DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ECONOMIA LABORAL Codi 15204101
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
JORDI AMOROS, CATALINA
Adreça electrònica catalina.jordi@urv.cat
carlos.cercos@urv.cat
Professors/es
JORDI AMOROS, CATALINA
CERCÓS PÉREZ, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Aquesta assignatura introdueix a l’alumne en el coneixement del funcionament del mercat de treball. L'objectiu bàsic és entendre els mecanismes de determinació dels salaris i dels nivells d'ocupació (i d'atur). Les classes combinaran aspectes teòrics amb el anàlisi del mercat de treball català i espanyol. Un objectiu important del curs és que l'alumne domini les fonts estadístiques bàsiques en aquest camp i sigui capaç d'entendre i elaborar els indicadors que se'n deriven.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE3 Analitzar i sistematitzar correctament el funcionament del mercat de treball i de les polítiques sociolaborals
 CE4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 CE7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
 CE9 Interpretar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball
 CE10 Elaborar, implementar i avaluar estratègies de promoció socioeconòmica, d’inserció laboral i de formació del sistema d’ocupació
 CE12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
 CE13 Elaborar, gestionar i avaluar les polítiques d’ocupació
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE3 Genèric
 CE4 Genèric
 CE7 Genèric
 CE9 Entén el funcionament d’una economia de mercat i les implicacions que tenen les diferents formes de mercat
 CE10 Entén les implicacions socials i econòmiques del mercat de treball i les diferències existents en els diversos col•lectius de treballadors
 CE12 Genèric
 CE13 Coneix les aportacions de la ciència econòmica en l’estudi del mercat de treball
Identifica els aspectes claus per incidir en el mercat de treball, incloent la formació i la productivitat com a motors del creixement econòmic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I INTRODUCCIÓ 1. El mercat de treball: descripció i enfocs analítics alternatius
II L’OFERTA DE TREBALL 2. La teoria de l’oferta de treball a curt plaç
3. L’oferta de treball en el llarg plaç (I): la dimensió de la població en edat de treballar
4. L’oferta de treball en el llarg plaç (II): la qualificació de l’oferta de treball
III LA DEMANDA DE TREBALL 5. La demanda de treball: els processos de generació de llocs de treball
IV L’EQUILIBRI DEL MERCAT I ELS SALARIS 6. La determinació dels salaris i l’ocupació
7. Els costos laborals unitaris

V DESEQUILIBRIS EN EL MERCAT DE TREBALL 8. Les teories explicatives de l’atur

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE4
2 0 2
Sessió Magistral
CE9
CE10
CE13
28 42 70
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE9
CE10
CE13
16 24 40
Atenció personalitzada
CE3
CE4
CE7
CE9
CE10
CE12
CE13
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
CE9
CE13
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. Presentació de les principals bases de dades que s'utilitzaran all larg del curs
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Atenció personalitzada
Aquesta es farà dins el horari regular de l'assignatura, en moments que el professor indicarà (10 primers minuts de la classe)
Fora del horari de l'assignatura es farà atenció personalitzada al despatx del professor o via mail.
Es concretarà l'horari a petició del estudiant via mail.

Atenció personalitzada
Descripció

Aquesta es farà via teams. Es concretarà l'horari a petició del estudiant via mail. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE9
CE10
CE13
Dues proves a l'aula de informàtica amb un pes del 25% de la nota final cadascuna d'elles.

Buscar informació, analitzar, sistematizar i resoldre problemes similars als fets a les classes de pràctiques.
25%

25%
Proves objectives de tipus test
CE9
CE13
Es realitzarà una prova de la part teòrica de l'assignatura en format tipus test al final del curs. També hi haurà preguntes sobre el contingut de les classes pràctiques 50% de la nota
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La primera convocatòria es farà mitjançant avaluació continuada. Les dues proves pràctiques faran mitjana entre elles.

Caldrà haver tret una nota mínima de 4 a cadascuna de les dues parts (teòrica i pràctica) per poder fer mitjana entre elles.

La segona convocatòria s'avaluarà a partir d'un examen test on apareixen preguntes del contingut teòric i pràctic de l'assignatura (50% de la nota) i una part d'exercicis referents a la part pràctica de l'assignatura (50% de la nota). Si l'alumne té superada alguna de les parts (teòrica o pràctica) en l'avaluació continuada sols cal que s'examini de la part no superada.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

-Borjas, George J. Labor economics. Sixth edition, McGraw Hill, 2013.

- Ehrenberg, Ronald i Smith, Robert. Modern Labor Economics: Theory and Public Policy. 7ª ed. Reading: Addison-Wesley, 2000

- Mcconnell, Campbell,Brue, Stanley i Macpherson, David A. Economía Laboral. Séptima edición. Madrid: McGraw Hill, 2007.

-Mcconnell, Campbell,Brue, Stanley i Macpherson, David A. Contemporary labor economics.McGraw-Hill Education; Edición: 11. 2016

-Recio, Albert. Trabajo, Personas y Mercados. Manual de Economía Laboral. Barcelona-Madrid: Icaria-Fuhem, 1997.

-Ruesga, Santos [dir.]. Economía delTrabajo y Política Laboral. Madrid: Pirámide, 2002

Complementària

-Toharia, Luis [dir.]. El mercado de trabajo en España. Madrid: McGraw Hill, 1998.

- Fina, Lluís. El Reto del Empleo. Madrid: McGraw Hill, 2001.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MERCAT DE TREBALL APLICAT/15204102


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MÈTODES I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15204116
ECONOMIA/15204002
 
Altres comentaris
Es recomana l'assistència a classe.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent