DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ACCIÓ COL·LECTIVA I CONFLICTE Codi 15204211
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PIZZI ., ALEJANDRO
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
Adreça electrònica alejandro.pizzi@urv.cat
Professors/es
PIZZI ., ALEJANDRO
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu d’aquesta assignatura és donar a conèixer les diferents perspectives i enfocaments teòrics que aborden la negociació i el conflicte en les relacions laborals. La composició del programa està organitzat de manera que des d’una primera aproximació al caràcter dinàmic de les relacions laborals, s’analitzi l’evolució del conflicte i de la negociació col•lectiva a Espanya, en perspectiva comparada amb Europa. Finalment, abordar les tendències actuals de la negociació col•lectiva, incorporant la perspectiva de gènere.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 A6 Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals
 A7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Adquireix eines teòriques i analítiques per comprendre la complexitat del fenomen del treball i l’ocupació en la societat actual
 A6 Genèric
 A7 Comprèn l’acció protectora del sistema espanyol de protecció social, distingint-lo del sistema de dependència
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
 B3 Genèric
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1: Visió sociològica del consens, la cooperació i el conflicte 1.- Aproximació al conflicte i a la negociació col•lectiva
2.- Principals perspectives teòriques d’anàlisi: consens i conflicte des de les teories funcionalista, marxista i pluralista
Bloc 2: Aproximació al conflicte. El conflicte en el treball


3.- Definició de conflicte. Tipus de conflicte. Principals variables del conflicte.
4.- Les expressions del conflicte laboral. Conflicte organitzat i no organitzat. Factors que incideixen en la intensitat del conflicte laboral
5.- La terciarització del conflicte i tendències actuals
6.- El conflicte laboral a Espanya
Bloc 3: Negociació laboral i negociació col•lectiva


7.- Significat de negociació i de negociació col•lectiva. Negociació individual i negociació col•lectiva
8.- Avantatges i desavantatges de la negociació col•lectiva. Principals dimensions de la negociació col•lectiva.
9.- La negociació laboral a Espanya: evolució i principals característiques. Semblances i diferències amb les negociacions europees
Bloc 4: El procés de negociació i les seves tècniques

10.- Aproximacions teòriques: negociació per posicions, negociació per principis i negociació per Situacions
11.- Les fases de la negociació i principals característiques. Estils de negociació Principals estratègies i tàctiques de negociació. La concessió. L’engany. La coerció
12.- Els tercers en la negociació: mediació i arbitratge. Avantatges i inconvenients. Les funcions del mediador
13.- La perspectiva de gènere en la negociació col•lectiva

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Debats
B3
B6
2 2 4
Presentacions / exposicions
A4
B6
4 8 12
Treballs
A4
B2
2 10 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
B1
8 8 16
Sessió Magistral
A4
A6
A7
10 8 18
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves objectives de tipus test
A4
A6
A7
1 8 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica)
Debats Sessions dedicades a realitzar debats a classe on dos o més grups defensaran postures contràries. (2 hores de classe pràctica)
Presentacions / exposicions Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(4 hores de classe pràctica o teòrica)
Treballs Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades al debat en base a unes lectures o informes amb dades quantitatives prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat (8 hores de classe).
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura (10 hores de classe)

Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics. En grup: Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A4
B6
Exposició a classe del treball realitzat en grup 10%
Treballs
A4
B2
Realització d’un treball en grup sobre una temàtica indicada pel professorat 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
B1
Entrega de les pràctiques desenvolupades a classe i completades per l'alumnat a casa 20%
Proves objectives de tipus test
A4
A6
A7
Examen de 50 preguntes tipus test a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per calcular la nota final, a les proves objectives s'ha d'assolir una nota mínima de 4 sobre 10. L'entrega de treballs i pràctiques així com la realització dels examens és imprescindible per poder ser avaluat/da. En la segona convocatòria les proves objectives tindran un pes del 50%, la realització del treball un pes del 20% i l'entrega de les pràctiques un 30%. Igualment, per calcular la nota final, a les proves objectives s'ha d'assolir una nota mínima de 4 sobre 10. L'entrega de treballs i pràctiques així com la realització dels examens és imprescindible per poder ser avaluat/da.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica

 

  • Alonso, L. E. i Blanco, J. (1999): “La transformación de las bases sociales del conflicto laboral” a Miguélez, F. i Prieto, C. (dir. i coord.): Las relaciones de empleo en España. Madrid: S. XXI.
  • Dithurbide Yanguas, G. (1999): ‘Problemas en el análisis del conflicto laboral’. A Economía, organización y trabajo. Un enfoque sociológico, coord. per C.A. Castillo Mendoza. Madrid:Pirámide.
  • Finkel, L. (1994): La organización social del trabajo, Pirámide, Madrid.
  • Miguélez, F.; Rebollo, O. (1999): ‘La negociación colectiva en los noventa’. A Las relaciones de empleo en España, dir. i coord. per F. Miguélez i C. Prieto. Madrid: Siglo XXI.
  • Ponti, F. (2002): Los caminos de la negociación. Personas, estrategia y técnicas. Barcelona:Granica.
  • Touzard, H. (1981): La mediación y la solución de los conflictos. Barcelona: Herder.

 

 

Complementària

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:

 

  • Cádiz, A. (1984): Conflicto y negociación. La empresa moderna. Madrid: Ibérico Europea.
  • Consejo Económico y Social (2004): España 2003. Economía, trabajo y sociedad. Memoria sobre la situación socioeconómica y laboral. Madrid: CES.
  • Coser, L. (1961): Las funciones del conflicto social. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Dahrendorf, R. (1990): El conflicto social moderno. Madrid: Mondadori.
  • Edwards, P.K. (1990): Conflicto en el trabajo. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
  • Edwards, P.K.; Schullion, H. (1987): La organización social del conflicto laboral. Madrid:Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
  • Entelman, R.F. (2002): Teoría de conflictos. Hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Gedisa.
  • Fisher, R.; Ury, W.; Patton, B. (1998): Obtenga el Sí. El arte de negociar sin ceder. Barcelona:Gestión 2000.
  • Gómez-Pomar, J. (1991): Teoría y técnicas de negociación. Barcelona: Ariel.
  • Kelly, J.; Kelly, L. (1992): ‘El conflicto colectivo’. A Relaciones laborales. La psicología de la influencia y del control del trabajo, comps. per J.P. Hartley i G.M. Stephenson. Madrid:Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
  • Köhler, H.; Martín, A. (2005): Manual de la sociología del trabajo y de las relaciones laborales, Delta Publicaciones, Madrid
  • Monge Recalde, J.L. (2004): Técnicas de negociación colectiva. Madrid: Fundación Confemetal.
  • Mnookin, R.H.; Peppet, S.R.; Tulumello, A.S. (2003): Resolver conflictos y alcanzar acuerdos. Cómo plantear la negociación para generar acuerdos. Barcelona: Gedisa.
  • Sisson, K. (1990): Los empresarios y la negociación colectiva. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
  • Walton, R.E.; Mckersie, R.B. (1976): Teoría de las negociaciones laborales. Barcelona: Labor.
  • Vendrell, E. et al. (1999): Dinàmica de grups i psicologia de grups. Barcelona: Universitat de Barcelona.
  • Windmuller, J.P. (1989): Nueva consideración de la negociación colectiva en los países industrializados. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent