DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LES RELACIONS LABORALS Codi 15204003
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
RIPOLL SASTRE, PERE
Adreça electrònica a.jorda@urv.cat
pere.ripoll@urv.cat
Professors/es
JORDÀ FERNÁNDEZ, ANTONIO MARIA
RIPOLL SASTRE, PERE
Web
Descripció general i informació rellevant Evolució dels esdeveniments més significatius de la història social i política contemporània a Europa posant un èmfasi especial a les institucions pròpies del dret del treball a Europa però també al nostre país.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació
 A4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 A5 Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals
 A6 Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals
 A7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Genèric
 A4 Comprèn la relació jurídica i històrica de les relacions laborals i sindicals
 A5 Genèric
 A6 Genèric
 A7 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Genèric
 B3 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 1. Elements bàsics: naixement i evolució del concepte de treball.

1.1 Aproximació al període preindustrial del Dret del Treball.
Tema 2 2. La revolució industrial i les relacions laborals.
Tema 3 3. Orígens de la legislació laboral.
Tema 4 4. La protecció jurídica internacional del treballador.
Tema 5 5. La dictadura franquista (1939-1975).
Tema 6 6. La transició espanyola (1975-1978).
Tema 7 7. Les Relacions Laborals a partir de 1978.
Tema 8 8. Relacions laborals i Estat del benestar.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A5
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A5
40 60 100
Treballs
A4
A5
18 30 48
Atenció personalitzada
A4
A5
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A4
A5
1 2 3
Proves objectives de tipus test
A4
A5
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informació bàsica impartida pel professor/a el primer dia de curs sobre el contingut i funcionament de l'assignatura
Sessió Magistral Classes teòriques impartides pel professor/a
Treballs Es realitzaran tres activitats principals, el treball lliure i l'anàlisi de legislació es faran en horari de pràctiques i suposaran l'entrega d'un document escrit i una exposició oral. El dossier de premsa i el glossari seran comentats en classe de forma oral. Totes les activitats es faran en petits grups.
Atenció personalitzada Es realitzaran tutories individuals o en grup per aquells/es alumnes que ho sol.licitin per la resolució de dubtes sobre la matèria impartida a l'aula.

Les tutories seran sol.licitades via correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
Les tutories es faran prèvia petició via email.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
A5
Les i els alumnes poden triar tres models d'avaluació (A, B i C).

Tant el model A com B tenen una avaluació contínua que representa el 50% de la nota global (el 50% restant són els parcials teòrics o la prova diària), i que suposa la realització d'un treball lliure en horari de pràctiques (20%), activitats durant la classe magistral sobre el dossier de premsa i el glossari (15%); i l'anàlisi de textos jurídics històrics en horari de pràctiques (15%)

Triant el model C s'haurà de realitzar un treball lliure en horari de pràctiques que representa un 20% de la nota global (el 80% restant són els parcials teòrics).

El model A requereix una assistència mínima del 80% de totes les sessions.

El model B i C requereix l'assistència únicament a les exposicions que cada grup haurà de desenvolupar tant en les sessions magistrals com pràctiques.
50% (A i B)

20% (C)
Proves objectives de tipus test
A4
A5
PARCIAL 1

Consisteix en una part tipus test i una a desenvolupar.

Representa el 25% de la nota global triant el model B d'avaluació.

Representa el 40% de la nota global triant el model C d'avaluació.

La nota mínima que s'ha de treure en aquest parcial per a que pugui ponderar globalment és 4,25.

Important: no cal presentar-se a aquest parcial si es tria el model A d'avaluació, i que suposa la realització d'una prova diària, 21 en total durant el curs, de les que és obligatori presentar-se a un mínim de 18. No es requereix nota mínina a cada prova.
25% (A i B)

40% (C)
Proves objectives de tipus test
A4
A5
PARCIAL 2

Consisteix en una part tipus test i una a desenvolupar.

Representa el 25% de la nota global triant el model B d'avaluació.

