DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) SOCIOLOGIA DEL TREBALL Codi 15204009
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
JOANPERE FORASTER, MAR
Adreça electrònica mariadelosangeles.serrano@urv.cat
teresa.morla@urv.cat
mar.joanpere@urv.cat
Professors/es
SERRANO ALFONSO, MARIA DE LOS ANGELES
MORLÀ FOLCH, MARIA TERESA
JOANPERE FORASTER, MAR
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Amb aquesta assignatura es pretén introduir l'alumnat en la perspectiva sociològica d'anàlisi de la realitat laboral actual. Aquesta consisteix en l'exposició dels diferents enfocaments i tendències dominants en l’estudi de l’organització social del treball. El programa esta centrat en l'estudi dels actors socials de les relacions laborals, en les seves estratègies i en les seves pràctiques. S'analitzaran les relacions laborals com a pràctiques socials que desenvolupen els actors socials presents a l'empresa tot exposant els canvis experimentats i la direcció i factors que els impulsen. D'una banda es presentaran els conceptes fonamentals que possibiliten l'estudi sociològic de les relacions laborals i d'altra banda, s’analitzarà el funcionament i evolució, en el període més recent, de les relacions laborals en Espanya.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE4 Pren consciència de la complexitat de les relacions laborals en el context actual
Adquireix eines teòriques i analítiques per comprendre la complexitat del fenomen del treball i l’ocupació en la societat actual
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la sociologia 1.1. Conceptes fonamentals de la sociologia
1.2. La sociologia com a ciència
1.3. De la societat industrial a la societat de la informació
2. Estructura social i de classes en les societats avançades 2.1 El concepte de rol, estatus, posició social
2.2. Eixos de desigualtat
2.3. Gènere, polítiques d'igualtat i relacions de desigualtat
3. Economia, treball i societat 3.1. Exclusió i pobresa
3.2. Població i societat
3.3. Desigualtats socials
Tema 4. Aproximació a l'organització de l'empresa i dels models productius: de l'escola clàssica a l'empresa en xarxa 4.1 Revolució industrial
4.2 Naixement de l'empresa moderna
4.3 De Ford a Google
5. Introducció a les relacions laborals 5.1. Cultura de l'empresa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE4
4 0 4
Sessió Magistral
CE4
25 18 43
Seminaris
CE4
10 11 21
Atenció personalitzada
CE4
40 0 40
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE4
10 10 20
Proves pràctiques
CE4
10 12 22
Proves objectives de preguntes curtes
CE4
6 10 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Indagació dels coneixements que té l'alumnat sobre la societat actual i exposició de la feina que es farà al llarg del curs.
Sessió Magistral Exposició a classe per part del professorat d'esquemes d'interpretació de les lectures a realitzar per part de l'alumnat i explicació de conceptes bàsics.
Seminaris Realització de lectures i discussió en base a lectures.
Atenció personalitzada Les recollides en les tutories

Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics. En grup: Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició. Aquesta tutorització podrà ser, segons demanda i circumstàncies, en línia o en l'horari en què es pot contactar directament amb el docent prèvia cita acordada entre ambdues parts.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
CE4
- Estudi de cas: les sessions teòriques vindran complementades amb un estudi de cas que es treballarà a casa i es debatrà i posarà en comú a les sessions de seminari. Prèviament al seminari, cada alumne/a lliurarà les reflexions que se’n derivin al moodle.
- Seminaris: Caldrà lliurar un comentari individual sobre la lectura obligatòria corresponent abans de la sessió via Moodle. Per al desenvolupament del Seminari seguirem el format de “Seminari amb el llibre a la mà”, en el qual per fer una intervenció s’ha d’indicar de quina pàgina s’està fent referència.
- Exposició en grup: A l’inici de cada seminari, un grup d’alumnes (fixat prèviament) farà la presentació, que haurà preparat en grup, de la lectura obligatòria a debatre en aquella sessió.
- Assaig: Al final del curs s’haurà de lliurar un assaig individual (de 3 a 5 pàgines) en el que es relacioni una de les lectures tractades als seminaris amb alguns continguts treballats a les sessions teòriques. Es valorarà la capacitat de relació amb altres desenvolupaments de la teoria, així com la reflexió sobre la seva utilització. El lliurament de l’assaig es farà via Moodle
40%
Proves objectives de preguntes curtes
CE4
Realització d'examen parcial. 30%
Proves objectives de preguntes curtes
CE4
Realització d'examen parcial. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'avaluarà la comprensió dels elements del programa, a partir del seu desenvolupament a les classes, així com del contingut de les lectures d'articles científics que es faran al llarg del curs:

- Comprensió de tots els temes del programa desenvolupats a les classes teòriques.

- Reflexió sobre el contingut d'unes lectures científiques de sociologia i relació amb els continguts treballats a l'assignatura.

- Capacitat d'utilitzar els desenvolupaments de la sociologia en l'àmbit de les relacions laborals.

Els treballs i comentaris han de ser originals. El plagi està molt penalitzat a les universitats de

més prestigi del món. La inclusió de la còpia de treballs anteriors de qualsevol part del món

(sencers o fragments) significarà el suspens de l'assignatura, inclosos els elaborats per altres estudiants.

Hi ha dos tipus d'avaluació: CONTINUADA i ÚNICA.

- Les dues opcions impliquen el seguiment continu del programa.

- Si una persona no pot venir a classe ha de fer una tutoria per acordar com farà el seguiment de l'assignatura.

- La regla general d'avaluació és l'avaluació continuada. No obstant això, els alumnes que optin por l'avaluació única ens ho han de comunicar.

AVALUACIÓ CONTINUADA

L'avaluació continuada es conforma de dues parts: dues proves de síntesi que tenen un valor del 60% en la nota final; i les activitats avaluables que tenen un valor del 40 %.

Ø La qualificació del 60 % de l'avaluació continuada es determinarà per dues proves de síntesi: una parcial a la meitat del quadrimestre i la final en la data oficial convocada a l'efecte per la Facultat.

- (30%) Primer examen parcial: incorporarà preguntes i temes a desenvolupar corresponents als continguts treballats a la primera part de l'assignatura, incloent els estudis de cas i les lectures dels seminaris.

- (30%) Segon examen parcial: en la data establerta al calendari oficial d'exàmens es realitzarà el segon examen parcial corresponent a la matèria treballada en la segona part de l'assignatura, incloent els estudis de cas i les lectures dels seminaris.

En cap cas es podran utilitzar apunts, ordinadors, ipads, telèfons o qualsevol altre recurs informàtic. Es valorarà la reflexió sobre els elements treballats a l'assignatura, la capacitat crítica i de relació, els plantejaments debatuts als seminaris...

Ø La qualificació del 40% de l'avaluació continuada serà sobre les classes de teoria, els estudis de cas, així com dels seminaris

- Estudis de cas: les sessions teòriques vindran complementades amb un estudi de cas que es treballarà a casa i es debatrà i posarà en comú a les sessions de seminari. Prèviament al seminari, cada alumne/a lliurarà les reflexions que se'n derivin al moodle.

- Seminaris: Caldrà lliurar un comentari individual sobre la lectura obligatòria corresponent abans de la sessió via Moodle. Per al desenvolupament del Seminari seguirem el format de “Seminari amb el llibre a la mà”, en el qual per fer una intervenció s'ha d'indicar de quina pàgina s'està fent referència.

Algunes de les lectures obligatòries dels seminaris són articles científics indexats a la Web of Science. Per aquest motiu, gran part dels articles són en anglès. Si algun/a alumne/a té dificultats “severes” en la lectura en anglès, ha de demanar una tutoria amb el professorat per tal de parlar-ne.

- Exposició en grup: A l'inici de cada “Seminari amb el llibre a la mà”, un grup d'alumnes (fixat prèviament) farà la presentació, que haurà preparat en grup, de la lectura obligatòria a debatre en aquella sessió.

${1}iCada seminari intervindrà un grup diferent ${1}i

- Assaig: Al final del curs s'haurà de lliurar un assaig individual (de 3 a 5 pàgines) en la que es relacioni una de les lectures tractades als seminaris amb alguns continguts treballats a les sessions teòriques. Es valorarà la capacitat de relació amb altres desenvolupaments de la teoria, així com la reflexió sobre la seva utilització. El lliurament de l'assaig es farà via Moodle.

- Participació: Fonamentalment basada en:

o Debats a classe

o Tutorització

AVALUACIÓ ÚNICA

El dia establert oficialment per la Facultat es realitzarà l'examen final de l'assignatura per a l'alumnat que s'acull a l'avaluació única. L'examen consistirà en contestar diverses preguntes sobre el temari. Aquestes preguntes inclouran un comentari reflexionat d'un cas, preguntes sobre les lectures obligatòries i sobre els continguts explicats a l'aula. En cap cas es podran utilitzar apunts, ordinadors, ipads, telèfons o qualsevol altre recurs informàtic.

REVALUACIÓ

D'acord amb el Procediment de revaluació en els ensenyaments de grau de la Facultat de Ciències Jurídiques, després de la publicació de les qualificacions, l'estudiant que no hagi superat l'assignatura pot dur a terme el procés de revaluació, que consisteix en la valoració del grau d'assoliment dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura, adaptant-se a les característiques de les competències i activitats formatives programades. Els continguts, procediments i criteris de la revaluació són els mateixos que els de la prova d'avaluació única.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

Bàsica, llibres

Baert, P. (2001). La teoría social en el siglo XX. Madrid: Alianza.

Caplow, T. (1974). Sociología fundamental. Barcelona: Vicens-Vives.

Flecha, R., Gómez, J. & Puigvert, L. (2001). Teoría Sociológica Contemporánea. Barcelona: Paidós.

Giddens A. (2007) Sociología. Madrid: Alianza.

Giddens, A. (1992). El capitalismo y la moderna teoria social. Barcelona: Labor.

Giner, S. (Ed.) Teoría SociológicaModerna. Ariel.

Miguélez, F.; Prieto, C. (coord.). (1999). Las relaciones de empleo en España. Madrid:Siglo XXI.

Raventós, D. (2007). Las condiciones materiales de la libertad. El viejo topo.

Rocher, G. (1996). Introducción a la sociología general. Barcelona: Herder.

 

General

Beck, U. (2005). La mirada cosmopolita o La guerra es paz. Barcelona: Paidós.

Beck, U., Giddens, A. y Lash, S. (1997). Modernización reflexiva : política, tradición y estética en el orden social moderno. Madrid: Alianza. (p.o. 1994).

Beck-Gernsheim, E.; Butler, J. y Puigvert, L. (2001). Mujeres y transformaciones sociales. Barcelona: Roure.

Castells, M. (2001). La Era de la información. Economía, sociedad y cultura. La sociedad red, vol. I; El poder de la identidad, vol.II; Fin de milenio, vol. III

. Madrid: Alianza. (p.o. 1996-1998).

Elster, J. (2002). Alquimias de la mente. La racionalidad y las emociones. Barcelona: Roure/Paidós. (p.o. 1999).

Garmendia, J. A; Navarro, M; Parra Luna, F. (eds.). (1987). Sociología industrial y de la empresa. Madrid: Aguilar S.A Ediciones.

Goffman, E. (1981). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu. (p.o. 1959).

Gómez, J. (2004). El amor en la sociedad del riesgo. Barcelona: Hipatia.

Habermas, J.  (1987). Teoría de la acción comunicativa. Vol. I: Racionalidad de la acción y racionalización social. Vol. II: Crítica de la razón funcionalista. Madrid: Taurus. (p.o. 1981).

Habermas, J. (2004). Tiempo de transiciones. Madrid: Trotta. (p.o. 2001).

Infestas Gil, A. (2001). Sociología de la empresa. Salamanca: Amarú Ediciones. (3ª edición ampliada)

Mead, G.H. (1999). Espíritu, persona y sociedad : desde el punto de vista del conductismo social. Barcelona: Paidós. (p.o. 1934).

Merton, R.K. (1984). Teoría y estructura sociales. México: Fondo de Cultura Económica. (p.o. 1968).

Oliver, E. y Valls, R. (2004). Violencia de género. Investigaciones sobre quiénes, por qué y cómo superarla. Barcelona: Hipatia.

Parsons, T. (1984). El sistema social. Madrid: Alianza. (p.o. 1951).

Perrow, Ch.(1990).  Sociología de las organizaciones. Madrid: Mc-Graw-Hill.

Sen, A (2003). Construir confianza: Ética de la empresa en la sociedad de la información y las comunicaciones. Madrid: Trotta.

Smelser, N. & Swedberg, R. (2005). The Handbook of Economic Sociology. New Jersey: Princeton University Press.

Touraine, A. (2005). Un nuevo paradigma: para comprender el mundo de hoy. Barcelona: Paidos. (p.o. 2005).

Touraine, A., Wieviorka, M. y Flecha, R. (2004). Conocimiento e identidad. Voces de grupos culturales en la investigación social. Barcelona: Roure.

Weber, M. (2002). Economía y sociedad. Madrid: Fondo de Cultura Económica (p.o. 1922).

Wright, E. O. Envisioning real utopias. London: Verso. (http://www.ssc.wisc.edu/~wright/ERU.htm

 

 

 

Complementària

Bibliografia complementària

Alonso,E. (1999): Trabajo y ciudadanía, Ed. Trotta, Madrid.

Baethge,M.; Oberbeck, H. (1995): El futuro de los empleados, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social, Madrid.

Beck,U. (1998): ¿Qué es la globalización?, Paidós, Madrid.

Beck; U. (2000): Un nuevo mundo feliz. La precariedad del trabajo en la era de la globalización, Paidós, Barcelona.

Bilbao, A. (1999): Modelos económicos y configuración de las relaciones industriales, Talasa Ediciones, Madrid.

Brunet, I.; Pastor, I. (1997): Educación, trabajo y género, Ediciones LU, Barcelona.

Brunet, I; Belzunegui, A. (1999): Estrategias de empleo y multinacionales, Editorial Icaria, Barcelona.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent