introducción a la Sociología, Madrid, 1991, UNED
VV.AA. Anuario de Filosofía del Derecho, tomo V, Sociología del Derecho, 1988, Anuario de Filosofía del derecho, tomo V
FERRARI, V., Funciones del Derecho, Madrid, 1989, Debate
GEIGER, T., Estudios de Sociología del Derecho, México, D. F., 1983, Fondo de Cultura Económica
FARIÑAS, M. J., La marginación y la desviación, Oñati, 1995, Oñati Proceedings, núm. 19
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TEORIA DEL DRET/15071018 | FILOSOFIA DEL DRET/15072032 | RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ JURÍDICA/15072218 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ JURÍDICA/15072218 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TEORIA DEL DRET/15071018 | FILOSOFIA DEL DRET/15072032 |
|
|
Altres comentaris |
Pel correcte seguiment d'aquesta assignatura es recomana haver cursat prèviament les assignatures troncals de Teoria del Dret i de Filosofia del Dret, si bé aquesta darrera (la Filosofia del Dret) no suposa una exclusió per la seva matriculació. |
|