DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ECONOMIA LABORAL Codi 15204101
Ensenyament
Grau en Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
JORDI AMOROS, CATALINA
Adreça electrònica catalina.jordi@urv.cat
brenda.robles@urv.cat
Professors/es
JORDI AMOROS, CATALINA
ROBLES , BRENDA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura introdueix a l'estudiantat en el coneixement del funcionament del mercat de treball. L'objectiu bàsic és entendre els mecanismes de determinació dels salaris i dels nivells d'ocupació (i d'atur). Les classes combinaran aspectes teòrics amb el anàlisi del mercat de treball català i espanyol. Un objectiu important del curs és que l'alumne domini les fonts estadístiques bàsiques en aquest camp i sigui capaç d'entendre i elaborar els indicadors que se'n deriven </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE3 Buscar, analitzar i interpretar dades i indicadors sociolaborals, necessaris per a la presa de decisions en l'àmbit normatiu, empresarial i de les polítiques públiques
 CE6 Identificar la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional e la feina i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les perspectives organitzativa i econòmica
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE3 Conèixer les fonts d'informació estadística de caràcter sociolaboral
Conèixer els principals indicadors relatius al mercat de treball
Saber interpretar les dades sociolaborals disponibles
Interpretar les estadístiques i bases de dades disponibles sobre el mercat de treball amb perspectiva de gènere
 CE6 Conèixer els elements principals del funcionament del mercat de treball
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I INTRODUCCIÓ 1. El mercat de treball: descripció i enfocs analítics alternatius
II L’OFERTA DE TREBALL 2. La teoria de l’oferta de treball a curt temini
3. L’oferta de treball en el llarg temini (I): la dimensió de la població en edat de treballar
4. L’oferta de treball en el llarg temini(II): la qualificació de l’oferta de treball
III LA DEMANDA DE TREBALL 5. La demanda de treball: els processos de generació de llocs de treball
IV L’EQUILIBRI DEL MERCAT I ELS SALARIS 6. La determinació dels salaris i l’ocupació
7. Els costos laborals unitaris
V DESEQUILIBRIS EN EL MERCAT DE TREBALL 8. Les teories explicatives de l’atur

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE6
2 0 2
Sessió Magistral
CE3
CE6
35 30 65
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE3
CE6
20 50 70
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
CE3
CE6
1 10 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. Presentació de les principals bases de dades que s'utilitzaran al llarg del curs. Ver veure al estudiants que ells ja estan familiaritzats amb molts conceptes en els que aprofundirem durant el curs.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Treballant especialment els conceptes teòrics en el contexte del mercat de treball espanyol i català
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Treball en seminaris amb ordinador, on s'ensenya a accedir a les fonts d'informació oficial i a analitzar de forma bàsica aquesta informació mitjançant l'excel, així com a interpretar els resultats en funció dels coneixements assolits a les classes magistrals.
Atenció personalitzada Abans i després de les classes se dedica un temps a atenció personalitzada, a més l'estudiant pot dispossar de les tutories acadèmiques per tal de ampliar informació i resoldre dubtes

Atenció personalitzada
Descripció

Al inici i al final de cada classe l'estudiantat pot plantejar dubtes sobre les materies ja explicades. Tanmateix pot enviar un mail al professor/a per tal de sol·licitar una tutoria fora de les hores de classe.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE3
CE6
En el context de les classes de pràctiques es realitzaran dues proves avaluatives, relacionades amb els continguts treballat a les classes de pràctiques. 25%



25%
Proves objectives de tipus test
CE3
CE6
Exàmen de proves test que inclouen tot el temari de l'assignatura 50%
Altres   L'assistencia regular i la participació activa a les activitats proposades a les classes teòriques i pràctiques poden suposar fins a un màxim de mig punt addicional. Es considera assistencia regular assistir a un un mínim del 75% de les classes teòriques i 80% de les pràctiques
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La primera convocatòria es farà mitjançant avaluació continuada. Les dues proves pràctiques faran mitjana entre elles.

Caldrà haver tret una nota mínima de 4 a cadascuna de les dues parts (teòrica i pràctica) per poder fer mitjana entre elles.

La segona convocatòria s'avaluarà a partir d'un examen test on apareixen preguntes del contingut teòric i pràctic de l'assignatura (50% de la nota) i una part d'exercicis referents a la part pràctica de l'assignatura (50% de la nota). Si l'alumne té superada alguna de les parts (teòrica o pràctica) en l'avaluació continuada sols cal que s'examini de la part no superada.

L'estudiant podrà obtenir mig punt addicional mitjaçant l'assistència regular a classe i realitzant les activitats proposades a la classe teòrica.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

-Borjas, George J. Labor economics. Sixth edition, McGraw Hill, 2013.

- Ehrenberg, Ronald i Smith, Robert. Modern Labor Economics: Theory and Public Policy. 7ª ed. Reading: Addison-Wesley, 2000

- Fina, Lluís. El Reto del Empleo. Madrid: McGraw Hill, 2001.

-Mcconnell, Campbell,Brue, Stanley i Macpherson, David A. Contemporary labor economics.McGraw-Hill Education; Edición: 11. 2016

-Recio, Albert. Trabajo, Personas y Mercados. Manual de Economía Laboral. Barcelona-Madrid: Icaria-Fuhem, 1997.

-Ruesga, Santos [dir.]. Economía delTrabajo y Política Laboral. Madrid: Pirámide, 2002

-Toharia, Luis [dir.]. El mercado de trabajo en España. Madrid: McGraw Hill, 1998.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent