DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) INNOVACIÓ I CANVI TECNOLÒGIC Codi 15204220
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
MIRAVET ARNAU, DANIEL
Adreça electrònica daniel.miravet@urv.cat
Professors/es
MIRAVET ARNAU, DANIEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura forma part de le menció de Tècnic/a d'ocupació. Per obtenir-la cal superar 18 crèdits de les assignatures de la menció. La resta de crèdits optatius, fins a 30, poden ser de tota l'oferta d'assignatures optatives activades del Grau. Aquesta assignatura pretén aprofundir en el coneixement del fet tecnològic com a impulsor de canvis importants en l'estructura econòmica i social d'un país. Els objectius del curs són tres: en primer lloc, aprofundir en la pròpia comprensió del significat de tecnologia i de canvi tecnològic, a través de la teoria i de la història. En segon lloc, delimitar el nivell de desenvolupament tecnològic de Catalunya, utilitzant una valoració comparativa amb les economies més desenvolupades. Finalment, centrar-se en l'anàlisi de les implicacions de l'actual canvi tecnològic sobre la transformació del tipus de treballador que necessita l'empresa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Analitzar i sistematitzar correctament el funcionament del mercat de treball i de les polítiques sociolaborals
 A4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 A7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
 A9 Interpretar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball
 A10 Elaborar, implementar i avaluar estratègies de promoció socioeconòmica, d’inserció laboral i de formació del sistema d’ocupació
 A12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
 A13 Elaborar, gestionar i avaluar les polítiques d’ocupació
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Genèric
 A4 Genèric
 A7 Genèric
 A9 Genèric
 A10 Genèric
 A12 Diagnostica les situacions i problemes del mercat de treball vinculant-les a les polítiques de recursos humans
 A13 Identifica els aspectes claus per incidir en el mercat de treball, incloent la formació i la productivitat com a motors del creixement econòmic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Genèric
 B3 Identifica les causes i fins de la innovació
 B5 Genèric
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La tecnologia

2. La innovació tecnològica



3. Els sistemes de ciència, tecnologia i indústria


4. El posicionament tecnològic de l’economia catalana


5. Efectes econòmics de la innovació


6. Innovació tecnològica i demanda de mà d’obra
1.1. Delimitació conceptual.
1.2. Classificació de les tecnologies: els sistemes tecnològics.
1.3. Cicle de vida de la tecnologia.


2.1. Delimitació conceptual.
2.2. Taxonomia de la innovació.
2.3. El procés d’innovació
2.4. La innovació en serveis
2.5. Factors determinants de la innovació.

3.1. La planificació social de les activitats d’innovació.
3.2. Elements configuradors d’un sistema de CTI.
3.3. Política industrial i tecnològica.


4.1. Introducció: el cicle de vida de les indústries
4.2. Estructura productiva.
4.3. La configuració d’avantatges competitives.
4.4. L’esforç d’inversió tecnològica.


5.1. Efectes sobre el creixement econòmic.
5.2. Efectes sobre la productivitat i la competitivitat.
5.3. Efectes sobre la ocupació i les necessitats de formació.


6.1. Canvi tecnològic i demanda de treball.
6.2. Canvi tecnològic i demanda de qualificacions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A12
A13
B3
10 6 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
B3
B5
10 6 16
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
A12
A13
B3
2 12 14
Proves pràctiques
A12
A13
B3
4 12 16
Proves orals
A13
B3
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de pràctiques a classe, on es realitzaran diverses activitats que permetran una aproximació menys teòrica als coneixements que s'han impartir durant les sessions magistrals.
Atenció personalitzada Atenció tutoritzada a disposició de l'alumne

Atenció personalitzada
Descripció
Tutorització de l'alumne per tal d'assegurar que la comprensió de les diferents tasques que planteja l'assignatura es comprenen correctament. Potencial segona tutorització si apareixen problemes en el desenvolupament de les tasques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A12
A13
B3
Examen final de caràcter resum del contingut de l'assignatura 40
Proves pràctiques
A12
A13
B3
Exposició oral el darrer dia de classe. Es basa en una presentació on es demostri la capacitat d'extreure informació de la realitat i analitzar-la en base als coneixements adquirits a classe. 40
Proves orals
A13
B3
Debat. Els alumnes hauran de debatre sobre un tema relacionat amb l'assignatura 20
Altres  

Durant el curs es valorarà la participació a classe dels alumnes, que servirà per a pujar nota.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria serà un examen final de caràcter prova de desenvolupament, i una sèrie d'exercicis que correspondran a la feina més pràctica desenvolupada a classe. 50% correspon a la part teòrica i 50% part pràctica.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

- Benavides, Carlos Ángel. Tecnología, innovación y empresa. Madrid: Editorial Pirámide, 1998

-Freeman, Chris i Soete, Luc. Cambio tecnológico y empleo : una estrategia de empleo para el siglo XXI. Madrid : Fundación Universidad-Empresa, 1996.

- Molero, José. Innovación tecnológica y competitividad en Europa. Madrid: Editorial Síntesis, 2001.

- Vence, Xavier. Economía de la innovación y del cambio tecnológico. Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores, S.A., 1995.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ECONOMIA LABORAL/15204101
ECONOMIA/15204002


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ECONOMIA LABORAL/15204101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent