DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) IGUALTAT, GÈNERE I OCUPACIÓ Codi 15204122
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CASAS VILLODRE, ROSA MARIA
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
Adreça electrònica rosamaria.casas@urv.cat
ana.acosta@urv.cat
Professors/es
CASAS VILLODRE, ROSA MARIA
ACOSTA SARMIENTO, ANA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es presenta una revisió de la situació de les dones i els homes en relació a tot el treball que es realitza en la societat actual. S'incorpora la perspectiva de gènere per analitzar les desigualtats i diferències que es poden identificar en relació a l'ocupació i el treball.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Elaborar, implementar i avaluar estratègies de promoció socioeconòmica, d’inserció laboral i de formació del sistema d’ocupació
 A12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B9 Dissenyar estratègies i solucionar problemes en matèria d'igualtat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Entén les claus de la igualtat de gènere en l’àmbit jurídic laboral
 A12 Comprèn els conceptes analítics de les polítiques públiques aplicables a les relacions sociolaborals i a l’ocupació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Genèric
 B6 Genèric
 B9 Comprèn el fenomen de la igualtat de gènere en l'àmbit socio-laboral i les polítiques públiques d'intervenció
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1. De polítiques de dones a polítiques d'igualtat.




2. Del treball a l'ocupació.






3. Les polítiqes d'igualtat d'oportunitats en el treball.

1. Contextualització político-jurídica: origen de les polítiques d'igualtat.
2. De les sufragistes al feminisme.
3. Conceptes bàsics entorn a la igualtat d'oportunitats.

4. El concepte treball i treball domèstic.
4.1. Càlcul econòmic del treball de cura.
4.2. La dimensió temporal del treball.
5. Ocupació i mercat de treball.
5.1. Entre la doble jornada i la doble presència. De les polítiques de conciliació a la corresponsabilitat.
5.2 Desigualtats i discriminacions: segregació, discriminació salarial i contractual, assetjament sexual i per raó de sexe.

6. Les polítiques d'igualtat d'oportunitats en el treball.
6.1 Agents d'igualtat.
6.2 Plans d'igualtat i avaluació.
6.3 Lideratge i promoció professional.
6.4 Actuacions per la igualtat en l'àmbit sindical: de l'afiliació a la negociació col·lectiva.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A12
C5
2 0 2
Debats
B3
B6
6 6 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A10
A12
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B6
C5
12 12 24
Treballs
A10
B9
C5
4 12 16
Sessió Magistral
A10
A12
36 11 47
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves mixtes
A10
A12
B9
3 12 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica)
Esdeveniments científics i/o divulgatius Exposició d’una o dues ponents per aprofondir en el coneixement d’un tema (el del gènere a l'actualitat) (2 hora de classe)
Debats Sessions dedicades a realitzar debats a classe on dos o més grups defensaran postures contràries. (4 hores de classe pràctica
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(8 hores de classe pràctica o teòrica)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades al debat en base a unes lectures o informes amb dades quantitatives prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat (12 hores de classe pràctica).
Treballs Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura (24 hores de classe teòrica)
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics. En grup: Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
B3
B6
Participació en un debat a classe sobre un tema prèviament indicat pel professorat i treballat amb documentació per l'alumnat. 30%
Treballs
A10
B9
C5
Realització d’un treball individual autobiogràfic sobre l'Impacte de l'aprenentatge del gènere en la trajectòria vital, que contingui tots els elements d'anàlisi treballats en la primera part de l'assignatura 30%
Proves mixtes
A10
A12
B9
Prova teòrica mixta que combina 5 preguntes curtes sobre un tema i 25 preguntes tipus test 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria serà obligatori presentar aquelles activitats avaluatives que estiguin per sota del 3,5 i que la suma ponderada de totes les activitats avaluatives arribi al 5.


Fonts d'informació

Bàsica

Recio, Albert y Recio, Carolina (2005), Les desigualtats en el mercat de treball. Panel de les desigualtats socials a Catalunya, Barcelona, Fundació Juime Bofill.

Torns, Teresa. (2007), “El tiempo de trabajo y las relaciones de género: las dificultades de un cambio ineludible”, en Carlos Prieto (ed-), Trabajo, género y tiempo social, Barcelona, Hacer.

Hernando, A. (2003) ¿Desean las mujeres el poder? Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.

ASTELARRA, J. Veinte años de políticas de igualdad, Madrid: Ediciones Cátedra, 2005.

BORDERÍAS, c.; CARRASCO, C. y ALEMANY, c.: Las mujeres y el trabajo: rupturas conceptua­les, Barcelona-Madrid, FUHEM-ICARIA, 1994.

CARRASQUER, P.; TORNS, T.; TEJERO, E. y ROMERO, A.: «El trabajo reproductivo», Papers núm. 55/1998.

GÓMEZ BUENO, C.: «Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis», Papers 63/64,2001.

MARUANI, M.; ROGERAT CH. Y TORNS, T.: Las Nuevas fronteras de la desigualdad hombres y mujeres en el mercado del trabajo, Barcelona Icaria: 2000.

TORNS, T.: «Las asalariadas: un mercado con género», en MIGUÉLEZ, F. y PRIETO, c.: Las relaciones de empleo en España, Madrid, Siglo XXI: 1999.

TORNS, T., BORRÁS, V., CARRASQUER, P. (2003-2004). “La conciliación de la vida laboral y familiar: ¿Un horizonte posible?”,  Sociología del Trabajo, 50: 114-137.

Complementària

Artázcoz L. (2005): La salut des de la sensibilitat de gènere. Barcelona: Institut Català de les Dones. Quadern de l’Institut nº 2.

Consejo de la Unión Europea. Diario Oficial. Conclusiones del Consejo sobre la salud de las mujeres. (2006/C146/02) 22-6-2006.

Generalitat de Catalunya,(2005): Marcar les diferències: la representació de dones i homes a la llengua. Criteris lingüístics,6. Barcelona: Depatament de la Presidencia.

Navarro V, Quiroga A. (2004): “Politicas de Estado de bienestar para la equidad”. En Gaceta Sanitaria nº 18, pp.147-157

LEY  3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. (BOE nº 71 de 23-3-2007)

Organización Mundial de la Salud.(2002). Integración de las perspectivas de género en la labor de la OMS. Ginebra

Rivera M, (2003):Nombrar el mundo en femenino. Barcelona: ICARIA

Sau V. (1981): Un diccionario ideologico feminista. Barcelona: ICARIA.              

Sau V. Ser mujer . (1993): El fin de una imagen tradicional. 2 à ed.Barcelona: ICARIA.

Valls C. (2006):Mujeres invisibles. 2à ed. Barcelona: debolsillo.

Hernando, A. (2003) ¿Desean las mujeres el poder? Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.

GARCÍA DE LEÓN, A.: Las Académicas profesorado universitario y género, Madrid, Instituto de la Mujer: 2001.

GÓMEZ BUENO, C.: «Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis», Papers 63/64,2001.

IZQUIERDO, M:J.: El sexismo en la UAB, UAB, 2004.

Gensana, A. Informes d'impacte de gènere. Barcelona, Col·lecció: Eines, Barcelona, Institut Català de

la Dona: 2005

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent