Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Elaborar, implementar i avaluar estratègies de promoció socioeconòmica, d’inserció laboral i de formació del sistema d’ocupació |
| A12 |
Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B9 |
Dissenyar estratègies i solucionar problemes en matèria d'igualtat. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Entén les claus de la igualtat de gènere en l’àmbit jurídic laboral
| | A12 |
Comprèn els conceptes analítics de les polítiques públiques aplicables a les relacions sociolaborals i a l’ocupació
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Genèric
| | B6 |
Genèric
| | B9 |
Comprèn el fenomen de la igualtat de gènere en l'àmbit socio-laboral i les polítiques públiques d'intervenció
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
|
Tema |
Subtema |
1. De polítiques de dones a polítiques d'igualtat.
2. Del treball a l'ocupació.
3. Les polítiqes d'igualtat d'oportunitats en el treball.
|
1. Contextualització político-jurídica: origen de les polítiques d'igualtat.
2. De les sufragistes al feminisme.
3. Conceptes bàsics entorn a la igualtat d'oportunitats.
4. El concepte treball i treball domèstic.
4.1. Càlcul econòmic del treball de cura.
4.2. La dimensió temporal del treball.
5. Ocupació i mercat de treball.
5.1. Entre la doble jornada i la doble presència. De les polítiques de conciliació a la corresponsabilitat.
5.2 Desigualtats i discriminacions: segregació, discriminació salarial i contractual, assetjament sexual i per raó de sexe.
6. Les polítiques d'igualtat d'oportunitats en el treball.
6.1 Agents d'igualtat.
6.2 Plans d'igualtat i avaluació.
6.3 Lideratge i promoció professional.
6.4 Actuacions per la igualtat en l'àmbit sindical: de l'afiliació a la negociació col·lectiva. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
2 |
0 |
2 |
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
12 |
24 |
Treballs |
|
4 |
12 |
16 |
Sessió Magistral |
|
36 |
11 |
47 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica) |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Exposició d’una o dues ponents per aprofondir en el coneixement d’un tema (el del gènere a l'actualitat) (2 hora de classe) |
Debats |
Sessions dedicades a realitzar debats a classe on dos o més grups defensaran postures contràries. (4 hores de classe pràctica |
Presentacions / exposicions |
Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(8 hores de classe pràctica o teòrica)
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessions dedicades al debat en base a unes lectures o informes amb dades quantitatives prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat (12 hores de classe pràctica). |
Treballs |
Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)
|
Sessió Magistral |
Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura (24 hores de classe teòrica) |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Individualitzada:
Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics.
En grup:
Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Debats |
|
Participació en un debat a classe sobre un tema prèviament indicat pel professorat i treballat amb documentació per l'alumnat. |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició a classe del treball realitzat en grup |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Entrega de les pràctiques desenvolupades a classe i completades per l'alumnat a casa |
20% |
Treballs |
|
Realització d’un treball en grup sobre una temàtica indicada pel professorat |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova de preguntes tipus test que s'han de respondre en base al material obligatori treballat a l'assignatura |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la segona convocatòria serà obligatori la realització i entrega d'un treball sobre una temàtica acordada amb el professorat de l'assignatura que equivaldrà al 40% de la nota final. També s'hauran d'entregar un seguit de pràctiques que indicarà el professorat (equivaldrà al 20% de la nota final) i la realització d'una prova objectiva tipus test en base al material obligatori que indiqui el professorat (40% de la nota final). |
Bàsica |
|
Recio, Albert y Recio, Carolina (2005), Les desigualtats en el mercat de treball. Panel de les desigualtats socials a Catalunya, Barcelona, Fundació Juime Bofill.
Torns, Teresa. (2007), “El tiempo de trabajo y las relaciones de género: las dificultades de un cambio ineludible”, en Carlos Prieto (ed-), Trabajo, género y tiempo social, Barcelona, Hacer.
Hernando, A. (2003) ¿Desean las mujeres el poder? Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.
ASTELARRA, J. Veinte años de políticas de igualdad, Madrid: Ediciones Cátedra, 2005.
BORDERÍAS, c.; CARRASCO, C. y ALEMANY, c.: Las mujeres y el trabajo: rupturas conceptuales, Barcelona-Madrid, FUHEM-ICARIA, 1994.
CARRASQUER, P.; TORNS, T.; TEJERO, E. y ROMERO, A.: «El trabajo reproductivo», Papers núm. 55/1998.
GÓMEZ BUENO, C.: «Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis», Papers 63/64,2001.
MARUANI, M.; ROGERAT CH. Y TORNS, T.: Las Nuevas fronteras de la desigualdad hombres y mujeres en el mercado del trabajo, Barcelona Icaria: 2000.
TORNS, T.: «Las asalariadas: un mercado con género», en MIGUÉLEZ, F. y PRIETO, c.: Las relaciones de empleo en España, Madrid, Siglo XXI: 1999.
TORNS, T., BORRÁS, V., CARRASQUER, P. (2003-2004). “La conciliación de la vida laboral y familiar: ¿Un horizonte posible?”, Sociología del Trabajo, 50: 114-137.
|
Complementària |
|
Artázcoz L. (2005): La salut des de la sensibilitat de gènere. Barcelona: Institut Català de les Dones. Quadern de l’Institut nº 2.
Consejo de la Unión Europea. Diario Oficial. Conclusiones del Consejo sobre la salud de las mujeres. (2006/C146/02) 22-6-2006.
Generalitat de Catalunya,(2005): Marcar les diferències: la representació de dones i homes a la llengua. Criteris lingüístics,6. Barcelona: Depatament de la Presidencia.
Navarro V, Quiroga A. (2004): “Politicas de Estado de bienestar para la equidad”. En Gaceta Sanitaria nº 18, pp.147-157
LEY 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. (BOE nº 71 de 23-3-2007)
Organización Mundial de la Salud.(2002). Integración de las perspectivas de género en la labor de la OMS. Ginebra
Rivera M, (2003):Nombrar el mundo en femenino. Barcelona: ICARIA
Sau V. (1981): Un diccionario ideologico feminista. Barcelona: ICARIA.
Sau V. Ser mujer . (1993): El fin de una imagen tradicional. 2 à ed.Barcelona: ICARIA.
Valls C. (2006):Mujeres invisibles. 2à ed. Barcelona: debolsillo.
Hernando, A. (2003) ¿Desean las mujeres el poder? Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.
GARCÍA DE LEÓN, A.: Las Académicas profesorado universitario y género, Madrid, Instituto de la Mujer: 2001.
GÓMEZ BUENO, C.: «Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis», Papers 63/64,2001.
IZQUIERDO, M:J.: El sexismo en la UAB, UAB, 2004.
Gensana, A. Informes d'impacte de gènere. Barcelona, Col·lecció: Eines, Barcelona, Institut Català de
la Dona: 2005 |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|