DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) INNOVACIÓN Y CAMBIO TECNOLÓGICO Código 15204220
Titulación
Grado en Relaciones Laborales y Empleo (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Economía
Coordinador/a
MIRAVET ARNAU, DANIEL
Correo-e daniel.miravet@urv.cat
Profesores/as
MIRAVET ARNAU, DANIEL
Web
Descripción general e información relevante <div>Aquesta assignatura forma part de le menció de Tècnic/a d'ocupació. Per obtenir-la cal superar 18 crèdits de les assignatures de la menció. La resta de crèdits optatius, fins a 30, poden ser de tota l'oferta d'assignatures optatives activades del Grau. Aquesta assignatura pretén aprofundir en el coneixement del fet tecnològic com a impulsor de canvis importants en l'estructura econòmica i social d'un país. Els objectius del curs són tres: en primer lloc, aprofundir en la pròpia comprensió del significat de tecnologia i de canvi tecnològic, a través de la teoria i de la història. En segon lloc, delimitar el nivell de desenvolupament tecnològic de Catalunya, utilitzant una valoració comparativa amb les economies més desenvolupades. Finalment, centrar-se en l'anàlisi de les implicacions de l'actual canvi tecnològic sobre la transformació del tipus de treballador que necessita l'empresa.</div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE3 Analizar y sistematizar correctamente el funcionamiento del mercado de trabajo y de las políticas sociolaborales
 CE4 Reconocer la complejidad y el carácter dinámico e interrelacional del trabajo y de sus agentes sociales, atenediendo de forma integrada a sus perspectivas jurídica, organizativa, psicológica, sociológica, histórica y económica
 CE7 Intervenir y gestionar socio-laboralmente en las relaciones laborales
 CE9 Interpretar datos e indicadores socioeconómicos relativos al mercado de trabajo
 CE10 Elaborar, implementar y evaluar estrategias de promoción socioeconómica, de inserción laboral y de formación del sistema de ocupación
 CE12 Analizar y diagnosticar situaciones y problemas del mercado de trabajo (inmigración, igualdad por razón de género, desarrollo local, ...)
 CE13 Elaborar, gestionar y evaluar las políticas de ocupación
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE3 Genérico
 CE4 Genérico
 CE7 Genérico
 CE9 Genérico
 CE10 Genérico
 CE12 Diagnostica las situaciones y problemas del mercado de trabajo vinculádonlos a las políticas de recursos humanos
 CE13 Identifica los aspectos clave para incidir en el mercado de trabajo, incluyendo la formación y la productividad como motores del crecimiento económico
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1. La tecnologia

2. La innovació tecnològica



3. Els sistemes de ciència, tecnologia i indústria


4. El posicionament tecnològic de l’economia catalana


5. Efectes econòmics de la innovació


6. Innovació tecnològica i demanda de mà d’obra
1.1. Delimitació conceptual.
1.2. Classificació de les tecnologies: els sistemes tecnològics.
1.3. Cicle de vida de la tecnologia.


2.1. Delimitació conceptual.
2.2. Taxonomia de la innovació.
2.3. El procés d’innovació
2.4. La innovació en serveis
2.5. Factors determinants de la innovació.

3.1. La planificació social de les activitats d’innovació.
3.2. Elements configuradors d’un sistema de CTI.
3.3. Política industrial i tecnològica.


4.1. Introducció: el cicle de vida de les indústries
4.2. Estructura productiva.
4.3. La configuració d’avantatges competitives.
4.4. L’esforç d’inversió tecnològica.


5.1. Efectes sobre el creixement econòmic.
5.2. Efectes sobre la productivitat i la competitivitat.
5.3. Efectes sobre la ocupació i les necessitats de formació.


6.1. Canvi tecnològic i demanda de treball.
6.2. Canvi tecnològic i demanda de qualificacions.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 2 4
Sesión magistral
CE12
CE13
10 6 16
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CE9
10 6 16
Atención personalizada
3 0 3
 
Pruebas de desarrollo
CE12
CE13
2 12 14
Pruebas orales
CE12
CE13
4 12 16
Pruebas prácticas
CE13
2 4 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Realització de pràctiques a classe, on es realitzaran diverses activitats que permetran una aproximació menys teòrica als coneixements que s'han impartir durant les sessions magistrals.
Atención personalizada Atenció tutoritzada a disposició de l'alumne

Atención personalizada
descripción
Tutorització de l'alumne per tal d'assegurar que la comprensió de les diferents tasques que planteja l'assignatura es comprenen correctament. Potencial segona tutorització si apareixen problemes en el desenvolupament de les tasques.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas de desarrollo
CE12
CE13
Examen final de caràcter resum del contingut de l'assignatura 40
Pruebas orales
CE12
CE13
Exposició oral el darrer dia de classe. Es basa en una presentació on es demostri la capacitat d'extreure informació de la realitat i analitzar-la en base als coneixements adquirits a classe. 40
Pruebas prácticas
CE13
Durant el curs es realitzaran pràctiques relatives els temes tractats a la teoria cada dues setmanes. Dues d'aquestes seran avaluades, i cadascuna valdrà un 10%. Els alumnes no sabran quines proves seran avaluades fins que arribi el dia. 20
Otros  

La participació a classe dels alumnes pot ser tinguda en compte en l'avaluació.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria serà un examen final de caràcter prova de desenvolupament, i una sèrie d'exercicis que correspondran a la feina més pràctica desenvolupada a classe. 50% correspon a la part teòrica i 50% part pràctica.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.

En cas que la presencialitat no sigui possible, l'avaluació presencial serà substituïda per proves a distància. Els estudiants seran degudament informats en temps i forma dels canvis introduïts.


Fuentes de información

Básica

- Benavides, Carlos Ángel. Tecnología, innovación y empresa. Madrid: Editorial Pirámide, 1998

-Freeman, Chris i Soete, Luc. Cambio tecnológico y empleo : una estrategia de empleo para el siglo XXI. Madrid : Fundación Universidad-Empresa, 1996.

- Molero, José. Innovación tecnológica y competitividad en Europa. Madrid: Editorial Síntesis, 2001.

- Vence, Xavier. Economía de la innovación y del cambio tecnológico. Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores, S.A., 1995.

Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
ECONOMÍA LABORAL/15204101
ECONOMÍA/15204002


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ECONOMÍA LABORAL/15204101
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.