Codi |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A5 |
Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica. |
A6 |
Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori |
A7 |
Capacitat de creació i estructuració normativa |
A8 |
Capacitat de redactar escrits jurídics. |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
A10 |
Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica |
A11 |
Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques |
A12 |
Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic. |
A13 |
Coneixements d’argumentació jurídica. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B8 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Capacitat d’organització i planificació |
B11 |
Treball en equip de caràcter interdisciplinar |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Identificar les principals relacions entre l'economia i el medi ambient. |
A12
|
B1 B3 B8 B9 B10
|
C1 C2 C5
|
2. Adquirir el coneixements bàsics de la teoria econòmica del benestar. |
A1
|
B1 B3 B8
|
C1 C2 C5
|
3. Diferenciar i comparar els principals instruments econòmics per corregir impactes ambientals. |
A1 A4 A6 A8 A9 A10 A11 A13
|
B1 B2 B3 B5 B6 B8 B9 B10
|
C1 C2 C5
|
4. Reconèixer el nivell eficient d'emissions d'un determinat problema ambiental en base al cost-benefici. |
A1 A2 A4 A8 A9 A10 A11 A13
|
B1 B2 B3 B5 B8 B9 B11
|
C1 C2 C5
|
5. Defensar l'ús d'un instrument de correcció d'externalitats. |
A1 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12
|
B1 B2 B3 B5 B8 B9 B10
|
C1 C2 C5
|
6. Traduir en unitats econòmiques danys i beneficis d'un canvi en la qualitat o quantitat d'un bé de no mercat. |
A1 A2 A4 A6 A8 A9 A10 A11 A12 A13
|
B1 B2 B3 B8 B9 B10
|
C1 C2 C5
|
8. Estar motivat a estimar en termes econòmics els impactes sobre la població d'un impacte ambiental. |
A1 A2 A4 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12
|
B1 B2 B3 B5 B8 B9 B10
|
C1 C2 C5
|
Tema |
Subtema |
1. BASES DE L'ECONOMIA AMBIENTAL |
1.1. Economia Ambiental
1.2. Economia dels recursos naturals
1.3. Principals problemes ambientals
1.4. Medi ambient i cost d’oportunitat
1.5. Anàlisi econòmic ambiental i política econòmica ambiental
1.6. Eficàcia, eficiència i equitat
1.7. Els pessimistes i els optimistes
1.8. El problema de la sostenibilitat
|
2. MEDI AMBIENT I FALLADES DE MERCAT |
2.1. La provisió de béns en el mercat
2.2. Externalitats i béns públics
2.3. Model d’interpretació amb externalitats
2.4. Significat de la correcció de les externalitats
|
3. ANÀLISI ECONÒMIC DE LA QUALITAT AMBIENTAL |
3.1. Un model general pel control de la contaminació
3.2. Els danys de la contaminació
3.3. Els costos de reducció
3.4. El nivell d’emissió eficient des del punt de vista social
3.5. Els costos de fiscalització
3.6. El principi d’equimarginalitat
|
4. POLÍTICA ECONOMICA AMBIENTAL |
4.1. Política ambiental
4.1.1. Correcció via preus
4.1.2. Correcció via quantitats
4.2. Reglamentació: controls directes i estàndards ambientals
4.2.1. Normes
4.2.2. Anàlisi econòmic de les normes
4.2.3. Les normes i els incentius
4.3. Impostos i subvencions
4.3.1. Els impostos com a correctors d'externalitats ambientals
4.3.2. Els impostos pigovians
4.3.3. Les subvencions
4.3.4. Avantatges i inconvenients
4.4. Drets de propietat: El teorema de Coase
4.5. Permisos d’emissió negociables
4.6. Altres polítiques alternatives de control ambiental
4.6.1. Dissuasió moral: compliment voluntari
4.6.2. Provisió pública de serveis ambientals
4.6.3. Correcció d'externalitats mitjançant la fusió d’empreses
4.6.4. Programes híbrids o mixtes
|
5. VALORACIÓ ECONÒMICA DEL MEDI AMBIENT |
5.1. Bases de la valoració d'externalitats i béns públics
5.2. Mètodes indirectes de valoració
5.3. Mètodes directes de valoració
|
6. EL MEDI AMBIENT EN L’ÀMBIT INTERNACIONAL |
6.1 El medi ambient global
6.2 Hipòtesis dels paradisos de contaminació
6.3 Acords internacionals sobre medi ambient
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
37.5 |
62.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
10 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Consisteix en l'exposició dels principals objectius i continguts de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Consisteix en l'exposició dels principals continguts de cada tema. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució a classe d'exercicis i problemes a l'acabament de cada un dels temes. Els exercicis seran plantejats prèviament pel professor. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes hauran d'exposar oralment un tema acordat prèviament amb el professor i que després serà lliurat de forma escrita. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Proves de desenvolupament:
L'alumne podrà venir a resoldre tots aquells dubtes que tingui de cada un dels temes i que no es poden resoldre personalment durant el desenvolupament de la classe.
Resolució de problemes, presentacions, debats, proves pràctiques:
L'alumne podrà venir a resoldre tots aquells dubtes que tingui de cada una de les pràctiques plantejades i a la vegada haurà de venir a discutir amb el professor l'enfocament que donarà a les pràctiques que impliquin exposició a classe.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes per grups faran treballs sobre un tema relacionat amb l'assignatura. El professor farà un seguiment del treball que els alumnes hauran de presentar a classe durant uns 10-15 minuts |
10% |
Proves de desenvolupament |
Prova que inclourà una pregunta oberta sobre un aspecte concret de cada tema que l'alumne haurà de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre el tema. |
40% |
Proves pràctiques |
Prova que inclou problemes on l'alumne haurà de plasmar de manera teòrica i pràctica els coneixements adquirits en cada tema. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
Field, B. C. i Field, M.K., Economía ambiental, McGraw-Hill, 2003
Azqueta, Introducción a la economía ambiental, McGraw-Hill, 2002
Riera, García,Kriström,Brännlund, Manaul de Economía Ambiental y de los Recursos Naturales, Thomson, 2005
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per fer l'assignatura es recomana que l'alumne hagi fet abans una assignatura d'introducció a l'economia. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|