Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació |
| CE4 |
Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica |
| CE5 |
Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals |
| CE6 |
Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals |
| CE7 |
Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Genèric
| | CE4 |
Genèric
| | CE5 |
Coneix la regulació jurídica de l’ocupació i del treball per compte pròpia i aliena, identificant les relacions laborals especials
| | CE6 |
Genèric
| | CE7 |
Assimila el règim jurídic de les diferents relacions laborals especials, així com la seva justificació
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Caracterització de les relacions laborals especials |
1. Concepte i fonaments
2. Fonts reguladores i tècnica de deslegalització
|
Tema 2. Relacions laborals materialment especials de caràcter locatiu: el treball a distància i el teletreball |
1. Àmbit d’aplicació de la Llei 10/2021, de 9 de juliol, de treball a distància: inclusions i exclusions
2. Igualtat de tracte i d’oportunitats i no discriminació en el treball a distància
3. L’acord de treball a distància
4. Drets de les persones treballadores a distància
5. Facultats d'organització, direcció i control empresarial en el treball a distància
6. El treball a distància en la negociació col·lectiva |
Tema 3. Relacions laborals especials amb finalitat fiduciària |
1. Personal d’alta direcció
2. Advocacia en despatxos
3. Servei de la llar familiar
|
Tema 4. Relacions laborals especials amb finalitat formativa |
1. Residència per a la formació d’especialistes en ciències de la salut
2. Treball de persones amb discapacitat en centres especials de treball
3. Internament penitenciari i persones menors d’edat internades |
Tema 5. Relacions laborals especials amb finalitat cultural i recreativa |
1. Activitats artístiques en espectacles públics i activitats tècniques i auxiliars necessàries per al seu desenvolupament
2. Esport professional |
Tema 6. Relacions laborals especials amb finalitat mercantil |
1. Representació de comerç |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
35 |
55 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
25 |
29 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Amb caràcter previ a l'inici de les classes teòriques i pràctiques, es realitzaran sengles sessions introductòries, destinades a explicar les finalitats que es pretenen aconseguir amb aquestes activitats docents, així com les pautes organitzatives, metodològiques i valoratives pròpies d'aquestes.
Queda terminantment prohibit l'enregistrament (so i/o imatge) de les activitats introductòries per qualsevol mitjà i dispositiu.
Tot material de i/o vinculat a les activitats introductòries (inclosos, entre altres, apunts, esquemes, presentacions -incloses les de power point-, enunciats de casos pràctics i resolucions) es troba protegit legalment pels corresponents drets de propietat intel·lectual. Així mateix, es prohibeix la publicació d'aquests materials (ja sigui parcial o totalment, així com fragments i/o variacions amb diferències de format - per exemple, apunts) a internet i plataformes digitals alienes a la concreta plataforma virtual de l'assignatura, així com la seva difusió massiva.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura, en la qual s'estimula la participació dels estudiants a fi d'aclarir totes les qüestions que plantegin en relació amb tals continguts.
Tot i que l'assistència a les classes no és obligatòria, és recomana especialment, a fi de verificar la correcta comprensió dels coneixements que integren tant la part teòrica com la part practica de l'assignatura.
Queda terminantment prohibit l'enregistrament (so i/o imatge) de les sessions magistrals per qualsevol mitjà i dispositiu.
Tot material de i/o vinculat a les sessions magistrals (inclosos, entre altres, apunts, esquemes, presentacions -incloses les de power point-, enunciats de casos pràctics i resolucions) es troba protegit legalment pels corresponents drets de propietat intel·lectual. Així mateix, es prohibeix la publicació d'aquests materials (ja sigui parcial o totalment, així com fragments i/o variacions amb diferències de format - per exemple, apunts) a internet i plataformes digitals alienes a la concreta plataforma virtual de l'assignatura, així com la seva difusió massiva. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització en classe pràctica, de manera individual i col·lectiva, de casos pràctics. Per a la realització d'aquests casos, l'estudiant utilitzarà els coneixements adquirits en les classes magistrals i d’altre que pugui indicar el professorat.
Tot i que l'assistència a les classes no és obligatòria, és recomana especialment, a fi de verificar la correcta comprensió dels coneixements que integren tant la part teòrica com la part practica de l'assignatura.
Queda terminantment prohibit l'enregistrament (so i/o imatge) de les resolucions de problemes i exercicis a l'aula ordinària per qualsevol mitjà o dispositiu.
Tot material de i/o vinculat a la resolució de problemes i exercicis a l'aula ordinària (inclosos, entre altres, apunts, esquemes, presentacions -incloses les de power point-, enunciats de casos pràctics i resolucions) es troba protegit legalment pels corresponents drets de propietat intel·lectual. Així mateix, es prohibeix la publicació d'aquests materials (ja sigui parcial o totalment, així com fragments i/o variacions amb diferències de format - per exemple, apunts) a internet i plataformes digitals alienes a la concreta plataforma virtual de l'assignatura, així com la seva difusió massiva. |
Atenció personalitzada |
El professorat de l’assignatura atendrà els dubtes que l’estudiantat tingui en relació amb el contingut de les activitats docents de l'assignatura. Aquesta atenció es podrà dispensar, indistintament, de manera presencial o per mitjà de videoconferència prèvia petició per correu electrònic al professorat de l’assignatura.
Queda terminantment prohibit l'enregistrament (so i/o imatge), publicació i difusió de l'atenció personalitzada per qualsevol mitjà, dispositiu, internet i plataforma digital.
|
Descripció |
El
professorat de l’assignatura atendrà els dubtes que l’estudiantat tingui en
relació amb el contingut de les activitats docents de l'assignatura. Aquesta
atenció es podrà dispensar, indistintament, de manera presencial o per mitjà de
videoconferència prèvia petició per correu electrònic al professorat de
l’assignatura. Queda terminantment prohibit l'enregistrament (so i/o imatge),
publicació i difusió de l'atenció personalitzada per qualsevol mitjà,
dispositiu, internet i plataforma digital. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
Durant l'assignatura, i en el marc de l'avaluació contínua, es realitzaran dues proves objectives tipus test.
Aquestes proves, que formen part de la primera convocatòria, avaluaran la part teòrica de l'assignatura. Cadascuna de les proves teòriques consistirà en una prova tipus test, integrada per preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. Les respostes errònies seran penalitzades.
Així mateix durant l'assignatura, i en el marc de l'avaluació contínua, es realitzarà un examen pràctic.
L'examen pràctic consistirà en una prova objectiva tipus test, integrada per preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. Las respostes errònies seran penalitzades.
|
70% la parte teórica (35% cada prueba teórica) y 30% la parte práctica. |
Altres |
|
Les respostes errònies en les proves d'avaluació seran penalitzades.
Tant en avaluació contínua com en la 2a convocatòria per a fer la mitjana ponderada entre les diferents proves d’avaluació cal que l’estudiant hagi obtingut una puntuació mínima de quatre (4,00) punts en cadascuna d’elles.
Per a superar l’assignatura serà necessari que la puntuació resultant de la mitjana ponderada de les proves d’avaluació tingudes en compte d’acord amb els criteris d’aquesta guia docent sigui com a mínim de cinc (5,00) punts.
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Tant
en avaluació contínua com en la 2a convocatòria per a fer la mitjana ponderada
entre les diferents proves d’avaluació cal que l’estudiant hagi obtingut una
puntuació mínima de quatre (4,00) punts en cadascuna d’elles. Per a superar
l’assignatura serà necessari que la puntuació resultant de la mitjana ponderada
de les proves d’avaluació tingudes en compte d’acord amb els criteris d’aquesta
guia docent sigui com a mínim de cinc (5,00) punts.
CRITERIS DE L'AVALUACIÓ CONTÍNUA
Per a seguir l'avaluació contínua cal examinar-se de totes les proves
d’avaluació proposades durant l’assignatura. La no realització de qualsevol de
les activitats d’avaluació implicarà que l’alumnat no pugui ser avaluat d'acord
amb el sistema d'avaluació contínua i, en conseqüència, s'hagi d’examinar de la
part teòrica (tot el temari) i de la part pràctica a la segona convocatòria per
a superar l'assignatura.
AVALUACIÓ EN 2a CONVOCATÒRIA
Reservada a l’alumnat que no hagi seguit el sistema d’avaluació contínua o que,
havent-lo seguit, no hagi obtingut un mínim de cinc (5,00) punts de la mitjana
ponderada.
A la 2a convocatòria l’alumnat que hagi seguit l'avaluació contínua únicament
s'examinarà de la prova o proves no superades amb una puntuació inferior a cinc
(5,00) punts. Les qualificacions obtingudes a la/les prova/es
aprovada/des a l’avaluació contínua amb cinc (5,00) o més punts es
conservarà/n fins a la finalització de les proves que integren la 2a
convocatòria i, en aquest cas, la nota final de l'assignatura serà la que
resulti de la mitjana ponderada de les proves d’avaluació realitzades en 2a
convocatòria i de la prova/es superada/es en l’avaluació contínua.
ALTRES QÜESTIONS
Durant la realització de les proves d'avaluació, no es podrà portar cap tipus
de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzematge de dades que no
estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament
fraudulenta d'alguna prova amb ús de suport material com electrònic o sense l'ús
de suport de qualsevol tipus (còpia, plagi o qualsevol altre comportament
fraudulent) comportarà la qualificació de suspens ( zero —0,00— punts) en
aquesta prova.
|
Bàsica |
|
1. Manuals i obres generals MONTOYA MELGAR, Alfredo, Derecho del Trabajo, Madrid, Tecnos, 2023. MARTÍN VALVERDE, Antonio y GARCÍA MÚRCIA, Joaquín, Derecho del Trabajo, Madrid, Tecnos, 2023. GOERLICH PESET, José María (Dir.), Derecho del Trabajo, Valencia, Tirant lo Blanch, 2023. MERCADER UGUINA, Jesús Ramón, Lecciones de Derecho del Trabajo, Valencia, Tirant lo Blanch, 2023.
2. Poligrafies, monografies i articles en revistes especialitzades
Sens perjudici de què es puguin recomanar altres durant el curs de forma paral·lela a les explicacions de la disciplina: a) Sobre les relacions laborals especials: - LÓPEZ GANDÍA, Juan, Las relaciones laborales especiales, Albacete, Bomarzo, 2008.
b) Treball a distància i teletreball: - ALZAGA
RUIZ, Icíar; SÁNCHEZ TRIGUEROS, Carmen y HIERRO HIERRO, Francisco
Javier (Dirs.), El trabajo a distancia: una perspectiva global, Cizur
Menor (Navarra), Aranzadi-Thomson Reuters, 2021.
- GÓMEZ ABELLEIRA, Francisco Javier, La nueva regulación del trabajo a distancia, Valencia, Tirant lo Blanch, 2020.
- PÉREZ
DELS COBOS ORIHUEL, Francisco y THIBAULT ARANDA, Xavier (Dirs.), El
trabajo a distancia. Con particular análisis del Real decreto ley
28/2020, de 22 de septiembre, Las Rozas (Madrid), La Ley-Wolters Kluwer,
2021.
- RODRÍGUEZ-PIÑERO ROYO, Miguel y TODOLÍ SIGNES,
Adrián (Coords.), Trabajo a distancia y teletrabajo: análisis del marco
normativo vigente, Cizur Menor (Navarra), Aranzadi-Thomson Reuters,
2021.
- SALA FRANCO, Tomás (Coord.), El teletrabajo, Valencia, Tirant lo Blanch, 2020.
c) Personal d' alta direcció: - DE
VAL TENA, Ángel Luís y MONEREO PÉREZ, José Luis, El régimen jurídico
del personal de alta dirección (aspectos laborales y de Seguridad
Social), Albolote (Granada), Comares, 2010.
- MOLERO MANGLANO, Carlos, El contrato de alta dirección, 3.ª ed., Madrid, Civitas, 2011.
- SÁNCHEZ-URÁN
AZAÑA, Yolanda, “Estatuto jurídico del alto directivo laboral. Nuevas
perspectivas en el ámbito privado y en ámbito público”, Revista del
Ministerio de Empleo y Seguridad Social, n.º 118, 2015, pp. 15-48.
d) Advocacia en despatxos: - ALZAGA
RUIZ, Icíar y GARCÍA-PERROTE ESCARTÍN, Ignacio (Dirs.), La relación
laboral especial de los abogados en despachos, 2.ª ed., Cizur Menor
(Navarra), Aranzadi-Thomson Reuters, 2021.
- GARCÍA
PIÑEIRO, Nuria P. “La relación laboral de carácter especial de los
abogados que prestan servicios en despachos de abogados”, Revista del
Ministerio Empleo y Seguridad Social, n.º 118, 2015, pp. 315-354.
e) Servei del llar familiar: - CORDERO GORDILLO, Vanesa, La relación laboral especial de servicio del hogar familiar, Valencia, Tirant lo Blanch, 2014.
- GARCÍA GONZÁLEZ, Guillermo, El nuevo marco regulador de lo empleados del hogar: una aproximación crítica desde la dogmática jurídica, Madrid, Dykinson, 2022.
- Revista Lex Social, vol. 9, n.º 2 (monográfico sobre trabajo doméstico).
- RODRÍGUEZ
CARDO, Iván Antonio, “La relación laboral especial de empleados del
hogar”, Revista del Ministeri de Empleo y Seguridad Social, n.º 118,
2015, pp. 49-78.
f) Treball de persones amb discapacitat a centres especials de treball: - AA.VV., Protección jurídico-social de las personas con discapacidad. Un enfoque integral y exhaustivo, Murcia, Laborum, 2020.
- CASTRO
ARGÜELLES, María Antonia, “La relación laboral de carácter especial de
los trabajadores con discapacidad que prestan sus servicios en los
centros especiales de ocupación”, Revista del Ministerio de Empleo y
Seguridad Social, n.º 118, 2015, pp. 189-222.
- FERNÁNDEZ-COSTALES
MUÑIZ, Javier y GONZÁLEZ MÉNDEZ, Amelia, “El contrato laboral de
personas con discapacidad en centros especiales de empleo”, en YZQUIERDO
TOLSADA, Mariano (Dir.), Contractos: civiles, mercantiles, públicos,
laborales e internacionales, con sus implicaciones tributarias. Tomo XV:
Los contractos de trabajo, 1.ª ed., Cizur Menor (Navarra),
Aranzadi-Thomson Reuters, 2014, pp. 909-949.
g) Residència per a la formació d'especialistes en Ciències de la Salut: - ARETA
MARTÍNEZ, María y GONZÁLEZ FORNOS, María, “El contrato de trabajo de
los residentes sanitarios”, en YZQUIERDO TOLSADA, Mariano (Dir.),
Contractos: civiles, mercantiles,
públicos, laborales e internacionales, con sus implicaciones
tributarias. Tomo XV: Los contractos de trabajo, 1.ª ed., Cizur Menor
(Navarra), Aranzadi-Thomson Reuters, 2014, pp. 985-1024.
- LALAGUNA
HOLZWARTH, Enrique, La relación laboral de residencia para la formación
de especialistas en Ciencias de la Salud, Valencia, Tirant lo Blanch,
2014.
- MARTÍN RODRÍGUEZ, María Olaya, “Relación laboral
especial de residencia con fines de especialización sanitaria”, Revista
del Ministerio Empleo y Seguridad Social, n.º 118, 2015, pp. 223-266.
h) Internament
penitenciari i persones menors d’edat internats: - ARIAS DOMÍNGUEZ, Ángel, Cárcel y Derecho del trabajo:la
incidencia de la prisión en el trabajo asalariado y las relaciones laborales
especiales de penados en instituciones penitenciarias, Cizur Menor
(Navarra), Aranzadi-Thomson Reuters, 2020.
- BAVIERA PUIG, Inmaculada, “La relación laboral especial de los
penados en centros penitenciarios y de los menores internados”, Revista del
Ministerio de Empleo y Seguridad Social, n.º118, 2015, pp. 79-98.
- FERNÁNDEZ ORRICO, Francisco Javier y González Fornos, María, “El contrato de los penados en
instituciones penitenciarias”, en YZQUIERDO TOLSADA, Mariano (Dir.), Contratos: civiles, mercantiles, públicos,
laborales e internacionales, con sus implicaciones tributarias. Tomo XV: Los
contratos de trabajo, 1.ª ed., Cizur Menor (Navarra), Aranzadi-Thomson
Reuters, 2014, pp. 767-787.
i) Activitats
artístiques en espectacles públics i activitats tècniques i auxiliars
necessàries per al seu desenvolupament - ALZAGA RUÍZ, Icíar, “La relación laboral especial de los artistas
en espectáculos públicos: balance a los treinta años de su aprobación”, Revista
del Ministerio de Empleo y Seguridad Social, n.º 118, 2015, pp.
127-156.
- CABERO MORÁN, Enrique, “La relación laboral de carácter
especial de las personas dedicadas a las actividades artísticas y a las
actividades técnicas y auxiliares necesarias para su desarrollo”, Trabajo
y Derecho: nueva revista de actualidad y relaciones laborales, n.º 89, 2022.
j) Esport
professional - BASTERRA HERNÁNDEZ, Miguel, La relación laboral de los deportistas profesionales, Cizur Menor, Aranzadi-Thomson Reuters, 2022.
- ROQUETA BUJ, Remedios, Derecho Deportivo Laboral, Valencia, Tirant lo Blanch, 2022.
k) Representació
de comerç - CÁMARA BOTÍA, Alberto, “El
contrato de trabajo para la realización de actividades mercantiles”, Revista del Ministerio de Empleo y Seguridad
Social, n.º 118, 2015,
pp. 157-188.
- RUANO
ALBERTOS, Sara, Representantes de comercio: los imprecisos
contornos normativos de su regulación laboral especial,
Barcelona, Atelier, 2016.
- HIERRO HIERRO, Francisco Javier y GONZÁLEZ FORNOS, María, “El
contrato laboral de los representantes de comercio”, en YZQUIERDO TOLSADA, Mariano (Dir.), Contratos:
civiles, mercantiles, públicos, laborales e internacionales, con sus
implicaciones tributarias. Tomo XV:
Los contratos de trabajo, 1.ª
ed., Cizur Menor (Navarra), Aranzadi-Thomson Reuters, 2014, pp. 839-872.
3. Repertoris normatius laborals És essencial la utilització de legislació de Dret del Treball i de Seguretat Social que estigui totalment actualitzada. A
aquests efectes, les principals editorials jurídiques (privades)
publiquen recopilacions i codis de legislació laboral i de Seguretat
Social (alguns amb comentaris i referències creuades). Així mateix,
l'Agència Estatal del Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) posa a
disposició gratuïtament a la seva pàgina web diferents codis electrònics
sobre Dret del Treball i Seguretat Social descarregables en diversos
formats electrònics i que s'actualitzen periòdicament. També, la base de dades d’institucions internacionals com NORMLEX de la Organització Internacional del Treball (OIT). Finalment, les bases de dades d’editorials privades, com Aranzadi Instituciones, la de IUSTEL i la de VLex. 4. Repertoris jurisprudencials Bases
de dades públiques (CENDOJ, Tribunal Constitucional, Tribunal de
Justícia de la Unió Europea, etc.), així com d’editorials privades, com
ara Aranzadi Instituciones, la de IUSTEL i la de VLex. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DRET DEL TREBALL II/15204105 | DRET DEL TREBALL I/15204006 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|