Representa el 40% de la nota global triant el model C d'avaluació.

La nota mínima que s'ha de treure en aquest parcial per a que pugui ponderar globalment és 4,25.

Important: no cal presentar-se a aquest parcial si es tria el model A d'avaluació, i que suposa la realització d'una prova diària, 21 en total durant el curs, de les que és obligatori presentar-se a un mínim de 18. No es requereix nota mínima a cada prova.
25% (A i B)

40% (C)
Altres  

Recuperació: els i les alumnes podran recuperar els parcials que vulguin o necessitin recuperar. Les proves diàries de la modalitat A no son recuperables, en cas de suspendre el global d'aquestes s'haurà d'anar directament als dos parcials.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria servirà per a recuperar el parcial 1 i/o 2. La prova consistirà en respondre un apartat tipus test i un altre que inclourà preguntes a desenvolupar. Per a cada parcial a recuperar es dispondrà de dues hores.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica M.Alonso Olea, Introducción al derecho del trabajo, , Madrid, 1994
M. Aizpuru-A. Rivera, Manual de historia social del trabajo, , Madrid, 1994
A. Montoya Melgar, Ideología y lenguaje en las leyes laborales España, 1873-1978, , Madrid, 1992
E. Borrajo Dacruz, Introducción al derecho del trabajo, 10 Ed., Madrid, 1990
J. Rule, Clase obrera e industrialización. Historia social de la revolución industrial británica (1750-1850), , Barcelona, 1990
M.A. Purcalla Bonilla-A. Jordà Fernández, Las Relaciones Laborales en España hasta la Constitución de 1978, 1ª, Madrid, 2007
M. A. Chamocho y I. Ramos Vázquez, Introducción jurídica a la historia de las relaciones de trabajo, 1ª, Dykinson, 2013

Complementària AAVV, La legislación social en la hsitoria de España, , Cortes Generales, Madrid, 1987
G. Ambrosius, Historia social y económica de Europa en el s. XX, , Madrid 1992
R.Aracil et. alt., El mundo actual. De la segunda Guerra Mundial a nuestros días, , Barceloa, 1995
M. Baldo Lacomba, La revolución industrial, , Madrid, 1993
S. Castillo Forcadell, El trabajo a través de la historia, , Madrid, 1997
S. Castillo Forcadell, Historia social en España: actualidad y perspectivas, , Madrid, 1991
R. Cotarelo, Del Estado del Bienestar al Estado del Malestar, 2ª Ed., Madrid, 1990
J. Droz, Historia general del socialismo, , Barcelona 1989
B. González Moreno, El Esatdo social. Naturaleza jurídica y estructura de los derechos sociales, , Madrid, 2002
A. martín Valverde, et. alt., La legislación social en la historia de España. De la revolución liberal a 1936., , Madrid, 1987
A. Montoya Melgar, Ideología y lenguaje en las leyes laborales, España 1873-1978, , Madrid, 1992
N. Hampson, Historia social de la Revolució francesa, , Madrid, 1989
M. Palomequé López, Derecho del trabajo e ideología, , Madrid, 1989
A. Schubert, Historia social de España, 1800-1990, , Hondarríbia, 1990
Mª Teresa Sosa Mancha, La emergencia del contrato de trabajo (la odificación civil y los proyectos de Ley e contrato de Trabajo, 1821-1924), Madrid 2002, , Madrid, 2002
A. Soto Carmona, El trabajo industrial en la España contemporánea, , Madrid, 1989
M. Tuñon de Lara, Metodología de la historia social en España, , Madrid, 1984

Recomanacions


 
Altres comentaris
És convenient comptar amb uns coneixements previs i suficients del desenvolupament històric europeu. És convenient prestar molta atenció durant les sessions magistrals i pràctiques, especialment si es tria el model A d'avaluació. Es recomana especialment que els i les alumnes facin ús de les tutories per a resoldre qualsevol problema o buscar recomanacions, especialment si s'ha suspès algun treball o parcial.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent