DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) GESTIÓ DE LA QUALITAT I AUDITORIA DEL SISTEMA Codi 15204124
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BÖCKER , RAFAEL
Adreça electrònica rafael.bocker@urv.cat
mariadelosangeles.serrano@urv.cat
Professors/es
BÖCKER , RAFAEL
SERRANO ALFONSO, MARIA DE LOS ANGELES
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. L'assignatura proporciona als alumnes les nocions bàsiques de gestió de la qualitat total, des de les raons per les quals les empreses inicien el procés de gestió de la qualitat fins al desenvolupament de les diferents modalitats d'aplicació de la gestió de la qualitat i la seva aplicació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE8 Aplicar les diferents tècniques pròpies de la gestió dels recursos humans, de la investigació social i de l’avaluació i l’auditoria laboral
 CE11 Analitzar, diagnosticar, avaluar i definir estratègies en l’àmbit de l’organització del treball i dels recursos humans
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE8 Analitza els sistemes, procediments, instruments de gestió i les tècniques d’avaluació de la qualitat de les organitzacions
 CE11 Analitza els sistemes de qualitat en les organitzacions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Les transformacions de la producció i de l'empresa. 1.1. El declivi del fordisme i l'aparició de les Noves Formes d'Organització del Treball.
1.2. La resposta de les empreses davant la incertesa: l'empresa xarxa.
2. Història de la Qualitat i els principals conceptes en gestió de la qualitat. 2.1. La qualitat segons diferents autors. Conceptes bàsics.
2.2. Evolució de la gestió de la qualitat.

3. Els models de qualitat en la pràctica de les organitzacions. 3.1. Direcció de Recursos Humans i Gestió de la Qualitat.
3.2. Les polítiques de RRHH en l'àmbit de la Gestió de Qualitat.
3.3. La qualitat en les administracions públiques.
4. Normalització i certificació de la qualitat. 4.1. Els processos de certificació de la qualitat a la UE ia Espanya.
4.2. Les auditories de qualitat. Tipologies, elements i fases en l'auditoria de qualitat.
4.3. El model europeu de la qualitat (EFQM). Antecedents, objectius, desenvolupament i criteris.
5. La qualitat en perspectiva crítica. 5.1. Model financer d'empresa.
5.2. Model pluralista d'empresa.
5.3. Model neomarxista d'empresa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
8 6 14
Sessió Magistral
CE8
CE11
23 20 43
Presentacions / exposicions
10 10 20
Treballs
CE11
14 43 57
Resolució de problemes, exercicis
CE8
7 0 7
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
CE8
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura vinculant el concepte de qualitat amb la realitat empresarial i laboral actual. Es visionaran vídeos relacionats.
Sessió Magistral S'exposaran els principals conceptes, categories i teories sobre la gestió de la qualitat i les seves diverses aplicacions. S'utilitzaran Power Point i altres suports que facilitin uan millor comprensió dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de presentar breument en tres moments del curs els avenços en els seus respectius treballs de recerca.
Treballs Els alumnes elaboraran projectes d'investigació grupals vinculats amb problemàtiques socials i econòmiques.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes sobre la teoria: hauran de realitzar qüestionaris pràctics.
Atenció personalitzada Les tutories s'efectuaran de manera personalitzada, individualment o en grups, depenent de les necessitats de cada alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
S'oferirà als alumnes horaris de tutories. Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CE11
Projecte d'recerca 40%
Resolució de problemes, exercicis
CE8
Qüestionaris pràctics i exposicions 20%
Proves de desenvolupament
CE8
Examen de desenvolupament 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). A la segona convocatòria s'avaluarà mitjançant un examen de desenvolupament el 100% de la qualificació final.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Beltrán, M. (2000) "El problema de la calidad en los servicios públicos", en A. Trinidad (coord.), Evaluación y calidad en las organizaciones públicas, INAP, Madrid
  • Belzunegui, A. & Brunet, I. (2006) Gestió de la qualitat: teoria i pràctica, Publicacions URV, Tarragona
  • Brugué, Q.; Amorós, M.; Gomà, R. (1994) "La Administración pública y sus clientes: ¿moda organizativa u opción ideológica?", Gestión y Analisis Públicos, nº1.
  • Brunet, I. & Böcker, R. (2007) Desarrollo, industria y empresa, Editorial Tecnos, Madrid
  • Brunet, I. & Böcker, R. (2013) Capitalismo global: aspectos sociológicos, Editorial Grupo 5, Madrid
  • Brunet, I., Böcker, R. et al. (2017) Formación Profesional e Innovación en Cataluña, Edicions Bellaterra, Barcelona
  • Köhler, H-D. y Martín Artiles, A. (2005) Manual de sociología del trabajo y de las relaciones laborales, Publicaciones Delta, Madrid
Complementària
  • Badia Jiménez, A. (2002) Calidad: Modelo ISO 9001 (Versión 2000) , Ediciones Desusto, Bilbao
  • Bertrand, H. (1990): Control de calidad: teoría y aplicaciones, Diaz de Santos, Madrid
  • Brunet, I. & Belzunegui, A. (2000) Empresa y estrategia en la perspectiva de la competencia global, Ariel, Barcelona
  • Campanella, J. (1992) Principios de los costes de calidad, Diaz de Santos, Madrid
  • Costa, J.M (1986); Gestió de la Qualitat en un mon de serveis, Ed. Gestión 2000, Barcelona
  • Cuatrecasas, L. (2001) Gestión integral de la Calidad. Implantación, control y certificación, Gestión 2000, Barcelona
  • Domingo, J. & Arranz, A. (1997) Calidad y Mejora Continua, Editorial Donostiarra, San Sebastían
  • Escorsa, P. & Maspons, R. (2001) De la vigiliancia tecnológica a la inteligencua competitiva, Prentice Hall, Madrid
  • Gómez Fraile, F. (1996) Como hacer el manual de calidad, Fundación Confemental, Madrid
  • Gomis, J. (1990) La gestión de calidad en las PYME, Instituto de la Pequeña y Mediana Empresa, Madrid
  • Mills, D. (1997)   Manual de auditoria, Gestión 2000, Barcelona
  • Palom Izquierdo, F. J. (1991) Circulos de Calidad: teoria y práctica , Boixareu Editors, Barcelona
  • Senille, A. (1999) Como evaluar su calidad. Herramientas de última generación para la autoevaluación de las organizaciones, Gestión 2000, Barcelona
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent