DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) RELACIONS LABORALS ESPECIALS Codi 15204108
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
MUÑOZ COLL, MANUEL
Adreça electrònica manuel.munozc@urv.cat
Professors/es
MUÑOZ COLL, MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</p><div><br /></div><div>L'objecte de l'assignatura és l'estudi general de les particularitats que suposen les relacions laborals especials front a les relacions laborals ordinàries </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació
 CE4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 CE5 Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals
 CE6 Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals
 CE7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Genèric
 CE4 Genèric
 CE5 Coneix la regulació jurídica de l’ocupació i del treball per compte pròpia i aliena, identificant les relacions laborals especials
 CE6 Genèric
 CE7 Assimila el règim jurídic de les diferents relacions laborals especials, així com la seva justificació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Las relaciones laborales especiales: caracterización 1.1.Concepto y fundamento
1.2.Fuentes reguladoras y técnica de deslegalización.
Tema 2. Relaciones laborales especiales con finalidad fiduciaria 2.1. Personal de alta dirección
2.2. Personas al servicio del hogar familia
2.3. Abogados en despachos jurídicos
Tema 3. Relaciones laborales especiales con finalidad formativa 3.1. Penados en instituciones penitenciarias y menores internados 3.2. Trabajadores discapacitados en centros especiales de empleo
3.3. Titulados sanitarios residentes
Tema 4. Relaciones laborales especiales con finalidad cultural y recreativa 4.1. Artistas en espectáculos públicos
4.2. Deportistas profesionales
Tema 5. Relaciones laborales especiales con finalidad mercantil 5.1. Operadores mercantiles dependientes
Tema 6. Relaciones laborales materialmente especiales de carácter locativo 6.1. El trabajo a distancia o teletrabajo

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE1
2 0 2
Sessió Magistral
CE1
CE4
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE1
CE4
20 40 60
Debats
CE1
CE4
6 12 18
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
CE5
CE7
2 0 2
Proves pràctiques
CE5
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Amb caràcter previ a l'inici de les classes teòriques i pràctiques es realitzaran sessions introductòries, destinades a explicar les finalitats que es pretenen aconseguir amb aquestes activitats docents, així com les pautes, organitzatives, metodològiques i valoratives pròpies de les mateixes.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura, en la qual s'estimula la participació dels alumnes a fi d'aclarir totes les qüestions que aquests plantegin en relació amb tals continguts.
Aquesta activitat docent forma part del sistema d'avaluació contínua. Es recomana especialment l'assistència a la mateixa, a fi de verificar la correcta comprensió dels fonaments, principis i institucions que integren la part teòrica de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització, amb freqüència quinzenal, en classe pràctica, de forma individual i per escrit, de casos pràctics. Per a la realització d'aquests casos, l'alumne utilitzarà la documentació bàsica que prèviament haurà estudiat.
Aquesta activitat docent forma part del sistema d'avaluació contínua i, per tant, l'assistència a la mateixa és obligatòria.
Només es permetrà una absència a aquesta activitat, sense necessitat de justificació.
Debats Intervenció d'intercanvi col·lectiu, amb freqüència quinzenal, la finalitat de la qual consisteix a argumentar oralment, una vegada realitzat el cas pràctic, sobre l'adequació de les respostes aportades en la seva realització a les qüestions plantejades en el mateix.
Aquesta activitat docent forma part del sistema d'avaluació contínua i, per tant, l'assistència a la mateixa és obligatòria.
Només es permetrà una absència a aquesta activitat, sense necessitat de justificació.
Atenció personalitzada S' efectuarà tant de forma presencial a l' aula o despatx dels professors als horaris d'atenció establerts, o de forma virtual mitjançant Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció

El professor estarà disponible per a resoldre totes les qüestions que planteji l'alumne al desenvolupament de les activitats docents de l'assignatura, en l' horari d' atenció personalitzada que es farà públic a l' inici del curso. Dita atenció podrà dispensar-se, indistintament, de forma presencial, aula o despatx, i de forma virtual via Moodle.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
CE5
CE7
Durant el quadrimestre, i en el marc de l'avaluació contínua, es realitzaran dues proves objectives tipus test. Aquestes proves, que formen part de la primera convocatòria, avaluaran la part teòrica de l'assignatura.

Cadascuna de les proves teòriques consistirà en una prova tipus test, integrada per preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. Les preguntes en blanc i les preguntes errònies seran penalitzades.
70%
Proves pràctiques
CE5
Durant el quadrimestre i en el marc de l'avaluació contínua, es realitzarà un examen pràctic - que avaluarà, des d'un punt de vista eminentemente pràctic, la matèria de l'assignatura -. L’examen consistirà en el plantejament d’uns supòsits pràctics sobre els que s’hauran de resoldre unes preguntes o qüestions de tipus pràctic plantejades en diferents formats (preguntes a desenvolupar, preguntes tipus test a escollir la resposta entre vàries opcions, verdader o fals, realitzar càlculs o elaboració de breus informes i dictàmens). Per a la resolució de la prova l’alumne podrà comptar amb legislació, material bibliogràfic o anotacions en paper que consideri escaient. Es valorarà els coneixements i la capacitat d’argumentació jurídica. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

CRITERIS DE L'AVALUACIÓ CONTINUA:

Per seguir l'avaluació continua és necessari que l'alumne/a es presenti a totes i cadascuna de les proves avaluatives previstes. La no presentació a una concreta activitat avaluativa implicarà que l'alumne/a no pugui ser avaluat/da d'acord amb el sistema d'avaluació contínua i, en conseqüència, hagi de presentar-se a la segona convocatòria per a superar l'assignatura.

Per poder fer mitja de les qualificacions, tan sols es podrà suspendre una de les proves avaluatives que integren l'avaluació continua amb una nota mínima de 4 punts. Si s'han suspès 2 de les 3 proves avaluatives, encara que sigui per sobre del valor mínim de 4 punts, no es procedirà a fer mitjana.

La nota final serà la que resulti de la mitjana ponderada de les diferents proves avaluatives. Per a superar l'assignatura serà necessari obtenir un mínim de 5 punts de mitja entre totes elles. Si no es supera aquesta puntuació mitjana, l'alumne/a haurà de presentar-se a segona convocatòria.


AVALUACIÓ EN SEGONA CONVOCATÒRIA:

Reservada als estudiants que no hagin seguit l'avaluació contínua o no l'hagin superat amb un mínim de 5 punts de mitjana.

L'examen constarà d'una part teòrica, amb un pes del 70% i una part pràctica que suposarà el 30% restant.

La nota final serà la que resulti de la mitjana ponderada de les dues parts, sempre que s'hagi superat amb una nota mínima de 4 punts cadascuna de les proves. Per a superar l'assignatura serà necessari obtenir un mínim de 5 punts de mitjana.

L'alumne/a que hagi seguit l'avaluació contínua, però no hagi superat alguna de les proves avaluatives realitzades, haurà d'examinar-se només de la part corresponent a la prova o proves no superades.

ALTRES QÜESTIONS:

Durant la realització de les proves avaluatives l'alumne/a no podrà portar cap mena de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzematge de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna prova avaluativa tant en suport material com electrònic comportarà la qualificació de suspens en aquesta prova avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

1. Manuales y obras generales.

MARTÍNEZ ABASCAL, V.A. y HERRERO MARTÍN J.B. : Curso de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social. Tecnos. Madrid, última edición.

MONTOYA MELGAR, A.: Derecho del Trabajo . Tecnos. Madrid, 2016.

MARTIN VALVERDE et. alt.: Derecho del Trabajo . Tecnos. Madrid, 2019.

BD  Westlaw Social de Thomson-Aranzadi.

2. Poligrafías, monografías y artículos en revistas especializadas.

Sense perjudici de què es recomanen d'altres durant el curs de forma paral·lela a les explicacions de la disciplina.:

Número monogràfic de la Revista Lex Social (2019) sobre treball domèstic: https://www.upo.es/revistas/index.php/lex_social/issue/view/233  

ALTÉS TÁRREGA, J.A. y GARCÍA TESTAL, E., Contrato de trabajo y propiedad intelectual de los artistas musicales, Tirant lo Blanch, Valencia, 2017.

CORDERO GORDILLO, V., El régimen jurídico del empleo de las personas con discapacidad, Tirant lo Blanch, Valencia, 2012.

CORDERO GORDILLO, V., La relación laboral especial del servicio del hogar familiar, Tirant lo Blanch, Valencia, 2014.

DE VAL TENA, Á.L. y MONEREO PÉREZ, J.L., El régimen jurídico del personal de alta dirección (aspectos laborales y de Seguridad Social), Comares, 2010.

LALAGUNA HOLZWARTH, E., La relación laboral de residencia para la formación de especialistas en Ciencias de la Salud, Tirant lo Blanch, Valencia, 2014.   

ROQUETA BUJ, R., Deportistas profesionales: régimen jurídico laboral y de Seguridad Social, Tirant lo Blanch, Valencia, 2011.

3. Repertorios normativos laborales.

AA.VV.: Legislación social básica . Civitas. Madrid, 2019.

AA.VV.: Legislación laboral y de Seguridad Social . Tecnos. Madrid, 2019

GALIANA MORENO, J.M. y SEMPERE NAVARRO, A.V.: Legislación laboral y de la Seguridad Social . Thomson-Aranzadi, 2016.

BD Westlaw Social de Thomson-Aranzadi

4. Repertorios jurisprudenciales.

BD Westlaw Social de Thomson-Aranzadi.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DRET DEL TREBALL II/15204105
DRET DEL TREBALL I/15204006
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent