DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LES RELACIONS LABORALS Codi 15204003
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
FURRIOLS ESPONA, CLARA
JORDÀ FERNÁNDEZ, ANTONIO MARIA
Adreça electrònica clara.furriols@urv.cat
a.jorda@urv.cat
Professors/es
FURRIOLS ESPONA, CLARA
JORDÀ FERNÁNDEZ, ANTONIO MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Evolució dels esdeveniments més significatius de la història social i política contemporània a Europa posant un èmfasi especial a les institucions pròpies del dret del treball a Europa però també al nostre país.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació
 A4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 A5 Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals
 A6 Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals
 A7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Genèric
 A4 Comprèn la relació jurídica i històrica de les relacions laborals i sindicals
 A5 Genèric
 A6 Genèric
 A7 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Genèric
 B3 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Mètode i objecte de la història.
Consideració jurídica i social del treball.
Modes i relacions de producció amb anterioritat a l’època contemporània.

Tema 2 Les revolucions burgeses, revolucions obreres, revolucions industrials.
Transició del feudalisme al capitalisme.

Tema 3 Propietat del treball i del capital i la seva gestió.
La formació de la burgesia, formació del proletariat.

Tema 4 Concreció jurídica de les relacions socials.
Regulació del treball.
Legislació laboral: intervencionisme estatal i regulació paccionada.

Tema 5 La resposta teòrica:
- les doctrines socials.
- Els diferents socialismes.
- El comunisme.
- L'anarquisme.
- La socialdemocràcia.
-
Tema 6 Moviments socials i conflictes socio- laborals.
Els precedents de l’activitat sindical i l’inici de l’associacionisme obrer a Europa.
Les internacionals obreres.
El sindicalisme i les relacions laborals.
Constitucions i drets socials.

Tema 7 La resposta política:
- la recepció i materialitzacions polítiques de les doctrines socials.

Tema 8 L'Estat Social.
Tema 9 Aproximació a la legislació laboral contemporània a Espanya.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A5
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A5
40 60 100
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
C5
15 23 38
Atenció personalitzada
A4
A5
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A4
A5
1 2 3
Proves objectives de tipus test
A4
A5
1 2 3
Proves objectives de preguntes curtes
A4
A5
1 3 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informació bàsica impartida pel professor/a el primer dia de curs sobre el contingut i funcionament de l'assignatura
Sessió Magistral Classes teòriques impartides pel professor/a
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària De forma individual o treballant en grup, es realitzaran seminaris, comentaris i/o treballs sobre:
a) textos seleccionats
b) lectures d'articles, llibres, etc.
Els comentaris es podran preparar amb material complementari fora de l'aula, i podran ser exposats a classe
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
S'informarà de l'horari en el primer dia de curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A4
A5
Prova tipus test que inclou 20 preguntes tancades de resposta múltiple. Les respostes positives sumen 1 punt. Les respostes negatives resten 1/4 de punt. Les respostes en blanc no compten. El mínim per aprovar són 12 punts.Es valora sobre 10. 40%
Proves objectives de tipus test
A4
A5
Prova tipus test que inclou 20 preguntes tancades de resposta múltiple. Les respostes positives sumen 1 punt. Les respostes negatives resten 1/4 de punt. Les respostes en blanc no compten. El mínim per aprovar són 12 punts.Es valora sobre 10. 40 %
Proves objectives de preguntes curtes
A4
A5
Prova de desenvolupament que inclou preguntes curtes sobre el temari, comentaris de textos, articles, treballs, seminaris, etc. ; Es valora sobre 10. Es té en compte la correcta ortografia, redacció, anàlisi i comprensió del tema, i es podran descomptar fins a un màxim de 2 punts de la nota final de la prova. 20 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de la segona convocatòria es realitzarà amb els mateixos criteris i metodologies que la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica M.Alonso Olea, Introducción al derecho del trabajo, , Madrid, 1994
M. Aizpuru-A. Rivera, Manual de historia social del trabajo, , Madrid, 1994
A. Montoya Melgar, Ideología y lenguaje en las leyes laborales España, 1873-1978, , Madrid, 1992
E. Borrajo Dacruz, Introducción al derecho del trabajo, 10 Ed., Madrid, 1990
J. Rule, Clase obrera e industrialización. Historia social de la revolución industrial británica (1750-1850), , Barcelona, 1990
M.A. Purcalla Bonilla-A. Jordà Fernández, Las Relaciones Laborales en España hasta la Constitución de 1978, 1ª, Madrid, 2007

Complementària AAVV, La legislación social en la hsitoria de España, , Cortes Generales, Madrid, 1987
G. Ambrosius, Historia social y económica de Europa en el s. XX, , Madrid 1992
R.Aracil et. alt., El mundo actual. De la segunda Guerra Mundial a nuestros días, , Barceloa, 1995
M. Baldo Lacomba, La revolución industrial, , Madrid, 1993
S. Castillo Forcadell, El trabajo a través de la historia, , Madrid, 1997
S. Castillo Forcadell, Historia social en España: actualidad y perspectivas, , Madrid, 1991
R. Cotarelo, Del Estado del Bienestar al Estado del Malestar, 2ª Ed., Madrid, 1990
J. Droz, Historia general del socialismo, , Barcelona 1989
B. González Moreno, El Esatdo social. Naturaleza jurídica y estructura de los derechos sociales, , Madrid, 2002
A. martín Valverde, et. alt., La legislación social en la historia de España. De la revolución liberal a 1936., , Madrid, 1987
A. Montoya Melgar, Ideología y lenguaje en las leyes laborales, España 1873-1978, , Madrid, 1992
N. Hampson, Historia social de la Revolució francesa, , Madrid, 1989
M. Palomequé López, Derecho del trabajo e ideología, , Madrid, 1989
A. Schubert, Historia social de España, 1800-1990, , Hondarríbia, 1990
Mª Teresa Sosa Mancha, La emergencia del contrato de trabajo (la odificación civil y los proyectos de Ley e contrato de Trabajo, 1821-1924), Madrid 2002, , Madrid, 2002
A. Soto Carmona, El trabajo industrial en la España contemporánea, , Madrid, 1989
M. Tuñon de Lara, Metodología de la historia social en España, , Madrid, 1984

Recomanacions


 
Altres comentaris
És convenient comptar amb uns coneixements previs i suficients del desenvolupament històric europeu.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent