DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) MERCAT DE TREBALL APLICAT Codi 15204102
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
MAÑÉ VERNET, FERRAN
Adreça electrònica ferran.mane@urv.cat
damian.tojeiro@urv.cat
Professors/es
MAÑÉ VERNET, FERRAN
TOJEIRO RIVERO, DAMIAN
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE3 Analitzar i sistematitzar correctament el funcionament del mercat de treball i de les polítiques sociolaborals
 CE4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 CE7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
 CE9 Interpretar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball
 CE10 Elaborar, implementar i avaluar estratègies de promoció socioeconòmica, d’inserció laboral i de formació del sistema d’ocupació
 CE12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
 CE13 Elaborar, gestionar i avaluar les polítiques d’ocupació
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE3 Genèric
 CE4 Genèric
 CE7 Genèric
 CE9 Interpreta les estadístiques i bases de dades disponibles sobre el mercat de treball i les seves implicacions socials
 CE10 Entén les implicacions socials i econòmiques del mercat de treball i les diferències existents en els diversos col•lectius de treballadors
Dissenya projectes d’ocupació utilitzant les estadístiques i bases de dades disponibles del mercat de treball i tenint en compte els aspectes claus per poder-hi incidir
 CE12 Genèric
 CE13 Identifica el fenomen de la desocupació i les polítiques actives i passives d’ocupació
Identifica els aspectes claus per incidir en el mercat de treball, incloent la formació i la productivitat com a motors del creixement econòmic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Búsqueda d'ocupació






2.- Determinació salarial



3.- Discriminació en el mercat de treball


4.- Estructura ocupacional i demanda de treball

5.- Polítiques de mercat de treball
1.1- Determinants i estratègies en la búsqueda d'ocupació
1.2- Inserció laboral dels joves
1.3- Atur i cerca de feina



2.1- Diferències salarials compensatòries
2.2- Sistemes de remuneració i l'eficiència del treball

3.1- Teoria econòmica de la discriminació
3.2- Discriminació per gènere

4.1- Creació destructiva i canvis sectorials
4.2- Canvi tecnològic i demanda de treball
4.3- Globalització i demanda de treball

5.1- Polítiques actives de mercat de treball
5.2- Polítiques passives de mercat de treball
5.3- Diferències entre països en la utilització de polítiques de mercat de treball
5.4- Avaluació de les polítiques




Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
CE9
CE10
CE13
31 46.5 77.5
Treballs
CE10
CE13
CT7
12 24 36
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE9
CE13
8 12 20
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
CE12
2 5 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Anàlisi amb detall d'algun aspecte del temari. Treball amb grup.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Exercicis que es faran al'aula d'informàtica. En grup.
Atenció personalitzada Tutorització de l'alumne per tal d'assegurar que la comprensió de les diferents tasques que planteja l'assignatura es comprenen correctament. Potencial segona tutorització si apareixen problemes en el desenvolupament de les tasques.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutorització de l'alumne per tal d'assegurar que la comprensió de les diferents tasques que planteja l'assignatura es comprenen correctament. Potencial segona tutorització si apareixen problemes en el desenvolupament de les tasques. Es farà preferiblement durant l'horari ordinari a les session de seminari o al desptx del professor, en aquest cas se concertarà cita via e-mail.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CE10
CE13
CT7
Disseny i avaluació d'una política activa d'ocupació. Treball amb grup. 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE9
CE13
Pràctiques fetes a l'aula d'informàtica. Treball en grup. 40
Proves objectives de tipus test
CE12
Examen tipus test sobre el contingut teòric de l'assignatura. 40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura caldrà haver tret un mínim de 3.5 en cadascuna de les proves de l'assignatura.

La segona convocatòria serà un examen final de caràcter prova de preguntes curtes, i una sèrie d'exercicis que correspondran a la feina més pràctica desenvolupada a classe. Les persones que tinguin superat l'examen teòric no caldrà que el tornin a fer en segona convocatòria. Les persones que tinguin superada la part pràctica (mitjana de treballs i pràctiques de tic) no caldrà que tornin a fer la part pràctica en segona convocatòria

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

-Borjas, George J. Labor economics. Sixth edition, McGraw Hill, 2013.

- Ehrenberg, Ronald i Smith, Robert. Modern Labor Economics: Theory and Public Policy. 7ª ed. Reading: Addison-Wesley, 2000

- Mcconnell, Campbell,Brue, Stanley i Macpherson, David A. Economía Laboral. Séptima edición. Madrid: McGraw Hill, 2007.

-Recio, Albert. Trabajo, Personas y Mercados. Manual de Economía Laboral. Barcelona-Madrid: Icaria-Fuhem, 1997.

-Ruesga, Santos [dir.]. Economía delTrabajo y Política Laboral. Madrid: Pirámide, 2002

Complementària , , ,

Toharia, L. [dir.] (1998): El Mercado de Trabajo en El Trabajo y Política Laboral, Editorial

Pirámide, Madrid.España, Editorial McGraw-Hill, Madrid.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ECONOMIA LABORAL/15204101
ECONOMIA/15204002


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ECONOMIA LABORAL/15204101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent