DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PSICOLOGIA DEL TREBALL I DE LES ORGANITZACIONS Codi 15204010
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
GONZALEZ RECIO, SONIA
Adreça electrònica ferran.ferre@urv.cat
sonia.gonzalez@urv.cat
Professors/es
FERRÉ PADRENY, FERNANDO
GONZALEZ RECIO, SONIA
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. L'assignatura vol ser una introducció a la psicologia del treball aplicada al comportament organitzacional, estudiat a través de les estructures organitzacionals i la seva interacció amb els individus.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Aplicar les teories existents sobre la gestió i direcció dels recursos humans a les organitzacions
 CE4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Coneix els recursos humans de les organitzacions públiques i privades
Identifica les diverses teories que han configurat la psicologia industrial i del treball
 CE4 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Models i teories en psicologia del treball 1.1 Introducció
1.2 Models i teories
Tema 2: Ocupació i el contracte psicològic 2.1 Ocupació
2.2 El contracte psicològic
Tema 3: Cultura, clima i lideratge organitzacional. 3.1 Cultura i elements que la composen
3.2 Clima laboral
3.3 Lideratge organitzacional
Tema 4; Anàlisi, descripció i valoració de llocs de treball 4.1 Anàlisi de llocs de treball
4.2 Descripció de llocs de treball
4.3 Valoració de llocs de treball
Tema 5: Aspectes individuals del comportament humà: les competències professionals. 5.1 Competències
5.2 Actituts
5.3 Motivació
5.4 Personalitat
Tema 6: Psicologia de la comunicació a les organitzacions 6.1 El model de comunicació
6.2 La comunicació organitzacional
Tema7: Psicologia dels grups, equips de treball i negociació 7.1 Els grups a les organitzacions
7.2 Els equips de treball
7.3 Negociació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE2
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE2
20 30.5 50.5
Sessió Magistral
CE2
40 46.5 86.5
Atenció personalitzada
CE2
3 3 6
 
Proves mixtes
CE2
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d'una sessió on el professor/a es presenta als nou alumnat, recull informació sobre els coneixements previs d'aquests en la matèria a tractar, interessos, motivacions i expectatives respecte a l'assignatura. Es farà amb preguntes genèriques i/o dinàmica a l'aula .
A continuació, s'explicarà el contingut de l'assignatura, els objectius,la metodologia que es seguirà i els criteris d'avaluació.
I abans de finalitzar,es deixarà un temps per a preguntes i precs per al alumnat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació de casos pràctics o dinàmiques problema, amb el posterior anàlisi de la situació i la seva resolució ,la majoria en l'aula. En algunes ocasions, aquestes activitats poden donar lloc a un debat a l'aula, molt valorable pel professor/a.
Normalment, serà una activitat que es realitzarà en petits grups i el resultat s'haurà de presentar al professor/a en el temps d'entrega establert per aquest, amb penalització en cas de no fer-ho.
Sessió Magistral Durant la sessió magistral el professor/a exposarà de manera oral els continguts teòrics de l'assignatura, relacionant-los amb les sessions anteriors i amb els tallers de pràctiques, posant ènfasi en les idees més importants i posant exemples clarificadors dels conceptes tractats.
Durant les sessions també s'aniran resolen els dubtes que els alumnes puguin presentar.
Dita exposició anirà recolzada amb presentacions de Powerpoint i altres mitjans que es considerin convenients per la correcta realització de la classe.
Atenció personalitzada L'alumne té dret a demanar tant via e-mail com presencialment una atenció personalitzada pel part del professor/a, per tal de ressoldre els dubtes que hi vagin surtint al llarg de l'assignatura.
Aquests dubtes poden ser tant de la teoria donada com dels treballs pràctics a desenvolupar.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant l'atenció personalitzada el professor/a estarà a disposició de l'alumne per aclarir els dubtes teòrics i pràctics de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE2
L'alumne presentarà un treball amb pes final a la nota (segons s'indicarà al pla de treball) en els terminis establerts pel professor/a amb penalització del 20% sobre la nota de la pràctica en el cas de no fer-ho.

L'entrega del treball es realitzarà a través d'una de les vies que estipuli el professor/a. (e-mail, paper o espai obert al moodle).

És imprescindible que el treball proposat pel professor/a sigui presentat en els terminis i amb els requisits establerts per tal de superar la part pràctica de l'assignatura.

Notes inferiors a 5 es comptaran com a no superat i suposaran que l'alumne hagi de presentar-se a l'examen pràctic de segona convocatòria.

Per altra banda, els alumnes presentaran la tasca realitzada cada dia a la sessió pràctica (seminaris). Aquesta tasca no implica temps de dedicació fora de l'aula donat que s'entregarà al/la professor/a en finalitzar la classe. D'aquesta manera, a final de curs, cada alumne haurà presentat un dossier amb totes les activitats realitzades durant els seminaris que serviran per a comprovar l'assistència mínima del 80% als seminaris i veure'n el grau d'aprofitament.
Si l'assistència no arriba al 80% exigit, l'alumne/a s'haurà d'avaluar de la part pràctica,m en segona convocatòria.
30%

















20%
Proves mixtes
CE2
La prova mixta consistirà en:
- 30 preguntes tipus test amb quatre opcions de resposta i només una correcta, on els errors descomptaran (1/3).

- Una pregunta de desenvolupament.

Les preguntes tipus test suposaran el 80% de la nota de l'examen i la pregunta oberta el 20%.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura serà necessari tenir una nota mínima de 5 en cadascuna de les dues parts (teoria i pràctica).

En el cas de segona convocatòria:

- Alumnes amb teoria i pràctica suspesa o no presentada: faran examen teòric (mateixes característiques que el de primera convocatòria) i examen pràctic.

- Alumnes que han suspès teoria però han aprovat pràctica: faran examen de teoria i se'ls guarda la nota de pràctiques.

- Alumnes que han suspès pràctica (perquè està suspès el treball o perquè no han assistit als seminaris amb un percentatge mínim del 80%) i aprovat la teoria: faran examen pràctic i se'ls guarda la nota de teoria.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica María Angustias MArtín-Quirós y Victoria Zarco Martín, Psicología del Trabajo, de las organizaciones y de los recursos humanos. Un área abierta a la reflexión, Psicología Pirámide, 2009
TRECHERA, J.L., Introducción a la Piscología del Trabajo, Bilbao: Desclée de Brouwer, (2000)
GUILLÉN, C. GUIL, R., Psicología del Trabajo para las Relaciones Laborales, Madrid: McGraw-Hill, (2000)
Publicaciones vértice, Planificación de los recursos humanos, Editorial vértice, 2008
ROBBINS, S.P., Comportamiento Organizacional, México: Prentice Hall, (2006)
PALACÍN DESCALS, F.J. (coord.), Psicología de la Organización, Prentice Hall, (2005)
GIL,F. DE LA HERA,C., Introducción a la psicología de los grupos.Teoría y aplicación, Síntesis, (2000)
Pereda, s; Berrocal, F. y Alonso, M.A., Bases de la Psicología del Trabajo para la gestión de Recursos Humanos, Síntesis, 2014
Munchinsky, P.M., Psicología Aplicada al trabajo, Thompson, 2007

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent