DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) RELACIONS LABORALS ESPECIALS Codi 15204108
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
CISCART BEÀ, NEUS
Adreça electrònica neus.ciscart@urv.cat
Professors/es
CISCART BEÀ, NEUS
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi general de les particularitats que suposen les relacions laborals especials front a les relacions laborals ordinàries

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació
 A4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 A5 Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals
 A6 Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals
 A7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Genèric
 A4 Genèric
 A5 Coneix la regulació jurídica de l’ocupació i del treball per compte pròpia i aliena, identificant les relacions laborals especials
 A6 Genèric
 A7 Assimila el règim jurídic de les diferents relacions laborals especials, així com la seva justificació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Genèric
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B5 Genèric
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Las relaciones laborales especiales: caracterización 1.1.Concepto y fundamento
1.2.Fuentes reguladoras y técnica de deslegalización.
Tema 2. Relaciones laborales especiales con finalidad fiduciaria 2.1. Personal de alta dirección
2.2. Personas al servicio del hogar familia
2.3. Abogados en despachos jurídicos
Tema 3. Relaciones laborales especiales con finalidad formativa 2.1. Penados en instituciones penitenciarias y menores internados 2.2. Trabajadores discapacitados en centros especiales de empleo
2.3. Titulados sanitarios residentes
Tema 4. Relaciones laborales especiales con finalidad cultural y recreativa 4.1. Artistas en espectáculos públicos
4.2. Deportistas profesionales
Tema 5. Relaciones laborales especiales con finalidad mercantil 5.1. Operadores mercantiles dependientes
5.2. Estibadores portuarios
Tema 6. Relaciones laborales materialmente especiales de carácter locativo 6.1. El trabajo a distancia o teletrabajo

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
C3
3 4 7
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
A7
B4
C3
50 70 120
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves mixtes
A5
A7
C3
3 15 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Con carácter previo al inicio de las clases con la metodologia del aprendizaje basado en problemas (ABP) o Talleres se realizarán sendas sesiones introductorias, destinadas a explicar las finalidades que se pretenden alcanzar con estas actividades docentes, así como las pautas, organizativas, metodológicas y valorativas propias de las mismas.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Se desarrollará el contenido de las unidades temáticas a través del sistema ABP oTaller, para lo cual se llevará a cabo el aprendizaje cooperativo presencial combinando la asistencia en el aula con la asistencia al CRAI con la finalidad de adquirir y consolidar un conocimiento teórico-pràctico que deberá exponerse en público.
Esta actividad docente forma parte del sistema de evaluación continua y, por tanto, la asistencia a la misma es obligatoria.
La calificación final resultará de la media correspondiente obtenida en cada Taller. Se superará la asignatura con un 5 .
Atenció personalitzada Se efectuará tanto de forma presencial en el aula, despacho de los profesores en los horarios de atención establecidos, o de forma virtual a través del Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
El profesor estará disponible para resolver todas las cuestiones que plantee al alumno el desarrollo de las actividades docentes de la asignatura, en el horario de atención personalizada que se hará público al inicio del curso. Dicha atención podrá dispensarse, indistintamente, de forma presencial, aula o despacho, y de forma virtual vía Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
A7
B4
C3
Evaluación en sistema de evaluación continuada:
Se desarrollará el contenido de las unidades temáticas a través del sistema ABP oTaller, para lo cual se llevará a cabo el aprendizaje cooperativo presencial combinando la asistencia en el aula con la asistencia al CRAI con la finalidad de adquirir y consolidar un conocimiento teórico-práctico que deberá exponerse en público.
Esta actividad docente forma parte del sistema de evaluación continua y, por tanto, la asistencia a la misma es obligatoria.
La calificación final resultará de la media correspondiente obtenida en cada Taller. Se superará la asignatura con 5 puntos.
100%
Proves mixtes
A5
A7
C3
Evaluación en Segunda Convocatoria:
Reservado a los alumnos que no han efectuado el sistema de trabajo previsto en la asignatura, o que habiéndolo realizado no han superado con un mínimo de un 5 los Talleres.

Estructura: El examen consta de una parte teórica oral, y una prueba práctica escrita (resolución de un caso práctico). Para la prueba práctica los alumnos podrán utilizar toda la documentación bibliográfica, normativa y jurisprudencial que consideren oportuno en soporte papel, pero no se permitirá el intercambio de la misma.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

1. Manuales y obras generales.

MARTÍNEZ ABASCAL, V.A. y HERRERO MARTÍN J.B. : Curso de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social. Tecnos. Madrid, última edición.

MONTOYA MELGAR, A.: Derecho del Trabajo . Tecnos. Madrid, 2016.

MARTIN VALVERDE et. alt.: Derecho del Trabajo . Tecnos. Madrid, 2016.

BD  Westlaw Social de Thomson-Aranzadi.

2. Poligrafías, monografías y artículos en revistas especializadas.

Cuando proceda, se facilitará su referencia de forma paralela a las explicaciones de la disciplina.

3. Repertorios normativos laborales.

AA.VV.: Legislación social básica . Civitas. Madrid, 2016.

AA.VV.: Legislación laboral y de Seguridad Social . Tecnos. Madrid, 2016

GALIANA MORENO, J.M. y SEMPERE NAVARRO, A.V.: Legislación laboral y de la Seguridad Social . Thomson-Aranzadi, 2016.

BD Westlaw Social de Thomson-Aranzadi

4. Repertorios jurisprudenciales.

BD Westlaw Social de Thomson-Aranzadi.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent