Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica |
| A12 |
Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Pren consciència de la complexitat de les relacions laborals en el context actual
| | A12 |
Comprèn els conceptes analítics de les polítiques públiques aplicables a les relacions sociolaborals i a l’ocupació
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis i participa de forma activa per al seu compliment
| | B7 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció |
Globalització i medi ambient |
BLOC 1: La construcció social de la natura i la tecnologia |
1.1 La sociologia del Medi Ambient
1.2 Medi ambient i construcció social
1.3 Medi Ambient i desigualtat |
BLOC 2: Fordisme, postfoprdisme i sostenibilitat |
2.1. Evolució de l’ecologia humana
2.2. Sostenibilitat, fordisme i postfordisme
2.3. Ocupació i sostenibilitat
2.4. Globalització sostenibilitat |
BLOC 3: Agents socials davant el medi ambient |
3.1. El medi ambient en les relacions laborals
3.2. El paper dels sindicats en el Medi Ambient
3.3. La perspectiva empresarial
3.4 El paper dels estats en el medi ambient |
BLOC 4: La gestió ambiental de l'empresa |
4.1. Empresa i Medi Ambient
4.2. Estratègia ambiental de l’empresa
4.3. El sector econòmic del medi ambient |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
10 |
10 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
8 |
12 |
Treballs |
|
3 |
12 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
8 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica) |
Sessió Magistral |
Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura (10 hores de classe) |
Presentacions / exposicions |
Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(4 hores de classe pràctica o teòrica)
|
Treballs |
Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat. (al llarg de diverses setmanes)
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessions dedicades al debat en base a unes lectures o informes amb dades quantitatives prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat (2 hores de classe). |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Individualitzada:
Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics.
En grup:
Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Elaboració i exposició a classe d'un treball sobre una temàtica indicada pel professorat |
20% |
Treballs |
|
Realització de treballs a classe de síntesi sobre materials audiovisuals i textos |
40% |
Proves objectives de tipus test |
|
Dos exàmens tipus test a contestar en base exposicions teòriques de classes magistrals, lectures obligatòries i material treballat a les classes |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per calcular la nota final, a les proves objectives s'ha d'assolir una nota mínima de 5 sobre 10. L'entrega de treballs i pràctiques, així com la realització dels exàmens, és imprescindible per a poder ser avaluat/da en 1a o 2a convocatòria. Avaluació 1a convocatòria (alumnes presencials): - Exàmens (cada dos blocs tindran una prova): 40%
- Treball de curs + presentació: 20%
- Pràctiques a classe: 30%
- Debat: 10%
Avaluació 2a convocatòria (alumnes no presencials): (Alumnes no presencials: s'han de posar en contacte amb el professor en les 2 primeres setmanes de curs) (Els alumnes que no superen la part teòrica en 1a convocatòria només repetiran l'examen teòric) - Examen final: 60%
- Treball de curs amb presentació el dia d'examen: 25%
- Treball alternatiu: 15%
Nota sobre plagi: Els alumnes que en qualsevol avaluació reprodueixin parcial o totalment textos aliens sense citar-ne les fonts estan concorrent en plagi (llegiu-ne més aquí i aquí ) i s'aplicarà el que la normativa de la URV contempla per a aquests casos. |
Bàsica |
|
GARCÍA, E. (2004) Medio Ambiente y Sociedad. La civilización industrial y los límites del planeta. Alianza Editorial, Madrid. VVAA. (2011) La prevención de riesgos medioambientales en el ámbito de las relaciones de trabajo. Editorial Comares, Granada ALEDO, A, DOMÍNGUEZ, J.A (2001). Sociología ambiental. Grupo Editorial Universitario, Granada LA ROCA, F.-LERMA, I.-GARCÍA, E. (1997) Relaciones laborales y medio ambiente. Alzira, Germanía. LA ROCA, F.,-LERMA, I.-GARCIA, E. (1997) La participación de los trabajadores y trabajadoras en la gestión medioambiental de las empresas. Alzira, Germanía. RIECHMANN, J.-FERNANDEZ BUEY, F. (1998) Trabajar sin destruir. Trabajadores, sindicatos y ecologismo. Barcelona, HOAC. ARAGON, J. A. (1998) Empresa y medio ambiente. Granada, Comares. LUDEVID, M. (2000) La gestión medioambiental de la empresa, Ariel Economía. |
Complementària |
|
Beck, U. (1998) Politicas ecológicas en la edad del riesgo, Esplugues de Llobregat, El Roure
Beck, U. (1998) La sociedad riesgo, Paid´s, Barcelona. Bermejo, R. (2001) Economia sostenible: principios, conceptos e instrumentos, Bilbao: Bakeaz Commoner, B. (1994) En paz en el planeta, Barcelona: RBA Cudworth, E. (2003) Environment and society, London: Routledge Dobson, E. (ed) (1999) Pensamiento verde: una antologia, Madrid: Trotta Fernández, J. (1999) El ecologismo español, Madrid, Alianza Garcia, E. (1995) El trampolí faustic, Alzira: Germania Riechmann, J. (coord.) (1998) Necesitar, desear, vivir, Madrid: Los libros de la catarata Rifkin, J. & Howard, T. (1990) Entropia: hacia un mundo invernadero, Barcelona: Urano Rifkin, J. (2002) La economia del hidrógeno: la creación de la red energética mundial y la redistribución del poder en la tierra, Barcelona: Paidós Rueda Palenzuela, S. (1995) Ecologia urbana, Barcelona: Beta Sempere y Reichman (2000): Sociología y Medio Ambiente. Madrid: Ed. Sintesis Yearly, S. (1996) Sociology, Environmentalism, Globlization, Sage, London. Woodgate y Redclift (2002): Sociología del Medio Ambiente. Madrid: McGrawHill Tamames, R. (1995) Ecologia y desarrollo sostenible, Madrid: Alianza Gunderson, L. Holling, C.S. (2001): Panarchy, Understanding transformations in human and natural systems. Londres: Island Press |
Assignatures que en continuen el temari |
RÈGIM JURÍDIC DEL MEDI AMBIENT/15204230 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|