DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) POLÍTIQUES DE RECURSOS HUMANS Codi 15204119
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
MONTERO VILELA, JUAN ANDRES
Adreça electrònica ivan.utge@urv.cat
juanandres.montero@urv.cat
Professors/es
UTGÉ HERNÁNDEZ, IVAN
MONTERO VILELA, JUAN ANDRES
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Abordar la gestió de Recursos Humans mitjançant l'estudi de les principals funcions i polítiques de personal.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Aplicar les teories existents sobre la gestió i direcció dels recursos humans a les organitzacions
 CE4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 CE8 Aplicar les diferents tècniques pròpies de la gestió dels recursos humans, de la investigació social i de l’avaluació i l’auditoria laboral
 CE11 Analitzar, diagnosticar, avaluar i definir estratègies en l’àmbit de l’organització del treball i dels recursos humans
 CE12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
 CE13 Elaborar, gestionar i avaluar les polítiques d’ocupació
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Genèric
 CE4 Genèric
 CE8 Genèric
 CE11 Aplica les polítiques de recursos humans en l’àmbit de les organitzacions
 CE12 Diagnostica les situacions i problemes del mercat de treball vinculant-les a les polítiques de recursos humans
 CE13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La funció de gestionar persones.
1.1. Una visió estratègica de la funció de recursos humans.
1.2. Els agents de la funció de recursos humans. Qui són els responsables de la gestió de persones?
1.3. Evolució històrica de la funció de recursos humans: Des de l'origen de la gestió de
persones a la direcció de persones del segle XXI
2. Comportament humà en l'organització. 2.1. La motivació de les persones
2.2. El lideratge en les organitzacions
2.3. La cultura organitzativa
3. Polítiques de recursos humans. 3.1. La planificació de recursos humans
3.2. L'anàlisi, descripció i valoració de llocs de treball
3.3. Reclutament i selecció
3.4. Formació i desenvolupament
3.5. Avaluació de l'acompliment
3.6. Retribució i compensació
3.7. Desvinculació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE2
1 1 2
Sessió Magistral
CE11
CE12
20 20 40
Treballs
CE12
CT4
15 20 35
Atenció personalitzada
1 0 1
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE2
CE11
8 16 24
 
Proves objectives de tipus test
CE11
1 22 23
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentaran els conceptes bàsics d'Organització empresarial necessaris per comprendre la gestió de RH
Sessió Magistral Per atendre a les classes magistrals, s'exigirà la lectura prèvia dels materials indicats per desenvolupar aquestes classes i es realitzaran preguntes crítiques durant aquestes per comprovar l'aprenentatge dels continguts.
Treballs Es realitzarà un treball sobre una política de RH o el problema d'una empresa real relacionat amb el temari impartit. Es realitzarà en grup i es presentarà al final del curs. Amb el lliurament de l'activitat, els alumnes hauran d'acompanyar una valoració de la seva experiència de treball en grup, indicant el nombre de sessions que han tingut, el nombre d'apartats treballat per cada alumne, així com els reptes amb els quals cada un s'ha trobat a l'treballar en grup, i com s'han resolt (o no).
A més, el grup ha de subscriure una valoració general de com han treballat en grup.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants
Supòsits pràctics/ estudi de casos Es presentarà un estudi de cas que els estudiants hauran de resoldre.

Atenció personalitzada
Descripció
Resoldre dubtes i realitzar consultes respecte als continguts teòrics així com pel que fa als treballs de grup

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CE12
CT4
Nota grupal corresponent a la presentació d'un treball sobre una política de RH en l'entorn real d'una empresa o una problemàtica amb proposta de solució vinculada al temari de l'assignatura. Es realitzarà en grup i es presentarà al final del curs. Amb el lliurament de l'activitat, els alumnes hauran d'acompanyar una valoració de la seva experiència de treball en grup, indicant el nombre de sessions que han tingut, el nombre d'apartats treballat per cada alumne, així com els reptes amb els quals cada un s'ha trobat a l'treballar en grup, i com s'han resolt (o no). A més, el grup ha de subscriure una valoració general de com han treballat en grup. 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE2
CE11
Correspon a l'entrega grupal de la solució a un estudi de cas proposat per el professor. Amb el lliurament de l'activitat, els alumnes hauran d'acompanyar una valoració de la seva experiència de treball en grup, indicant el nombre de sessions que han tingut, el nombre d'apartats treballat per cada alumne, així com els reptes amb els quals cada un s'ha trobat a l'treballar en grup, i com s'han resolt (o no). A més, el grup ha de subscriure una valoració general de com han treballat en grup. 20%
Proves objectives de tipus test
CE11
Test de 30 preguntes amb una sola opció de resposta vàlida 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la primera convocatòria, per fer mitja entre els elements de l'avaluació continuada es requereix un mínim de 4 en cadasqun dels elements (inclòs l'examen).
Per poder presentar-se a la segona convocatòria, l'estudiant haurà d'entregar previs a l'examen d'aquesta el treball i el cas d'estudi proposat a la primera convocatòria.
En la segona convocatòria l'examen computa un 100% de la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica Miguel Martínez Lucio, International Human Resource Management: An Employment Relations Perspective, 2014,
Dolan S., Randall, S., Schuler, Valle Cabrera R., La gestión de los recursos humanos, 2007,
Stephen P Robbins, Tim Judge, Comportamiento Organizacional, 2017, Pearson

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent