Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació |
| A3 |
Analitzar i sistematitzar correctament el funcionament del mercat de treball i de les polítiques sociolaborals |
| A5 |
Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals |
| A6 |
Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals |
| A7 |
Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals |
| A9 |
Interpretar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball |
| A12 |
Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Genèric
| | A3 |
Coneix la realitat del mercat laboral i el règim jurídic d’estrangeria aplicable
| | A5 |
Genèric
| | A6 |
Genèric
| | A7 |
Genèric
| | A9 |
Genèric
| | A12 |
Coneix i gestiona els processos d’actuació que afecten a l’estranger
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B2 |
Genèric
| | B3 |
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexos
| | B4 |
Genèric
| | B5 |
Genèric
| | B6 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
I. INTRODUCCIÓ |
Lliçó 1: Condició jurídica del treballador estranger
1. El concepte jurídic d'estranger. Condició jurídica de l'estranger: diferents règims;a) règim general b) règims privilegiats: règim comunitari i règims exclosos del règim general.
2. El marc competencial en els tràmits d’estrangeria
3. La Llei d’acollida de Catalunya
Lliçó 2: Marc normatiu
1. Unió Europea i estrangeria i immigració: Reglaments i Directives
2. Règim general: a) La LO 4/2000, de 11 de gener i les seves successives reformes. b) El Reglament desenvolupador de la Llei Orgànica d’estrangeria: RD 557/2011, de 20 d'abril
3. Règim comunitari: el RD 240/2007, de 16 de febrer, la Sentència del Tribunal Suprem de 1 de juny de 2010, les seves Instruccions d'aplicació
4. Qüestions bàsiques dels procediments d'estrangeria
|
II. EL RÈGIM GENERAL |
Lliçó 3. Drets i llibertats dels treballadors estrangers a Espanya
Drets dels treballadors estrangers: drets inherents a la persona, drets polítics, drets de l'àmbit educatiu, drets de l'àmbit laboral i drets de l'àmbit econòmic i social.
Lliçó 4. Entrada a Espanya
L'entrada d'estrangers a Espanya: requisits i documentació. Examen especial del visat: funció i tipus de visats. Prohibició d'entrada. Diferències entre el retorn, la devolució i l'expulsió.
Lliçó 5. Permanència a Espanya
Situacions d' estada i residència.
a) L'estada: concepte, procediment i pròrroga.
b) Residència: concepte i tipologia. La residència temporal: concepte, procediment i renovació.
c) La residència per circumstàncies excepcionals: especialitats en l'arrelament
d) La residència de llarga durada
Lliçó 6. Treball dels estrangers a Espanya
El treballador estranger: concepte i diferents categories; per compte propi o per compte d'altri. Autoritzacions de treball: concepte, requisits per a la seva obtenció, procediment, renovació i modificacions.
Lliçó 7: Règims especials de treball
a) Treballadors de temporada. Treballadors tranfronterers. Prestació transnacionals de serveis. Estudiants.
b) Règims especials de mobilitat: l'estatut de resident de llarga durada UE i la targeta blava.
Lliçó 8:Reagrupament familiar
1. Marc normatiu
2. Titular del dret i requisits
3. Els familiars reagrupables
4. Procediment
5. La residència dels familiars reagrupats
a) Duració de l'autorització i la renovació
b) Dependència o independència de la residència i el dret al reagrupament dels familiars reagrupats
6. Opcions laborals dels reagrupats
|
III. EL RÈGIM COMUNITARI |
Lliçó 9. La ciutadania europea.
a) La ciutadania de la Unió.
b) Drets que es deriven de la ciutadania europea.
Lliçó 10. La lliure circulació
a) Lliure circulació de persones: Lliure circulació de treballadors, la llibertat o dret d´establiment, la lliure prestació de serveis
b) Les ampliacions de la UE i règims transitoris
c) La Directiva 2004/38/CE
d) El Reglament 492/2011, de 5 d'abril
e) La normativa interna: RD 240/2007. Àmbit d'aplicació.
Lliçó 11. Ciutàda de la UE o del AEEE: Entrada i permanència a Espanya
1. Entrada: documents.
2. Permanència: Estada.- concepte i documents. Residència.- concepte i documents: el registre del ciutadà de la Unió
LLiçó 12. Família del ciutadà de la UE o del AEEE: entrada i permanència
1. Entrada: documents.
2. Permanència: Estada.- concepte i documents. Residència.- concepte i documents: la targeta de familiar de ciutadà de la Unió
3.Familiars estrangers d'espanyols.
|
IV. LA NACIONALITAT ESPANYOLA |
Lliçó. 13. El dret de la nacionalitat: la nacionalitat d'origen i altres vies d'adquisició de la nacionalitat espanyola. Conflictes de nacionalitat. |
V. DRET INTERNACIONAL PRIVAT
|
Lliçó 14. El contracte de treball: la seva internacionalització
Introducció: què es el Dret Internacional privat?- Quines són les seves fonts?. El Dret Internacional Privat i el contracte de treball: Competència judicial internacional. Dret aplicable al contracte de treball. Aspectes internacionals de la Seguretat Social.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Seminaris |
|
4 |
8 |
12 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
4 |
8 |
Treballs |
|
2 |
6 |
8 |
Fòrums de discussió |
|
4 |
4 |
8 |
Pràctiques a través de TIC |
|
2 |
9 |
11 |
Tècnica del dilema |
|
2 |
4 |
6 |
Sessió Magistral |
|
24 |
22 |
46 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
10 |
14 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura
Detectar coneixements previs relatius a l'assignatura
Introducció al marc jurídic concret |
Seminaris |
Ampliació dels continguts teòrics amb l'aportació de la visió pràctica professional |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Recerca pràctica de recursos en la xarxa |
Treballs |
Realització d'un treball que relacioni els continguts de la matèria adquirits |
Fòrums de discussió |
Comentar a partir d'un foro de discussió de moodle un estudi comparatiu d'un dels punts concrets de la matèria |
Pràctiques a través de TIC |
Realització de diferents activitats pràctiques en la plataforma moodle |
Tècnica del dilema |
Situar a l’estudiant en un conflicte ètic complex del seu àmbit professional, per tal de promoure l’aprenentatge ètic a partir de la reflexió i la metodologia dialèctica. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics. |
Atenció personalitzada |
Tutorització de l'alumne en les diferents activitats avalutives |
Descripció |
L'alumne podrà concertar una tutoria dins de l'horari d'atenció del professorat prèvia petició per correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Comentari en grup d'una notícia. Es valorarà la comprensió i el raonament i el seguiment de les indicacions formals de presentació d'un treball de recerca. No s'acceptarà la mera còpia o resum.
S'ha de lliurar en la data prevista. |
10% nota final |
Pràctiques a través de TIC |
|
Realització d'un informe en grup que s'ha de lliurar o realitzar segons les indicacions i dates fixades. Es valorarà la correcta resolució així com la seva justificació. |
30% nota final |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova tipus test amb qüestions teòriques i pràctiques. Les preguntes fallides penalitzen 0.25. |
45% nota final |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Proves que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. L'estudiant ha de respondre de manera directa mitjançant els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'estudiant és breu .
|
15% nota final |
Altres |
|
En segona convocatòria l'avaluació consistirà en un examen escrit amb tres parts: - test (40%). Les preguntes fallides penalitzen 0.10. - preguntes de desenvolupament teòric (30%) - casos pràctics (30%) |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura s'aprova amb un 5. Per tal de seguir l'avaluació continuada és imprescindible fer totes les activitats avaluatives. En cada activitat avaluativa s'haurà de treure com a mínim un 4 per poder seguir i fer la mitja d'avaluació continuada en primera convocatòria. Si l'alumne deixa de realitzar alguna d'elles en la data prevista s'entén que abandona l'avaluació continuada i que va a la 2a convocatòria. No es guarda cap nota per la segona convocatòria. Els alumnes que no hagin assolit el 5 en l'avaluació continuada van a 2a convocatòria amb tot el temari i en les condicions expressades en l'apartat avaluació. La còpia en la resolució de les activitats avaluatives o en el treball no s'admetrà i suposarà una qualificació de 0. Durant l'avaluació continuada les activitats que no es superin no es poden recuperar. La qualificació obtinguda si es treu com a mínim un 4 farà la mitja en les condicions expressades en l'apartat avaluació. |
Bàsica |
, Revista de Derecho Migratorio y Extranjería, Lex nova,
BOZA, D., DONAIRE , F. J.; MOYA , D.(coord), La nueva regulación de la inmigración y la extranjería en España: régimen jurídico tras la LO 2/2009, el Real Decreto 557/2011 y la Ley 12/2009, Tirant lo Blanch, 2011
García Ninet, Règim del treball dels estrangers a Espanya (Estudi després del Reial Decret 557/2011, de 20 d’abril), Atelier, 2012
|
ÁLVAREZ RODRÍGUEZ, A., Cuestionario práctico sobre nacionalidad española. León: Eolas, 2009. ESTEBAN DE LA ROSA, G., Inmigración y Derecho internacional privado. Madrid: Difusión Jurídica, 2009.
Font i Mas, M., "Los procedimientos de validación de
los documentos públicos en el Derecho de extranjería: Especial referencia a la
apostilla electrónica". Revista de Derecho migratorio y extranjería. Núm.
31, 2012, pp. 223-246. IGLESIAS SÁNCHEZ, S., La libre circulación de los extranjeros en la Unión
Europea : el régimen de movilidad en las directivas de la UE en materia de
inmigración. Madrid: Reus,
2010. JIMÉNEZ UGARTE, J., Práctica consular e inmigración. València: Tirant lo Blanc, 2008. Marín Consarnau, D. La reagrupación familiar en el régimen comunitario: problemas de discriminación inversa. Barcelona: Bosch, 2010.
Marín Consarnau, D., “La
evolución que brinda la protección de estatuto de ciudadanía de la Unión vs. el fenómeno de la
discriminación inversa”, a Forner Delaygua, J.J.; González Beilfuss, C., Viñas
Farré, C., Entre Bruselas y la Haya. Estudios sobre la
unificación internacional y regional del Derecho internacional privado. Liber
amicorum Alegría Borrás. Madrid. Marcial Pons, 2013, pp. 587-600. Monereo Pérez, J.L., Los derechos de los extranjeros en España. Estudio de la Ley Orgánica 2/2009, de 11 de diciembre, de reforma de la Ley orgánica 4/2000. Madrid: La Ley, 2010. ORTEGA MARTÍN, E., Manual práctico de derecho de extranjería : adaptado a la Ley Orgánica 2/2009,
de 11 de diciembre. Madrid: La Ley, 2010.
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|