DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) MÈTODES I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL Codi 15204116
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CORBELLA DOMÈNECH, TERESA
Adreça electrònica teresa.corbella@urv.cat
adrian.pastor@urv.cat
Professors/es
CORBELLA DOMÈNECH, TERESA
PASTOR MATEO, ADRIAN
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE8 Aplicar les diferents tècniques pròpies de la gestió dels recursos humans, de la investigació social i de l’avaluació i l’auditoria laboral
 CE9 Interpretar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball
 CE11 Analitzar, diagnosticar, avaluar i definir estratègies en l’àmbit de l’organització del treball i dels recursos humans
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE8 Genèric
 CE9 Interpreta les estadístiques i bases de dades disponibles sobre el mercat de treball i les seves implicacions socials
Analitza les dimensions sociològiques i metodològiques de la realitat social del mercat de treball i l’ocupació, a través de les tècniques d’investigació social
 CE11 Coneix i aplica els mètodes i les tècniques d’investigació social
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció
2. Introducció a l'obtenció de dades Tipus de dades, dades primàries versus secundàries
Tipus de fonts
Recollida d'informació: cens/enquestes/entrevistes/observació
Recollida d'informació: mostres
3. Gestió de dades Conceptes generals
Tipologia de dades i variables
L'organització de la informació en una matriu de dades.
4. Descripció de les dades
Taules, gràfiques i mesures: diferents formes de descriure i resumir informació
Resum de les dades en taules univariants i bivariants
Resum de dades en gràfiques
Resum de dades a través de mesures: posició, dispersió i asimetria
Un apunt sobre la relació entre dues variables
5. Sèries temporals Els components d'una sèrie temporal
Taxes de variació
Interpretació d'un índex: El cas de l'IPC
6. Indicadors El concepte de mesura
Construcció d'indicadors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
CE9
14 30 44
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE9
14 30 44
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
CE8
14 14 28
Atenció personalitzada
CE9
2 0 2
 
Proves mixtes
CE9
CE11
2 0 2
Proves pràctiques
CE9
CE11
2 0 2
Proves mixtes
CE9
CE11
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d'introducció a l'assignatura on s'expliquen els objectius, els continguts, la metodologia, el material i l'avaluació
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i dels mètodes que configuren els continguts bàsics del temari de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions en aula d'informàtica
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Resolució de problemes en format de classe de inversa.
Atenció personalitzada Hores de consulta o consultes telemàtiques

Atenció personalitzada
Descripció

Tutorització de les pràctiques desenvolupades amb les TIC i consulta fora de l'aula ja siguin presencials o per altres mitjans.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
CE9
CE11
Prova en aula de classe o en suport telemàtic total o parcialment 20
Proves pràctiques
CE9
CE11
Prova en aula d'informàtica o amb suport telemàtic total o parcialment 30
Proves mixtes
CE9
CE11
Examen final 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'examen de segona convocatòria val un 100%

Els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per a una prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica Hernández Bastida, A., Curso elemental de estadística descriptiva, Piramide, Madrid (2008)
Pérez, C., , Estadística aplicada: Conceptos y ejercicios a través de Excel, Garceta grupo editorial, Madrid (2012)
Tomeo Perucha, V., Uña Juárez, I., Lecciones de estadística descriptiva, Thomson, Madrid (2003)
Lind, D.A., Marchal, W.G., Wathen, S.A., Estadísitca aplicada a los negocios y a la economía, McGraw-Hill, Madrid (2012)
Pérez, C., Excel y la estadística, , 2017

Complementària Azofra, H. J., Cuestionarios, CIS, Madrid (1999)
Finkelstein, M.O., Levin, B., Statistics for lawyers, Springer, New York (2001)
Montero Lorenzo, J.M., Problemas resueltos de estadística descriptiva para ciencias sociales, Thomson-Paraninfo, Madrid (2007)
Peña, D., Romo, J., Introducción a la estadística para las ciencias sociales, McGrawHill, Madrid (2003)
Sierra Bravo, R. , Técnicas de investigación social: ejercicios y problemas, Paraninfo, Madrid (1998)

Altres recursos:

Pàgina web de l’Organització Internacional del treball (www.ilo.org)

Pàgina web de l' Instituto Nacional de Estadística (www.ine.es)

Pàgina web de l’Institut Català d’Estadística (www.idescat.cat)

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent