DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PSICOLOGIA DELS RECURSOS HUMANS Codi 15204115
Ensenyament
Grau en Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Psicologia
Coordinador/a
SORA MIANA, BEATRIZ
Adreça electrònica beatriz.sora@urv.cat
emanuelnicolas.cimaomo@urv.cat
Professors/es
SORA MIANA, BEATRIZ
CIMAOMO , EMANUEL NICOLAS
Web
Descripció general i informació rellevant <p>La Psicologia del Recursos Humans se centra en la relació entre l’empresa i l’empleat, des del primer contacte fins a la finalització de la relació. Així, es una disciplina encarregada de l'estudi dels processos d'entrada, manteniment i sortida dels treballadors a l’empresa. La Psicologia del Recursos Humans és dirigeix a la gestió i desenvolupament del recursos humans en l’empresa sobre la base de principis psicosocials del funcionament de les persones com a individus, del grups i de les organitzacions. Per tant, en aquesta assignatura s'abordaran una introducció a la funció de los recursos humans i els reptes que ha de afrontar en l’actualitat, així com les diverses tècniques i procediments d’avaluació e intervenció dels recursos humans (ex. selecció, formació, gestió per competències, avaluació i planificació i desenvolupament de carrera).</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 CE6 Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals
 CE7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
 CE8 Aplicar les diferents tècniques pròpies de la gestió dels recursos humans, de la investigació social i de l’avaluació i l’auditoria laboral
 CE12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
 CE14 Intervenir, assessorar i gestionar la prevenció de riscos laborals
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE4 Genèric
 CE6 Genèric
 CE7 Genèric
 CE8 Planifica i gestiona de forma integrada els recursos humans
 CE12 Genèric
 CE14 Gestiona eines de mesura de la qualitat de vida laboral dels recursos humans
Desenvolupa habilitats i competències del treballador en l’àmbit de la prevenció dels riscos laborals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Aproximació històrica i models de la Psicologia dels Recursos Humans: Desafiaments dels recursos humans en el segle XXI.
Tema 2. Planificació i gestió integrada de Recursos Humans.
Tema 3. Formació i desenvolupament d'habilitats i competències de l'treballador.
Tema 4. La captació, reclutament i selecció de treballador.
Tema 5. Sistemes de Compensació: Salari emocional
Tema 6. La qualitat de vida laboral dels Recursos Humans: engagement.
Tema 7. Planificació i desenvolupament de carrera.
Tema 8. Noves tecnologies aplicades a la gestió de Recursos Humans

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE8
CE14
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
CE8
CE14
32 48 80
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE8
CE14
16 26 42
Atenció personalitzada
CE8
CE14
0.5 0 0.5
 
Proves mixtes
CE8
CE14
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura a l’alumne, bàsicament, els seus continguts, objectius, metodologia i criteris d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura. Relacionant-los amb les sessions anteriors, posant èmfasi amb les idees importants i posant exemples clarificadors dels conceptes tractats. L’exposició anirà recolzada amb recursos audiovisuals que es considerin convenients per la correcta realització de la classe (ex. presentacions en powerpoint, kahoot, etc.).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament d’un cas real o simulat que l’estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre preguntes o realitzar una reflexió global. En algunes ocasions, aquestes activitats poden donar lloc a un debat a l'aula o presentacions orals dels alumnes, molt valorable pel professor/a.
Normalment, serà una activitat que es realitzarà en petits grups i el resultat s'haurà de presentar per escrit al professor/a.
Atenció personalitzada L'alumne podrà sol·licitar tutoria personalitzada amb el professor mitjançant el correu electrònic, per tal de resoldre els dubtes que tingui de l'assignatura (teoria i seminaris). Aquestes tutories podran realitzar-se de forma online (videoconferència) o presencial.

Atenció personalitzada
Descripció

El professor/a de l'assignatura podrà fer tutories amb els estudiants per analitzar l'evolució de l'aprenentatge de cadascun i atendre i resoldre dubtes en relació a un tema en concret. Aquestes tutories se podran realitzar de forma virtual o presencial en horari de tutories, havent concertat una cita prèvia per correu electrònic amb el professor/a.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE8
CE14
Resolució dels casos pràctics Aquesta part tindrà un valor del 50% (5 punts) sobre la nota global de l’assignatura (10 puntos).
Proves mixtes
CE8
CE14
Examen teòric, que consistirà en una prova objectiva tipus test amb múltiple resposta. Aquesta prova tindrà un valor del 50% (5 punts) sobre la nota global de l'assignatura (10 punts).
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura s'han de superarles pràctiques (seminaris) i el examen teòric de forma independent. La no superació d'algun d'aquest parts comportarà la no superació de l'assignatura; iper tant, haurà de realitzar l'avaluació de la/les part/s suspeses en segonaconvocatòria.

Per tal de poder superar l'assignatura és condició necessària:

  • Haver obtingut un 5 en el examen teòric.
  • Haver obtingut un 5 de mitjana en las sessions pràctiques (seminaris). Cal remarcarque per superar aquesta part, s'exigeix una qualificació mínima del 25% (2,5punts) en cadascun dels casos pràctics
  • Haver assistit al 80% deles sessions pràctiques (seminaris)

Altres Condicions i directrius clau per a la superació de l'assignatura:

  • Es valorarà positivament l'assistència i participació (lliurament) dels exercicis proposats a les classes teòriques.
  • La no presentació o el lliurament amb retard injustificat de qualsevol dels treballs implica suspendre l'assignatura.
  • Els alumnes han de participar activament en els sessions pràctiques. És important que cada alumne es comprometi amb la resta dels membres del seu grup a aportar equitativa i puntualment el treball als seus companys.
  • Si un alumne/a abandona el treball en grup ha d'avisar al professor/a i als seus companys amb temps suficient per poder suplir la seva baixa. Si un alumne no compleix el compromís amb el seu grup, la resta dels membres podran seguir l'activitat sense comptar amb ell/a, notificant-ho a l'professor/a.
  • Els treballs seran aportacions pròpies i originals de l'alumne. Per això, un treball plagiat, entesa com la còpia d'un altre treball o la còpia literal de les fonts, equivaldrà a un suspens del treball.
  • D'acord amb la normativa vigent el/la professor/a podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part dels estudiants.
  • Una actitud inadequada dels alumnes o el fet que estiguin realitzant altres activitats no corresponents a l'assignatura puc comportar la seva exclusió de classe.

L'avaluació en segona convocatòria es realitzarà de la forma següent: Els alumnes que no han superat l'examen teòric hauran de realitzar un altre examen, amb les mateixes condicions que les citades a proves mixtes i amb el mateixos criteris d'avaluació. Els alumnes que no han superat les pràctiques hauran de realitzar un treball escrit similar a las activitat de resolució de problemes de forma individual, que presentaran en una prova oral. Els alumnes que no han superat ni l'examen teòric ni les pràctiques hauran de realitzar tant l'examen teòric com una activitat de resolució de problemes de forma individual.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Bonache, J., y Cabrera, A (Dirs.) (2006). Dirección de persones. Evidencias y perspectives para el siglo XXI. Madrid: Pearson Education
  • Chiavenato, I. (2009). La gestión del talento humano. Mc Graw Hill
  • De La Calle, M.C. y Ortiz, M. (2018). Fundamentos de Recursos Humanos. Madrid: Pearson Prentice Hall
  • Lunas Arocas, R. (2017). Gestión del Talento: de los recursos humanos a la dirección de empresas basada en el talento (DPT). Madrid: Pirámide
  • Montañez-Juan, M. I., García-Buades, M. E., Sora-Miana, B., Ortiz-Bonnín, S., & Caballer-Hernández, A. (2019). Work Design and Job Satisfaction: the moderating role of organizational justice. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, 19(4), 853-858.
Complementària
  • Aguado, D (2018). HR Analytics: Teoría y pràctica para una analítica de recursos humanos con impacto. Madrid: ESIC
  • Alastruey Garcia, R (2011). Empleo 2.0. UOC
  • Andrés Reina, MP (2005). Gestión de la formación en la empresa (2ª edición). Madrid: Piramide
  • Arias, A. (2005). El outplacement come método de lucha contra un desempleo muy cualificado. Anuario de la Facultad de Derecho. Vol. XXIII, pp. 263-278.
  • Bonache, J. (2004). Dirección estratégica de personas, Cap. 9, “retención y ruptura laboral” FT Prentice Hall.
  • Bonache, J., y Cabrera, A (Dirs.) (2006). Dirección de persones. Evidencias y perspectives para el siglo XXI. Madrid: Pearson Education
  • Corte, J. (2012). La reforma laboral: El outplacement como medida de flexibilización del mercado de trabajo. Recuperado en http://grupo.us.es/sej322/biblioteca/reforma2012/OUTPLACEMENTCORTE.p df
  • De La Calle, M.C. y Ortiz, M. (2018). Fundamentos de Recursos Humanos. Madrid: Pearson Prentice Hall
  • Fundación Confemetal (1999). El Plan de Formación en la Empresa. 
  • GAN, F. (1996). Manual de programas de Recursos humanos. Apostrofe
  • Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Kairos
  • Goleman, D. (2006). Inteligencia social. Kairos
  • Gómez-Mejía, Luis R. (2016). Gestión de recursos humanos (8ª edición). Madrid [etc.]: Pearson Educación, D.L.
  • González, R. (2005). Nuevas tecnologías aplicadas a la gestión de los recursos humanos. IdeasPropias Editorial
  • Gracia, F. (2003). La necesidad de revitalizar la evaluación del desempeño en la gestión actual de recursos humanos. Estudios Financieros, 238, 131-164.
  • Gracia, F.J., Martínez-Tur, V. y Peiró, J.M. (2001). Tendencias y controversias en el futuro de la gestión y del desarrollo de los recursos humanos. En E. Agulló y A. Ovejero (Coord.), Trabajo, individuo y sociedad. Perspectivas psicosociológicas sobre el futuro del trabajo, pp. 165-201. Madrid: Pirámide.
  • Grupo Harper y Lynch (1992). Análisis y descripción de puestos: evaluación del rendimiento. Ed. Gaceta de los Negocios
  • Lisbona, A. (sf.). Outplacement.    UNED. Recuperado de http://www.uned.es/474116/idp/index_archivos/outplacement.pdf
  • Llaneza, FJ (2009). Ergonomía y psicosociología aplicada: manual para la formación del especialista. Lex Nova
  • López, L. (1997). La desvinculación asistida, (Outplacement) y la continuidad en el Empleo. Revista de Psicología. Vol. 6 Universidad de Chile: Chile.
  • Luis Puchol (2007). Nuevos casos en dirección y gestión de recursos humnaos: 25 casos de recursos humanos acompañados de las soluciones propuestas por sus autores (7ª edición). Madrid: Díaz de Santos, D.L.
  • Lunas Arocas, R. (2017). Gestión del Talento: de los recursos humanos a la dirección de empresas basada en el talento (DPT). Madrid: Pirámide
  • Marcos, S.; Arce, E. y Sánchez, Y. La gestión adecuada de personas. Madrid: Díaz de Santos.
  • Martínez, I.M., Menguel, I y Mezquita, L. (2014). Psicología de los Recursos Humanos. Valencia: Psylicom Ediciones.
  • Peiró, JM., Prieto, F. y Roe, R. (1996). El trabajo como fenómeno psicosocial. En: Tratado de Psicología del Trabajo. Volumen II: Aspectos psicosociales del trabajo (pp. 15-33). Madrid: Síntesis.
  • Peiró, J. M., Sora, B., & Caballer, A. (2012). Job insecurity in the younger Spanish workforce: Causes and consequences. Journal of Vocational Behavior, 80(2), 444-453.
  • Pereda, S. y Berrocal, F. (2001). Gestión de Recursos Humanos por competencias. Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Pereda, S. y Berrocal, F. (2011). Técnicas de Gestión de Recursos Humanos por Competencias. Editorial Universitaria Ramón Areces
  • Pinnintong, A.; Mackling, R. y Campbell, T. (Eds.). (2007). Human  Resources Management. Ethics and employment. New York: Oxford
  • Puchol, L. (1995). Dirección y gestión de recursos humanos. ESIC.
  • Ripoll, P., Rodríguez, I. y Peiró, JM. (1996). Desempleo. En: Tratado de Psicología del Trabajo. Volumen II: Aspectos psicosociales del trabajo (pp. 225- 247). Madrid: Síntesis.
  • Robbins, S. (2001). How to fire someone - How to Say: "You're Fired!” Recuperado de http://hbswk.hbs.edu/archive/2442.html
  • Rodríguez, A. (2008). Psicologia de los Recursos Humanos. Piramide
  • Rubió, T. (2016). Recursos Humanos. Dirección y Gestión de Personas en las Organizaciones. Barcelona: Octaedro.
  • Sáez, C. (2010). Espacio y funciones de las empresas de recolocación. Temas Laborales. Nº 107, pp. 337-373.
  • Sora, B., Caballer, A., & García-Buades, E. (2018). Validation of a short form of job crafting scale in a Spanish sample. The Spanish journal of psychology, 21.
  • Taudien, S. (2010). ¿Existe el despido responsable? Capital Humano. Nº 70, pp. 70-72. Tesón, C. (2012). La gestión de personas en situación de crisis o cierre. En Jiménez, A.
  • Valls, A. (1997). Inteligencia emocional en la empresa. Gestion 200
  • Warr, P. B. (2007). Unemployment and Retirement: Role preference and other influences. En: Work, Happiness and Unhappiness (pp. 61- 80). New Jersey: Lea.
Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
QUALITAT DE VIDA LABORAL/15204209
SELECCIÓ DE RECURSOS HUMANS/15204206


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PSICOLOGIA DEL TREBALL I DE LES ORGANITZACIONS/15204010
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent