DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL III Codi 15204110
Ensenyament
Grau en Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Dret Públic
Coordinador/a
LÓPEZ FABRA, LUIS MIGUEL
Adreça electrònica luismiguel.lopez@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ FABRA, LUIS MIGUEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p>El contingut de l'assignatura analitza els règims i sistemes especials de Seguretat Social, des del camp d'aplicació, afiliació o cotització, i acció protectora.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació
 CE4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 CE5 Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals
 CE6 Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals
 CE7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Coneix el règim jurídic dels règims especials de la Seguretat Social
 CE4 Genèric
 CE5 Genèric
 CE6 Genèric
 CE7 Comprèn l’acció protectora del sistema espanyol de protecció social, distingint-lo del sistema de dependència
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. ELS RÈGIMS I SISTEMES ESPECIALS DE SEGURETAT SOCIAL

1. Antecedents històrics
2. La tendència a la reducció del nombre de règims i a la uniformitat de la seva acció protectora.
3. Panorama actual: enumeració i criteris de classificació dels règims existents.
4. Pluriactividad
5. Acció protectora:
5.1. Còmput recíproc de cotitzacions.
5.2. Pluralitat de prestacions
5.3. Determinació del règim cridat a reconèixer.
2. EL SISTEMA ESPECIAL AGRARI

1. Camp d'aplicació Sistema règim general, sistema règim autònoms
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
3. EL RÈGIM ESPECIAL DE LES PERSONES TREBALLADORES DEL MAR

1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
4. EL SISTEMA ESPECIAL DEL SERVEI DOMÈSTIC


1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
5. ALTRES RÈGIMS ESPECIALS

1. Altres règims especials: mineria i carbó, estudiants i funcionaris.
2. Règims especials integrats al règim general: ferroviaris, esportistes, representants de comerç i artistes.
3. Sistemes especials en el règim general de la Seguretat Social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
CE1
CE4
CE6
30 50 80
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE1
CE5
CE7
22 40 62
Atenció personalitzada
CE1
CE4
CE6
2 0 2
 
Proves pràctiques
CE1
CE7
2 0 2
Proves objectives de tipus test
CE1
CE7
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió introductòria destinada a presentar l'assignatura i exposar el seu contingut, metodologia, objectius a aconseguir, bibliografia bàsica i criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Aquesta activitat es dirigeix a l'exposició del contigut de l'assignatura. Atesa la complexitat de la matèria, es recomana l'assitència regular a les classes magistrals.

Queda terminantment prohibida l'enregistrament de les classes magistrals per qualsevol mitjà o dispositiu. Així mateix, es prohibeix la publicació dels materials docents (apunts, esquemes power point, casos pràctics etc.) en plataformes digitals alienes al moodle de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Durant el període acadèmic es realitzaran exercicis pràctics relacionats amb el contingut de l'assignatura amb una freqüència setmanal.

Es recomana l'assistència a classe, sigui presencial o virtual, amb la finalitat que l'alumnat afermi els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que el professorat té reservat per a atendre i resoldre els dubtes que el programa de l'assignatura plantegi a l'alumnat.

Atenció personalitzada
Descripció

Durant l'horari de tutoria, que es comunicarà a l'inici del quadrimestre, el professorat atendrà els dubtes que l'alumnat tingui en relació amb el contingut de les activitats docents de l'assignatura. 

Aquesta atenció podrà dispensar-se, indistintament, de manera presencial o per per mitjans telemàtics prèvia petició per correu electrònic al professor o a la professora que correspongui.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
CE1
CE7
Durant el quadrimestre, i en el marc de l'avaluació contínua, es realitzaran dues proves objectives tipus test. Aquestes proves, que formen part de la primera convocatòria, avaluaran la part teòrica de l'assignatura.

Cadascuna de les proves teòriques amb un pes del 35% consistirà en una prova tipus test, integrada per preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. Les respostes errònies seran penalitzades.
El pes de cada prova teórica es del 35%
Proves pràctiques
CE1
CE7
Durant el quadrimestre i en el marc de l'avaluació contínua, es realitzarà un examen pràctic - que avaluarà, des d'un punt de vista eminentemente pràctic, la matèria de l'assignatura -. L’examen consistirà en el plantejament d’uns supòsits pràctics sobre els que s’hauran de resoldre unes preguntes o qüestions de tipus pràctic plantejades en diferents formats (preguntes a desenvolupar, preguntes tipus test a escollir la resposta entre vàries opcions, verdader o fals, realitzar càlculs o elaboració de breus informes i dictàmens). 30%
Altres   Les respostes errònies seran penalitzades. Per fer mitjana entre les diferents proves cal que l'alumne o alumna hagi obtingut una puntuació mínima de quatre (4,00) punts en cadascuna d’elles. Per a superar l’assignatura serà necessari que la puntuació resultant de la mitjana ponderada de les 3 proves avaluatives sigui com a mínim de cinc punts (5,00).
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a seguir l'avaluació continuada cal examinar-se de totes les proves avaluatives proposades durant l’assignatura. La no realització de qualsevol de les activitats avaluativas implicarà que l’alumnat no pugui ser avaluat d'acord amb el sistema d'avaluació contínua i, en conseqüència, s'hagi de examinar de la part teòrica  (tot el temari) i de la part pràctica a la segona convocatòria per superar l'assignatura.

SEGONA CONVOCATÒRIA. Reservada a l’alumnat que no hagi seguit el sistema d’avaluació continua o que, havent-ho seguit no hagi obtingut un mínim de (5,00) punts de la mitjana ponderada.

A la segona convocatòria, l'alumne o alumna que hagi seguit l'avaluació continuada s'examinarà només de la prova o proves no superades amb una puntuació inferior a 5,0 punts. Les qualificacions obtingudes a la/les prova/es aprovada/des en primera convocatòria es conservaran fins a la finalització de les proves que integren la segona convocatòria i, en aquest cas, la nota final de l'assignatura serà la que resulti de la mitjana ponderada de les proves avaluatives realitzades en 2a convocatòria i de la prova/s superada/es en l’avaluació continua.

Per a superar l’assignatura serà necessari que la puntuació resultant de la mitjana ponderada de les 3 proves d’avaluació tingudes en compte d’acord amb els criteris d’aquesta guia docent sigui com a mínim de cinc punts (5,00).  

REALITZACIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ 

Durant la realització de les proves d'avaluació, no es podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzematge de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna prova amb ús de suport material com electrònic o sense l'ús de suport de qualsevol tipus (còpia, plagi o qualsevol altre comportament fraudulent) comportarà la qualificació de suspens (zero —0,00— punts) en aquesta prova. 


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

BIBLIOGRAFIA:

- BLASCO LAHOZ, José F.; LÓPEZ GANDÍA, Juan: Curso de Seguridad Social, Ed Tirant lo Blanch, València, 2019.

- BLASCO LAHOZ, José F.; LÓPEZ GANDÍA, Juan i MOMPARLER CARRASSCO, Angeles.: Règims especials de la Seguretat Social. Ed Tirant lo Blanch, València, 2019.


- MONTOYA MELGAR, Alfredo ( Coordinador): Curs de Seguretat Social. Servei de Publicacions de la Facultat de Dret. Universitat Complutense. Madrid, 2010.

- RODRIGUEZ RAMS, Mª José.; GORRELI HERNÁNDEZ, Juan I VÍLCHEZ PORRES, M.: Sistemes de Seguretat Social. Tecnos. Madrid, 2019.

- Legislació laboral y de Seguretat Social accessible de forma a gratuïta a www.boe.es.

- Repertori jurisprudencial del Consejo General del Poder Judicial accessible de forma gratuïta a www.poderjudicial.es

Complementària Tatay Puchades, Carmen; Fernández Prats, Celi i, La protección social de los deportistas profesionales, 2017,
Blasco Lahoz, José F., El Régimen especial de los trabajadores por cuenta propia o autónomos, 2016, Tirant Lo Blanch
Murcia Molina, Sonia, La Seguridad Social de los artistas profesionales en espectáculos públicos, 2013, Tirant lo Blanch

Quan procedeixi i en el curs de l'assignatura, es facilitarà la referència a poligrafies, monografies i articles en revistes especialitzades, de forma paral·lela a les explicacions de la disciplina.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL I/15204007
DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL II/15204109
 
Altres comentaris
Es recomana consultar el Pla de Treball i seguir el calendari previst des de l'inici del curs per a seguir l'avaluació continuada.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent