DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL III Codi 15204110
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Dret Públic
Coordinador/a
BERMÚDEZ COSA, ANTONIO
NAVARRO ROLDAN, RAÚL ANGEL
Adreça electrònica raulangel.navarro@urv.cat
antonio.bermudez@urv.cat
Professors/es
NAVARRO ROLDAN, RAÚL ANGEL
BERMÚDEZ COSA, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant Prestacions del sitema de la Seguretat Social als diferents regims especials.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació
 A4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 A5 Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals
 A6 Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals
 A7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix el règim jurídic dels règims especials de la Seguretat Social
 A4 Genèric
 A5 Genèric
 A6 Genèric
 A7 Comprèn l’acció protectora del sistema espanyol de protecció social, distingint-lo del sistema de dependència
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. ELS REGIMENES ESPECIALS. Lliçò 1

1. Antecedents històrics
2. La tendència a la reducció del nombre de règims i a la uniformitat de la seva acció protectora.
3. Panorama actual: enumeració i criteris de classificació dels règims existents.
4. Pluriactividad
5. Acció protectora:
5.1. Còmput recíproc de cotitzacions.
5.2. Pluralitat de prestacions
5.3. Determinació del règim cridat a reconèixer.
2. EL RÈGIM ESPECIAL DELS TREBALLADORS AUTÒNOMS Lliçò 2

1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
3. EL SISTEMA ESPECIAL AGRARI. Lliçò 3

1. Camp d'aplicació Sistema règim general, sistema règim autònoms
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
4. EL RÈGIM ESPECIAL DELS TREBALLADORS DEL MAR.
Lliçò 4

1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
5. EL SISTEMA ESPECIAL DEL SERVEI DOMÈSTIC.
Lliçò 5

1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
6. ALTRES RÈGIMS ESPECIALS El Régimen Especial de la Minería i el Carbó. Lliçò 6

1. La Seguretat Social dels funcionaris públics.
2. L'Assegurança Escolar.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1
A4
A6
30 24 54
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A7
C4
15 45 60
Atenció personalitzada
A1
A4
A6
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
A1
A7
C4
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Identificació del contingut de l´assignatura i determinació dels objectius a assolir. Bibliografia bàsique i criteris d´evaluació. Pautes metodoliques.
Sessió Magistral 1.1. FINALITAT.

L'adquisició per l'alumne dels coneixements necessaris per a la seva formació jurídica i la seva capacitació professional en l'àmbit del Dret de la Seguretat Social I

1.2 BIBLIOGRAFIA.

Veure fons d'informació
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària 1. Finalitat

L'adquisició per l'alumne de la metodologia i tècniques que el capacitin per aplicar i interpretar correctament el contingut de l'assignatura Seguretat Social I, d'acord amb els coneixements obtinguts a partir de les classes teòriques. Amb aquesta finalitat, els alumnes elaboraran i debatran, durant el curs, diferents supòsits pràctics.

2. Pautes organitzatives.

A. Número i freqüència.

a) El número total de casos pràctics es determinarà en funció del ritme de les explicacions teòriques.La freqüència serà setmanal.
b) Amb caràcter previ a l'inici de la primera classe pràctica es realitzarà una sessió introductòria, destinada a explicar la finalitat que es pretén aconseguir amb aquesta activitat docent, així com les pautes organitzatives, metodològiques i valoratives pròpies de la mateixa.

B.Aspectes formals.

a)L'alumne/a que desitgi seguir les classes pràctiques amb caràcter regular, cumplimentarà una fitxa que entregarà al professor responsable de les mateixes.
b)Per a cada cas pràctic s'elaborarà per l'alumne un exercici. Els exercicis s'hauran d'elaborar individualment, in perjudici del seu possible i aconsellable estudi col•lectiu.
c) Els exercicis es confeccionaran mecanogràfica o informáticamente i a doble espai, per facilitar la seva lectura i valoració.
d) L'extensió màxima de cada exercici serà de quatre folis.
e) Els exercicis es lliuraran a l'inici de cada classe pràctica. S'ha de lliurar l'original del cas elaborat, sent convenient que l'alumne conservi una còpia que li faciliti el seguiment i la participació en la classe pràctica.
f) A l'inici de la classe pràctica, el professor indicarà el pròxim cas a elaborar pels alumnes i la documentació mínima que hauran d'utilitzar per a això.

C. Assistència.

a) Si l'alumne desitja obtenir una qualificació que li permeti alliberar per curs la realització del cas pràctic en les proves finals, l'assistència, junt amb la presentació del corresponent exercici de cas pràctic, ha de ser obligatòria, personal i regular. La regularitat suposa l'assistència a totes les classes pràctiques que es realitzin i la presentació dels corresponents casos pràctics, llevat de casos de força major degudament acreditats
b) En aquells supòsits en que ell alumne no pugui mantenir una assistència regular, podrà assistir a les classes pràctiques amb caràcter voluntari, prèvia comunicació al professor responsable de les mateixes, però sense poder beneficiar-se de l'esmentada qualificació.

D. Documentació mínima i bibliogràfica.

Per a l'el·laboració de cada cas pràctic es facilitarà als alumnes una documentació mínima, integrada per l'enunciat del cas pràctic i per les fonts de coneixement adequades (normativa, jurisprudència i bibliografia). Aquesta documentació mínima estarà a disposició de l'alumne, amb antelació suficient, al servei de fotocòpies.
Com a complement de la referida documentació, es poden consultar les fonts de coneixement esmentades a l'apartat de fons d'informació.

3. Pautes metodològiques.

Podem distinguir dues fases en aquesta activitat docent: fase d'elaboració i fase de debat del cas pràctic.

A.Fase d'elaboració

a) En aquesta fase,els alumnes han de respondre en els exercicis que presentin a cada qÚestió plantejada en els casos pràctics
b)En les respostes a aquestes qúestions hauran d'aportar-se les dades i acords amb les fonts de coneixement utilitzades (normativa, jurisprudència i bibliografia).Ha d'evitar-se tota resposta arbitraria o que li manqui fundamentació

B.Fase de debat.

a)Aquesta fase discurreix en la pròpia clase pràctica, una vegada elaborat i presentat l'exercici del cas pràctic.El seu eix central eà constituit per la participació dels alumnes en el debat del cas pràctic o sota el mateix criteri de fundamentació abans senyalat.
b) L'adequada participació en classes pràctiques requereix que, junt amb la còpia de l'exercici del cas pràctic presentat

4.Pautes valoratives.

A.Número de casos pràctics a efectes de valoració.

Per a obtenir una qualificació que permeti alliberar la realització dels casos pràctics en les evaluacions finals, deuen ser entregats tots els exercicis pràctics que es plantejin, excepte casos de força major degudament acreditats.

B.Elements objecte de valoració.

a)Per a valorar els casos pràctics es tindrà en consideració dos elements: els exercicis presentats i la participació en les classes pràctiques.
b)Els exercicis presentats es valoraran d'acord amb l'estudi i anàlisi que s'hagin realitzat de la documentació mínima facilitada, l'adequada fundamentació de les respostes, l'esforç argumentatiu que es desenvolupi en les mateixes i la utilització de documentació complementària.
c)La participació en el debat del cas pràctic és un important element que contribueix a determinar de manera més precisa el grau d'assimilació dels coneixements adquirits per l'alumne.

C.Qualificació.

a)Els alumnes han d'obtindre una qualificació mínima de cinc punts de mitja en les classes pràctiques per poder quedar alliberats de la realització del cas pràctic en les proves finals i millorar la qualificació obtinguda en les proves d'evaluació.
b)La qualificació obtinguda en les classes pràctiques duplica el seu valor sempre que havent arribat la nota mínima mencionada i possibilita, per tant, la millora de la qualificació obtinguda en les proves finals.
c)Els alumnes que no arribin a la puntuació mínima no tindran cap reducció
en la qualificació e les proves finals.
d)Periòdicament, el professor responsable de les classes pràctiques realitzarà a classe un comentari valoratiu global del desenvolupament de l'esmenada activitat docent

D.Publicació de les qualificacions.

La publicació de les qualificacions de les classes pràctiques s'efectuarà amb la suficient antel·lació a la data de la realització de les proves finals
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
El professor responsable de les classes pràctiques, mantindrà les entrevistes necessàries, a iniciativa de l'alumne o del propi professor i en horari d'atenció a l'alumnat, a efectes d'orientació metodològica i tècnica. El professor responsable de classes teòriques assistirà i orientarà als alumnes sobre les qüestions que suscitin les mateixas. L'horari i els despatxos d'atenció al alumnat per part dels professors de l'assignatura s'indicaràn a classe, a més de publicar-se en el taulell d'anuncis corresponent.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A7
C4
Per valorar els casos pràctics proposats a classe es prendran en consideració dos elements: els exercicis presentats i la participació en classe pràctica.

b) Els exercicis presentats es valoraran d'acord amb l'estudi i anàlisi que s'hagi realitzat de la documentació mínima facilitada, l'adequada fonamentació de les respostes, l'esforç argumentatiu que es desenvolupi en les mateixes i la utilització de documentació complementària.

c) La participació en el debat del cas pràctic és un important element que contribueix a determinar deforma més precisa el grau d'assimilació dels coneixements adquirits per l'alumne.






A.ALUMNES ASISTENTS

AVALUACIÓ CONTÍNUA

Els alumnes asistents a classe estaran sotmesos al sistema d'evaluzció contínua.Per a fer-ho, hauran de resoldre les qüestions pràctiques que es vagin plantejant al llarg del quadrimestre.En aquest sentit les classes es diferencien en dues fases:

1- Taller: La realització del supòsit pràctic es desenvolupa a classe mitjançant l'utilització dels materials entregats.Així com, s'han de preparar mitjançant qualsevol altre tipus de material, la confecció de la pràctica a entregar la setmana següent.

2- Entrega i correcció dels supòsits pràctics: L'alumne haurà d'entregar la pràctica proposada a l'inici de la classe i preparada en la fase taller.

70 % de la nota final
Proves de desenvolupament
A1
A7
C4
Prova de validació: Els alumnes que es sometin al sistema d'avaluacióc ontínua realitzaran una prova de validació, la data de la qual serà anunciada amb suficient antelació en la que,fent ús del suport bibliogràfic, jurisprudencial o materials utilitzats a classe, hauran de superar un supòsit pràctic semblant als desenvolupats durant el curs.









30 % de la nota final


Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ALUMNES NO ASISTENTS I ALUMNES QUE NO SUPERIN LA PROVA DE VALIDACIÓ

Es realitzarà una prova d'evaluació final en les data assenyalada en la guia docent.

La prova final constarà de dues parts.

La primera consistirà a respondre a tres preguntes de les lliçons del programa i tindrà una durada d'una hora i mitjana|mitja.

La segona raurà a realitzar un cas pràctic, únicament pels alumnes que no haguessin superat les classes pràctiques, sent la seva durada d'una hora. Per al desenvolupament d'aquesta segona part, els alumnes podran valer-se de tots els materials bibliogràfics, normatius i jurisprudencials que considerin oportú, excepte els materials amb suport informàtic. No estarà permès l'intercanvi entre els alumnes de l'esmentada documentació.

Cada una de les preguntes teòriques i el cas pràctic de les proves d'avaluació final es qualificaran de zero a deu punts. La qualificació de cada prova s'obtindrà de la mitjana|mitja corresponent, superant-se l'assignatura amb l'obtenció de cinc punts. Per assolir aquesta qualificació s'ha de tenir en compte que el contingut de l'examen ha de ser proporcionat.

Les preguntes teóriques puntuaran un 80 % de la nota i el cas practic un 20


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

 

BIBLIOGRAFIA

ALARCÓN CARACUEL, M.R. i GONZÁLEZ ORTEGA, S.: Compendi de Seguretat Social. Tecno. Madrid, 1999.

ALONSO OLEA, M i TORTUERO PLAÇA, J.L.: Institucions de Seguretat Social. Civitas. Madrid, 2005.

BLASCO LAHOZ, J.F.; LÓPEZ GANDÍA, J i MOMPARLER CARRASSCO, M.A.: Règims especials de la Seguretat Social. Ed Tirant lo Blanch, València, 2012.
MONTOYA MELGAR, A. ( Coordinador): Curs de Seguretat Social. Servei de Publicacions de la Facultat de Dret. Universitat Complutense. Madrid, 2010.

RODRIGUEZ RAMS, M.J.; GORRELI HERNÁNDEZ, J. I VÍLCHEZ PORRES, M.: Sistemes de Seguretat Social. Tecnos. Madrid, 2012.

Complementària

Poligrafies, monografies i articles en revistes especialitzades.

Quan procedeixi, es facilitarà la seva referència de forma paral·lela a les explicacions de la disciplina.

1.2.3. Repertoris normatius laborals.

A. Normativa interna.

AJEDA AVILÈS, A.; SAMPEDRO DEL CORRAL, M i VIUS CAVALLER, M.: Legislació de Seguretat Social. Tecnos. Madrid, 2013.

SEMPERE NAVARRÈS, A.V.: (Direcció|Adreça) Codi de la Seguretat Social. Aranzadi. Pamplona, 2013.

B. Normativa europea.

ARELLANO CATALAN, J.C.: Convenis, Resolucions i Recomanacions del Consell d'Europa en matèria social. Ministeri de Treball|Feina i Seguretat Social. Madrid, 1992.

CREU VILLALÓN, J i GÓMEZ MUÑOZ, J.M.: Legislació laboral de la Unió Europea. Tecnos. Madrid, 2000.

C. Normativa internacional (O.I.T)

O.I.T.: Convenis i Recomanacions: 1911-1983 MTSS. Madrid, 1984
O.I.T.: Convenis i Recomanacions: 1919-1990 (Anexo.MTSS. Madrid, 1991

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL I/15204007
DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL II/15204109
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent