Codi |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A5 |
Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica. |
A6 |
Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori |
A7 |
Capacitat de creació i estructuració normativa |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
A10 |
Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica |
A11 |
Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques |
A12 |
Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic. |
A13 |
Coneixements d’argumentació jurídica. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B8 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Capacitat d’organització i planificació |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Identificar la transversalitat de les tradicions jurídiques occidentals
|
A1 A2 A4 A5 A9 A12
|
B3 B6 B9
|
C3 C4
|
2. Familiaritzar-se amb la influència mútua que els ordenaments jurídics exerceixen entre ells i amb la cultura jurídica comuna occidental
|
A1 A2 A5 A9 A12
|
B3 B6 B9
|
C3 C4
|
3. Comprendre l'aparició i evolució de les institucions jurídiques a partir de l'eix tradició-problema-resposta
|
A1 A2 A5 A7 A9 A12 A13
|
B3 B9
|
|
4. Cercar informació jurídica orientada a la preparació de presentacions i informes
|
A4 A9 A10 A11 A12 A13
|
B1 B2 B4 B10
|
C2
|
5. Usar internet en l'àmbit jurídic, polític i ambiental
|
A10 A11
|
B1 B2 B4 B9
|
C2
|
6. Preparar exposicions públiques
|
A6 A13
|
B7 B9 B10
|
C4 C5
|
7. Comunicar coneixements de manera eficient
|
A6 A13
|
B7 B9 B10
|
C5
|
8. Treballar col·lectivament i prendre decisions organitzatives en un entorn grupal
|
|
B2 B5 B9 B10
|
C4 C5
|
9. Usar documents en llengües estrangeres
|
|
B1 B4 B9
|
C1
|
10. Comprendre els elements fonamentals comuns del dret ambiental a nivell internacional
|
A1 A2 A5 A9 A12
|
B3 B8 B9
|
C4
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: |
El dret comparat com a disciplina instrumental per a l’estudi del dret ambiental. |
Tema 2: |
L’evolució de la protecció del medi ambient en el constitucionalisme. |
Tema 3: |
La protecció del medi ambient com a política transversal sobre el territori. La construcció del concepte de bé cultural a Itàlia. |
Tema 4: |
Protecció del medi ambient, model territorial i cultura constitucional (I): Itàlia. |
Tema 5: |
Protecció del medi ambient, model territorial i cultura constitucional (II): Suïssa. |
Tema 6: |
Protecció del medi ambient, model territorial i cultura constitucional (III): Canadà. |
Tema 7: |
Protecció del medi ambient i model de desenvolupament (I): Estats Units. |
Tema 8: |
Protecció del medi ambient i model de desenvolupament (II): Equador i Bolívia |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
10 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
40 |
50 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i
presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
El professor explica a classe els continguts del temari, de manera que l'alumne rep la informació fonamental en relació amb l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Complementàriament a les sessions magistrals es proposen a l'alumne exercicis de tipus divers: comentari de text, simulació jurídica, debat. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes formen grups que, durant el curs, preparen una exposició final sobre un tema de dret ambiental en un ordenament jurídic estranger. |
|
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Els diversos grups constituïts participaran en sessions de tutoria encaminades a fer un seguiment de la preparació de l’exposició final d’acord amb el timing que s’anirà fixant durant el curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Cada alumne, individualment, presentarà dos exercicis relacionats amb problemes plantejats a l'aula, la qualificació mitjana dels quals serà la corresponent a aquesta part de l'avaluació. |
25 |
Presentacions / exposicions |
Cada grup prepararà durant el curs una exposició final sobre un tema de dret ambiental en un ordenament jurídic estranger. A final de curs, d’acord amb el calendari pactat entre el professor i els alumnes, els diversos grups faran la seva exposició. Posteriorment, es farà una darrera sessió de tutoria per grups per avaluar l’activitat. Finalment, es determinarà la qualificació final, que serà la mateixa per a tots els components del grup. |
75 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Cada grup haurà d’utilitzar les fonts d’informació ajustades al tema escollit. |
Complementària |
|
De manera complementària i per adquirir una visió general de l’assignatura, es recomana la consulta d’alguna de les obres següents, d’acord amb les indicacions que, oportunament, es donaran a classe:
- Beck, Ulrich, La sociedad del riesgo, Paidós, Barcelona-Buenos Aires, 1998 (traducció castellana a càrrec de Jorge Navarro, Daniel Jiménez i María Rosa Borrás).
- Bell, Stuart, amb Donald McGillivray, Environmental Law, Blackstone Press, Londres, 2000 (5a. edició).
- Benidickson, Jamie, Environmental Law, Irwin Law, Ottawa, 1997.
- Bosselmann, K. i Richardson, B. J. (eds.); Environmental Justice and Market Mechanisms. Key Challenges for Environmental Law and Policy, Kluwer, L’Haia-Londres-Boston, 1999.
- Calliess, Christian, Rechtstaat und Umweltstaat, Mohr Siebeck, Tubinga, 2001.
- Cecchetti, Principi costituzionali per la tutela dell’ambiente, Giuffrè, Milà, 2000.
- Cordini, G.; Diritto ambientale comparato, Cedam, Padova, 1997.
- Escobar Roca, G.; La ordenación constitucional del medio ambiente, Dykinson, Madrid, 1995.
- Glass Geltman, E.; Modern Environmental Law. Policy and Practice, West Publishing, St.Paul, 1997.
- Hughes, D.; Environmental Law; Butterworths, Londres, 1992 (2a. edició).
- Koeman, N. S. J. (ed.); Environmental Law in Europe, Kluwer, l’Haia-Londres-Boston, 1999.
- Lewanski, Rodolfo, Governare l’ambiente. Attori e processi della politica ambientale: interessi in gioco, sfide, nuove strategie, Il Mulino, Bolònia, 1997.
- Petitpierre-Sauvain, A.; Environmental Law in Switzerland, Kluwer-Stämpfli, L’Haia-Londres-Boston-Berna, 1999.
- Kubasek, N. K. i Silverman, G. S.; Environmental Law, Prentice Hall, Upper Saddle River, 2000 (3a. edició).
- Pizzorusso, A., Curso de Derecho Comparado, Ariel, Barcelona, 1987.
- Real Ferrer, G. (coord.); Integración económica y medio ambiente en América Latina, McGraw-Hill, Madrid, 2000.
- Ruiz-Rico Ruiz, G.; El derecho constitucional al medio ambiente, Tirant lo Blanch, València, 2000.
- Ruiz-Rico Ruiz, G. (coord.); Derecho comparado del medio ambiente y de los espacios naturales protegidos, Comares, Granada, 2000.
- Zarkin Cortés, S. S.; Derecho de protección al ambiente, Porrúa, Ciutat de Mèxic, 2000.
- Zweigert, K, i Kötz, H., Introduction to Comparative Law; Oxford University Press, Oxford, 1998 (3a. edició).
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|